Visa fullständig version : Har förkokta rödbetor samma effekt på uthållighet som råa?
Barbastark
2017-03-02, 22:19
Hej!
Någon som vet om förkokta rödbetor har samma effekt på uthållighet som råa, eller om upphettningen på något sätt sabbar nitratet eller dyl?
MVH
Hej!
Någon som vet om förkokta rödbetor har samma effekt på uthållighet som råa, eller om upphettningen på något sätt sabbar nitratet eller dyl?
MVH
jag vet ej men allt annat blir ju sämre över 60 grader ca.
ApexProcyon
2017-03-03, 01:30
Det låter jobbigt att äta den mängt rödbetor som krävs för att uppnå vad du vill uppnå. Jag hade köpt rödbetsjuice istället.
Jag har själv provat att trycka i mig stora mängder rödbetor för nitratet för ungefär 6 år sedan. Det fungerade, men mängden juice som behövdes för resultat var påfrestande. Att uppå den mängden via kokta rödbetor hade fått mig att spy.
Du förlorar som vanligt näring vid upphettning, har för mig att de i podcasten till denna text nämner att du tappar runt 40-60% (kommer inte ihåg siffran exakt men det var relativt högt) av nitratet när du värmer rödbetor.
Edit: Kom på att jag kanske inte kan länka en text, men prestera mera's pod och artikel "rödbetsjuice" syftar jag på.
Barbastark
2017-03-03, 16:58
Du förlorar som vanligt näring vid upphettning, har för mig att de i podcasten till denna text nämner att du tappar runt 40-60% (kommer inte ihåg siffran exakt men det var relativt högt) av nitratet när du värmer rödbetor.
Edit: Kom på att jag kanske inte kan länka en text, men prestera mera's pod och artikel "rödbetsjuice" syftar jag på.
Ok! Får kolla den. Tack
Det låter jobbigt att äta den mängt rödbetor som krävs för att uppnå vad du vill uppnå. Jag hade köpt rödbetsjuice istället.
Jag har själv provat att trycka i mig stora mängder rödbetor för nitratet för ungefär 6 år sedan. Det fungerade, men mängden juice som behövdes för resultat var påfrestande. Att uppå den mängden via kokta rödbetor hade fått mig att spy.
Minns du hur mycket rödbetor du ville äta, för uppnå nitratmängden?
Jag äter enorma mängder grönsaker per dag. Brukar bli en påse rödbetor (strax under ett kilo) på kvällen och jag tränar fastande dagen efter vid 12:00. Alltså ett kilo rödbetor och tränar ~16 timmar efter - ger det effekt? Tycker jag blir mer "setuthållig": tappar inte lika mycket reps efter sets.
Chok Dee
2017-03-04, 11:54
Rätta mig om jag har "fel" men är det inte bättre att jobba på sin psykiska och fysiska kondition/styrka istället för att förlita sig på "huskurer" ?
Ska man trycka i sig allt som gör dittan och dattan optimalt, ja då får man väl äta som en elefant haha! "Chok Dee" in burning those calories...
Sen är det väl inte bra att äta för mycket av någonting, lagom är bäst? eller vad är det vi säger i lilla landet lagom? :laugh:
( Chok Dee = Good Luck )
Barbastark
2017-03-05, 12:05
Jag äter enorma mängder grönsaker per dag. Brukar bli en påse rödbetor (strax under ett kilo) på kvällen och jag tränar fastande dagen efter vid 12:00. Alltså ett kilo rödbetor och tränar ~16 timmar efter - ger det effekt? Tycker jag blir mer "setuthållig": tappar inte lika mycket reps efter sets.
Har för mig att rödbetor (och annat nitratrikt) har en kumulativ verkningsmekanism också där om man kontinuerligt intar mindre mängder (du äter ju dock gigantiska mängder :P) kan få samma prestationseffekt som vid en enskild större dos. Men är inte så säker att jag minns rätt att jag vågar påstå det med övertygelse.
Barbastark
2017-03-05, 12:19
Rätta mig om jag har "fel" men är det inte bättre att jobba på sin psykiska och fysiska kondition/styrka istället för att förlita sig på "huskurer" ?
Det gör man ju också, men dessa "huskurer" och tex tillskott som kreatin kan ju ge en additativ effekt som alltid verkar-, och aldrig kan uppnås utöver det som är möjligt annars.
Ska man trycka i sig allt som gör dittan och dattan optimalt, ja då får man väl äta som en elefant haha! "Chok Dee" in burning those calories...
Sen är det väl inte bra att äta för mycket av någonting, lagom är bäst? eller vad är det vi säger i lilla landet lagom? :laugh:
( Chok Dee = Good Luck )
Ja. Sen är det ju även möjligt att vissa livsmedel delar metabola transportörer (osäker på ordvalet) för flera aktiva substanser med ett annat livsmedel och där ett väldigt stort intag av det ena här tar upp alla transportörer och gör att man inte får ut tex optimal hälsovinst från det andra.
Så "lagom", som du säger, är en väldigt bra riktlinje. Jag siktar själv på varierat och lagom för att bla få en variationsrik mikrobiota. Sen kan jag "spikea" med tex rödbetor vis vissa tillfällen (kanske lite för ofta dock :P)
Rödbetor är så jäkla gott. Inlagda, kokta, i diverse grytor, vad som helst. Äter det i princip på daglig basis. Vad det har gjort för skillnad eller ej i uthållighet kan jag tyvärr inte utvärdera.
ApexProcyon
2017-03-05, 12:41
Minns du hur mycket rödbetor du ville äta, för uppnå nitratmängden?
Jag upplevde skillnad med ungefär 1 kilo rödbetor om dagen i en vecka, jag kanske intog rödbetorna en lite längre tidsperiod än så. Körde rödbetorna i råsaftcentrifug för att orka med intaget.
Huruvida skillnaden var placeo eller ej är svårt att svara på, men jag satte åtminstone PB på milen med lägre upplevd ansträngning än vanligt.
Barbastark
2017-03-05, 17:40
Jag upplevde skillnad med ungefär 1 kilo rödbetor om dagen i en vecka, jag kanske intog rödbetorna en lite längre tidsperiod än så. Körde rödbetorna i råsaftcentrifug för att orka med intaget.
Huruvida skillnaden var placeo eller ej är svårt att svara på, men jag satte åtminstone PB på milen med lägre upplevd ansträngning än vanligt.
Drack du bara juicen då, eller åt du något av "böset" som hamnar i sidobehållaren?
Och hur mycket juice gav 1kg rödbetor?
ApexProcyon
2017-03-05, 18:20
Drack du bara juicen då, eller åt du något av "böset" som hamnar i sidobehållaren?
Och hur mycket juice gav 1kg rödbetor?
Jag åt inget av fibrerna från rödbetorna som råsaftcentrifugen samlade upp, utan drack enbart juicen.
Hur mycket juice jag fick av 1 kg rödbetor minns jag inte.
Barbastark
2017-03-05, 19:18
Jag åt inget av fibrerna från rödbetorna som råsaftcentrifugen samlade upp, utan drack enbart juicen.
Hur mycket juice jag fick av 1 kg rödbetor minns jag inte.
Okok :thumbup: Tack för svaret
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.