handdator

Visa fullständig version : kostschema ung dam

cherkules
2017-03-07, 16:47
Hej! Jag är 23 år gammal, 176 cm lång och väger 68kg. Har 30% fett.
Har under ca 1,5 månad ätit MINST 500 kcal i underskott, oftast mer, men vågen rör sig inte ett gram.(räknar kalorier samt använder mig av pulsklocka så jag vet hur mycket jag förbränner på en dag). Jag tränar styrketräning och cardio 2-3 gr i veckan.

Till mina frågor.
1. Någon som vet hur detta kommer sig? Ska jag fortsätta och hoppas att de händer nå snart?
2. Någon som kan hjälpa mig slänga ihop ett kostschema lite snabbt? Och kanske ge mig tips på vad jag bör göra mer? Cardio? Promenad innan frukost? alla tips är välkomna. Blir galen av att inte komma någon vart *gah!*

King Grub
2017-03-07, 16:49
Du har inte legat på underskott. Du har trott att du gjort det, men så är inte fallet. Alla går ner på underskott. Du har ätit för mycket, och grunduträkningen av energibehovet är inkorrekt.

meow
2017-03-07, 16:49
Går du inte ner i vikt ligger du inte på underskott

cherkules
2017-03-07, 17:31
Har räknat så noga jag kan men isåfall måste jag ha vart helt ute och cyklat då! Någon som kan ge mig tips på hur jag ska äta för att ligga på max 1500 kcal/dag? eftersom min egen uträkning tydligen är åt helvete

xan
2017-03-07, 17:38
Hur äter du just nu?

cherkules
2017-03-07, 17:42
frukost: smoothie på 1 banan, 1 dl havregryn vatten, 1 dl frysta blåbär

Mellanmål: 1 proteinshake

Lunch: 2 potatisar, 1 morot lite bit kålrot (gjorda i ugn) + 100 g kycklingfile

mellanmål: proteinpudding/kvarg/banan något som går fort

Middag: samma som lunch eller ägg med avocado och kalkon

cherkules
2017-03-07, 18:11
frukost: smoothie på 1 banan, 1 dl havregryn vatten, 1 dl frysta blåbär

Mellanmål: 1 proteinshake

Lunch: 2 potatisar, 1 morot lite bit kålrot (gjorda i ugn) + 100 g kycklingfile

mellanmål: proteinpudding/kvarg/banan något som går fort

Middag: samma som lunch eller ägg med avocado och kalkon

xan
2017-03-07, 18:15
Mer grönsaker för hälsans skull. Vill du ned i vikt behöver du inte äta något speciellt utan det räcker att du drar bort ett par hundra kcal från din balans. I och med att din vikt är helt stabil ligger du på balans nu.

kniffen
2017-03-07, 20:41
Eftersom du nu har data från 1,5månad tillbaka har du ett perfekt utgångsläge för att utföra en bra deff! Som xan sa så dra av 300-500kalorier från det du ätit tidigare, alternativt ät likadant och träna bort 300-500kalorier.

yaski
2017-03-08, 00:51
Det är viktigt att du äter med jämna mellanrum för att inte blodsockret ska sjunka. Ta gärna multivitamin om du inte pallar äta mycket grönsaker.

Annars kör på Hög intensivt, Kör ca 15-20 min där du springer så fort du kan i 30 sekunder sen vila nån minut sen igen. Då blir det nedgång i vikten kan jag säga. Va inte rädd att ta i och glöm inte att värma upp. Sen kan du köra styrka, gör basövningar som Knäböj, Marklyft , Bänkpress, Militärpress. kör på 5 reps och 5sets. Det blir mest styrka så du behöbver inte bli rädd för att du ska bli Hulken.

Mvh

King Grub
2017-03-08, 05:36
Det är viktigt att du äter med jämna mellanrum för att inte blodsockret ska sjunka. Ta gärna multivitamin om du inte pallar äta mycket grönsaker.

Nej, det är det inte. Blodsockret har inget med saken att göra. Det håller sig inom mycket strikta intervall oavsett hur man äter om man inte har diabetes.

yaski
2017-03-08, 06:39
Nej, det är det inte. Blodsockret har inget med saken att göra. Det håller sig inom mycket strikta intervall oavsett hur man äter om man inte har diabetes.

Tänkte på att om inte käkar med jämna mellanrum då blir man sötsugen osv, Så blir det en fin lagerrensning i skåpen men med viljan och tålamod så klarar man det och tappar ändå vikt. Resten av upplägget fungerar väl bra eller?

Så till dig Cherkules, ät tills du har nått din kalorimål. Ät bra och träna bra så kommer du få se resultat.

Skrollovicz
2017-03-08, 08:26
Du har inte fuskat med godsaker en gång per vecka? Kaloribalans mäts inte bara över dygn, utan också över längre perioder.

cherkules
2017-03-08, 08:49
tack för tipsen, ska börja köra hög intensiv träning nu! Och även försöka dra ner ytterligare på kalorier.

Nej under denna 1,5 månad har jag avstått från alla godsaker, alkohol och bröd/pasta.

z_bumbi
2017-03-10, 09:39
tack för tipsen, ska börja köra hög intensiv träning nu! Och även försöka dra ner ytterligare på kalorier.

Om du inte tränat högintensivt är det inget du bara hoppar på och jag får en känsla av att du snarare tjänar på att ta ett steg i taget. Ät lite mindre och rör dig eventuellt lite mer så når du ganska snart ett lagom underskott och från det så kan du sedan justera ytterligare när det behövs.