handdator

Visa fullständig version : Cancer av kolstålspannor

lungan
2017-03-19, 11:35
Hejsan,

Köpte för 2 år sedan en kolstålspanna som jag är otroligt nöjd med, helt fantastisk panna.

Jag har läst en del på internet att man i vissa fall motiverar ett köp av kolstålspanna med att det ska vara nyttigare än att använda teflon.

En kolstålspanna ska man dock fetta in genom att värma olja i den, och när man använder pannan så blir den med tiden mörk/svart i botten. Det får mig att undra hur mycket nyttigare en kolstålspanna egentligen är, då jag antar att det som gör att pannan blir mörk i botten är "bränt" även om pannan i sig är väl infettad och fungerar ypperligt bra?

Tomten
2017-03-22, 12:12
Du oroar dig för cancer från något som är gjort av JÄRN, men oroar dig inte för cancer från något som innehåller olösliga plaster? *screwy*

Problemet med kolstål är väl snarare att det kan finnas en risk att du får i dig för mycket järn, eller att mat med mycket syra börjar smaka järn.

Jaive
2017-03-22, 16:04
Jag är absolut ingen expert på kemi, men vad jag vet är att det som är i botten på din panna inte är "bränt" utan vad det rör sig om är att olja har polymeriserats och alltså på molekylnivå fogats samman med kolstålet i pannan. Det lager av polymer som är i botten på pannan är vad som ger den dess "non-stick"-egenskaper. Att detta skulle vara skadligt att laga mat i är inget jag har hört. Det enda man hittar när man googlar är att gjutjärn, vilket du ju alltså inte använder, har viss risk att läcka järn i maten vilket över längre perioder kan vara ett problem.

lungan
2017-03-23, 12:47
Du oroar dig för cancer från något som är gjort av JÄRN, men oroar dig inte för cancer från något som innehåller olösliga plaster? *screwy*

Problemet med kolstål är väl snarare att det kan finnas en risk att du får i dig för mycket järn, eller att mat med mycket syra börjar smaka järn.
Nej, jag oroar mig inte av järnet i sig. Kanske formulerade mig konstigt. Jag oroade mig för den svarta beläggningen som blir till efter att man använt sin kolstålspanna ett tag.

Jag är absolut ingen expert på kemi, men vad jag vet är att det som är i botten på din panna inte är "bränt" utan vad det rör sig om är att olja har polymeriserats och alltså på molekylnivå fogats samman med kolstålet i pannan. Det lager av polymer som är i botten på pannan är vad som ger den dess "non-stick"-egenskaper. Att detta skulle vara skadligt att laga mat i är inget jag har hört. Det enda man hittar när man googlar är att gjutjärn, vilket du ju alltså inte använder, har viss risk att läcka järn i maten vilket över längre perioder kan vara ett problem.
Ditt svar låter väldigt påläst. Dels betyder det att ditt svar gör att kolstålspannan fortfarande är ett bättre alternativ i det avseendet. Är för dålig på kemi, men vad är skillnaden på denna polymerisering och något som "bränts" och därmed blivit cancerogent?

Tomten
2017-03-27, 03:28
Nej, jag oroar mig inte av järnet i sig. Kanske formulerade mig konstigt. Jag oroade mig för den svarta beläggningen som blir till efter att man använt sin kolstålspanna ett tag.

Ditt svar låter väldigt påläst. Dels betyder det att ditt svar gör att kolstålspannan fortfarande är ett bättre alternativ i det avseendet. Är för dålig på kemi, men vad är skillnaden på denna polymerisering och något som "bränts" och därmed blivit cancerogent?

https://www.cooksillustrated.com/how_tos/9588-how-to-season-a-carbon-steel-pan

Varken kolstål eller gjutjärn anses ge cancer. TEFLON finns det klart mer belägg för att det kan orsaka cancer.

Allt han säger är att det är OLJAN i pannan som binder fast i järnet och ger en nonstick yta. Precis på samma sätt som med gjutjärn. Kolstål och gjutjärn har väldigt lika sammansättning.

Ivan Bogus
2017-03-27, 18:24
Jag har varit kock i 26 år och måste säga att kolstålspannor kommer jäkligt nära topp tre över bästa verktygen i köket.

Både i jobbet och hemma.

Ta hand om dom ordentligt så har ni verktyg som kan ges till nästa generation.
Fetta in dom lite då och då med valfri olja, diska alltid i vatten.
Beläggningen blir bara vackrare med tiden.

Eventuella "farligheter" låter jag vara osagt men jag tror det är osannolikt.

IB

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=676&pictureid=4292

lungan
2017-03-29, 07:49
https://www.cooksillustrated.com/how_tos/9588-how-to-season-a-carbon-steel-pan

Varken kolstål eller gjutjärn anses ge cancer. TEFLON finns det klart mer belägg för att det kan orsaka cancer.

Allt han säger är att det är OLJAN i pannan som binder fast i järnet och ger en nonstick yta. Precis på samma sätt som med gjutjärn. Kolstål och gjutjärn har väldigt lika sammansättning.

Länken fungerar inte, men jag anter att när du säger att kolstål inte ger cancer så menar du som svar på min fråga, att det inte är oljan i kolstålspannan som ger cancer? Min fråga var inte gällande kolstålet i sig, utan den svarta beläggningen som bildas i pannan (som jag trodde var vanlig bränd olja men som hade non-stickegenskaper).

Jag har varit kock i 26 år och måste säga att kolstålspannor kommer jäkligt nära topp tre över bästa verktygen i köket.

Både i jobbet och hemma.

Ta hand om dom ordentligt så har ni verktyg som kan ges till nästa generation.
Fetta in dom lite då och då med valfri olja, diska alltid i vatten.
Beläggningen blir bara vackrare med tiden.

Eventuella "farligheter" låter jag vara osagt men jag tror det är osannolikt.

IB

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=676&pictureid=4292

Där har vi den! Har en de buyer 32 cm efter tips från pretorian här på forumet. Den är helt fantastisk.