handdator

Visa fullständig version : Tråden om sallader i alla dess former

Termy
2017-02-26, 13:51
På tal om tråden om att äta 800 gram frukt/grönt per dag. Vissa älskar sallad, vissa hatar det. I mitt tycke kan ens smaklökar anpassa sig och lära sig att gilla det mesta. Är man sockerskadad får man ta sig ett ryck och gräva fram en receptbok och börja laborera.

Posta recept! Det behöver inte vara erat bästa. Allt går bra, vare sig det är ett vedertaget recept, er egen uppfinning, diverse blandingar, röror eller rena sörjor med allt mellan himmel och jord. Var det något du åt igår, förra månaden eller på andra sidan millenniumet? Posta! Med eller utan bild.

Igår blev det lite allt möjligt i salladsbunken (bunke, ja, 500-1000g). Började med att koka upp lite lök, svamp, färsk broccoli (alla stjälkdelar hade förkokat tills de var mjuka) och 1/3 burk stora vita bönor samt lite brysselkål i vinäger och ättika för en syrligare smak/lukt, lite rödbetslag (från en burk inlagda rödbetor) med lite citronpeppar, oregano samt Ghormeh sabzi (iransk kryddblandning). In i salladsbunken med jäkla massa kål: rödkål, brunkål, vitkål. Skivade inlagda rödbetor till. Lite mer av samma krydda. Lite ketchup, en skvätt dijon och lite "samurai chili"-sås i en salig blandning. Kall sallad, så den fick stå i kylen en timme först. En salig röra, men smakrik. En del i kvällens 4-rättersmåltid.

Shqypnia
2017-02-26, 13:55
Bra initiativ! Är sjukt dålig på att göra sallader, inte de att jag inte tkr om, utan har ingen fantasi öht när det gäller sallader.

AlexGBG
2017-02-27, 13:54
Jag steker snabbt broccoli, blomkål, lök, vitlök, lite chilli i någon minut, sen på med ostronsås och vatten och låter det puttra någon minut. Alla grönsakerna färska.

Bulta
2017-02-27, 15:54
Varierar väldigt mycket, men vad som återkommer väldigt ofta är olika pureer och släta soppor, då de funkar lika bra med frysta som färska grönsaker.

För att ta nåt recept så gör jag ofta blomkålsmos. Håller man sig till åtminstone 50% potatis så får man mer av moskonsistensen än grönsakspure. En kastrull med smör(efter behag), i med blomkål och en nypa salt och låter gå försiktigt på låg värme tills den är mjuk nog att krossa med potatisstöt eller stavmixer. (Får man för sig att göra en fettfri variant får man ha i en skvätt vatten och ånga den istället.) Finns vätska kvar, höj värmen och reducera bort. Viktigt att inte ha överflödig vätska. Mosa ihop ordentligt. Därefter i med potatisen som fått ångas av ordentligt likaså, och mosa lätt med potatisstöt, men inte för lång bearbetning så det blir potatisklister. Ev en skvätt mjölk eller grädde till rätt konsistens. Kryddar ofta bara salt, peppar och cayenne. Gärna även en liten nypa socker. Men vitlök som fått gå med i potatisavkoket är gott att mortla ner, likaså är det gott med pepparrotskräm, parmesan eller en klick creme fraiche.

Joe Falk
2017-02-27, 16:22
Sötpotatis i tärningsstora bitar i ugn tillsammans med grovt strimlad kål(vitkål eller savojkål tex), kör tills mjukt på 175 grader. Ringla över lite sesamolja, chiliflakes och japansk soja. När det svalnat något - blanda med bladspenat. Toppa med rostade pumpakärnor och/eller sesamfrön. Passar mycket bra till lax eller kyckling.

Luca Brasi
2017-02-27, 16:23
https://thumbs.dreamstime.com/z/blckfisksallad-28143284.jpg
Bläckfisksallad är min favorit.

Beemel
2017-02-27, 16:37
Rostade hasselnötter/mandlar/pinjenötter/pumpafrön ger "crunch" och god smak som kan höja många sallader.
Slår även ett slag för krutonger som jag tycker är nästintill underskattat.

Och vad som helst är bättre än isbergssallad i en sallad!!!

xan
2017-02-27, 17:32
https://thumbs.dreamstime.com/z/blckfisksallad-28143284.jpg
Bläckfisksallad är min favorit.

Hur smakar det? :D

Cykelcykel
2017-02-27, 20:04
Rostade hasselnötter/mandlar/pinjenötter/pumpafrön ger "crunch" och god smak som kan höja många sallader.
Slår även ett slag för krutonger som jag tycker är nästintill underskattat.

Och vad som helst är bättre än isbergssallad i en sallad!!!

Håller med dig om allt.

Man kan även steka lite bönor tills de är knapriga.

Frukt är också najs i sallad.
Öpple päron eller fasta plommon

Luca Brasi
2017-02-27, 22:19
Hur smakar det? :D
Citron,vitlök och kryddor mest förmodligen.
Men jag gillar konsistensen.
Finns färdig att köpa.

Hemi
2017-02-28, 03:47
Får man göra reklam för vanliga affärer på kolo? Bor på ett internetovänligt ställe just nu och det laddar dåligt men i morrn kanske jag kan visa dessa guldgruvor på gmaps eller nåt,

Termy
2017-03-06, 09:34
Brysselkål är en favorit på senare tid, som jag tidigare i livet aldrig riktigt fattade tycke för pga att den så lätt tar över smaken från allt annat. Jag gillar överhuvudtaget att tina upp frysta grönsaker ganska snabbt genom att snabbkoka upp dem i typ vinäger/ättika med ev. lite rödbetslag och/eller soja. I med lite kryddor och valfri såsblandning så blir det en smakrik sörja som kan blandas med övriga salladskomponenter. Brysselkålens smak neutraliseras en del och blandar sig bättre med resten på det viset tycker jag. Hur mycket näringsämnen som går förlorade vettefan, men kokningen handlar om max ett par minuter.

Gnusram
2017-03-06, 11:31
Brysselkål är en favorit på senare tid, som jag tidigare i livet aldrig riktigt fattade tycke för pga att den så lätt tar över smaken från allt annat. Jag gillar överhuvudtaget att tina upp frysta grönsaker ganska snabbt genom att snabbkoka upp dem i typ vinäger/ättika med ev. lite rödbetslag och/eller soja. I med lite kryddor och valfri såsblandning så blir det en smakrik sörja som kan blandas med övriga salladskomponenter. Brysselkålens smak neutraliseras en del och blandar sig bättre med resten på det viset tycker jag. Hur mycket näringsämnen som går förlorade vettefan, men kokningen handlar om max ett par minuter.

Det låter gott med lite syra i det hela. Vad har du för blandning och kokar i, jag gissar att du inte kokar i ren ättika? :) Har du grönsakerna i en skål och slår över kokande vätska?

Termy
2017-03-06, 11:55
Det låter gott med lite syra i det hela. Vad har du för blandning och kokar i, jag gissar att du inte kokar i ren ättika? :) Har du grönsakerna i en skål och slår över kokande vätska?

Jo, äppelcidervinäger och/eller ättiksprit + någon lag kokar jag upp det i så att blandningen tar upp den härligt syrliga smaken i det, samt att det finns någon vätska som gör att grönsakerna tinar upp och inte börjar stekas på något sätt (jag har inte i någon olja).

Termy
2017-03-06, 11:59
I kalla sallader typ potatissallad och liknande så häller jag dock ofta i vinäger eller ättisksprit direkt i salladsbunken efter allt är blandat.

timoat
2017-03-06, 13:27
I kalla sallader typ potatissallad och liknande så häller jag dock ofta i vinäger eller ättisksprit direkt i salladsbunken efter allt är blandat.

ättiksyra (24%) jag med, en kapsyl på 200 g vitkål, 200g kyckling ,100 g mozzarella och 30 g olivolja

timoat
2017-03-06, 13:32

jag köpte färsk BK för nån månad sen att ha i soppa, problemet var att de var så jäkla grusiga, det knastrade mellan tänderna hur mycket jag än sköljde och plockade av yttre skalenpå dem. testade 4 gånger, sen kastade jag dem.

Termy
2017-03-06, 14:58
Grusiga grönsaker, låter ju mindre trevligt. Jag brukar köpa dem frysta. Tyvärr är de ju inte lika billiga som "basic"-märkena på t.ex. broccoli, blomkål eller spenat.

"200 g vitkål, 200g kyckling ,100 g mozzarella och 30 g olivolja". Tillreder du det på något speciellt sätt?

Termy
2018-07-19, 18:43
En variant av en "fruktsallad". Skiva ett riktigt saftigt päron, lägg till en näve ingefära (den gula typen som äts till sushi) och lite flingsalt på. Riktigt saftigt och fräsh kombination.

MrMuggelSnuggel
2018-07-19, 19:09
Äter en stor sallad till middag varje kväll. Godaste som finns.

Går ju att variera i all oändlighet.

Jag steker lök, vitlök, champinjoner, paprika, tomat, grönkål & babyspenat... servera med sötpotatis, 1 avokado och en protienkälla i form av oumph, pulled veggie, räkor, gravad lax eller kyckling.

Sist, kryddor, färskriven gurkmeja och citronjuice.. voila...

SÅ GOTT! SÅ NYTTIGT!

Termy
2018-07-19, 19:32
Samma här, både sallader typ som du beskrev ovan, samt fruktsallad i separata skålar. Att blanda ett dussin olika typer av grönsaker med kryddor och dylikt blir en trevlig smakexplosion. På sista tiden har jag för övrigt fått upp ögonen för att göra varma sallader i tryckkokare.

Kryddor och aromer kan man ju mixtra med i all oändlighet också som sagt. Örtblandningar av olika slag är goda. En personlig favorit - ghormeh sabe, en torkad blandning av persilja, gräslök, körvel, koriander (även namnet på en iransk nationalrätt). Finns i storpack på willys.

Ozziking
2018-07-19, 22:38
Kål av alla dess former är riktigt gott att ha i sallader. Gärna tillsammans med någon färsk lök/vitlök och syra (äppelcidervinäger/balsamico) och någon form av bönor eller linser. Extremt viktigt att ha i woker eller grönsaks stek/mixar (aka "veggietouille").

Sen tycker jag att frukter som vattenmelon och jordgubbar är underskattade i sallader. Supergott med kall färskpotatis och något salt (fetaost, kött/chark).

Hemi
2018-07-20, 01:25
Att fylla stora avocados med lax, lime och lite smagront har jag dille pa. Olika arter, inte frysta da, kan amn ha i.

Termy
2018-07-20, 08:19
Nyfiket googlade min småtrötta hjärna "smagront" med tanken att "fan, en ny spännande exotisk grönsak jag aldrig hört talas om!" innan jag kopplade hur det stod till. Det tog ett par minuter till att koppla att Hemi kanske inte har så mycket dille på sallader att han i all iver postar salladsrecept mitt på natten. =/

Hemi
2018-07-20, 16:33
Ha ha, jag gillar sallader som gar att bita i, mer mastiga grejer, hade mycket blad i sallader forut men nu blir det mer som smaktillsatt.

Ozziking
2018-07-22, 18:14
En kvällsssallad som åts med en grillad kyckling, ajvar och surkål.

Bara salladen som såg trevlig ut dock, hehe

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180722/b39cf7510f59644d74b3ac48b94adcaf.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180722/de9fe3048b454051b8cb027b9eae7c7d.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180722/d7477eadee92dac5379546249a45e81b.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180722/81412bb0e7249396349b38f5eb0c1d0f.jpg

Bestod av vit & rödkål, salladslök, tomat, gurka, färsk spenat, färska champinjoner, färsk chili & ingefära, morötter.

Lite kryddor, balsamico, äppelcidervinäger på.

Riktigt trevligt!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Termy
2018-07-22, 18:24
Ser riktigt smarrigt ut. Är det råa grönsaker eller värmda på något sätt? Svamp är ju i alla fall rekommenderat att man värmer ganska rejält pga halterna av fenylhydraziner (i detta fall agaratin) som ska vara potentiellt cancerogena. Halterna av det minskar ju dock ganska mycket vid uppvärmning, vad jag har läst.

unsuspected
2018-07-23, 21:12
Tossing salad?

Ozziking
2018-07-25, 13:35
Ser riktigt smarrigt ut. Är det råa grönsaker eller värmda på något sätt? Svamp är ju i alla fall rekommenderat att man värmer ganska rejält pga halterna av fenylhydraziner (i detta fall agaratin) som ska vara potentiellt cancerogena. Halterna av det minskar ju dock ganska mycket vid uppvärmning, vad jag har läst.

Allt rått!

Äsch, lite rå svamp ibland har ingen dött av. Gott var det!

Termy
2018-07-25, 17:47
Allt rått!

Äsch, lite rå svamp ibland har ingen dött av. Gott var det!

Förmodligen ganska många som har dött av rå svamp, men kanske inte av typen du hade i din sallad ^_^ Men ja, gott såg det ut att vara.

Ozziking
2018-07-25, 17:53
Förmodligen ganska många som har dött av rå svamp, men kanske inte av typen du hade i din sallad ^_^ Men ja, gott såg det ut att vara.

Oj, på riktigt?

Hade ingen aning om det. Ska tänka mig för!

Sköljer noga och låter svampen stå i vatten ett tag. Sen har jag på syra i form av ingefära/äppelcidervinäger/balsamico samt citron. Kanske motverkar lite?!

poppen11
2018-07-25, 19:00
Oj, på riktigt?

Hade ingen aning om det. Ska tänka mig för!

Sköljer noga och låter svampen stå i vatten ett tag. Sen har jag på syra i form av ingefära/äppelcidervinäger/balsamico samt citron. Kanske motverkar lite?!

Ta det lugnt, han syftade nog på andra svampsorter (flugsvamp etc).

Termy
2018-07-25, 20:05
Japp jag syftade på människors genom tiderna troliga snedtändningar efter mörka skogsvandringar mumsandes på fan vet vad. Hur många (om någon) som dött av eventuella hypotetiska carcinogena risker av champinjoner och dylika sorter har jag ingen aning om. Kunskapen ju är aldrig fel att ha oavsett. Vad vinäger osv har för effekt vet jag inte, jag har bara läst forskning avseende upphettning av dem.

Termy
2018-07-29, 11:56
Nån som har erfarenhet av att göra typ kvargbaserad glass utan att använda nån glassmaskin? Det blir väl aldrig riktigt fryst på ett bra sätt, eller finns det nått trick där, typ ta ut glassen och röra om manuellt var X:e minut?

Termy
2018-07-29, 19:07
Är så van vid att posta i tråden om lågkalorisötsaker att det blev postat i fel tråd.. eller kan det räknas som en sallad? =/

pepplez
2018-07-30, 08:57
Nån som har erfarenhet av att göra typ kvargbaserad glass utan att använda nån glassmaskin? Det blir väl aldrig riktigt fryst på ett bra sätt, eller finns det nått trick där, typ ta ut glassen och röra om manuellt var X:e minut?

Min tjej brukar göra "kvargglass" men den är fuskig. Hon tar en massa fryst banan och mixar och tillsätter kvarg. Blir som extremt kall, ganska hård kvarg, men inte riktig glasskonsistens.

LadyG
2018-08-01, 15:17
Räknas pastasallad som sallad, för i så fall äter jag det titt som tätt :D

Oftast fullkornspasta, babyspenat, sallat, tomat, röd lök och gurka. Till det kyckling, kassler eller tonfisk.
Eventuellt också hackade valnötter, avokado, fetaost och/eller soltorkade tomater, det beror på dressingen/vinägretten.
Smaksätts med pestovinägrett eller dressing på crčme fraiche.

Termy
2018-08-01, 17:47
Räknas pastasallad som sallad, för i så fall äter jag det titt som tätt :D

Oftast fullkornspasta, babyspenat, sallat, tomat, röd lök och gurka. Till det kyckling, kassler eller tonfisk.
Eventuellt också hackade valnötter, avokado, fetaost och/eller soltorkade tomater, det beror på dressingen/vinägretten.
Smaksätts med pestovinägrett eller dressing på crčme fraiche.

Det räknas absolut :) Kör du kall sallad då eller, typ in i kylen 1 timme eller nått? Låter gott iaf. Jag blandar också nötter i sallader titt som tätt, t.ex. blandning av hasselnötter, mandel och pumpakärnor. Jag brukar mikra dem 1 minut först så de blir halvrostade, ibland med någon vätska på (hickoryarom är en favorit). Gott som synden.

LadyG
2018-08-02, 11:48
Det räknas absolut :) Kör du kall sallad då eller, typ in i kylen 1 timme eller nått? Låter gott iaf. Jag blandar också nötter i sallader titt som tätt, t.ex. blandning av hasselnötter, mandel och pumpakärnor. Jag brukar mikra dem 1 minut först så de blir halvrostade, ibland med någon vätska på (hickoryarom är en favorit). Gott som synden.

Sköljer pastan i kallvatten bara så den blir kall, då kan jag ha middagen klar på 20 minuter :)
Har lärt mig den hårda vägen att fusilli och liknande fungerar bättre än tagliatelle iaf om jag ska göra pastasallad. Bandspaghetti och sånt har en tendens att bli jobbigt att hantera, inte alls lika smidigt som "makaronpasta".

Rostade hasselnötter är sjukt gott!! *drool*

LadyG
2018-08-08, 16:52
En kall pastasallad med tonfisk och crčme fraichebaserad dressing, bestående av 1 dl crčme fraiche, 1 kruka dill, 1 st finhackad gul lök, citronpeppar och saften av en citron.

Ingredienser
200 g pasta fusilli
1 burk tonfisk ā 175g
1 st röd lök
8 st körsbärstomater
1 dm gurka
1 st avokado
3 st ägg kokta
0,5 kruka sallad

Energifördelning per portion 419kcal (14 gram Fett, 24 gram Protein, 43 gram Kolhydrater)