Visa fullständig version : Fryst broccoli, spenat, bär och ärtor t ex?
Hej!
Har blivit hundra gånger nyttigare sen jag köpte en mixer och gör egna smoothies varje dag.
Men hörde idag att det tydligen finns många frysta grönsaker och frukter som kan vara rentutav farliga att äta direkt från frysen utan att koka först. Och tydligen var källan livsmedelsverket.
Hur är det egentligen med allt detta?
Jag har precis köpt flera olika påsar med allt möjligt från broccoli, spenat och ärtor till frysta bär osv..
Som jag gör nu slänger jag bara i lite broccoli, bär och banan med lite kvarg och mandelmjölk och mixar. Direkt från frysen alltså. Tror ni att detta är dumt?
Någon som vet något om detta att ta grönsaker direkt ifrån frysen och lägga i mixern?
Kanske var frysta grönsaker med andra ursprungsländer som avsågs vara farligt?
Väldigt tacksam om någon kan skina lite ljus över detta! *popcorn*
Gick igenom frysen nu och såg att samtliga hade utländska ursprungsland. Bären från bosnien, frankrike, belgien.. Broccoli är förvällda från Ecuador osv..
Är det verkligen smart att göra som jag gör att bara slänga i det direkt i en smoothie ifrån frysen?
Utländska frusna bär bör upphettas.
https://www.evira.fi/sv/livsmedel/information-om-livsmedel/livsmedelsfaror/begransningar-i-anvandningen-av-livsmedel/utlandska-djupfrysta-bar/
Förvälld innebör att broccolin har kokats.
Shqypnia
2017-03-06, 10:29
Förlorar inte bär en del av de nyttigheter man vill åt vid hög värme? Tänker då på främst C-vitimain.
F.ö låter jag mina bär oftast tina upp bara och har gjort det under flera år. Brukar köpa hallon/blåbär som brukar vara från Polen och Bosnien främst.
Det enda landet jag inte köper ifrån är Serbien pga tidigare skandaler med ICA. Och för att jag bojkottar landet utav politiska skäl, men det är en annan diskussion.
King Grub
2017-03-06, 10:36
Förlorar inte bär en del av de nyttigheter man vill åt vid hög värme? Tänker då på främst C-vitimain.
Jo. Välj mellan hepatit eller näringsämnen. :p
Shqypnia
2017-03-06, 10:51
Hepatit alla dagar i veckan bruh.
Eller svenska/finska bär...
Jag har lyckats bli matförgiftad 3 gånger vid 3 olika tillfällen av frysta hallon... 2 somrar på rad i Sverige samt en gång när jag bodde på Lanzarote. Fick ett infall och köpte dem för att blanda i yoghurt/musliblandningen sista gången, blev så lyriskt över att öht hitta frysta bär där så jag inte tänkte mig för. Tror det tog 10 minuter efter jag hade käkat klart innan min mage skrattade demoniskt åt mig och sedaan tvingade mig att bosätta mig på toan resterande 2 dagar. Blåbär har däremot alltid gått bra.. men hallon köper jag fan aldrig mer ^^
Jo. Välj mellan hepatit eller näringsämnen. :p
Meh, alla svenskar är ju i Thailand på vintrarna och således vaccinerade! :-)
Skämt åsido - jag har aldrig upphettat frysta bär eller frukt (främst mango). Bör jag göra det?
Meh, alla svenskar är ju i Thailand på vintrarna och således vaccinerade! :-)
Skämt åsido - jag har aldrig upphettat frysta bär eller frukt (främst mango). Bör jag göra det?
Gäller främst hallon men jag skulle vara försiktig med allt som inte skalas.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/tillagning/koka-bar/
gäller det bara frysta, eller även färsk broccoli mm?
Gäller främst hallon men jag skulle vara försiktig med allt som inte skalas.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/tillagning/koka-bar/
Tack!
Utländska frusna bär bör upphettas.
https://www.evira.fi/sv/livsmedel/information-om-livsmedel/livsmedelsfaror/begransningar-i-anvandningen-av-livsmedel/utlandska-djupfrysta-bar/
Förvälld innebör att broccolin har kokats.
Två följdfrågor hörrni
Så konsensus och summa kardemumma:
Fråga 1) OK så att ta några broccoliträd direkt ifrån frysen och ner i mixern går alltså bra eftersom det är förvällt (som betyder kokats?). Och likaså förvälld spenat och ärtor.
Jag kan alltså ta broccolin, spenat och ärtor direkt ifrån påsen i frysen och lägga i smoothien, sedan dricka allting som det är? Eftersom det är förvällt? Trots att det är ifrån Equador och andra länder?
Fråga 2) Sen med bären så ska jag sluta köpa utländska ursprungsställen och endast köpa svenska bär, om det finns. För att jag vill kunna ta direkt ifrån frysen där också. Inte behöva koka och bli av med näringsämnen och att det tar extra jobb och tid. Så vad gäller fryst mango, hallon, blåbär och jordgubbar så kan man ta det direkt ifrån frysen och göra smoothie av det - OM det är svenskt eller finländskt?
1) Troligtvis ok.
2) Finns ingen Finsk/Svensk mango i affär så vitt jag vet. Dock är mangon skalad, så jag skulle gissa på att den är ok. Resten är ganska så säkert och brukar säljas hyffsat billigt i enkilosförpackningar.
1) "Resten är ganska så säkert och brukar säljas hyffsat billigt i enkilosförpackningar."
... OM det är svenskt eller hur? Eller vad menar du är säkert?
Vad bra då kan jag ju fortsätta handla mango från utlandet eftersom det är en frukt som är skalad. Och hallon blåbär och jordgubbar lär man ju hitta svenskt fryst bara?
... OM det är svenskt eller hur?
Ja, det var ju det som du frågade.
Ja, det var ju det som du frågade.
Haha jo men ville bara säkerställa att det var det du mena :D
Men en fråga. Hur kommer det sig att frukter med skal är säkrare trots att de är ifrån utlandet?
Jag menar, de skalar väl först frukten och sedan sprutar på det "förorenade" vattnet som är det farliga, eller? Eller tror ni att dem inte tvättar frukter som hade skal på sig från början? <- Är det så?
Gearhead85
2017-03-07, 22:15
... OM det är svenskt eller hur? Eller vad menar du är säkert?
Vad bra då kan jag ju fortsätta handla mango från utlandet eftersom det är en frukt som är skalad. Och hallon blåbär och jordgubbar lär man ju hitta svenskt fryst bara?
Icas ekologiska blåbär är inte så farligt dyra och iallafall står det på lådan att de är svenska. :)
Men en fråga. Hur kommer det sig att frukter med skal är säkrare trots att de är ifrån utlandet?
Jag menar, de skalar väl först frukten och sedan sprutar på det "förorenade" vattnet som är det farliga, eller? Eller tror ni att dem inte tvättar frukter som hade skal på sig från början? <- Är det så?
Vad gäller norovirus så handlar det förmodligen om handhygienen hos de som plockar bären. Den risken minskar ju om man skalar frukten. Det kan ev också handla om att norovirus är vanligare i Europa än var nu mangon är odlad, men det låter jag vara osagt.
Enligt min länk tidigare så rör det sig också om förorenat vatten vid bevattning. Att tvätta frukterna är ofta inte tillräckligt för att få bort alla virus.
Enligt min länk tidigare så rör det sig också om förorenat vatten vid bevattning. Att tvätta frukterna är ofta inte tillräckligt för att få bort alla virus.
Så du menar att de förmodligen tvättar jordgubb med det dåliga vattnet, men inte mango och skalad frukt?
Så du menar att de förmodligen tvättar jordgubb med det dåliga vattnet, men inte mango och skalad frukt?
De vattnar jordgubarna med förorenat vatten.
De vattnar jordgubarna med förorenat vatten.
Jahaa vad dum jag är. De menar att de vattnar med dåligt vatten? Då förstår jag att mangon inte blir lidande. Vattnas en mango har den ju skal som skyddar HAHA
Och som även någon annan sa; de plockas med skalet på och därmed blir de inte dåliga där heller.
Aja summa kardemumma. Man kan förmodligen äta fryst mango utan att bli sjuk ifrån vilket land som helst. Och hallon, blåbär, jordubbar osv osv ska helst vara svenskt så att man slipper koka upp det.
Och frysta grönsaker är nästan alltid förvällda vilket innebär att de redan kokats en gång = helt ok att äta direkt ifrån frysen också.
Okej slutsatser?
Finns alltid en liten riskt att man blir sjuk :D.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.