Visa fullständig version : Sommardeff
sommarformen
2017-03-21, 11:37
Jag är en 25-årig tjej som älskar träning och vill göra en satsning för att komma i grym form till sommaren. Jag har försökt ett tag men faller snabbt tillbaka i gamla vanor och skulle därför vilja starta en tråd där vi kan peppa varandra. Någon som är på?
Jag har försökt ett tag men faller snabbt tillbaka i gamla vanor
En deff ska inte förändra din livsstil och rutiner. Ska vara smidigt utan orsaka extrastress.
En grej du kan tänka på, när du planerar, lägger upp och påbörjar deffen: kan jag leva så här i sex månader? Ett år? Resten av livet?
När du gör för plötsliga ändringar är det tyvärr dessa deffar som misslyckas. Tävlingsdieter brukar lyckas även om de är extrema. Målsättning och motivation som gör det (?).
Misslyckade bantningsförsök: för stort kaloriunderskott, förbjudna livsmedel, dålig makrofördelning, överdriven träningsmängd, dålig motivation och tålamod. (Vad mer?)
____
Och nej. Jag är inte på. Jag satsar på beach 2018. :)
Shqypnia
2017-03-21, 13:10
Let's do it guurl!
Cykelcykel
2017-03-21, 15:25
Jag deffar till varje årstid
Ivan Bogus
2017-03-21, 15:26
Jag deffar alltid.
Jag deffar aldrig, ligger på balans året runt @ 14-15%. Stay ready so you don't have to get ready. ;)
Jag deffar aldrig. jag viktminskar ibland dock =)
Känns som jag deffar konstant, med både viktnedgångar och viktuppgångar =(
sommarformen
2017-03-21, 16:05
Kul att ni har svarat på min tråd! Att hålla sig i en bra form hela året är väl målet men måste bara ta mig dit första gången och hade ju varit trevligt att hinna innan sommaren. Hur mäter ni fettprocent? Jag har en våg som mäter det men den känns inte så pålitlig. Jag väger idag 59-60 kg och skulle vilja gå ner så jag har definierade muskler. Har räknat kalorier under än längre period och ätit runt 1000 kcal om dagen med hetsätardagar då och då och gått ner ca 10 kg. Jag skulle vilja hålla mitt intag mer jämt. Har ni några tips för hur jag kan upprätthålla disciplinen?
sommarformen
2017-03-21, 16:13
Känns som jag deffar konstant, med både viktnedgångar och viktuppgångar =(
Samma här.. Varför tar man sig inte bara samman och gör det ordentligt en gång :/
Kul att ni har svarat på min tråd! Att hålla sig i en bra form hela året är väl målet men måste bara ta mig dit första gången och hade ju varit trevligt att hinna innan sommaren. Hur mäter ni fettprocent? Jag har en våg som mäter det men den känns inte så pålitlig. Jag väger idag 59-60 kg och skulle vilja gå ner så jag har definierade muskler. Har räknat kalorier under än längre period och ätit runt 1000 kcal om dagen med hetsätardagar då och då och gått ner ca 10 kg. Jag skulle vilja hålla mitt intag mer jämt. Har ni några tips för hur jag kan upprätthålla disciplinen?
Jag mäter också med våg, en Tanita som mäter med kontaktpunkter under fötterna. Vet att dom har modeller med handtag också som förmodligen borde kunna ge mer exakta resultat. Enligt den ligger jag på 18,4% fett.
Samma här.. Varför tar man sig inte bara samman och gör det ordentligt en gång :/
För att det är trist att inte äta, och det finns mycket goda frestelser.
Bara kämpa vidare, viktnedgång är en lång process...
Känns som att jag deffat konstant i två år. Gick från fet och otränad till riktigt bra form, men där började livet kännas tråkigt och gamla vanor kom tillbaka och jag gick upp ett par kilon. Nu sitter jag här och ska försöka få bort de sista kilona till sommaren, och förhoppningsvis stanna där också. Det gäller nog att få in deffen fungerande i sitt vanliga liv och inte tvärtom för att lyckas i längden. Lycka till.
/ Jojo-deffarn
sommarformen
2017-03-21, 17:26
Känns som att jag deffat konstant i två år. Gick från fet och otränad till riktigt bra form, men där började livet kännas tråkigt och gamla vanor kom tillbaka och jag gick upp ett par kilon. Nu sitter jag här och ska försöka få bort de sista kilona till sommaren, och förhoppningsvis stanna där också. Det gäller nog att få in deffen fungerande i sitt vanliga liv och inte tvärtom för att lyckas i längden. Lycka till.
/ Jojo-deffarn
Bra jobbat! Jag har mer än de sista kilona kvar men ska se till att ta tag i det nu. Heja oss :)
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/cb/5f/2d/cb5f2d86bd1002c63e7747dd77450b50.jpg
sommarformen
2017-03-21, 17:59
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/cb/5f/2d/cb5f2d86bd1002c63e7747dd77450b50.jpg
Haha, det vore nåt!
Haha, det vore nåt!
Vad är de som hindrar dig? :cool:
Skynda långsamt. Opti-noja inte och unna dig saker ibland så kommer det gå perfekt. *popcorn*
Diomedea exulans
2017-03-21, 20:53
Jag gillar inte eufemismer, så jag säger att jag bantar istället för att jag deffar.
Det kan vara extremt olika från person till person men mina egna nycklar (utöver sånt som är alldeles uppenbart) för lyckad deff är:
- Inte tillåta något misstag, såsom att överskrida kaloribudgeten. Varje snedsteg ökar risken exponentiellt för kommande snedsteg.
- Träna på aftonen eftersom jag är som hungrigast och sugnast på kvällen, och det är efter träningen som det är bäst att äta som mest.
- Inte småäta så mycket, utan ha ordentliga portioner men färre tillfällen.
- Inte ha rena desperations-bukfylle-grejer såsom att knapra en massa blekselleri, blir bara hispig då.
- Rotmos (jag gör så det blir 40-50 kcal/100 g) mättar bra och länge.
- Inte luras av att det går lätt i början. Det gör oftast det, och sen blir det jobbigt. Vara beredd på att det kommer en period då man faktiskt går hungrig ofta. Bästa lösningen på det för mig är punkt 2, eftersom jag oavsett deff nästan aldrig är hungrig (på ett pockande sätt) under dagtid.
Jag gillar inte eufemismer, så jag säger att jag bantar istället för att jag deffar.
Samma här med skillnaden att jag använder "viktminskar" istället för "bantar"
Blir nästan lite full i skratt när människor jag jobbar med (som väger 120+ och inte styrketränar) pratar om att de ska deffa. =)
Säger dock självklart inte det till dem, all respekt till att de faktiskt försöker göra något åt sina kroppshyddor, vilka inte direkt osar hälsa.
Shqypnia
2017-04-20, 12:58
Samma här med skillnaden att jag använder "viktminskar" istället för "bantar"
Blir nästan lite full i skratt när människor jag jobbar med (som väger 120+ och inte styrketränar) pratar om att de ska deffa. =)
Säger dock självklart inte det till dem, all respekt till att de faktiskt försöker göra något åt sina kroppshyddor, vilka inte direkt osar hälsa.
Rekommendera de att styrketränar åtminstone så kan du sova gott om natten :)
Rekommendera de att styrketränar åtminstone så kan du sova gott om natten :)
Mina rekomendationer lyssnar de inte på. Jag är i deras ögon en idiot.
Äter vare sig frukost eller kött. Så vad kan jag veta. ;-)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.