Visa fullständig version : Kan alla köra dips?
guden2010
2017-03-01, 18:09
konstig fråga men läre fråga
Kan alla köra dips ? Får sjukt ont i axlarna, även om jag vänder innan 90 grader, får även nån sjuk smärta i bröstet typ, ej muskeln utan känns som sklettet.
har även provat på mindre vikt, vi har en maskin på gymmet som du kan lasta på vikt så blir det lättare att göra chins/dips, får då fortfarande ont i axeln men inte bröstet.
Skrollovicz
2017-03-01, 21:13
Jag har samma problem, gissar att det rör sig om rörlighet i axelleden.
FilipFriberg
2017-03-01, 21:22
Har också problem med dips, smärta i bröstbenet (tror jag). Inte fått rätsida på det efter ½år.
Sheogorath
2017-03-01, 21:25
Nej, jag skulle säga att dips inte är en övning för alla.
Nej, jag skulle säga att dips inte är en övning för alla.
Varför inte? Känns som en väldigt naturlig rörelse.
Beror väl lite på axelhälsan hos personen i fråga? Vi är i en väldigt dysfunktionell period som människor nu :d
svenbanan
2017-03-01, 23:07
Det är såklart inte en övning för de som får ont av den. Tycker frågeställningen är väldigt underlig.
Har man nedsatt rörlighet eller nån gammal skada eller nåt som gör att man får nån typ av problem med ett visst utförande i en viss övning så måste man såklart hitta på nåt sätt att komma runt det problemet.
Typ försöka förbättra sin rörlighet och/eller styrka på nåt sätt så att man kan utföra övningen på ett vettigt sätt. Antingen genom att göra nån lättare progression av övningen, eller genom nån helt annan övning. Ifall detta inte hjälper så får man bita i det sura äpplet och ägna sig åt nån annan övning.
Det kvittar hur "naturlig" övningen är. Funkar det inte så funkar det inte. Ingen övning är väl naturligare än löpning, men det är ju massor av folk som går sönder av löpträning...
Det man kan säga är väl att ifall du har bra rörlighet och inga problem med sina leder etc så är dips en bra övning för dig. Men det är ju ingen skillnad mot att säga att dips är en bra övning ifall man inte få ont av den...
Det är såklart inte en övning för de som får ont av den. Tycker frågeställningen är väldigt underlig.
Har man nedsatt rörlighet eller nån gammal skada eller nåt som gör att man får nån typ av problem med ett visst utförande i en viss övning så måste man såklart hitta på nåt sätt att komma runt det problemet.
Typ försöka förbättra sin rörlighet och/eller styrka på nåt sätt så att man kan utföra övningen på ett vettigt sätt. Antingen genom att göra nån lättare progression av övningen, eller genom nån helt annan övning. Ifall detta inte hjälper så får man bita i det sura äpplet och ägna sig åt nån annan övning.
Det kvittar hur "naturlig" övningen är. Funkar det inte så funkar det inte. Ingen övning är väl naturligare än löpning, men det är ju massor av folk som går sönder av löpträning...
Det man kan säga är väl att ifall du har bra rörlighet och inga problem med sina leder etc så är dips en bra övning för dig. Men det är ju ingen skillnad mot att säga att dips är en bra övning ifall man inte få ont av den...
Och så finns det dem av oss som är för rörliga och snarare saknar stabilitet.
svenbanan
2017-03-01, 23:13
Och så finns det dem av oss som är för rörliga och snarare saknar stabilitet.
Det ingår väl rimligen i "saknar styrka"
Diomedea exulans
2017-03-01, 23:31
Det är inte så naturligt att pressa upp kroppsvikten eller tyngre.
Jag fattar vad du menar, men jag tror inte ens apor som klättrar runt i träd gör dips-rörelser. Och det var några miljoner år sedan vi lämnade träden.
Shqypnia
2017-03-01, 23:47
Jag får aldrig (sällan) ont i axlarna när jag kör bänk eller militärpress, däremot så känns det även för mig som att de inte klarar av just dips.
Jag hade aldrig problem med dips när jag körde kroppsvikt. Men sen fick jag för mig att börja köra dem lite tungt och började köra 5:or med vikt och progression och då fick jag problem med axlarna. Tog en paus från dipsen och onda försvann, men nästa gång jag började köra igen kom smärtan tillbaks efter några veckor. Sen la jag ner det där med dips, lite synd för jag gillar övningen annars.
Det ingår väl rimligen i "saknar styrka"
Tycker rörlighet och stabilitet i leder bör skiljas från styrka.
Rolfarsson
2017-03-02, 00:36
gissar att det rör sig om rörlighet i axelleden.
Jag är EXTREMT överrörlig och dips är en övning som mina axlar aldrig har gillat, så jag tror inte att det har med rörlighet att göra.
Övningar där överarmarna är bakom kroppen är väll inte särskilt naturliga/funktionella?
Säg en onaturlig rörelse.
Naturlig/onaturlig är ett jävla påhitt.
Vågar nog påstå att samtliga rörelser jag gör i gymmet i träningssyfte lirar rätt illa med de jag gör utanför gymmet i vardagen.
TS:
Om du inte ska tävla eller älskar dips av hela ditt hjärta så kan du med gott samvete lägga den övningen åt sidan, finns bättre val.
Tycker rörlighet och stabilitet i leder bör skiljas från styrka.
Stabilitet i leder är beroende av styrka.
robiiiinnnn
2017-03-02, 07:35
Lider av samma problem, innan jag börjar köra viktande dips så stretchar jag alltid i bottenläget. Dvs hänger mig i dipställningen, går så djupt tills det börjar ta emot och därifrån stretchar jag, brukar ha ena foten på golvet mer som stöd medans jag töjer ut. Efter att jag gjort detta 3-4 gånger så brukar jag inte få lika ont. Jag känner att det är samma princip sak med knäböj, att man går djupt ner och töjer för att bli något rörligare. Om man nu kör djupa dips låt oss säga några månader, borde inte rörligheten förbättras och smärtan möjligtvis avta något?
Pepparspray
2017-03-02, 08:01
Lider av samma problem, innan jag börjar köra viktande dips så stretchar jag alltid i bottenläget. Dvs hänger mig i dipställningen, går så djupt tills det börjar ta emot och därifrån stretchar jag, brukar ha ena foten på golvet mer som stöd medans jag töjer ut. Efter att jag gjort detta 3-4 gånger så brukar jag inte få lika ont. Jag känner att det är samma princip sak med knäböj, att man går djupt ner och töjer för att bli något rörligare. Om man nu kör djupa dips låt oss säga några månader, borde inte rörligheten förbättras och smärtan möjligtvis avta något?
Rimligtvis borde du ju bli rörligare om du jobbar i dina ytterlägen med bra frekvens. :)
VoDaresVins
2017-03-02, 11:02
Hur ser vinklarna ut i dipsställningarna ni kör? Jag har varit van att köra med handtag som är parallella med varann. I gymmet jag tränar på nu så är hantagen vinklade utåt, men fel väg enligt mig, för står jag vänd mot ställningen som det är tänk så pekar handtagen utåt bakom min kropp. Har svårt att förklara, men det gör ju även att armbågarna hamnar mera ut från kroppen än om man tränar med parallella handtag.
Blir lite krångligt i den här men det går att ställa sig, enligt designen, fel väg i den här ställningen så armbågarna kommer mera emot kroppen. Jag kör så för får inte det att gå ihop varför man skulle vilja ha handtagen som forcerar armbågarna ut åt sidorna från kroppen.
Alltså det här var då en liten åsnebrygga så jag undrar om just det där med kunde bidraga till mera problem för vissa med dips, om armbågarna hamnar för långt ut från kroppen.
Arne Persson
2017-03-02, 11:24
Dips skall, liksom knäböj, köras ordentligt djupt eller inte alls.
I gymmet jag tränar på nu så är hantagen vinklade utåt, men fel väg enligt mig, för står jag vänd mot ställningen som det är tänk så pekar handtagen utåt bakom min kropp. Har svårt att förklara, men det gör ju även att armbågarna hamnar mera ut från kroppen än om man tränar med parallella handtag.
Blir lite krångligt i den här men det går att ställa sig, enligt designen, fel väg i den här ställningen så armbågarna kommer mera emot kroppen. Jag kör så för får inte det att gå ihop varför man skulle vilja ha handtagen som forcerar armbågarna ut åt sidorna från kroppen.
.
Funderat över samma sak. Någon som vet varför dipsställningarna är utformade på det viset? Bara för att ge olika greppbredder antagligen men vad säger experterna om att armbågarna tvingas utåt i och med ställningens utformning?
svenbanan
2017-03-02, 15:33
Funderat över samma sak. Någon som vet varför dipsställningarna är utformade på det viset? Bara för att ge olika greppbredder antagligen men vad säger experterna om att armbågarna tvingas utåt i och med ställningens utformning?
Inte tvingas väl armbågarna utåt av detta? Nu var det länge sedan jag gjorde dips i en sådan ställning, men jag har bestämt för mig att handens position i det närmaste är irrelevant för armbågarna...
Har du kanske knogarna pekandes rakt nedåt? Dvs att du inte har handryggen uppåtböjd (dorsiflekterad)? Kanske kan detta göra att man får problem att hålla balansen ifall man vill tvinga in armbågarna?
VoDaresVins
2017-03-02, 16:00
Inte tvingas väl armbågarna utåt av detta? Nu var det länge sedan jag gjorde dips i en sådan ställning, men jag har bestämt för mig att handens position i det närmaste är irrelevant för armbågarna...
Har du kanske knogarna pekandes rakt nedåt? Dvs att du inte har handryggen uppåtböjd (dorsiflekterad)? Kanske kan detta göra att man får problem att hålla balansen ifall man vill tvinga in armbågarna?
Jag har nog knogarna neråt. Nog kan man ju trycka in armbågarna men tycker inte det känns bra i handlederna.
Rolfarsson
2017-03-02, 16:30
Dips skall, liksom knäböj, köras ordentligt djupt eller inte alls.
Så personer som inte har anatomin för att kunna böja ATG utan att riskera sin rygghälsa, vilket jag antar är vad du menar med ett "ordentligt djup", bör inte böja alls enligt dig, även om dom kan köra till 90-100° knäflexion?
Har problem. Kan antagligen køra dips, men jag behøver mycket øverkapacitet.
Har mycket god rørlighet i skuldrorna, men de ær kænsliga.
Det var mycket roligare att militærpressa halva min kroppsvikt som fet nybørjare, æn att slita med dips i ett år efter -40 kilo.
Borde kørt statiskt i botten først.
Dips plockar jag upp igen nær skuldrorna inte ens behøver anstrænga sig længre
hade inga problem stå ut med ett års bøjproblem, den ær vært att jobba lite extra før
Arne Persson
2017-03-02, 19:36
Så personer som inte har anatomin för att kunna böja ATG utan att riskera sin rygghälsa, vilket jag antar är vad du menar med ett "ordentligt djup", bör inte böja alls enligt dig, även om dom kan köra till 90-100° knäflexion?
Hur riskerar man rygghälsan i böj enligt dig om det inte skulle ske en skadlig flexion i Columna vertebralis?
Vi är som sagt anpassade för djupt huksittande. Du känner väl antagligen till fasettslipningarna (den mediala och laterala) på talus av distala tibia, som förekommer frekvent hos huksittande nutida och forntida populationer mm...
Fås smärta i bröstkorgen av dips bör det inte köras. Alla är inte byggda för att göra säkra dips
robiiiinnnn
2017-03-02, 19:47
Inte byggda, eller saknar helt enkelt rörlighet i övningen för att kunna utföra den smärtfritt?
Sheogorath
2017-03-02, 19:55
Kan tänka mig att både stelhet i muskulatur och leder (AC-led, sternoclavicularled, axelled) men även överörlighet i lederna kan ge obehag eller smärta i samband med dips.
Dips har alltid varit mig trogen men med tanke på hur många som upplever den som mycket obehaglig så vore det korkat att påstå att det är en övning för alla.
Arne Persson
2017-03-02, 19:56
Kan tänka mig att både stelhet i muskulatur och leder (AC-led, sternoclavicularled, axelled) men även överörlighet i lederna kan ge obehag eller smärta i samband med dips.
Dips har alltid varit mig trogen men med tanke på hur många som upplever den som mycket obehaglig så vore det korkat att påstå att det är en övning för alla.
Därav min tidigare kommentar...;)
trädgårdsmöbel
2017-03-02, 20:05
Jag kan enbart göra dips med utåtroterade axlar och armbågar, helst 45graders vinkel på handtagen. Parallella handtag i dips gör svinont.
robiiiinnnn
2017-03-02, 20:10
Är det någon som faktiskt upplevt under en längre period med djupare dips, att obehagen och smärtan avtagit just i övningens utförande? Jag kan tänka mig att en längre rörelsebana borde hjälpa dem flesta som har problemet, iallafall utifrån andras erfarenheter vad jag hört.
Arne Persson
2017-03-02, 20:12
Är det någon som faktiskt upplevt under en längre period med djupare dips, att obehagen och smärtan avtagit just i övningens utförande? Jag kan tänka mig att en längre rörelsebana borde hjälpa dem flesta som har problemet.
X-Act! Mkt möjligt!
svenbanan
2017-03-02, 20:14
Jag har nog knogarna neråt. Nog kan man ju trycka in armbågarna men tycker inte det känns bra i handlederna.
Det låter som om du har hanlederna neutrala, dvs att du har rätt vingliga handleder som du försöker balansera på?
Tänk dig att du ska göra stolsdippar istället. Då är du tvungen att dorsiflektera handlederna (eftersom att handflatorna ju ligger platt på stolen). Försök få handleden i samma position då du gör vanliga dips. Dvs sätt handlovarna rakt ovanpå stängerna (utan att greppa). Då är du tvungen att ha stången rakt under handlovsbenet och rakt under själva handleden. Då kommer knogarna peka ut åt sidan. Se till att du inte roterar handlederna (som en underhandscurl) när du greppar stången. I ärlighetens namn behöver man inte greppa särskilt mycket ändå ifall man dorsiflekterar.
svenbanan
2017-03-02, 20:18
Jag kan enbart göra dips med utåtroterade axlar och armbågar, helst 45graders vinkel på handtagen. Parallella handtag i dips gör svinont.
Utåtrotation i axlarna gör väl att armbågarna pekar mer bakåt. Tror du blandar ihop det.
trädgårdsmöbel
2017-03-02, 20:25
Utåtrotation i axlarna gör väl att armbågarna pekar mer bakåt. Tror du blandar ihop det.
Japp, inåtrotation avsåg jag, tackar!:)
svenbanan
2017-03-02, 20:27
Det låter som om du har hanlederna neutrala, dvs att du har rätt vingliga handleder som du försöker balansera på?
Tänk dig att du ska göra stolsdippar istället. Då är du tvungen att dorsiflektera handlederna (eftersom att handflatorna ju ligger platt på stolen). Försök få handleden i samma position då du gör vanliga dips. Dvs sätt handlovarna rakt ovanpå stängerna (utan att greppa). Då är du tvungen att ha stången rakt under handlovsbenet och rakt under själva handleden. Då kommer knogarna peka ut åt sidan. Se till att du inte roterar handlederna (som en underhandscurl) när du greppar stången. I ärlighetens namn behöver man inte greppa särskilt mycket ändå ifall man dorsiflekterar.
Hittade några bilder som visar hur handleden bör vara organiserad.
https://www.t-nation.com/img/photos/2013/13-774-04/bench-dip.jpg
https://www.elitefts.com/wp/wp-content/uploads/2013/01/weighted-dips-211.jpg
Rikard Jansson
2017-03-02, 20:31
Kan köra dips problemfritt upp till typ 50 kg extra, då känns det som om bröstmuskelfästena i mitten ska gå av :/
VoDaresVins
2017-03-02, 20:35
Men frågan är om det ger nåt mera att köra på så sätt. Jag kör djupa viktade chins nu utan problem. Var bara fundersam om varför ställningarna är vinklade men antar teorin som tidigare föreslogs om olika bredder som det ger. Kan ändå testa hur ändrat grepp känns i nästa pass.
Ser nu samtidigt din senaste post, vad menar du med "bör"?
Sohlsken
2017-03-02, 20:39
Att springa långt är också naturligt, men det funkar inte för alla.
Att springa långt är också naturligt, men det funkar inte för alla.
Flyktbeteende är det verkligen naturligt? ;)
Jag kände av en smärta runt axeln/nyckelbenen när jag körde dips förut. Testade igen för några dagar sedan, efter ett längre uppehåll från övningen, utan att det kändes något alls. Det borde alltså gå att åtgärda (åtminstone i mitt fall) med bättre teknik eller genom att stärka axlarna.
Jag vet dock inte vad jag gjorde annorlunda den här gången, så har egentligen inget tips att ge.
Sohlsken
2017-03-02, 20:47
Jag är blind vad gäller ironi/sarkasm, så jag tänker svara att ja, människor är ytterst ätbara och det är naturligt för oss att fly från rovdjur.
Snarare jaktbeteende om man är lite påläst.
Det är väldigt få rovdjur som inte kommer ikapp en människa ganska fort :smash:
Arne Persson
2017-03-02, 20:58
Hittade några bilder som visar hur handleden bör vara organiserad.
https://www.t-nation.com/img/photos/2013/13-774-04/bench-dip.jpg
https://www.elitefts.com/wp/wp-content/uploads/2013/01/weighted-dips-211.jpg
I dips måste handlederna, precis som i tex alla pressövningar mm, vara väl dorsalflexerade.
PS... Underkänt djup på bägge... :)
i mitt gym har vi bara en dipsmaskin men den är även till för chins.
handtagen är minst 60cm nästan 70cm emellan , när jag testade var handtagen minst 10 cm utanför kroppen och helt raka handtag
funkar det eller bör jag köra andra övningar?
svenbanan
2017-03-02, 23:07
I dips måste handlederna, precis som i tex alla pressövningar mm, vara väl dorsalflexerade.
Ja, det var väl det jag skrev?
Men frågan är om det ger nåt mera att köra på så sätt. Jag kör djupa viktade chins nu utan problem. Var bara fundersam om varför ställningarna är vinklade men antar teorin som tidigare föreslogs om olika bredder som det ger. Kan ändå testa hur ändrat grepp känns i nästa pass.
Ser nu samtidigt din senaste post, vad menar du med "bör"?
Ja, de är vinklade för att man ska kunna enkelt reglera greppbredden.
Har man handlederna dorsiflekterade är det inga problem (i alla fall inte för mig) att få in armbågarna trots "vinkeln". Ifall man har neutrala handleder så kanske man kan få problem med att få in armbågarna. Så ifall man vill ha in armbågarna är det nog väl värt att testa att ha dorsiflekterade handleder.
Men man bör nog som sagt ha handlederna dorsiflekterade även om man inte har några issues med att få in armbågarna.
Jag kan inte se nån fördel med att ha neutrala handleder.
Det är ungefär som att göra knäböj ovanpå en sån yoga-boll. Jävligt instabilt så man tränar säkert upp stabiliserande muskler bra. Men på bekostnad av att man riskerar att ramla och slå ihjäl sig. Dessutom lär man inte kunna lyfta tillräckligt tungt för att träna de muskler som faktiskt utför själva knäböjen...
VoDaresVins
2017-03-03, 08:14
Men man bör nog som sagt ha handlederna dorsiflekterade även om man inte har några issues med att få in armbågarna.
Jag kan inte se nån fördel med att ha neutrala handleder.
Det är ungefär som att göra knäböj ovanpå en sån yoga-boll. Jävligt instabilt så man tränar säkert upp stabiliserande muskler bra. Men på bekostnad av att man riskerar att ramla och slå ihjäl sig. Dessutom lär man inte kunna lyfta tillräckligt tungt för att träna de muskler som faktiskt utför själva knäböjen...
Kanske jag får testa gå tillbaka till ruta 1 med det här då. Jag har kört alla pressövningar med neutrala handleder i över 10 år. Det blev så i tidigt skede eftersom jag fick ont i handlederna och detta var en snabb fix.
Ifall nån undrar kan jag säga det inte gett ett dugg i handledsgrovlek...men stabilt har det ändå känts.
Illustrerade mannen
2017-03-03, 08:26
Men grabbens är väl åtminstone nära?
svenbanan
2017-03-03, 08:50
Kanske jag får testa gå tillbaka till ruta 1 med det här då. Jag har kört alla pressövningar med neutrala handleder i över 10 år. Det blev så i tidigt skede eftersom jag fick ont i handlederna och detta var en snabb fix.
Ifall nån undrar kan jag säga det inte gett ett dugg i handledsgrovlek...men stabilt har det ändå känts.
Ha stången ovanpå handlovsbenet och så nära mitt över handleden du kan. Dvs ha inte stången långt ut i handflatan.
Kraften ska komma genom handloven och handleden, precis som då man gör stoldips eller armhävningar eller nåt liknande. Då kan inte handleden böjas bakåt av kraften från stången, vilket kanske kan göra ont.
VoDaresVins
2017-03-03, 15:39
Tröskade genom 20 sidor av argumentation och tjafs i en gammal tråd mellan Arne och Axon på flashback. Orkade inte till slutet av tråden men blev övertygad om att skippa neutrala handleder. :)
svenbanan
2017-03-03, 18:04
Tröskade genom 20 sidor av argumentation och tjafs i en gammal tråd mellan Arne och Axon på flashback. Orkade inte till slutet av tråden men blev övertygad om att skippa neutrala handleder. :)
:thumbup:
Chok Dee
2017-03-03, 19:25
För mig har det varit n fråga om flexibilitet och styrka, gjorde knappt dips alls förr i tiden.
Sen när jagväl började känndes det jobbigt men jag sniglade mig fram i lugn och ro, och nu kan jag göra det utan problem!
Sedan ska inte armbågarna flaxa ut som om du gjorde kycklingdansen.
De ska vara i linje med din kropp, samt inte gå djupare än 90 grader. (det e så jag kör iaf)
Hur riskerar man rygghälsan i böj enligt dig om det inte skulle ske en skadlig flexion i Columna vertebralis?
Vi är som sagt anpassade för djupt huksittande. Du känner väl antagligen till fasettslipningarna (den mediala och laterala) på talus av distala tibia, som förekommer frekvent hos huksittande nutida och forntida populationer mm...
Ingen aning men ær mottaglig før information. Har jobbat som fan på mitt djupsitt och vill veta gærna hur odødlig jag blir av det
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.