handdator

Visa fullständig version : Vad har du för last?

Shqypnia
2017-03-19, 18:09
Alla människor har, mer eller mindre, någon last i livet. En del människor dricker upp sina pengar. En del röker, snusar och har andra missbruk. Jag har tidigare rökt, men slutade med det för snart 7 år sedan. Jag har förmodligen andra laster i livet än idag, men kmr inte på något just nu utöver att jag är en sucker för godis.

Vad är din last? Och hur länge har det påverkat dig?

BelowAverage
2017-03-19, 18:11
O'boy. Dricker som en kalv. Förutspår en framtid med svår diabetes, men kan ändå rättfärdiga mitt svåra missbruk med "det är så jävla gott".

Påverkat mig hela livet.

Bärsärk
2017-03-19, 18:12
Sitter vid datorn för mycket.

ApexProcyon
2017-03-19, 18:14
Koffein i för stora mängder.

Tobbey
2017-03-19, 18:15
Snus sedan 7 år tillbaka.

tomten1
2017-03-19, 18:37
Isolation. Jag gillar att isolera mig långt mer än vad som är sunt.

The_RobRoy
2017-03-19, 18:41
Sitter för mycket vid datorn och älskar sötsaker i alla dess former, men en extra förkärlek för bra glass och choklad.

Starke75an
2017-03-19, 18:41
Text-tv och hårdrock

Diomedea exulans
2017-03-19, 18:46
Bekräftelseberoende.

BelowAverage
2017-03-19, 18:47
Bekräftelseberoende.

Gubben *cupid*

King Grub
2017-03-19, 18:48
Helt ärligt inga jag kommer på. Total kontroll över allt. Möjligen är jag för ödmjuk ibland.

Bärsärk
2017-03-19, 18:56
Helt ärligt inga jag kommer på. Total kontroll över allt. Möjligen är jag för ödmjuk ibland.

Sitter inte du vid datorn en hel del också? Både jobb och fritid.

King Grub
2017-03-19, 18:58
Jo, men det är ingen last. Jag vill göra det, gör det via ett medvetet val, och det går inte ut över något annat. En "last" har negativa konsekvenser på något sätt.

Minikubik
2017-03-19, 19:03
Har haft : Cigaretter, snus, sprit, droger, koffein. I dagsläget vet jag inte vad min last är, de tidigare nämnda har jag slutat med.

PS dricker kaffe och te än, men inte i de mängder jag en gång gjorde

Diomedea exulans
2017-03-19, 19:04
Jo, men det är ingen last. Jag vill göra det, gör det via ett medvetet val, och det går inte ut över något annat. En "last" har negativa konsekvenser på något sätt.

Hur gör du för att motverka de negativa effekterna av stillasittande? Såvitt jag har förstått så räcker det inte med att träna mycket vid sidan av.

King Grub
2017-03-19, 19:06
Det räcker för mig. Alla mina hälsomarkörer är perfekta. Dom flesta har fel uppfattning om vad "mycket" är.

Shqypnia
2017-03-19, 19:10
Har haft : Cigaretter, snus, sprit, droger, koffein, sex. I dagsläget vet jag inte vad min last är, de tidigare nämnda har jag slutat med

Sex är väl ändå ingen last, och jag hoppas du inte har slutat upp med det.

King Grub
2017-03-19, 19:12
Det kan vara. Om det tar över för mycket av tankarna och/eller går ut över livet i övrigt.

Rikard Jansson
2017-03-19, 19:17
Lathet
Snus
En överdriven kärlek för energidryck

tomten1
2017-03-19, 19:47

Jag tror att du saknar en hel del självinsikt. Bara det faktum att du har över 70k inlägg på ett forum säger en hel del. Jag skulle nog påstå att du har en och annan mental last som du inte är helt medveten om.

King Grub
2017-03-19, 19:53
Nope. Också helt frivilligt. Skulle jag inte vilja skulle jag inte göra det. Samtidigt har jag inget behov av det. Skulle jag ledsna skulle jag sluta. Och ditt påstående är både inkorrekt och totalt oinitierat.

vicarious
2017-03-19, 20:02
Hur gör du för att motverka de negativa effekterna av stillasittande? Såvitt jag har förstått så räcker det inte med att träna mycket vid sidan av.

Ett tips är att inte sitta still långa perioder i sträck. Ta pauser, gå upp och rör dig några minuter varje halvtimme/timme.

timoat
2017-03-19, 20:20
Godis, chips, glass, kakor, pizza, snabba kolhydrater och internet. Påverkar mitt liv oerhört om jag låter det. Och det gör jag ibland, tyvärr.

Bärsärk
2017-03-19, 20:20
Jag har en sån här pall i köket som jag går upp och ner för lite då och då för att motverka att sitta stilla för länge

http://www.ikea.com/se/sv/images/products/bekvam-koksstege-pall-vit__0122140_PE278505_S4.JPG

Eftersom jag är smällfet brukar jag få upp en rätt bra puls efter några gånger.

Diomedea exulans
2017-03-19, 20:21
Jag har en sån här pall i köket som jag går upp och ner för lite då och då för att motverka att sitta stilla för länge

Eftersom jag är smällfet brukar jag få upp en rätt bra puls efter några gånger.

Fast det där tycker jag inte räknas som en last!

(OBS: Trollning.)

Minikubik
2017-03-19, 20:25
Sex är väl ändå ingen last, och jag hoppas du inte har slutat upp med det.
Ger detta svar:
Det kan vara. Om det tar över för mycket av tankarna och/eller går ut över livet i övrigt.

Nej, jag har inte slutat med sex. Men som med koffein sker det i klart sundare form. Inte lika mycket, spontant och utan känslor. Ej heller lika destruktivt som det tidigare var. Mitt liv tills jag fyllde 29 var en enda destruktiv last som tog sig olika former och korsberoende

HMS Laestander
2017-03-19, 20:49
Enskilt största lasten genom mina levnadsår är bortom allt tvivel lösgodis. Fanns en period när jag tryckte helt orimliga mängder, så pass mycket att jag kunde vakna om nätterna illamående, eller att jag kräktes till i munnen.

Mycket av det lättade när jag började träna och gjorde en medveten satsning på att gå ner i vikt, till skillnad från tidigare gånger när jag sagt att jag velat men inte tagit jobbet utan gått tillbaka i gamla vanor snabbare än man kan skriva hej.

Har en mycket mer hälsosam inställning till det nu, käkar någon gång i månaden och försöker begränsa mängden.

Snusar sedan ett halvår, men ser det inte som en last än så länge. :)

ARMSTARK
2017-03-19, 20:55
Sex, droger och rock'n'roll. Har ingen fungerande stereo för tillfället så det blir inte så mycket rock.
Träning är visst ingen last vad jag läst i tidigare inlägg.
Sitter säkert 2-3 timmar framför TV'n varje kväll så det räknas väl som en last.

StarkaUlf
2017-03-19, 21:11
Glass. Bakverk. Bufféer.

mela
2017-03-19, 21:13
Kaffe, jag dricker i princip bara kaffe förutom till maten. Är jag törstig tar jag en kopp kaffe, eller två. Blir 10-15 koppar om dagen oftast. Har dock inga problem att inte dricka kaffe men jag vill inte avstå :D

baktung
2017-03-19, 21:38
Isolation. Jag gillar att isolera mig långt mer än vad som är sunt.

Det där har nog varit en last för mig också, men det är knappast en last av samma slag som godis eller snus. Det är mer ett personlighetsdrag. Jag mår bra av att vara social också men har alltid varit trygghetsnarkoman och mått sämre när jag tvingats ur hemmet eller för långt bort från det, eller behövt umgås med personer jag inte velat umgås med. Skulle t.ex. inte utsätta mig för en utlandsresa om jag inte var absolut tvungen och följde aldrig med på klassresor eller skolutflykter som barn. Det värsta har alltid varit tanken på att behöva befinna mig på okontrollerbart avstånd (både i tid och rum) från en toalett.

Jag är beroende av min toalett bara helt enkelt. Annars kommer jag nog inte på nåt.

Tristan1
2017-03-19, 21:48
Har ingen last alls.

Shqypnia
2017-03-19, 22:47
En osund syn på mat kan också vara en last. En gång i tiden räknade jag kalorier - nu i efterhand anser jag det helt klart vara en last.

r3mpuh
2017-03-19, 23:10
Toscatårta.

Rolfarsson
2017-03-19, 23:27
I 13 år var det snus, nu är det Onico.

1x0
2017-03-19, 23:32
Skulle säga min last är att sova. Gillar att sova bort hela dagarna. Sitta uppe på nätterna och spela datorspel eller kolla film/tvserier> sova bort hela dagen. Påverkar rutiner och viktigheter negativt. Mår dåligt av det i långa loppet så känns verkligen som en last.

ApexProcyon
2017-03-19, 23:40
Jag börjar bli lastgammal

Pepparspray
2017-03-20, 08:50
Har haft ett stadigt narkotika och alkoholmissbruk tidigare. Missbruket är kvar även om jag väljer att vara nykter och clean. Slutade snusa för 1.5 år sedan så det som är kvar är att jag överäter och brukar mycket koffein. :)

Dåren
2017-03-20, 08:53
Landar för tungt på hälen när jag går, det tycker åtminstone grannen under mig. Jag tycker att jag rör mig helt normalt. Väger kring 80 och har oftast tofflor på mig hemma, så hur mycket kan det dundra egentligen? En dag när jag kom hem satt en lapp på min dörr på vilken det stod att läsa: "kan du sluta kasta stenar och bowlingklot i golvet varenda dag?"

Illustrerade mannen
2017-03-20, 09:03
Snus och kaffe! Tidigare i livet även cigaretter, alkohol och en del illegala substanser. (Enligt frun är även cyklar en last...)

upperkatt
2017-03-20, 09:18
Utav de sju dödssynderna skulle det vara lättja.

VoDaresVins
2017-03-20, 09:35
Om prokrastinering kan klassas dit så är det nog min största last. Är knappast ensam om det.

Mantus
2017-03-20, 09:45
Landar för tungt på hälen när jag går, det tycker åtminstone grannen under mig. Jag tycker att jag rör mig helt normalt. Väger kring 80 och har oftast tofflor på mig hemma, så hur mycket kan det dundra egentligen? En dag när jag kom hem satt en lapp på min dörr på vilken det stod att läsa: "kan du sluta kasta stenar och bowlingklot i golvet varenda dag?"

Beroende på tofflor så kan det låta högre ner till din granne.

Efter att i mina barn- och ungdomsår levt på ovanvåningen med extremt lättväckta föräldrar sovandes på nedervåningen i trähus där ljudet färdas extremt bra så blev jag som var en nattuggla i tidig ålder tvungen att utveckla min smygförmåga för att inte få utställningar pga att jag inte sov. Det sitter i och jag går normalt väldigt lätt och rullar på fotsulan istället för att marschera med hälen först som många killar verkar vilja göra. Grannar gillar mig men jag skrämmer ofta upp sambo och arbetskamrater då de inte märker när jag närmar mig.:d

Mantus
2017-03-20, 09:56
Last:
Prokrastinering

Har under flera år arbetat med min livslånga ovana att skjuta upp saker och prokrastinera. Jag börjar bli bättre och bättre på att identifiera tillfällen och risksituationer då jag börjar prokrastinera och utveckla strategier för att undvika det. Det faller sig däremot aldrig naturligt. Jag är glad att jag växte upp innan bredband och smarta telefoner, jag hade aldrig klarat av skolgången med sådana frestelser.

shut teh face
2017-03-20, 10:23
Snusar sedan 10-12 år ofrivilligt, vill sluta men det blir inte av.

Privat är jag väldigt osäker, oroar mig över saker och analyserar i onödan, något bitter också. I arbetslivet är jag tvärtom, strålar av självförtroende och kör på.

Diomedea exulans
2017-03-20, 10:53
Efter att i mina barn- och ungdomsår levt på ovanvåningen med extremt lättväckta föräldrar sovandes på nedervåningen i trähus där ljudet färdas extremt bra så blev jag som var en nattuggla i tidig ålder tvungen att utveckla min smygförmåga för att inte få utställningar pga att jag inte sov. Det sitter i och jag går normalt väldigt lätt och rullar på fotsulan istället för att marschera med hälen först som många killar verkar vilja göra. Grannar gillar mig men jag skrämmer ofta upp sambo och arbetskamrater då de inte märker när jag närmar mig.:d

Känner igen det där så väl. Spenderade många arbetslösa år efter gymnasiet boendes hemma i trähus på övervåningen med extremt knarrig trappa, vissa knirrande brädor i golvet och köket precis bredvid ett sovrum där det bodde två lättväckta föräldrar med dygnsrytm 06-22 medan min dygnsrytm var 11-04.

Förutom att jag numera rör mig som en ninja kan jag äta helt tyst, öppna konservburkar helt tyst och stänga ett kylskåp helt tyst.

För att inte tala om en annan grej: Jag lärde mig göra the all-time number one favourite helt tyst. Så helhjärtat ägnade jag mig åt denna synd att jag oåterkallerligt arbetade in en vana att inte ge ett enda ljud ifrån mig när jag utövar världens populäraste hobby. En bieffekt är att det numera är omöjligt för mig att låta under sex. Tjejer hatar det.

Raschmus
2017-03-20, 11:48
Oft: Kul last hos medlem Ryss i min signatur.

Ont: Den fina motiveringen styrker att mitt snusande inte är en last. 2-3 tillfällen om dagen, årlig kostnad om 3tkr och en nöjd tandläkare. Med det sagt känner jag spontant inte att jag har någon last. Möjligtvis att jag med vissa saker prokrastinerar.

timoat
2017-03-20, 11:50
Känner igen det där så väl. Spenderade många arbetslösa år efter gymnasiet boendes hemma i trähus på övervåningen med extremt knarrig trappa, vissa knirrande brädor i golvet och köket precis bredvid ett sovrum där det bodde två lättväckta föräldrar med dygnsrytm 06-22 medan min dygnsrytm var 11-04.

Förutom att jag numera rör mig som en ninja kan jag äta helt tyst, öppna konservburkar helt tyst och stänga ett kylskåp helt tyst.

För att inte tala om en annan grej: Jag lärde mig göra the all-time number one favourite helt tyst. Så helhjärtat ägnade jag mig åt denna synd att jag oåterkallerligt arbetade in en vana att inte ge ett enda ljud ifrån mig när jag utövar världens populäraste hobby. En bieffekt är att det numera är omöjligt för mig att låta under sex. Tjejer hatar det.

För att inte tala om när man skulle upp och smygkolla porr. Ninja ffs. Värsta var ju att de visste exakt vad man sysslade med. "Tim, gå och lägg dig!" :em:

Diomedea exulans
2017-03-20, 12:19
För att inte tala om när man skulle upp och smygkolla porr. Ninja ffs. Värsta var ju att de visste exakt vad man sysslade med. "Tim, gå och lägg dig!" :em:

Ljudet när man tryckte in en VHS var ju inte nådigt. KLUNK virr KLONK.

Valle Kvior
2017-03-20, 17:37

https://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning

... men det kanske inte heller är någon last, i och för sig.

Vinter
2017-03-20, 17:55
https://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning

... men det kanske inte heller är någon last, i och för sig.

Nä Grubben borde satsa på att bli USAs president i något annat liv. Höhö.

baktung
2017-03-20, 18:49

Ljudet när man tryckte in en VHS var ju inte nådigt. KLUNK virr KLONK.

Hahaha! :D
Jag hade faktiskt det omvända problemet några år. Hade dator på rummet och behövde inte direkt smyga. Men päronen sov typ aldrig tillsammans utan farsan låg i vardagsrummet på andra sidan väggen till mitt sovrum. Och han var så low-tech man bara kunde bli. Och klumpig.

Jag kunde sitta vid datorn med öppen dörr till mitt rum på kvällarna och han verkade inte fatta att jag såg en skymt av teven som speglade sig i glasdörrarna till köket om jag lutade mig bakåt i stolen. Så jag såg hur han zappade mellan Canal Plus och Eurosport när klockan hade passerat midnatt. Han vågade inte titta så länge åt gången ifall morsan som sov i ett rum längre bort skulle komma upp. Efter en kvart kunde jag höra honom skaka händerna mot balkongräcket. Han rökte och gick ofta ut dit men det var enbart då det hördes "dunk dunk" mot räcket som att han skakade av nåt från händerna. :laugh:

Hursomhelst såg morsan till att kanalpaketet försvann tillslut. Hon anade väl ugglor i mossen...

Sparven från Minsk
2017-03-20, 18:52
Överdriven konsumtion av celsius. (1 per dag) 5 dagar i veckan typ. Dyrt och onödigt.

PureWhey
2017-03-20, 19:02
Överdriven konsumtion av celsius. (1 per dag) 5 dagar i veckan typ. Dyrt och onödigt.

But... why

Tristan1
2017-03-20, 19:13

Så himla gött!

upperkatt
2017-03-20, 19:33

Försök att bli sponsrad istället. ;)

C.E.J.
2017-03-20, 19:37
Snus, rött kött, inaktivitet, samt **** **********.

Ado2000
2017-03-20, 19:41
Sötsaker i alla dess former

MasterChief
2017-03-20, 20:39
Snus, rött kött, inaktivitet, samt **** **********.

"Suga jättepenis" var det enda som passade.

Ado2000
2017-03-20, 20:57

:laugh::laugh::laugh:

baktung
2017-03-20, 21:11

Nix. Gula snorgubbar passar lika bra.

Tree Fiddy
2017-03-20, 21:23
Crystal meth

Diomedea exulans
2017-03-20, 23:09

Det har ju ingen nackdel.

muddler
2017-03-20, 23:12
Snabbmat! Äter burgare eller pizza runt 3 ggr i veckan.

C.E.J.
2017-03-20, 23:15

Det hade nog varit mer ok faktiskt :-/

Diomedea exulans
2017-03-20, 23:20
Det hade nog varit mer ok faktiskt :-/

Ja, det hoppas jag verkligen, annars har en massa människor blivit olyckliga på grund av mig, hehehe.

blåvitt
2017-03-20, 23:34
Röker för mkt gräs
Äter för mkt pizza
Trollar för mkt på kolozzeum

svenbanan
2017-03-21, 02:38
Beroende på tofflor så kan det låta högre ner till din granne.

Haha. Jag har också utvecklat nattsmygarförmågor och sätter i princip aldrig ner hälarna i marken då jag är uppe och nattugglar. Öppnar skåp och sånt i köket väldigt försiktigt också. Det kvittar om jag är ensam hemma, jag gör det ändå... :D

On topic: Mina laster är väl kanske sötsaker och lathet.