handdator

Visa fullständig version : Bibehålla en god knähälsa

dodie
2017-03-15, 08:10
Hejsan.

Det finns två vanliga problem med kroppen äldre verkar drabbas av, ont i ryggen och ont i knäna.

Man kan ganska ofta läsa om vad man kan göra för att motverka eller bota ryggsmärta. Men jag kan inte minnas att jag någon gång läst något liknande om knäna.

Så min fråga är: Är det någon som har några bra övningar/tips som kan hjälpa en att minska risken för knäbesvär senare i livet? Eventuellt någon bra länk? (har googlat, får bara massa skit)

Ozziking
2017-03-15, 08:22
Jag tänker rent spontat typ excentrisk träning med/utan kroppsvikt samt att upprätthålla rörlighet, stabilitet och styrka i muskler och leder genom att träna t.ex. knäböj och liknande.

Sen tror jag att man måste våga variera sin träning och inte glömma att stretcha/träna rörlighet.

Rahf
2017-03-15, 09:53
Träna och tävla inte inom atletisk elitidrott. Men träna gärna styrketräning.

Luca Brasi
2017-03-15, 10:04
Subluxera inte patellan,få inte Chondromalacia patellae.

Peter.B
2017-03-15, 11:01
Subluxera inte patellan,få inte Chondromalacia patellae.

Ja men dåså, tack för det hjälpsamma svaret. Få heller inte skelletcancer.

erks
2017-03-15, 14:20
Se till att dina muskler och leder i hela kroppen är i bra skick, i synnerhet runt fotled, knäled och höftled.

Fundera över ditt gångsteg, är det inte ett bra steg så är det något i kedjan som är knas.

Rörlighetsträning medelst tryckmetoder och rörelseoptimering är nyckeln.

dodie
2017-03-16, 11:57
Tack alla för svaren.

Så för att sammanfatta lite.

Styrketräna benen
Ha bra rörlighet
försök att inte gå/springa som en kratta

Detta borde räcka ganska långt då med andra ord?

Se till att dina muskler och leder i hela kroppen är i bra skick, i synnerhet runt fotled, knäled och höftled.

Är det nånting speciellt man kan göra för att hålla lederna i bra skick?

Rahf
2017-03-16, 16:25
Tack alla för svaren.

Styrketräna benen
Ha bra rörlighet

Vara fysiskt aktiv. Äta en balanserad kost. Sova bra.

spaffen
2017-03-17, 08:36
Rimlig kroppsvikt.

dodie
2017-03-17, 08:47
Rimlig kroppsvikt.

Där sa du något uppenbart som jag inte ens tänkte på, antar att överviktiga i större utsträckning får problem.

Undra om det har nån betydelse om man blir super beefcake? Den ökade muskelmassan kanske kontrar den ökade vikten i det fallet? Säg att man vägar 100kg på 12% fett 185cm

Diomedea exulans
2017-03-17, 09:09
Där sa du något uppenbart som jag inte ens tänkte på, antar att överviktiga i större utsträckning får problem.

Undra om det har nån betydelse om man blir super beefcake? Den ökade muskelmassan kanske kontrar den ökade vikten i det fallet? Säg att man vägar 100kg på 12% fett 185cm

Nej, det kontrar inte. Strukturerna i knät är ungefär likadana oavsett.

King Grub
2017-03-17, 09:14
Muskelvikt är sämre för män, fetttvikt sämre för kvinnor.

http://www.oarsijournal.com/article/S1063-4584(13)01034-0/abstract

dodie
2017-03-17, 10:25
Nej, det kontrar inte. Strukturerna i knät är ungefär likadana oavsett.
hehe, dam :). Inte för att jag är i närheten av superbeefcake, men lite sorligt iallafall.

Muskelvikt är sämre för män, fetttvikt sämre för kvinnor.

http://www.oarsijournal.com/article/S1063-4584(13)01034-0/abstract

Åfan, där ser man.

VoDaresVins
2017-03-17, 12:48
Tack alla för svaren.

Styrketräna benen
Ha bra rörlighet

En notis om det här av egen erfarenhet: rörligheten i ryggen kan vara en viktig del också att fokusera på. Jag hade om rutin att stretcha benen men fick plötsligt knäproblem som jag drogs med lång tid. Trodde jag skulle kunna lösa med mera stretchning och träna på lättare vikter men ingen förbättring. Fick tips av en fysioterapeut att problemen kunde komma från stel rygg. På nån vecka var ett och ett halvt års knäproblem borta efter jag började jobba på rörligheten i ländryggen.

erks
2017-03-17, 17:04

En led fungerar bäst när den får arbeta i hela sin naturliga rörelsebana. Du behöver alltså se till att du har adekvat rörlighet i alla muskler runt sagda led, även tillräcklig och balanserad styrka för att stabiliseringen runt leden ska fungera som den ska.

Ibland kan huvudet på bendelen som ligger i ledhålan vara förskjutet och inte röra sig som det ska. Då kan det vara en god idé att arbeta med gummiband som drar huvudet i den riktning det bör mobiliseras, samtidigt som du tränar någon form av dynamisk rörlighetsträning. Upptäcker du någon form av "inklämning", alltså att det känns som om det tar tvärstopp fastän det inte borde göra det, har du förmodligen detta problem. Bara att youtube:a runt lite på den led du nu har problem med.

micke81
2017-03-19, 14:21
Promenader/löpning på stigar och ute i terränglådan i största allmänhet bör vara ett bra redskap. dels är det det här med att röra på sig,dels att röra sig på mjukare underlag och mest av allt så tvingas du träna stabiliserande funktioner i kroppen när marken konstant lutar åt alla möjliga och omöjliga håll.