handdator

Visa fullständig version : Byta ut 2 av tre mål mat mot smoothie

mognus
2017-02-22, 20:53
Hej,

sökte men kunde inte hitta något om detta.

Det är så att jag av tidsbrist/lathet/ekonomi börjat äta en hel del smoothies som substitut för traditionell mat. 2 smoothies och ett mål riktig mat om dagen brukar det bli.

Den vanliga smoothien innehåller:

-Havregryn
-Proteinpulver
-Spenat eller grönkål
-Jordnötssmör eller avokado
-Blandade bär
-Banan
-Mjölk

Tränar seriöst och känner att det funkar fint.
Frågan är om det finns några nackdelar med detta som jag borde känna till?

King Grub
2017-02-22, 21:17
Inga problem.

mognus
2017-02-22, 21:23
Antog att det var så, men tänkte att det var lika bra att kolla.

Litar blint på dig!

tack för svar

shut teh face
2017-02-22, 22:05
Antog att det var så, men tänkte att det var lika bra att kolla.

Litar blint på dig!

tack för svar
Alltså han skojade ju.

xan
2017-02-22, 22:15
Alltså han skojade ju.

Jag tog det på allvar. Bra smoothie.

Ät fet fisk och mycket grönsaker på den vanliga måltiden.

King Grub
2017-02-22, 22:19
Nej, jag skojade inte, och sådana där tramsinlägg som syftar till att lura folk är det på gränsen till varning på.

Diomedea exulans
2017-02-22, 22:22
Off topic, men är den god? Verkar ju smidigt det där.

Maverick
2017-02-22, 23:28
Är ett lysande sätt få i sig föda på när man är bekväm eller helt enkelt har dåligt med tid.

ozzian
2017-02-22, 23:35
Hej,

sökte men kunde inte hitta något om detta.

Det är så att jag av tidsbrist/lathet/ekonomi börjat äta en hel del smoothies som substitut för traditionell mat. 2 smoothies och ett mål riktig mat om dagen brukar det bli.

Den vanliga smoothien innehåller:

-Havregryn
-Proteinpulver
-Spenat eller grönkål
-Jordnötssmör eller avokado
-Blandade bär
-Banan
-Mjölk

Tränar seriöst och känner att det funkar fint.
Frågan är om det finns några nackdelar med detta som jag borde känna till?

jag kör liknande men, tar bort havregrynen.
tveksam till blandade bär men det blir ju godare
tillsätter cocosfett och olivolja

även salladsblad kör jag i, ex spenat, ruccula.

lättare att äta grönsaker i smoothie
och enligt det jag läst så ska bananen vara grön
..gurkmeja och kanel har jag med med!

Bob90
2017-02-22, 23:53
jag kör liknande men, tar bort havregrynen.
tillsätter cocosfett och olivolja

även salladsblad kör jag i, ex spenat, ruccula.

lättare att äta grönsaker i smoothie
och enligt det jag läst så ska bananen vara grön
..gurkmeja och kanel har jag med med!

Dagligt intag av kanel ska man vara lite försiktig med, hur mycket har du i?

PureWhey
2017-02-23, 00:14

Jag kör liknande fast exkl grönsaker ibland, smarrigt.

ozzian
2017-02-23, 01:02
Dagligt intag av kanel ska man vara lite försiktig med, hur mycket har du i?

en matsked, varför är det farligt?

ATJL
2017-02-23, 06:48
Personligen kör jag uteslutande kasein+whey+havregryn i vatten under dagtid, äter mat vid middagstid och ett kvällsmål. Prraktiskt och tidseffektivt.

Bob90
2017-02-23, 07:02
en matsked, varför är det farligt?

På grund av kumarin. Det verkar vara "säkert" att inta 1½ tesked dagligen enligt livsmedelsverket och EFSA, så en matsked är faktiskt i överkant vad gäller daglig konsumtion. Med långvarigt överdrivet intag (dvs utöver riktlinjen på 1½ tesked per dag) kan man på sikt löpa risk att dra på sig leverskador.

Det kanske inte är någon överhängande livsfara, men det finns ju goda skäl till att vara lite mer restriktiv på sitt intag, särskilt om man ligger på dubbla mängden av gränsvärdet som du gör med 1 matsked, om du intar det dagligen.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/kanel-och-kumarin/

Wain
2017-02-23, 08:39

Svårt att hitta något nyttigare än tex, lingon, blåbär och havtorn.
*cupid*

mognus
2017-02-23, 09:52

ingenting som får smaklökarna att dansa, men den är faktiskt hyfsat god. Till en början var det för att slippa trycka i sig massa mat för att hamna på överskott men blev helt enkelt en vana då jag upptäckte att det funkade fint. blåbär är standard.

jordnötssmör och avokado finns enbart där för att höja fettet, men ska prova kokosfett som nån tipsade om också! tack

Wzup2u
2017-02-23, 09:52
På grund av kumarin. Det verkar vara "säkert" att inta 1½ tesked dagligen enligt livsmedelsverket och EFSA, så en matsked är faktiskt i överkant vad gäller daglig konsumtion. Med långvarigt överdrivet intag (dvs utöver riktlinjen på 1½ tesked per dag) kan man på sikt löpa risk att dra på sig leverskador.

Det kanske inte är någon överhängande livsfara, men det finns ju goda skäl till att vara lite mer restriktiv på sitt intag, särskilt om man ligger på dubbla mängden av gränsvärdet som du gör med 1 matsked, om du intar det dagligen.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/kanel-och-kumarin/

Byt ut kassikanelen mot ceylonkanel så kan man lösa problemet en del.

ozzian
2017-02-23, 10:04

Gäller detta även Ceylon kamel?
Hmm kanske ska minska kanelen , ber om ursäkt för tipset om kanel.

Maverick
2017-02-23, 10:41
Jag kör på mandelmjölk, vassle(blåbär), havregryn, hallon och cashewnötter, smarrigt och ganska mättande.

Lipservice
2017-02-23, 12:55
Om ni har bananer som börjar bli gamla, frys in. Smoothien blir både kallare och godare.

svag74
2017-02-23, 13:17
Grädde, havredryck, chokladvassle, dextro, kakao, havregryn.
Inte så exotiskt kanske, men lätt hälla ned :)

mognus
2017-02-23, 16:39
Om ni har bananer som börjar bli gamla, frys in. Smoothien blir både kallare och godare.

Yes, kör både frysta bananer och bär!

Är väl egentligen bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan ha i. Jag försöker egentligen bara får en balanserad måltid utifrån makros. Och om man inte är överfrörtjust i grönsaker så är det ju ett bra sätt att få i sig det ochså. Spenaten ger ingen nämnvärd bismak.

Bob90
2017-02-23, 17:32
Gäller detta även Ceylon kamel?
Hmm kanske ska minska kanelen , ber om ursäkt för tipset om kanel.

Så påläst är jag inte, men stod lite om detta i artikeln jag länkade.
Finns inget att be om ursäkt för, tänkte mest för din egen skull utifall att du inte var påläst :)

upperkatt
2017-02-26, 17:52
Hur funkar det att köra i kaffebönor i smoothien? Blir det gott, och får man i sig allt nyttigt från bönorna, som om man skulle bryggt det först och slängt i?