handdator

Visa fullständig version : Deffa för första gången

Newdays
2017-03-08, 11:43
Hej

Jag har en träningsbakgrund på ca 1,5 år där det senare året har inneburit 4 pass i veckan med stöd av PT till och från.

Jag tänkte försöka genomföra en deff. Mest för att jag inte vill fortsätta bulka och bli ännu tjockare. Och då jag misstänker att jag än så länge har för lite massa för att bli rippad.

Min info:
Jag är 183 och väger 75.5kg samt 28år gammal. Enligt min elektronikavåg har jag 15% kroppsfett. (Men jag tror tyvärr jag har mer). Tränar 4 styrkepass i veckan. En upper-lowersplit. Två "tunga dagar" med 3-5 reps och två dagar med mer volym ca 8-12/15 reps. Har i övrigt ett stillasittande jobb.

Styrka:
Kan göra 8 breda chins x 3 set.
26kg hantlar incline och vanlig bröstpress 8x4
85 kg marklyft 5x3
Hantelpress 20 kg 8x4

Hursom har jag letat runt och testat ALLA kcalräknare och alla ger mig olika resultat. Vilket bara gör allt förvirrande för en deffnybörjare.
Är det någon som kan vara schysst å räkna ut mitt ungefärliga kcal behov? Hade verkligen uppskattat det.

Tack :)

xan
2017-03-08, 12:38
Läs igenom deffguiden här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881). Där finns en ekvation du kan räkna ut ditt energibehov med.

Newdays
2017-03-08, 12:49
Läs igenom deffguiden här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881). Där finns en ekvation du kan räkna ut ditt energibehov med.

Läste igenom den men vart osäker på var min "stress" faktor ligger. Var skulle du placera den? Stillasittande jobb + 4 styrkepass i veckan.

Beemel
2017-03-08, 12:55

Eller ännu hellre (eftersom ekvationer är relativt värdelösa på individnivå)

- Bokför all energi du stoppar i dig under några veckor.
- Slå ut hur mycket energi (kilokalorier) du stoppar i dig i snitt varje dag
- Väg dig varje dag (samma tid helst)
- Utvärdera efter 3-4 veckor hur mycket din vikt har förändrats (här kan du med fördel använda median värdet för varje vecka)
- Jämför ditt energiintag med viktförändringen.
- Korrigera energiintaget (vid behov) för att nå din önskade nedgångstakt.

- Tumregeln är att för varje 1000kcal underskott per dag minskar man ungefär 1 kg i veckan. De flesta rekomenderar att man ska lägga sig på ungefär 500kcal i underskott per dag (allts gå ner ett halvt kg i veckan)

xan
2017-03-08, 13:34
Vanlig styrketräning bränner ytterst lite så jag hade nog tagit typ 1,4. Annars funkar det som Beemel beskriver ovan.

Beemel
2017-03-08, 15:20
Läste igenom den men vart osäker på var min "stress" faktor ligger. Var skulle du placera den? Stillasittande jobb + 4 styrkepass i veckan.

Jag gjorde en omvänd utvärdering av min aktivitetsfaktor (det du kallar stressfaktor)

Jag hade vid det tillfället stillasittande jobb,
Tränade 8 pass i veckan
4 styrka (helkroppspass på ungefär 90 min styck),
4 löpning (veckovolym på mellan 4-6mil)

Jag fick ut att min aktivitetsfaktor var strax över 1.6 sett över 4 månader. Baserade då mitt BMR på Harris benedict ekvationen.