handdator

Visa fullständig version : 4års permabulk - börjar jag närma mig nattylimit?

Järnet
2017-03-18, 02:19
Har nu bulkat i ungefär 4 år (ja, haha 4 år, min kropp gillar inte att lägga på sig fat gains), har gått från cirka 66 kg till 80-81 på en längd av 177 cm över havet. Är inte över 15% BF heller, utan runt visuell uppskattning av min kära träningskollegor runt 13-14%. (lite abs typ... i ett rätt ljus :naughty: ) Detta kan bero på för jag hade väldigt låg bodyfat när jag börja träna, säkert runt 10%, jävligt tunn men ändå naturligt muskulös. Har inga bilder hur jag ser ut, men har en fysik rätt lik youtube scott herman, bara mer bodyfat typ. Lika långa och liknande muskelfästen. Tror herman väger runt 80 på 177 men mer rippad. Så vi har väldigt liknande stats och kroppar

Har blivit rätt stark, i mitt tycke iaf, med en marklyft på 4-5 reps på 190 kg, gör en ganska tung 8:a på 100 i bänk och har tagit 8 reps på 140 kg i böj som bäst. Jag maxar aldrig, så gud vet vad det blir ett 1RM, jag håller mig skadefri på detta sätt :)

Nu har jag dock sprungit in i en rejäl långsam viktuppgång senaste 8 månaderna. Inte att det gick fort förut, men nu går det i snigelfart :P, mina lyft går upp långsamt dessutom. har på lite mindre än ett år, gått upp cirka 5 hekton. Jag tränar väldigt dedikerat och äter därefter, med alla basövningar, 3 gånger i veckan. Mina pass brukar se ut såhär
Mark, 3x10
Böj, 4x10
Hantelpress, 3x12
vecka 1, 3x10-12,
Vecka 2, -4x8
vecka 3 5x5
Sen isolerar jag alla huvuden på axeln på ett fyndigt sätt. Såhär tränar jag 3 gånger i veckan, med periodisering på repsen som ni ser. Spliten är fixad av mig själv för att passa mig och försöka jaga progression och supporta optimal hypertrofi. Dessutom tror jag knappt missat ett pass på 1.5 år haha :D Så har fan gått balls deep för jag älskar detta precis som er

Kombinerat med detta intar jag cirka 4000 kcal dagligen för att supporta viktuppgång. Kan tyckas rätt mkt kanske, men jag måste äta såhär mkt. Har en brutal metabolism. 6-7 stora måltider om dagen varje dag i 4 år, börjar dock bli tröttsamt. I synnerhet när viktuppgången sker i snigeltakt XD

"Gains" i all allmänhet går så jävla långsamt nu för tiden. Är det såhär det är att vara naturlig med några år på nacken eller gör jag något fel?

Bör jag sluta med Kcalöverskottet ett tag kanske? Trots allt haft ett överskott konstant på liksom 4 år nu? Kroppen kanske slutat svara?

Jag har ju liksom ett intelligent split jag kört nu i ett år då jag märkte att gainsen segade ner rejält så gjorde jag denna split och enligt mitt ödmjuka tycke är den masterrace haha, och visst har det gått uppåt men jävligt segt, men kanske gått ännu segare om jag kört en mer trög icke eftertänksam split?

Mina lyft går ju uppåt och blir liksom starkare, men händer inte så mycket mer än så, och återhämtningen sköts för jag blir lite starkare pass för pass. Börjar jag närma mig min naturliga gräns och får helt enkelt vänja mig med detta sega tempo eller har min kropp bara slutat svara i form av size gains av någon anledning ni kan förklara?

Sen har armarna inte vuxit på lite mer än ett år, vilket gör det hela rätt tråkigt med, med tanke på hur mkt starkare hela kroppen blivit, kombinerat med allmänviktuppgång, om än inte så mycket dock.

Mkt tankar, ska bli jättetrevligt o få höra vad ni har o säga om min situation. Mitt mål är naturligtvis att nå min naturliga gräns så fort som möjligt och är villig att göra vad som än krävs, hur hårt arbete det än är, så ni som ger mig tipps vet att det inte är förgäves, jag kommer ta åt mig allt :)

Uppskattar gärna svar från någon annan naturlig med 5+ års dedikerad styrketräning för massa med seriös diet ofc, men alla är naturligtvis välkomna att ge mig konstruktiv kritik / tipps Tack för mig grabbar! :D

Bruce Banner
2017-03-18, 06:31
"Gains" i all allmänhet går så jävla långsamt nu för tiden. Är det såhär det är att vara naturlig med några år på nacken eller gör jag något fel?
Ja på första frågan.

Dock är det är väl knappast troligt att du totalt maxat din naturliga förmåga att bygga muskler. Men efter 4 års hård träning som av dina uppgifter ser ut att ha varit framgångsrika så kommer det blir betydligt svårare att öka.

MVH
/Bruce

Shqypnia
2017-03-18, 10:42
Haha, fan, jag hade kunnat döda för att "lida" av ditt problem.

Du får helt enkelt äta mer, dvs öka ditt intag ytterligare. Du verkar helt klart starkt, och efter 4 års dedikerad seriös satsning är det svårt att öka vikterna på gymmet.

Om jag får fråga; vad äter du idag och hur tränar du?

Järnet
2017-03-18, 11:19
Haha, fan, jag hade kunnat döda för att "lida" av ditt problem.

Du får helt enkelt äta mer, dvs öka ditt intag ytterligare. Du verkar helt klart starkt, och efter 4 års dedikerad seriös satsning är det svårt att öka vikterna på gymmet.

Om jag får fråga; vad äter du idag och hur tränar du?

Tja! va kul att höra :D Jag tränar som ovanstående, alla basövningar 3 gånger i veckan. det är brutalt hårt, men funkar, blir en snabb progression på gains :) men nu går det långsamt pga jag kommit så långt förmodligen. Min diet är lite speciell

500 g proteinpudding till frukost
Lunch blir oftast en stor måltid med ris och kött
Mellanmål är 1.5 röd mjölk med 100 g jordnötssmör (mixat) shaken ligger väl på 1600 kalorier bara det :P
Cirka 350 gröt till kvällsmat
Nötter cirka 50 g till kvällsmat nr 2
sen avslutar jag med 120 g bacon

Svårt att äta mer, faktist. detta ligger på cirka 4000 kalorier :P men har nu för tiden försökt att vissa dagar i veckan bara äta ALLT jag kan, mer än detta. Det blir ändå inga fatgains, förmodligen för jag har hög förbränning redan naturligt genetiskt och att jag har mkt muskelmassa på det. Några dagar kan jag komma upp runt 4500, det resulterar i att jag blir råstark snabbt. Min kropp reagerar på det sättet med all mat, för att inte tala om muskelpump på gymmet :P

Så ser den ut ungefär. Man blir sjukt stark av denna dieten :), dock saknas det mkt grönsaker, tar multivitamin för det syftet. Siktar på att få i mig mättat fett och kolestrol för att supporta höga testosteron nivåer, nåt man behöver som naturlig.

Beefcake1993
2017-03-18, 11:23
Mina lyft går ju uppåt och blir liksom starkare, men händer inte så mycket mer än så, och återhämtningen sköts för jag blir lite starkare pass för pass. Börjar jag närma mig min naturliga gräns och får helt enkelt vänja mig med detta sega tempo eller har min kropp bara slutat svara i form av size gains av någon anledning ni kan förklara?

Sen har armarna inte vuxit på lite mer än ett år, vilket gör det hela rätt tråkigt med, med tanke på hur mkt starkare hela kroppen blivit, kombinerat med allmänviktuppgång, om än inte så mycket dock.

Hmm du blir ju starkare och det indikerar på att du fortfarande ökar iaf. :) tipset jag skulle ge efter att ha läst att du ökar så lite i vikt är ju att äta mer, kanske pressa dig själv lite mer så att du går närmare fail varje träningspass. KAnske slänga in någon amrap i slutet av varje övning eller bara höja vikten.

Rahf
2017-03-18, 11:25
Kanske dags att hoppa på ett beprövat program? Stor variation och planerade progressioner kan vara guld värt för att pressa ur sig lite extra. Sen att ha styrd intensitet och volym kan vara både förkrossande och kul på samma gång.

Järnet
2017-03-18, 11:29
Ja på första frågan.

Dock är det är väl knappast troligt att du totalt maxat din naturliga förmåga att bygga muskler. Men efter 4 års hård träning som av dina uppgifter ser ut att ha varit framgångsrika så kommer det blir betydligt svårare att öka.

MVH
/Bruce

OK TACK SÅ MYCKET! drog en lättnads suck. Hade blivit krossad om jag var på min naturliga gräns såhär tidigt :P Visst har det blivit betydligt svårare, men att få höra av en fellow iron brah att det fortfarande ska gå känns awesome. Jag har iallafall kul, äter väldigt mkt för min vikt som du kan se utan massa fettvikt som resultat om det.

Detta tillåter mig att bli jävligt stark för min vikt, känner 90kgs snubbar som har tryckt som också bulkar på 4000-4500, så har en väldigt snabb ämnesomsättning men det är ju också kul pga styrkan som kommer av alla dessa kalorier :D

Järnet
2017-03-18, 11:31
Hmm du blir ju starkare och det indikerar på att du fortfarande ökar iaf. :) tipset jag skulle ge efter att ha läst att du ökar så lite i vikt är ju att äta mer, kanske pressa dig själv lite mer så att du går närmare fail varje träningspass. KAnske slänga in någon amrap i slutet av varje övning eller bara höja vikten.

Ah absolut :) Saken är att min styrka förloras väldigt enkelt med, om jag bara varierar t.ex. Tyder nog på att styrkan är mycket CNS istället för muskelgains med. Det är tråkigt... Jag kämpade mig upp till att pressa 8or med 47 kgs hantlarna, bytte till bänk i 2 veckor, sen var jag tillbaks på 42orna :smash: :smash: *gah!*

Järnet
2017-03-18, 11:31
Kanske dags att hoppa på ett beprövat program? Stor variation och planerade progressioner kan vara guld värt för att pressa ur sig lite extra. Sen att ha styrd intensitet och volym kan vara både förkrossande och kul på samma gång.

Är öppen för alla förslag bro. Let them come om du har något bra skit för naturliga lyftare med några år på nacken :D

Järnet
2017-03-18, 11:38

På tal om det, jag körde asmycket failure förut, det var det som fick mig att ändra om till en blir progressionsbaserad split. För ombyte, de första 2 åren tränade högvolym push pull legs med jävligt brutala pass. Sen bytte jag till detta när gainsen sega upp som fan. Har byggt typ 85% av massan på det sättet. När du väl säger det, kanske dags att byta tillbaks, för att förvirra kroppen. Kanske jag gainar fortare

viringer
2017-03-18, 15:20
Nej du är verkligen inte i närheten av din "gräns". För det första så existerar det nog inte en klar gräns, ökningarna blir så små att du inte märker dom till slut bara och till sist så kommer åldern ikapp.

Det som händer är antagligen att du närmar dig gränsen för vad väldigt simpel planering klarar. Går man och bara gymmar så når man en viss nivå men vill man komma någonstans så krävs intelligent manipulering av volym, återhämtning osv.

Sansad
2017-03-18, 16:04
Som några redan nämnt. Hoppa på ett beprövat program med inplanerad progression. Jag ligger på ganska exakt samma stats som dig sett till styrkan och jag ökar än. Snart gått från 180-240 i mark på ett år och känner att ökningarna har inte saktat ner det minsta ännu och dem fortsätter i full fart framåt.

Järnet
2017-03-18, 21:49
Som några redan nämnt. Hoppa på ett beprövat program med inplanerad progression. Jag ligger på ganska exakt samma stats som dig sett till styrkan och jag ökar än. Snart gått från 180-240 i mark på ett år och känner att ökningarna har inte saktat ner det minsta ännu och dem fortsätter i full fart framåt.

Kul :D har du något du kan skicka till mig i PM som är bra för oss nattys som hållt på ett tag?

Järnet
2017-03-18, 22:05
Nej du är verkligen inte i närheten av din "gräns". För det första så existerar det nog inte en klar gräns, ökningarna blir så små att du inte märker dom till slut bara och till sist så kommer åldern ikapp.

Det som händer är antagligen att du närmar dig gränsen för vad väldigt simpel planering klarar. Går man och bara gymmar så når man en viss nivå men vill man komma någonstans så krävs intelligent manipulering av volym, återhämtning osv.

23 FFMI, 25-26 sägs vara gränsen. Så enligt den är så jag nära, men vad vet jag. Lite därför jag skapa tråden, för att höra vad fler säger om "gränsen" med. Jag tränar dock redan intelligent, kör ingen brosplit direkt utan det är eftertänkt. Visst kanske åldern blir "gränsen", men det skulle ju enbart vara pga att sänkta testosteronvärden, och det kan man ju manipulera på naturlig väg rätt bra, med kolestrol och mättat fett. Klart åldern tar en om man äter 1800 kalorier om dagen som de flesta svenssons gör, baserat på massa icke-anabolt skit :D kombinerat med att man sitter still på ett kontor och knappt får någon ***** längre :p

Beefcake1993
2017-03-19, 01:18
23 FFMI, 25-26 sägs vara gränsen. Så enligt den är så jag nära, men vad vet jag. Lite därför jag skapa tråden, för att höra vad fler säger om "gränsen" med. Jag tränar dock redan intelligent, kör ingen brosplit direkt utan det är eftertänkt. Visst kanske åldern blir "gränsen", men det skulle ju enbart vara pga att sänkta testosteronvärden, och det kan man ju manipulera på naturlig väg rätt bra, med kolestrol och mättat fett. Klart åldern tar en om man äter 1800 kalorier om dagen som de flesta svenssons gör, baserat på massa icke-anabolt skit :D kombinerat med att man sitter still på ett kontor och knappt får någon ***** längre :p

skulle säga att "nattygränsen" som ligger vid 25-26 ffmi är ganska mkt bullshit, tror inte att man ska fokusera så mycket på var den riktiga gränsen ligger då det inte är någon som ligger så nära den här på kollo. Nu tänker jag främst på de som är yngre då gränsen är avsevärt mkt högre.

Sheogorath
2017-03-19, 02:32
skulle säga att "nattygränsen" som ligger vid 25-26 ffmi är ganska mkt bullshit, tror inte att man ska fokusera så mycket på var den riktiga gränsen ligger då det inte är någon som ligger så nära den här på kollo. Nu tänker jag främst på de som är yngre då gränsen är avsevärt mkt högre.

Det om något hintar väl om att gränsen är extremt svår eller omöjlig att nå för de flesta och att den realistiska gränsen för flertalet är lägre.