Visa fullständig version : Basta
Jag undrar bara, hur mycket bränner man på en timme i bastun?
Bastade en timme idag, bara för det är så avslappnande :smokin:
King Grub
2004-04-26, 18:29
Acta Physiol Scand. 1986 Sep;128(1):77-81. Related Articles, Links
Some cardiovascular and metabolic effects of repeated sauna bathing.
Leppaluoto J, Tuominen M, Vaananen A, Karpakka J, Vuori J.
Ten healthy male volunteers were exposed to the dry heat of a Finnish sauna (+80 degrees C) for 1 h twice a day for a period of 7 days. After each exposure rectal temperature rose by 0.8-1.1 degrees C and body weight dropped by 0.7-0.9 kg. The systolic blood pressure recorded 3-5 min after the sauna did not change during the experiments but the diastolic blood pressure decreased by 7-37 mmHg (P less than 0.05). The pulse rate rose from 75-80 to 106-116 beats min-1 (P less than 0.05) after the sauna. The increased responses of pulse and temperature adapted to heat exposures so that they were significantly lower after the 3rd day (rectal temperature) or after 6th day (pulse). Metabolic rate increased by 25-33% (P less than 0.01) after the first day. Serum total proteins, Hb and Htc were significantly increased on the 1st and 3rd days but not later, although the dehydration in response to sauna was unchanged as judged from the weight losses. Serum K, Na and Fe were significantly decreased on the 3rd and 7th day indicating that special attention should be given to the electrolyte balance in long-lasting intense heat exposure. No ECG changes were found in recordings taken on the 7th day.
Löjtnant Blank
2004-04-26, 18:36
Oj. Intressant. Ska definitivt fortsätta basta varannan dag.:hbang:
Grub, finns det något du inte har forskningsrapporter på?
King Grub
2004-04-27, 06:26
Originally posted by Dolce
Grub, finns det något du inte har forskningsrapporter på?
Har och har... Det är bara att söka det. ;)
Originally posted by King Grub
Har och har... Det är bara att söka det. ;)
Vart är det du söker? google?
--
För övrigt ska jag nog fortsätta basta :thumbup:
Originally posted by kelk
pubmed? :notme:
aha, pubmed, thx :)
www.pubmed.com
King Grub
2004-04-27, 14:53
Originally posted by kelk
pubmed? :notme:
Till viss del Pubmed, men mestadels Karolinska Institutets referensbibliotek.
Till viss del Pubmed, men mestadels Karolinska Institutets referensbibliotek.
Och den källan har inte "allmänheten" tillgång till va?
Johan1986
2004-04-27, 15:59
Originally posted by Zozza
Tror det räknas som allmän handling.
King Grub
2004-04-27, 16:27
Originally posted by Zozza
Nej.
Johan1986
2004-04-27, 16:46
Nej.
Ganska mycke OT men vet du vad är det som gör att det inte räknas som offentlig handling?
King Grub
2004-04-27, 16:50
Originally posted by Johan1986
Ganska mycke OT men vet du vad är det som gör att det inte räknas som offentlig handling?
Det är mycket möjligt att du får gå dit och söka, men jag har direktaccess hemifrån. :booty: :D Och det har inte "allmänheten".
Och jag vet att det finns åtminstone delar som man måste vara behörig på något sätt för att få ta del av.
Johan1986
2004-04-27, 17:11
Det är mycket möjligt att du får gå dit och söka, men jag har direktaccess hemifrån. :booty: :D Och det har inte "allmänheten".
Och jag vet att det finns åtminstone delar som man måste vara behörig på något sätt för att få ta del av.
Ok, tack.
Jag som är helt grön inom bastubad och som också vill börja njuta kanske kan få lite frågor besvarade av ngn ?
När "ska" man bada ? FM/EM/Kväll ? Eller helt enkelt då tillfälle ges ? Eller dör jag om jag hoppar in direkt efter frukosten ?
Vad är en lagom temp ?
Jag som är helt grön inom bastubad och som också vill börja njuta kanske kan få lite frågor besvarade av ngn ?
När "ska" man bada ? FM/EM/Kväll ? Eller helt enkelt då tillfälle ges ? Eller dör jag om jag hoppar in direkt efter frukosten ?
Vad är en lagom temp ?
Ska jag köra längre än en halvtimme så tycker jag det är bäst på kvällen eftersom jag blir redigt slö efteråt.
Tempratur är lite olika, beror som bekant på fuktigheten och storleken på bastun. Men runt 80-100 i en allmän bastu är lagom tycker jag. Det får gärna bränna både på ryggen och i halsen :)
Vad är en lagom temp ?
På morgonen är nog skönast tycker jag, dock kan eftersvettningarna man får vara lite jobbiga.
Kör så att först har du lite varmare (90-120) sen den andra vändan kör du lite lättare och sitter av eftervärmen.
På morgonen är nog skönast tycker jag, dock kan eftersvettningarna man får vara lite jobbiga.
Kör så att först har du lite varmare (90-120) sen den andra vändan kör du lite lättare och sitter av eftervärmen.
120? :laugh:
nu överdrev du väl ändå en smula?
120? :laugh:
nu överdrev du väl ändå en smula?
Nja, 120 kan man ju lätt elda upp bastun till. Varmare än så får man elda länge och det brukar inte vara så skönt heller. Personligen tycker jag det är som bäst vid 100-110 tillsammans med björkriset och nån kul, oläst blaska.
Nja, 120 kan man ju lätt elda upp bastun till. Varmare än så får man elda länge och det brukar inte vara så skönt heller. Personligen tycker jag det är som bäst vid 100-110 tillsammans med björkriset och nån kul, oläst blaska.
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,62173612___,00.html
"Han mäktade med 17 minuter och åtta sekunder i 100 gradig värme med stigande luftfuktighet."
och du brukar basta i 120? visst, kanske det..
men, om du brukar lita på dom där fina bastutermometrarna som brukar finnas så bör du tänka om litegranna.. för dom brukar vara ruskigt jädra dåliga.
EDIT: Nyare artikel om världsrekord i bastubadning
http://www.sr.se/goteborg/nyheter/arkiv.asp?DagensDatum=2004-08-09&Artikel=454457
WHITEFOLKS
2005-01-03, 06:16
hanger mycket pa fuktigheten. salange det ar torrt sa klarar man ratt hoga temperaturer, men man ska ju givetvis slanga pa friskt med vatten :)
Jag bastade i 100 grader förra veckan och det va lite för varmt för att jag skulle tycka det va skönt.
Visst i början va det helt ok men efter en stund blev både halskedjan och ölburken så fruktansvärt varm, dessutom droppa det svett från ansiktet konstant(rätt självklart) så det kom ner i ölburken. Urk
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,62173612___,00.html
"Han mäktade med 17 minuter och åtta sekunder i 100 gradig värme med stigande luftfuktighet."
och du brukar basta i 120? visst, kanske det..
men, om du brukar lita på dom där fina bastutermometrarna som brukar finnas så bör du tänka om litegranna.. för dom brukar vara ruskigt jädra dåliga.
EDIT: Nyare artikel om världsrekord i bastubadning
http://www.sr.se/goteborg/nyheter/arkiv.asp?DagensDatum=2004-08-09&Artikel=454457
Nej men då kan man väl bli världsmästare då :D
Nä, som du säger så är nog inte termometrarna så tillförlitliga. Å andra sidan satt man av första vändan innan 1-årsåldern tillsammans med farmor. Och har nog bastat 1-2 gånger i veckan från 6-7-årsåldern fram tills nu, så lite vana borde man ju ha tycker man ;)
Fast det var ju som min kompis som i sin lilla hemmabastu med vanligt aggregat påstod sig enkelt klara 15min i 115 graders värme :D Han väger max 70kg och har kanske 15% kroppsfett..
Och det är väl klart han är bättre än världsmästaren!? Eller hur!
Enkel logik :thumbup:
Vilken jävla publiksport bastubadning måste bara :)
jag tog upp bastun på vårat gym till 110-120...det gick då fan inte sitta där...man satt längst ner å försökte få in luft :)
GrayHaven
2005-03-05, 15:21
Edit: sådant sköts via PM.
BessahWizzah
2005-03-07, 20:42
OK... jag antar att det krävs en finne för att förklara hur det ligger till...
Du kan vara i en bastu som är 140 grader om du så vill, men det "måste" vara torrt. Sitter du och fläskar på med vatten så blir det fruktansvärt varmt och fuktigt redan runt 80 grader.
Storleken har betydelse... i det här fallet i alla fall. En stor bastu kräver mer "vattenkastning" än en liten, innan det börjar bli fuktigt och hett. ;)
Sedan spelar det roll vad det är för typ av bastu. Vedeldad bastu blir oftast varmare tycker jag, men inte lika fuktiga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.