handdator

Visa fullständig version : Vad saknas?

Bulkperiod
2017-02-28, 13:24
Har börjat inse att jag faktiskt gillar grönsaker de senaste ~2 åren och har nu testat denna https://www.findus.se/produkter/wok-classic vilket jag gillar rätt så mycket.

Vilka vitaminer är det som saknas för att göra denna mix komplett?
Äter halva förpackningen (cirka 450g) om dagen.
D-vitamin får jag i mig genom kosttillskott.

Edit: med komplett menas alltså för att få i mig RDI av alla vitaminer dagligen.

mytimecouldbeyou
2017-02-28, 14:10
Du lär inte få mycket B12 av den. Kött, mejeriprodukter är bra källor för det.

Beemel
2017-02-28, 15:54
Antar att detta inte är det ENDA du äter?

Bulkperiod
2017-02-28, 18:07
Nej, självklart inte, vill dock veta vad som saknas för att kunna komplettera med detta under de andra måltiderna. Protein, fett och kolhydrater har jag koll på.

MasterChief
2017-02-28, 19:46
Men hur ska vi veta vad du ska komplettera med om du äter annat än wokgrönsaker? Det är totala intaget som är intressant. Du får inte alla essentiella näringsämnen av en påse wokgrönsaker. Det lättaste är ju att dra ner någon app och mata in några dagars mat så kan du själv få kontroll. Variation anser jag personligen är viktigt och därför bör du komplettera eller byta produkter regelbundet.

Bulkperiod
2017-02-28, 20:00
Men hur ska vi veta vad du ska komplettera med om du äter annat än wokgrönsaker? Det är totala intaget som är intressant. Du får inte alla essentiella näringsämnen av en påse wokgrönsaker. Det lättaste är ju att dra ner någon app och mata in några dagars mat så kan du själv få kontroll. Variation anser jag personligen är viktigt och därför bör du komplettera eller byta produkter regelbundet.

För att om jag får reda på vad för vitaminer/mineraler som saknas efter att ha ätit detta så vet jag ju själv vad jag behöver komplettera med.

Ladda ner en app var ett bra tips, tack.

MasterChief
2017-03-01, 00:12
För att om jag får reda på vad för vitaminer/mineraler som saknas efter att ha ätit detta så vet jag ju själv vad jag behöver komplettera med.

Ladda ner en app var ett bra tips, tack.

Du tänker fel. :)

Du kan bara veta vad du ska komplettera med om du utgår från allt du äter. Grönsaksprodukten du länkande till är väl ok, men både minimajsen och vattenkastanjerna är rätt näringsfattiga. Och om du wokar dem så försvinner en hel del av vitaminerna på grund av uppvärmningen. Så det som står på förpackningen kan kanske ge ett riktmärke men hur mycket du sedan får i dig kan du inte veta. Så genom att analysera hela dagens intag så får man en bättre bild över vilka livsmedel som kan stötta upp om man ser risk för brist. Att även äta livsmedel som ägg, mjölk, fisk, avokado, bönor, lök, rotfrukter, linser, ärter, bär och olika sädesprodukter är ett överlägset sätt att säkerställa en välbalanserad kost. Att välja ut några få livsmedel för att enbart täcka det teoretisk RDI:t är ett ganska vanskligt förhållningssätt och en stor variation av bra livsmedel (som de jag räknade upp) är väldigt mycket bättre kosthållning i längden.

xan
2017-03-01, 00:18
Välj grönsaker med ett brett färgspektra för att få i dig så mycket fytokemikalier som möjligt. I det avseendet är wokmixen väldigt bra. Lite tomater och blåbär på det så har du en riktigt stabil sallad. Annars håller jag med Masterchief.

Bulkperiod
2017-03-01, 22:25
Du tänker fel. :)

Du kan bara veta vad du ska komplettera med om du utgår från allt du äter. Grönsaksprodukten du länkande till är väl ok, men både minimajsen och vattenkastanjerna är rätt näringsfattiga. Och om du wokar dem så försvinner en hel del av vitaminerna på grund av uppvärmningen. Så det som står på förpackningen kan kanske ge ett riktmärke men hur mycket du sedan får i dig kan du inte veta. Så genom att analysera hela dagens intag så får man en bättre bild över vilka livsmedel som kan stötta upp om man ser risk för brist. Att även äta livsmedel som ägg, mjölk, fisk, avokado, bönor, lök, rotfrukter, linser, ärter, bär och olika sädesprodukter är ett överlägset sätt att säkerställa en välbalanserad kost. Att välja ut några få livsmedel för att enbart täcka det teoretisk RDI:t är ett ganska vanskligt förhållningssätt och en stor variation av bra livsmedel (som de jag räknade upp) är väldigt mycket bättre kosthållning i längden.

Hmm okej.

En normal dag brukar iaf vara ungefär så här:

07.30 kaffe med mjölk, 2 koppar. En proteinbar/pudding.

11.00 efter gymmet en vassleshake och en proteinbar.

15.30 En subwaymacka med ost, grönsaker o kött/sallad på donken/sallad från något annat ställe med kyckling, 5-6 grönsaker och pasta/matlåda med korv och pasta/kyckling och ris/lax och ris

20.30 cirka 5 kokta eller stekta ägg med något fiberrikt bröd+smör+mikrade grönsaker från wokförpackningen vid sidan om. Eller kanske korv/kyckling/lax med pasta eller ris.

Ungefär så ser det väl ut de flesta dagarna. Speciellt vardagar.

Grönsakerna brukar utöver det som är i wokmixen vara (soltorkade) tomater, rödlök, paprika, morot, broccoli och isbergssallad.

xan
2017-03-01, 22:46
Du får garanterat i dig det du behöver. Men ris (arsenik) och korv (nitrit) dagligen är ingen höjdare.

Bulkperiod
2017-03-02, 14:23
Du får garanterat i dig det du behöver. Men ris (arsenik) och korv (nitrit) dagligen är ingen höjdare.

Både ris och korv sker kanske 2 gånger per vecka i snitt, så det oroar jag mig inte över. :)