handdator

Visa fullständig version : Armar och axlar släpar efter,byta split?

Cruceuz
2017-02-26, 17:06
Hej!

Fyller snart 17,har tränat i 2.5 år. Började väldigt smal på 55kg,väger idag lite över 70. På 55kg så släpade i princip allt efter. Rygg,bröst och ben har växt helt okej. Men axlar och armar existerar i princip inte. Mina armar är 32.5cm vilket är extremt litet. Kör över/under schema där jag kör över 3 gånger i veckan,under 2.

Kör mest stora övningar såsom smalbänk,stångscurl och militärpress men händer att jag kör lite sittande hantelcurl/tricep pushdown eller sidolyft. Jag ökar både i styrka och vikt,kör främst ganska låga reps på smalbänk/militärpress men 6-8 på stångscurl. Skulle betrakta mina lyft som helt okej.

Smalbänk: 80 X 4
Militärpress: 47.5 X 3
Stångscurl: 35 X 7

Varför växer inte armar/axlar? Kanske dags att byta till en klassisk byggarsplit där man har betydligt mer volym och får räkna med lite långsammare progression i styrka?

Vad tror ni?

henrikl
2017-02-26, 19:37
Öka veckovolymen. För att göra detta finns mängder av sätt, ex

Över
Under
Över
Under
Prio (Axlar/armar)

Helkropp
Prio
Helkropp
Prio

Över
Ben+armar
Över
Ben+armar

osv osv...

Cruceuz
2017-02-26, 20:01
Öka veckovolymen. För att göra detta finns mängder av sätt, ex

Över
Ben+armar
Över
Ben+armar

osv osv...

Det låter ju som en bra idé,men krockar inte det med principen att låta muskeln vila i 48 timmar?

henrikl
2017-02-26, 20:11
Det låter ju som en bra idé,men krockar inte det med principen att låta muskeln vila i 48 timmar?

Inga problem alls att köra
Över
vila
Ben+armar
vila
Över
Ben+armar
vila

oscarovegren
2017-02-26, 20:28
Du måste nog fokusera på att bli rejält mycket starkare. 120 bänk och 80 militärpress typ. Då börjar du få lite kött på axlarna och triceps åtminstone

xan
2017-02-26, 21:15
Dina stats är okej, men det kommer behövas betydligt mer än det för att bli grov. Blir du hela tiden starkare så gör du rätt.

paropirat
2017-02-26, 22:07
Viktade chins – smalt grepp, handflatorna mot sig – gjorde susen för mina armar. Kanske nåt att testa? Roligare att göra progression i den övningen än t.ex. bicce-curls också tycker jag.

Jaive
2017-02-26, 22:44
Jag tycker det känns ganska rimligt att du har 32.5cm armar med de statsen. Jag har 33cm armar och är marginellt starkare samtidigt som jag väger ca 13kg mer.

Cruceuz
2017-02-27, 08:27
Viktade chins – smalt grepp, handflatorna mot sig – gjorde susen för mina armar. Kanske nåt att testa? Roligare att göra progression i den övningen än t.ex. bicce-curls också tycker jag.

Gjorde en hel del "hammer grip" viktade chins innan. Kom upp till 25kg X 5,men efter det så avtog progressionen nästan helt. Bytte då till latsdrag för kände att det var lättare att öka i det. Sen så drog viktade chins sjukt mycket energi från resten av passet. Men det är säkerligen en grym övning både för rygg och biceps!

DJJOHANSSON
2017-03-04, 07:37
Gjorde en hel del "hammer grip" viktade chins innan. Kom upp till 25kg X 5,men efter det så avtog progressionen nästan helt. Bytte då till latsdrag för kände att det var lättare att öka i det. Sen så drog viktade chins sjukt mycket energi från resten av passet. Men det är säkerligen en grym övning både för rygg och biceps!

Om Viktade chins drog energi från resten av passet kanske det inte behövs några fler övningar.

Träning ska vara jobbigt.