Logga in

Visa fullständig version : Hur ska man väga maten för rätt värden?

Cruceuz
2017-02-18, 18:52
Hej!
Tänkte börja meal preppa men är helt ny inom området. Det jag inte förstår är om jag ska väga maten före eller efter.

De flesta matprodukters värde står på förpackningarna i otillagat tillstånd,men säg att jag kokar ris som väger 100g innan jag kokar det,och sedan ska dela upp detta på säg 4 matlådor. Hur vet jag då hur mycket varje matlåda innehåller? Eftersom att riset inte kommer att väga 100 gram tillagat.

Hoppas att någon av er proffs kan hjälpa mig:banned

Tack på förhand!

Magnus N
2017-02-18, 19:01
Hej!
Tänkte börja meal preppa men är helt ny inom området. Det jag inte förstår är om jag ska väga maten före eller efter.

De flesta matprodukters värde står på förpackningarna i otillagat tillstånd,men säg att jag kokar ris som väger 100g innan jag kokar det,och sedan ska dela upp detta på säg 4 matlådor. Hur vet jag då hur mycket varje matlåda innehåller? Eftersom att riset inte kommer att väga 100 gram tillagat.

Tack på förhand!

kokar du 100gr ris så delar du den kokta mängden med 4 får du 25gr okokt i varje låda

henrikl
2017-02-18, 19:19
100g ris okokt = ca 360kcal

Låt säga att det väger 230g när det är kokt

230g kokt ris = ca 360kcal

4 matlådor = 25g okokt ris = 57.5g kokt ris = 90kcal/låda

VincHeee
2017-02-19, 20:43
Dela bara upp så det blir 4 cirka lika stora högar, du delaljpetar där du inte behöver.

Beemel
2017-02-20, 08:56
Hej!

Tack på förhand!

Delar du det lika, kommer varje låda innhålla en fjärdedel av totalmängden. Och oavsett vad riset väger kokat så kommer varje matlåda innehålla en fjärdedel av 100g okokt ris. Alltså 25g