handdator

Visa fullständig version : Gym till brf

Vattenflaska
2017-03-05, 00:07
Bostadsrättsföreningen jag tillhör har idag ett rum i källaren på 5x6 meter, där finns idag ett äldre fullt funktionsdugligt eleiko-ställ där man kan köra böj, bänk och dips.

Bänken är helt ok den också. Skivstången är väl den svagaste länken som jag ser det. Det är en kortare variant, troligtvis 25-30mm med äldre eleiko-kakor.

Där står även någon typ av rappligare multistation (tror dock det är en modell rusta eller liknande), samt ett löpband och motionscykel.
Förutom detta finns även ett pingisbord, troligtvis används detta sällan då det saknas pingisracket till det, tar således upp det mesta av ytan till synes i onödan.

Jag ser verkligen potentialen med rummet och funderar på att undersöka vad resten av brf tycker om att investera i lite utrustning.

Personligen skulle jag gärna framförallt få dit en internationell skivstång med bumperplates och en roddmaskin, kanske även ett rack/halvrack där man, förutom säker träning, kan köra chins. Det borde ju gå att snickra ihop ett lyftarflak för att undvika skador på golvet (plastmatta/betong). Alternativt lägga in gummimatta på golvet som skydd, men vet inte hur pass dyrt det skulle bli.

För att komma in i "motionsrummet" som även har bastu, krävs det bokning och tagg-system.

Jag funderar på att göra en enklare enkätundersökning till att börja med, i ett mejlutskick eller liknande till medlemmarna för att se ifall det finns något intresse för detta.

Jag äger själv idag både rack, int. skivstång med bumpers och en Concept 2 roddmaskin, men pga. flytt till mindre boende får denna utrustning för tillfället förvaras hos föräldrarna. Ett alternativ vore ju att fråga styrelsen i BRF ifall jag kan ställa dit min utrustning, men vet inte om jag törs med risk på slitage (roddmaskinen), eller kanske stöld i värsta fall.

Någon som har erfarenhet av att driva igenom en liknande fråga, hur bör man gå tillväga och vad bör man prioritera för utrustning att införskaffa?
Ungefärlig kostnad? Saker man bör tänka på när man lobbar en fråga som denna?

Vilken utrustning skulle ni prioritera?

Starke75an
2017-03-05, 10:44
Hur stor är föreningen? Är du beredd att fixa allt själv?

Som allmän fixare har några råd

1. Närhet till hemmet
2. Gratis
3. Möjlighet att ta med barn

Då kommer folk.

Sen så ska du inte maila.

Du ska skriva ihop ett papper och därefter gå och knacka dörr. Du ska alltså personligen träffa alla som bor i föreningen. Så får man med sig folk. En personlig kontakt är alltid bättre än mail, utskick eller nått uppsatt i en trappuppgång.

Vattenflaska
2017-03-05, 14:23
Tack för input.

Ja, kan jag nog tänka mig att göra jobbet. Det lär väl vara montering, ev. måla och sätta upp speglar kan jag tänka mig.

Är runt 90 lägenheter i Brf. Med mycket god ekonomi.

Bra tips där ang. närhet att träna och möjlighet att ta med barn.

Tänkte i ett första skede göra en enkät för att snappa upp ifall det finns något intresse och isådant fall vad folk skulle önska för att i nästa skede gå och knacka på och informera/diskutera.

Cooks
2017-03-05, 18:51
Bjud på en vattenflaska när du knackar dörr :D

Stuffer
2017-03-06, 11:43
Föreslå till föreningen att du kan hålla nere kostnaderna genom att köpa in begagnad utrustning, sen säljer du din egen utrustning till föreningen.
Inte ofta man får chansen att sälja sina prylar men ändå få fortsätta att använda dem :)

Vattenflaska
2017-03-06, 15:43
Det vore en lösning, men har en önskan om att ha eget gym i garaget när det blir flytt till hus inom ett par år. Men för rätt pris kanske det vore ett alternativ.

Men tanken är ju riktigt god. Undrar vad som vore skäligt att begära för ett powerrack, två internationella skivstänger (ska klara 680kg), 100kg bumpers samt ca 40kg "vanliga" gummerade småvikter, en enklare rygg-träningsbänk och svart concept 2 roddmaskin.

Du har ju en poäng där =)

Vattenflaska
2017-04-28, 18:58
Det har dykt upp en fundering.

I dagsläget finns ju bänk + skivstång typ skolvikter (äldre eleiko, ej internationell skivstång). Hur motiverar man för folk som inte förstår, varför föreningen ska köpa in en internationell skivstång? Vilka är de starkaste argumenten ni kan komma på till varför en internationella skivstänger är vida överlägset andra skivstänger?

Det finns ju en risk att de som inte alls tränar eller är intresserade tänker "skivstång finns ju redan...." och att det därför anses vara en onödig kostnad.

Gnusram
2017-04-28, 19:50
Hej!
Vad det ska vara för utrustning har jag inga funderingar på. Men jag skulle råda dig att gå till styrelsen för din förening först. Det är de som tar beslut och i slutändan dem du måste övertyga. Ta fram ett förslag, gärna med kostnader och ta sedan kontakt med ordförande och ta upp frågan.

Vattenflaska
2017-04-28, 19:59
Tack för tips.

Känner också att det ska vara väl förberett på alla plan.
Vore bra ifall jag kan få fram tre vettiga förslag i olika prisklass att presentera med kostnad och bra argument.

Styrelsen känns vettig men ingen där ger sken av att ha lyft vikter om man säger så, varför jag gärna vill få lite bra argument (har ju fått några =) )

DJJOHANSSON
2017-04-28, 20:59
Föreningen är garanterat bara intresserade av billigaste alternativ, därav rustagymmet. Således kan det bli svårt att få en eleiko/rouge/texas stång när det finns en med samma mått på gymkompaniet för 1000kr

Sen får man ju även ta hänsyn till äldre och kvinnor som vill börja träna, dom står o kliar sig i skallen när dom ser en skivstång och ett powerrack.

Hur ser kostnadsförslaget ut? Skicka gärna PM så kan jag ge dig lite tips.