Visa fullständig version : Olika lönenivåer för samma arbete beroende på vart i landet man jobbar.
Ja, varför är det såhär? Är det för att allting tydligen är dyrare i våran kungliga Hufvudstad?
Om man är skriven i Stockholm är det dessutom låg kommunalskatt.
Vi kan ta att jobba i kassan på Ica som ett exempel. Bara för det är nära mitt område och jag har blivit utsatt för det här:d
The_RobRoy
2017-03-19, 15:48
Det bör väl rimligen dikteras av utbud och efterfrågan (offentlig sektor kanske är något annorlunda).
I en liten stad går många arbetslösa och är beredda att ta ett jobb på ICA för ganska låg lön. I en storstad har de flesta mer valmöjligheter och höga omkostnader gör folk mer kräsna för ett sådant jobb, därför behöver ICA erbjuda mer betalt.
Ja, varför är det såhär? Är det för att allting tydligen är dyrare i våran kungliga Hufvudstad?
Om man är skriven i Stockholm är det dessutom låg kommunalskatt.
Vi kan ta att jobba i kassan på Ica som ett exempel. Bara för det är nära mitt område och jag har blivit utsatt för det här:d
Rena rånet att bara äga och köra bil i t.ex Sthlm. Försäkring, parkering, tullar.
Bästa beslutet i mitt liv att flytta därifrån. Speciellt för min plånbok ;)
WHITEFOLKS
2017-03-19, 16:46
Det är strukturell diskriminering pga stadsmänniskorna anser sig vara högre stående och mer intelligenta och därför ger sina medarbetare där högre lön.
BelowAverage
2017-03-19, 17:00
Det är strukturell diskriminering pga stadsmänniskorna anser sig vara högre stående och mer intelligenta och därför ger sina medarbetare där högre lön.
Precis så.
Gå alltid efter den enklaste och mest logiska förklaringen :d
Jag kan tycka att lägre löner i småstäder utarmar dom ytterligare.
Apropå jobb:
Sverige kan få europas största batterifabrik med 3000! Anställda. Tror inte den kommer hamna i stockholmsområdet. Tycker det är kul att allt inte rör sig mot låglöneländer!
http://www.arbetsvarlden.se/sverige-far-enorm-batterifabrik/
BelowAverage
2017-03-19, 17:08
Jag kan tycka att lägre löner i småstäder utarmar dom ytterligare.
Apropå jobb:
Sverige kan få europas största batterifabrik med 3000! Anställda. Tror inte den kommer hamna i stockholmsområdet. Tycker det är kul att allt inte rör sig mot låglöneländer!
http://www.arbetsvarlden.se/sverige-far-enorm-batterifabrik/
Kul att höra om det blir lite industri även i Sverige och inte bara nybildas.
Apropå löner tror jag det robroy säger ofta stämmer.
Jag kan t.ex för yrket sjukgymnast se att små perifera kommuner ofta kan erbjuda rätt hög lön - för det är enda sättet de kan locka någon till att flytta dit. Tillgång och efterfrågan.
StarkaUlf
2017-03-19, 17:37
Läste att dom (kommunerna) vill ha den där batterifabriken här i Norrbotten eller i Lappland (Boden alt. Arvidsjaur om jag inte minns fel). Får väl se om det blir så.
Edit: Efter att ha googlat så var det Boden kommun.
Läste att dom (kommunerna) vill ha den där batterifabriken här i Norrbotten eller i Lappland (Boden alt. Arvidsjaur om jag inte minns fel). Får väl se om det blir så.
Edit: Efter att ha googlat så var det Boden kommun.
Jag tror 20 kommuner har blivit tillfrågade. Då vet vi att Boden och Borlänge är 2 :-)
StarkaUlf
2017-03-19, 17:46
Jag tror 20 kommuner har blivit tillfrågade. Då vet vi att Boden och Borlänge är 2 :-)
Ah se där :) för människornas skull hoppas jag inte på Boden, det är en astrist stad :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.