Visa fullständig version : Någon som helt exkluderat godis/glass/bakelser etc ur livet?
Deanmartin
2017-02-20, 17:59
Jag har egentligen aldrig lyckats få till en riktigt bra deff, men även om jag efter lång tid lyckats fått bort en hel del fett och kilon vid dessa försök, så har jag aldrig heller lyckats hålla formen därefter. Boven i dramat är alltid godis/glass/bakelser och liknande onyttigheter.
Det enda som fungerat för mig är när jag helt exkluderar dessa saker i mitt liv, men då känns livet samtidigt... tomt/tråkigt? Att inte kunna äta det man verkligen gillar och cravar känns bara synd. Samtidigt är jag så mycket gladare och mer motiverad som person när jag har den form jag vill ha (eller ja, ett steg närmare den form jag vill ha).
När jag var yngre gick jag upp rejält i vikt och var väldigt fet, varpå jag nu enkelt lägger på mig vikt när jag väl börjar äta onyttigt. Har med andra ord hållit på i åratal med dessa upp och nedgångar, men det är först på sistone som jag testat att helt exkludera sötsaker och det är först då jag verkligen varit nära att lyckas (och som jag mått bättre än någonsin tidigare).
Det jag undrar och är ute efter med denna tråd är få någon slags "sign off" på att det inte låter helt korkat att helt exkludera alla sötsaker och huruvida det finns folk här på forumet som kanske själva gjort detta eller befunnit sig i någon liknande sits?
jag var en riktig lösgodistorsk förut, men började köpa mangosorbet istället!
Så när jag är sugen nu köper jag en mangosorbet (typ 500kcal i en hel 0.5liters) och äter lite tills jag är nöjd istället för att trycka 500g godis.
Började även tänka på alla äckliga människor och barn som går och pillar i alla godisbehållarna! så det är väldigt sällan jag köper lösgodis nu för tiden :)
Du behöver ju inte helt exkludera utan försöka konsekvent välja "bättre" alternativ
De perioder jag vill utesluta skräpmat helt byter jag ut det mot en flaska Pepsi Max eller annan dryck låg på kalorier. Mina smaklökar är lättlurade. För andra verkar det bara trigga ännu mer sötsug så du får testa dig fram.
Förbjuda livsmedel är korkat. Lär dig inkludera dem på daglig basis i måttliga mängder.
Skrollovicz
2017-02-20, 20:36
Förbjuda livsmedel är korkat. Lär dig inkludera dem på daglig basis i måttliga mängder.
Inkludera livsmedel som glass, godis och bakelser bara för att? Det är inget man behöver i det skräpet!
Inkludera livsmedel som glass, godis och bakelser bara för att? Det är inget man behöver i det skräpet!
Livet är inte värt att leva utan godis varje dag.
Lära sig att inkludera sötsaker på daglig basis låter inte direkt som den bästa idén.
Skulle säga att om du är sugen på nåt så ät det, men begränsa dig till någon dag i veckan isåfall och i måttlig mängd.
Gick ner typ 15-20kg för ett antal år sen, åt alltid godis en gång i veckan. Ingen speciell dag, men den dagen jag kände det där sinnessjuka suget så köpte jag det jag var sugen på tills det gick över. Efter det var det bara fortsätta dieten som vanligt och köra på.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Starvation
2017-02-20, 20:47
Käkar snabbmat 5 dagar i veckan, men ingen vet för jag är skrädded to the bones.
bara för att?
För att 99.9% av befolkningen finner njutning i mat och att äta. Finns tydligen de som avskyr smak av all mat och att äta - hade jag varit en av dem, hade jag nog sysslat med clean eating också.
Lära sig att inkludera sötsaker på daglig basis låter inte direkt som den bästa idén.
Skulle säga att om du är sugen på nåt så ät det, men begränsa dig till någon dag i veckan isåfall och i måttlig mängd.
Bra det fungerar för dig!
För mig hade endast en dag lett till extra stress och ångest. Panikkänsla att behöva vänta en hel vecka till jag 'fått' äta vad jag suktat efter. Nu äter jag det varje kväll istället (kväll för det är då jag gillar att äta godsaker, för det minskar stress som gör att jag sover bättre> får bättre träningsresultat och livskvalitet).
Hade jag haft familj, velat ha helgmys, hade jag förmodligen underätit mån-fredag och överätit godsaker med familjen på helgen.
Förstår inte till fullo hur folk kan ha svårt att inkludera, åsidosätta några % av sitt energiintag åt godsaker. Visst, deffar en och/eller har väldigt inaktiv vardag blir det svårare.
För att 99.9% av befolkningen finner njutning i mat och att äta. Finns tydligen de som avskyr smak av all mat och att äta - hade jag varit en av dem, hade jag nog sysslat med clean eating också.
Bra det fungerar för dig!
För mig hade endast en dag lett till extra stress och ångest. Panikkänsla att behöva vänta en hel vecka till jag 'fått' äta vad jag suktat efter. Nu äter jag det varje kväll istället (kväll för det är då jag gillar att äta godsaker, för det minskar stress som gör att jag sover bättre> får bättre träningsresultat och livskvalitet).
Hade jag haft familj, velat ha helgmys, hade jag förmodligen underätit mån-fredag och överätit godsaker med familjen på helgen.
Förstår inte till fullo hur folk kan ha svårt att inkludera, åsidosätta några % av sitt energiintag åt godsaker. Visst, deffar en och/eller har väldigt inaktiv vardag blir det svårare.
Och bra att det fungerar för dig, men jag tror majoriteten av människor inte mår bra av att lära sig att införa godsaker i sin kost dagligen. Och speciellt inte när man har/haft problem med sin vikt. Och det är nog väldigt få som vare sig vill eller har tid att träna såpass mycket så att man kan äta vad som helst.
Att veta om att ifall man inte äter så mycket mat så har man "råd" att äta något mindre bra tror jag bara leder till ännu mer ångest och underätning varvat med överätning.
Det är en helt annan grej med nån som har koll på sin träning, kost osv. Men att rekommendera människor till att varje dag äta godsaker låter inte som rätt lösning i min värld iaf.
Och bra att det fungerar för dig, men jag tror majoriteten av människor inte mår bra av att lära sig att införa godsaker i sin kost dagligen. Och speciellt inte när man har/haft problem med sin vikt. Och det är nog väldigt få som vare sig vill eller har tid att träna såpass mycket så att man kan äta vad som helst.
Att veta om att ifall man inte äter så mycket mat så har man "råd" att äta något mindre bra tror jag bara leder till ännu mer ångest och underätning varvat med överätning.
Det är en helt annan grej med nån som har koll på sin träning, kost osv. Men att rekommendera människor till att varje dag äta godsaker låter inte som rätt lösning i min värld iaf.
Jag håller med dig. Baserar mina åsikter för mycket på egenerfarenheter. Ska en köra IIFYM/flexible dieting (inkludera godsaker och cravings varje dag) krävs bra koll på kost. Kaloriräknande också (?).
Inget att rekommendera till gemene man/svenssons.
Jag känner att så som jag lever just nu, kostmässigt, kan jag fortsätta med livet ur. Känns inte så om folk som ska köra clean eating och gör löften om att undvika godsaker de uppskattar och vill äta. Respekterar hur ni än väljer att äta men när det sker *svullarhetsätardagar på helgerna bör det tänkas igenom om det verkligen är rätt väg att gå med kosten.
*Fast nu baserar jag åter igen min åsikt på egenerfarenhet - att detta sker (hetsätningar) när jag förbjuder "onyttigheter" som jag gillar att äta. :P
mytimecouldbeyou
2017-02-20, 23:01
Försakar mig själv det mesta av livets goda - en oerhörd lättnad att inte styras av djurets drifter och lustar. Kräver dock uttalad själslig styrka så det passar bara fåtalet.
Diomedea exulans
2017-02-20, 23:09
Större delen av min vardag lever jag precis så - äter eller dricker inget onyttigt. Inte för att jag är ett unikum av karaktär, utan för att det för mig inte är speciellt svårt att låta bli sötsaker. Gissar att det har att göra med att jag som liten bara fick äta godis på lördagar.
Så för mig känns ett sockerlöst liv precis som vanligt. Testa att förvägra mig sömn istället, då jävlar får ni se på en som gnäller över att inte få ta del av livets goda.
Jag käkar bara sött när jag blir bjuden, vilket i praktiken brukar bli på helgerna (brukar besöka andra människor då, det är ju stört omöjligt att besöka någon utan att få socker prackat på en, jag äter nog sötsaker mer av artighetsskäl än för att det är gott).
Wilshere
2017-02-20, 23:48
Lösgodis är vidrigt och choklad och sånt är helt ok men inget jag helst vill äta. Däremot hade jag aldrig klarat mig utan glass och tänker inte försöka heller.
Shqypnia
2017-02-21, 00:11
Jag tror att jag fungerar i perioder. Jag vet att jag i perioder kan blir besatt av naturgodis/lösgodis, medan jag i andra perioder (som just nu) inte känner något sug öht.
Jag tror att enkelhet är lösningen i det långa loppet. Förbjuder man något totalt tänker man på det ofta.
Har gått över till chips helt och hållet, potatis, salt och kryddor känns bättre än grisfötter och sirap.
Har gått över till chips helt och hållet, potatis, salt och kryddor känns bättre än grisfötter och sirap.Chips kan man ju dock intaga ofantliga kvantiteter av medan du iaf blir alldeles illamående efter allt för mycket lösviktsgodis/sötsnask. Chips är ju dock just så mycket godare att överäta på utav just den anledningen så att... :Virro - Toscatårta är bra grejer däremot! *popcorn*
Livet är inte värt att leva utan godis varje dag.
Kanske därför du gått och blivit tjock? http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7725774&postcount=42
Inte ätit/druckit läsk, godis, kakor, efterrätter, chips, saft osv på 1,5 år nu. Främst för jag mådde fysiskt dåligt efteråt. Aldrig haft sug för det heller, känner mig mest äcklad av att se det eller tanken på att äta det.
Däremot är min svaghet skräpmat (gyroskött främst). Men någonstans får man bestämma sig för att målet längre fram är mer attraktivt än tillfälliga lyckan. Att helt enkelt ge fan i det!
Inte ätit skit på 20 år nu, och med skit menar jag allt som inte är bra råvaror (dvs, skräpmat, kakor, godis, glass etc..). Saknar det inte ens.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.