handdator

Visa fullständig version : Fem dagars fasta per månad förbättrar en rad hälso- och åldersrelaterade markörer

King Grub
2017-02-16, 12:50
Calorie restriction or changes in dietary composition can enhance healthy aging, but the inability of most subjects to adhere to chronic and extreme diets, as well as potentially adverse effects, limits their application. We randomized 100 generally healthy participants from the United States into two study arms and tested the effects of a fasting-mimicking diet (FMD)—low in calories, sugars, and protein but high in unsaturated fats—on markers/risk factors associated with aging and age-related diseases. We compared subjects who followed 3 months of an unrestricted diet to subjects who consumed the FMD for 5 consecutive days per month for 3 months. Three FMD cycles reduced body weight, trunk, and total body fat; lowered blood pressure; and decreased insulin-like growth factor 1 (IGF-1). No serious adverse effects were reported. After 3 months, control diet subjects were crossed over to the FMD program, resulting in a total of 71 subjects completing three FMD cycles. A post hoc analysis of subjects from both FMD arms showed that body mass index, blood pressure, fasting glucose, IGF-1, triglycerides, total and low-density lipoprotein cholesterol, and C-reactive protein were more beneficially affected in participants at risk for disease than in subjects who were not at risk. Thus, cycles of a 5-day FMD are safe, feasible, and effective in reducing markers/risk factors for aging and age-related diseases. Larger studies in patients with diagnosed diseases or selected on the basis of risk factors are warranted to confirm the effect of the FMD on disease prevention and treatment.

Fasting-mimicking diet and markers/risk factors for aging, diabetes, cancer, and cardiovascular disease. Science Translational Medicine 15 Feb 2017:
Vol. 9, Issue 377.

http://stm.sciencemag.org/content/9/377/eaai8700

PureWhey
2017-02-16, 13:02
Har du dagar där du fastar, eller skulle du ha det om du inte tränade varje dag?

AlexGBG
2017-02-16, 14:06
Och, hur lidande blir träningsresultaten av 5 dagars fasta? Är det försumbart, eller kommer man långt efter dom som inte fastar om man jämför styrka, muskelvolym och så vidare.

agazza
2017-02-16, 14:08
Att vara grov och/eller stark är inte hela långa livet..

AlexGBG
2017-02-16, 14:22
Att vara grov och/eller stark är inte hela långa livet..

Så hur ser dina fasterutiner ut, och om du inte fastar redan nu, tänker du börja? :)

För egen del så tog min senaste 24timmarsfasta slut för en knapp timme sen...

nisse1976
2017-02-16, 14:25
Men är det verkligen fastat man gjort? Det låter som en specifik diet?
We randomized 100 generally healthy participants from the United States into two study arms and tested the effects of a fasting-mimicking diet (FMD)—low in calories, sugars, and protein but high in unsaturated fats

Den är för övrigt rolig att köra i google translate:
"After 3 months, control diet subjects were crossed over to the FMD program" =
"Efter 3 månader, var kontrolldiet ämnen gick över till mul- och klövsjuka programmet"

tomten1
2017-02-17, 13:17
Ja, det där är inte renodlad fasta verkar det som.

agazza
2017-02-18, 13:24
Så hur ser dina fasterutiner ut, och om du inte fastar redan nu, tänker du börja? :)

För egen del så tog min senaste 24timmarsfasta slut för en knapp timme sen...

Av ren lathet kör jag intermittent fasting rutin på 15 timmar fasta. Jag tror inte jag kommer göra det annorlunda då jag har ett för svenssonifierat liv.

Hemi
2017-02-18, 15:54
Jag vet inte,
Men det kan tänkas att man inspirerats av gamlingar som växte upp under depressionen då man periodvis inte hade typisk mättad mat eller vad man skall säga. Somliga har blivit mycket gamla tror jag, som även många som var unga i Berlin under kriget. När man intervjuar John Grimek om hans diet brukade han säga kaffe och kakor eller nåt sånt.

Lazius
2017-02-21, 21:27
Men är det verkligen fastat man gjort? Det låter som en specifik diet?
We randomized 100 generally healthy participants from the United States into two study arms and tested the effects of a fasting-mimicking diet (FMD)—low in calories, sugars, and protein but high in unsaturated fats

Den är för övrigt rolig att köra i google translate:
"After 3 months, control diet subjects were crossed over to the FMD program" =
"Efter 3 månader, var kontrolldiet ämnen gick över till mul- och klövsjuka programmet"

Ja, det där är inte renodlad fasta verkar det som.

Ja, Fasting Mimicking Diet (FMD) verkar vara någon ny "het" diet, typ en efterföljare till 5:2: http://www.healthyfood.co.uk/article/14471/

Kaloriupplägget kan vara t.ex. detta:
Dag 1: 1090 kcal
Dag 2 - 5: 725 kcal

Från: https://www.quora.com/What-is-an-example-of-fasting-mimicking-diet

ozzian
2017-02-23, 20:26
Av ren lathet kör jag intermittent fasting rutin på 15 timmar fasta. Jag tror inte jag kommer göra det annorlunda då jag har ett för svenssonifierat liv.

agazza har du märkt nån förbättring av fastan, jag kör liknande.

äter senast 2100 och äter brunch 1100
jag har märkt att magen mår bättre men inte nått annat

agazza
2017-02-24, 06:50
agazza har du märkt nån förbättring av fastan, jag kör liknande.

äter senast 2100 och äter brunch 1100
jag har märkt att magen mår bättre men inte nått annat

Har lite hektiskt i livet just nu, så jag har inte tränat regelbundet på cirka två år. Men jag har inte börjat blivit särskilt smalfet ännu, trotts en katastrofal diet bestående av skräpmat minst tre gånger i veckan.

Jag har dock inget att jämföra med, men jag inbillar mig att intermittent fasting åtminstone ser till att hålla kroppsformen någorlunda fräsch.

Andra anekdotiska bevis är ju donkenfjortisar, som skippar frukost för att sminka sig, de är ju, trotts total inaktivitet, och dålig kost, rätt smalfräsha med fettet på rätt ställen. Men det kan ju också vara åldersrelaterat.