Visa fullständig version : Dagens dilemma
Starke75an
2017-02-18, 17:00
Tänkte bygga mig ett garage modell stort. Kommer kosta ca 300tkr om jag gör det mesta själv. Min fru anser att det får jag betala själv, då hon inte kommer ha nått därinne att göra.
Så om jag nu betalar allt, kan man få nått juridisk bindande kontrakt att jag ska ha ut mer om vi säljer fastigheter? Värdet på hela fastigheten bör öka med i allafall samma pris som jag betalat för bygget anser jag. Huset och tomten kan man värdera separat.
Är ju byggare så själva byggande är inga problem. Min fru anser att jag kan sälja en av mina andra fastighet så får jag lös pengar.
MasterChief
2017-02-18, 17:35
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/aktenskapsregistret/aktenskapsforord.4.8639d413207905e9480002503.html
Starke75an
2017-02-18, 18:12
Undra om det funkar så när allt är på samma fastighet? Får nog kolla med de om man kan få en byggnad på gemensam mark som personlig egendom.
Det är lite lustigt att ett garage som kommer bidra till att hålla värdet på era bilar och som du dessutom bygger själv inte är något din fru är beredd att investera i med tanke på att det bara är uppsida för henne.
MasterChief
2017-02-18, 18:39
Ja, att den hamnar på samma fastighet som ni äger tillsammans krånglar nog till det. Men om du har 300 000 kr som du tänkte lägga ner så kan du ju alltid skriva äktenskapsförord på 300k så får du dessa innan eventuell bodelning. Borde ju funka, men kanske är bäst att betala någon tusing för att låta en jurist hjälpa till.
Starke75an
2017-02-18, 19:00
Det är lite lustigt att ett garage som kommer bidra till att hålla värdet på era bilar och som du dessutom bygger själv inte är något din fru är beredd att investera i med tanke på att det bara är uppsida för henne.
Vi har redan carport. Hon tycker tyvärr så. Hon vill inte helt enkelt att hon ska betala 150000 för nått som bara jag kommer nyttja.
Starke75an
2017-02-18, 19:02
Ja, att den hamnar på samma fastighet som ni äger tillsammans krånglar nog till det. Men om du har 300 000 kr som du tänkte lägga ner så kan du ju alltid skriva äktenskapsförord på 300k så får du dessa innan eventuell bodelning. Borde ju funka, men kanske är bäst att betala någon tusing för att låta en jurist hjälpa till.
Ja, måste ha allt på riktiga papper innan jag börjar. Har virke till hela stommen klar hemma i allafall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.