Visa fullständig version : Hur snabbt bör man se progression i styrka/muskeluthållighet
svartakronan
2017-03-05, 20:12
Började med över/under schema för lite mer än en månad sedan. Kollade nyss på min träningsdagbok och såg att jag står i princip stilla i flera övningar, alltså i knäböjen som ett exempel så körde jag knäböj på 60kg första passet för ca en månad sedan och gjorde 10,9,9 reps, sen senaste böjpasset gjorde jag 10,9,10. Alltså i princip samma...
Vad gör jag för fel? Jag sover ca 8 timmar varje natt, äter som en häst(mår dåligt varje måltid så som jag pressar i mig).
Borde jag inte sett mer progression efter en månad??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur rör sig kroppsvikten?
Och enligt mig så är 10 reps i knäböj overkill. Jag hade kört tunga treor-femmor och sedan fått in mer volym i assistansövningar. *rolleyes*
King Grub
2017-03-05, 20:16
Oavsett hur rätt man gör är det generna som avgör hur snabbt det går.
Kan bero på reps. Själv märkte jag att i vissa övningar så get uthålligheten upp långt innan styrkan. Hade jättesvårt att öka i bänk,press och böj tills jag började köra tunga reps på 3-5.
svartakronan
2017-03-05, 20:23
Hur rör sig kroppsvikten?
Och enligt mig så är 10 reps i knäböj overkill. Jag hade kört tunga treor-femmor och sedan fått in mer volym i assistansövningar. *rolleyes*
Kroppsvikten står still.
Ja men har kört femmor i flera månader innan i baslyften så tänkte inte fel med lite variation
Är du säker på att du inte skulle klarat 3x10? Verkar konstigt att du orkade fullfölja hela tredje set:et men inte det andra.
Oavsett om du inte ökat i kroppsvikt brukar man bli starkare via nervanpassning. Kommer ihåg att jag kunna öka ca 5 KG per pass i stångrodden när jag var nybörjare. Från ynka 20 till 50 på några veckor bara. Efter det gick det trögare. Men jag antar att det styrs av gener precis som allt annat.
King Grub
2017-03-05, 20:31
Går du inte upp i vikt och vill gå upp i vikt äter du för lite.
svartakronan
2017-03-05, 20:35
Går du inte upp i vikt och vill gå upp i vikt äter du för lite.
Har redan ökat som fan i vikten i höstas och lagt på mig massa onödigt fett, så jag håller mig på balans just nu.
Det tar tid. Punkt slut :)
Har redan ökat som fan i vikten i höstas och lagt på mig massa onödigt fett, så jag håller mig på balans just nu.
Lägg dig på ett långsammare överskott istället vissa kan bulka på ganska kraftigt och de mesta blir kvalitativ massa men om du har gener som oss andra dödliga så kommer det ta betydligt längre tid.
För att förenkla det, säg att du behöver 500 kcal extra varje månad för att lägga på dig X antal gram muskler; 1000 kcal kommer inte ge dig x2 g muskler om du inte har generna för det.(Obs, siffror tagna helt ur luften)
svartakronan
2017-03-05, 23:59
Lägg dig på ett långsammare överskott istället vissa kan bulka på ganska kraftigt och de mesta blir kvalitativ massa men om du har gener som oss andra dödliga så kommer det ta betydligt längre tid.
För att förenkla det, säg att du behöver 500 kcal extra varje månad för att lägga på dig X antal gram muskler; 1000 kcal kommer inte ge dig x2 g muskler om du inte har generna för det.(Obs, siffror tagna helt ur luften)
Men sjukt svårt att räkna kalorier då jag bor på internat med buffe varje dag förutom helgerna.
Men sjukt svårt att räkna kalorier då jag bor på internat med buffe varje dag förutom helgerna.
Ät lika mycket av saker och ting fast plocka bort något.
Säg att du äter köttbullar med potatis, du brukar äta 10 köttbullar och 5 potatisar; plocka då bort 1 potatis och 2 köttbullar.
Eller ännu bättre, lasta på så mycket mat som du vanligtvis tänkt dig att äta och sen lägger du bara tillbaka lite.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.