handdator

Visa fullständig version : Sojabönor - onyttigt?

skunkvid
2017-02-15, 17:17
Hittade en artikel på internet:
http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/

Låter väldigt tråkigt då sojabönor både är billigt och fullvärdigt, och jag som är vegan har svårt att hitta andra bra proteinkällor.

Äter i dagsläget sojaproteinisolat, sojabönor som de är samt olika sojaprodukter så som tofu, sojafärs osv.

Hur mycket sanning ligger det i artikeln? Bör man dra ner på sojan eller kanske sluta helt? Eller är det bara skitsnack i artikeln? (hoppas..)

Beemel
2017-02-15, 17:51
Hittade en artikel på internet:
http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/

Låter väldigt tråkigt då sojabönor både är billigt och fullvärdigt, och jag som är vegan har svårt att hitta andra bra proteinkällor.

Äter i dagsläget sojaproteinisolat, sojabönor som de är samt olika sojaprodukter så som tofu, sojafärs osv.

Hur mycket sanning ligger det i artikeln? Bör man dra ner på sojan eller kanske sluta helt? Eller är det bara skitsnack i artikeln? (hoppas..)

*bs*

King Grub
2017-02-15, 17:53
Nej, sojabönor är inte onyttiga.

Beemel
2017-02-15, 17:54
Är man beredd att tro på saker som skrivs på nätet kan man lika bra läsa denna.

http://freefromharm.org/health-nutrition/vegan-doctor-addresses-soy-myths-and-misinformation/

För varje åsikt finns det en eller flera motsatta åsikter.
Alternativ fakta is the shit ;-)

Gearhead85
2017-02-15, 18:59
Det som oftast lyfts fram gällande träning och soja är de så kallade fytoöstrogenerna. Men har förstått lite både av folk här inne, tidskrifter med mer att rädslan för dem är lite överdriven. Det enda som bör tas med är om man inte riktigt tål sojan då den räknas in bland allergener på samma sätt som nötter, gluten och mjölk/mejeri. :)

8x8
2017-02-15, 20:00
Kan på ämnet tipsa om senaste avsnittet av Styrkelabbet.

Diomedea exulans
2017-02-15, 20:07
Det som oftast lyfts fram gällande träning och soja är de så kallade fytoöstrogenerna. Men har förstått lite både av folk här inne, tidskrifter med mer att rädslan för dem är lite överdriven.

Väldigt överdriven till och med, man måste äta extrema mängder för att det ska innebära någon fara.

Beemel
2017-02-16, 07:15
Min åsikt är:

Att tro att fytoöstrogener är dåliga, baserat på namnet (vilket verkar vara lite av grunden till det hela) är som att tro att man blir blind av öl.

Det är ju alkohol i öl och man kan bli blind av Metanol.

Nu är det ju inte Metanol i öl (förhoppningsvis...) men de olika alkoholerna är ju strukturellt väldigt lika och de heter ju väldigt lika, så då måste man väl med fytoöstrogen-teoriernas logik bli blind av öl.

Luca Brasi
2017-02-16, 10:59
Min åsikt är:

Att tro att fytoöstrogener är dåliga, baserat på namnet (vilket verkar vara lite av grunden till det hela) är som att tro att man blir blind av öl.

Det är ju alkohol i öl och man kan bli blind av Metanol.

Nu är det ju inte Metanol i öl (förhoppningsvis...) men de olika alkoholerna är ju strukturellt väldigt lika och de heter ju väldigt lika, så då måste man väl med fytoöstrogen-teoriernas logik bli blind av öl.

Det finns nog lite metanol i öl.

Beemel
2017-02-16, 12:10
Det finns nog lite metanol i öl.

Damn... då förstörs ju hela min poäng... =P