Visa fullständig version : Omröstning, behöver er åsikt! Hammer strength vs vanliga maskiner.
tefached
2017-03-09, 08:00
Hejsan!
Skulle väldigt gärna ha er åsikt kring denna fråga.
Med hammer strength menas alla maskiner där man själv hänger på viktskivor.
Vanlig maskin är den typ där du med en pinne eller liknande ställer in din vikt.
Tack på förhand!
Diomedea exulans
2017-03-09, 08:21
Dum motfråga, men går det att se på gymmet hur gamla maskinerna är?
Pepparspray
2017-03-09, 09:10
Det beror helt på, jag har gärna viktmagasin för småmuskler, typ baksida axel-maskin, magmaskiner osv. Föredrar Hammer-Strength maskiner för benpressar, benmaskiner och annat där man har mycket vikt.
Har varit med om att viktmagasinet släppte i en benpress och det var inte alls kul att flyga genom gymmet och slå upp ett köttsår på smalbenet. Så jag blev lite rädd för väldigt tungt lastade viktmagasin. :D
delta_mats
2017-03-09, 10:19
Använder bägge typer. Har mina favoriter som jag tycker är bekväma. Men i huvudsak använder jag mig mest av fria vikter.
Luca Brasi
2017-03-09, 10:30
Hammerstrenght har producerat en massa oergonomisk bös tycker jag.
Men om man hänger på viktskivor blir det ju hardcore.:hbang:
Jag använder maskiner som makes ergonomisk sense oavsett märke.
många plattladdade maskiner är sjukt osköna och oergonomiska i mina ögon så valet är lätt.
dock de få guldkorn som är bra slår det mesta
Allt annat lika så är det klart smidigare med ett viktmagasin. Det är väl egentligen bara vissa benmaskiner där viktmagasin sällan räcker till. Men låt se: kabelhissarna, magmaskinen, stående vadpressen, bensparken, lårcurlen, och faktiskt samtliga maskiner jag använder på mitt gym har viktmagasin. Ett självklart val.
Rolfarsson
2017-03-09, 13:09
Jag föredrar helt klart vanliga, då det annars blir ett jäkla konkande med vikter, vilket är mindre kul för oss med kassa ryggar.
vad är frågan?
vad jag föredrar, eller vad som finns på mitt gym?
hur gammal jag är, eller maskinerna är?
antar att (iom åsikt) du vill veta vilken jag föredrar.
men då återstår åldern på mig eller maskinerna.
tefached
2017-03-09, 14:33
vad är frågan?
vad jag föredrar, eller vad som finns på mitt gym?
hur gammal jag är, eller maskinerna är?
antar att (iom åsikt) du vill veta vilken jag föredrar.
men då återstår åldern på mig eller maskinerna.
Vad du föredrar, med åldern menas din ålder inte maskinen, borde kanske varit tydligare där.
trädgårdsmöbel
2017-03-09, 16:14
sorry for ot men är inte hammer strength snuskigt dyra?
Anders The Peak
2017-03-09, 18:51
Det mesta tillverkas i china nuförtiden det enda som skiljer maskinerna åt är färgen för det mesta. Men en hederlig smithmaskin, benpress, arnes tricepsmasin är inte fy skam att ha på gymmet nu när mångt och mycket handlar om design. På en benpress från dagens dato lägger du lätt på tillräckligt många viktkakor för att det ska se ut som Ronnie fast utan en Ronnie och många väljer bort Nordic benpress hacklyft för andra sämre konstruerade träningsmaskiner mot den bakgrunden :)
Sitter och kramar en sådan här samtidigt som jag skriver då blir det lite fel ibland i texten :)
http://www.fmicassets.com/Damroot/ZoomJpg/10002/0112702706_gtr_frt_001_rr.jpg
Luca Brasi
2017-03-10, 11:04
Är hammerstrenght maskiner billiga?
Det borde de vara eftersom de saknar viktmagasin.
Annars har vi blivit lurade.
Bjorneman
2017-03-10, 12:33
Nu är jag lite dum i huvvet, men är inte Hammer strength ett märke på träningsmaskiner? I vilket fall som helst så föredrar jag maskiner där man hänger på vikter själv. De brukar ofta vara mer komfortabla.
MasterChief
2017-03-10, 16:53
Lite kul info för er som inte var med på 80-talet. Hammer Strength startades och utvecklades av Gary Jones som var son till Arthur Jones, grundaren till Nautilus. Förlagan till Hammer Strength var faktiskt Natulius Leverage Machines som kom på 80-talet och jag tror Gary Jones arbetade med sin far med att utvecklade den serien. Sedan kom de i konflikt och gick separata vägar och Gary Jones startade Hammer.
Här finns gamla härliga bilder på de gamla Nautilus Leverage Machines (det fanns väldigt få i Sverige). Det lite coola var ju att de var väldigt innovativa och hittade på alla möjliga galna och udda maskiner, tex greppmaskin (ganska före sin tid där) och nackmaskinen (som jag tror båda skulle användas mycket om de fanns på gymmen idag):
http://www.ifr.net/IFR/Leverage_Pictures.html
Scorpionida
2017-03-10, 17:35
Här finns gamla härliga bilder på de gamla Nautilus Leverage Machines (det fanns väldigt få i Sverige). Det lite coola var ju att de var väldigt innovativa och hittade på alla möjliga galna och udda maskiner, tex greppmaskin (ganska före sin tid där) och nackmaskinen (som jag tror båda skulle användas mycket om de fanns på gymmen idag):
http://www.ifr.net/IFR/Leverage_Pictures.html
Gillar den extremt snygga dipsen i bilden (aldrig man ser en riktig dips på Friskis gym i sthlm iaf) samt vikterna på Hammerstrength maskinerna. Vilka gym i Stockholm har såna eg? Många? Skulle gå helt över till Ronnie träning i maskinerna BB-style om såna fanns på mitt gym :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.