handdator

Visa fullständig version : Vill äta mer hälsosamt och söker tips

Ikkdcr1
2017-02-27, 14:16
Info:

Kön: Man
Ålder: 29
Längd: 176 cm
Vikt: 73 kg
Styrketräning: 1 gång i veckan (helkroppspass)

Frukost:

Kaffe (fyra koppar)

Havregrynsgröt (1 dl havregryn)

Omelett (2 ägg, olivolja)

3 fullkorns hårdmackor (3 skivor ost och 3 remsor röd paprika)

En handfull valnötter (ca 9-10 halvor)

1 äpple

Lunch:

1 avokado och kaffe (fyra koppar)

Middag:

Oftast en portion kött/fisk med potatis/ris/pasta och det är främst här jag vill förändra. Jag ska försöka sluta äta kött och istället äta mer grönt. Jag funderar på att göra en sallad på vitkål, morot, broccoli, spenat, vita/gröna bönor (något åt det hållet) och eventuellt någon form av pasta till det med sås. Detta skulle jag utan problem kunna äta måndag till fredag, men frågan är om det är på tok för kalorifattigt eller om jag kommer få någon form av näringsbrist.

Alla synpunkter uppskattas.

xan
2017-02-27, 14:25
Vad gäller träningen behöver du minst 2 pass per vecka, annars kommer du bara bibehålla det du har. Jag hade kört på 2-3 helkroppspass per vecka om jag var du.

Ikkdcr1
2017-02-27, 14:35
Vad gäller träningen behöver du minst 2 pass per vecka, annars kommer du bara bibehålla det du har. Jag hade kört på 2-3 helkroppspass per vecka om jag var du.

2 pass vore nice, men jag har jättesvårt att motivera mig till att träna efter 17 tiden på vardagar. Just nu kör jag 1 pass på helgen och det känns bra. Det är bättre än inget i alla fall.

Pokkes
2017-02-27, 14:52
2 pass vore nice, men jag har jättesvårt att motivera mig till att träna efter 17 tiden på vardagar. Just nu kör jag 1 pass på helgen och det känns bra. Det är bättre än inget i alla fall.

krävs mer disciplin att hålla den dieten än att träna mer än en gång kan jag tänka mig

1x0
2017-02-27, 14:52
Vad förväntar du dig för resultat? Viktnedgång? Bättre allmänhälsa/välmående? Mer muskler/bättre muskelbyggning?

Ikkdcr1
2017-02-27, 14:59
Vad förväntar du dig för resultat? Viktnedgång? Bättre allmänhälsa/välmående? Mer muskler/bättre muskelbyggning?

Bättre allmänhälsa/välmående. Lite muskler hoppas jag dock kunna få även om jag bara tränar en gång i veckan. :)

Valle Kvior
2017-02-27, 15:04
Vill du äta mer hälsosamt, så dra ner på (det röda) köttet, precis som du säger, och ät mer frukt och grönt, och undvik halvfabrikat, stekt mat och mat med knaprig yta.

Det är dock en fundamental skillnad på att äta "hälsosamt" och att bygga muskler, och jag svarade på trådstartens namn - på vad som är hälsosamt.

paropirat
2017-02-27, 15:29
Det är dock en fundamental skillnad på att äta "hälsosamt" och att bygga muskler, och jag svarade på trådstartens namn - på vad som är hälsosamt.

Jaså, är det? Jag skulle säga att Livsmedelsverkets kostråd fungerar utmärkt även för muskelbyggning.

Valle Kvior
2017-02-27, 17:36
Jaså, är det? Jag skulle säga att Livsmedelsverkets kostråd fungerar utmärkt även för muskelbyggning.

Okej, men då har du fel. SLV:s rekommendationer innehåller alldeles för lite protein för "utmärkt muskelbyggning", och SLV:s rekommendationer är heller inte formade för att ge optimala förutsättningar för maximal hälsa och livslängd.

Blaine
2017-02-28, 00:56
Lunch:

1 avokado och kaffe (fyra koppar)

Kan du kalla detta lunch? Snarare mellanmål. Märklig kombination för övrigt. Kanske en smoothie hade varit lämpligare för dig om du vill äta mer hälsosamt.

Shqypnia
2017-02-28, 09:47
Ät proteinrik mat, grönsaker, frukt, drick vatten och mjölk, överdosera inte kaffe, ät gröten med bär. Ät med sund förnuft.