Visa fullständig version : Räkor
Varför ser/hör/läser man(jag) så sällan att folk som tränar mycket äter räkor istället för kycklingfile? Är det enbart en pris/smakfråga, eller är proteinkvaliteten sämre i räkor?
Är räkor en fullvärdig ersättare till kyckling?
King Grub
2017-02-15, 08:36
Proteinet är fullvärdigt.
Det är för mycket urinsyra i räkor för att man skulle vilja äta hundratals gram per dag.
Proteinet är fullvärdigt.
Det är för mycket urinsyra i räkor för att man skulle vilja äta hundratals gram per dag.
Tack. Roligt när man söker räkor och urinsyra sen på Google och får detta som resultat. (och gikt vill man ju inte ha...)
"King Grub
2011-05-22, 14:07
Räkor innehåller mycket urinsyra, vilket kan påverka risken för gikt."
Oj, hur mycket törs man äta då, kontinuerligt?
50g/dag eller så i alla fall?
Räkor är ju såklart fettsnåla och mycket protein, men innehåller även sånt jag inte hade någon aning om som t.ex. D-vitamin, Omega-3, magnesium, zink... :cool:
Har inte hittat nån varning dock, livsmedelsverket eller annat, att räkor är skadligt att äta för ofta/mycket. Bara hyllningar :cool:
EDIT: Rött kött verkar också innehålla väldigt mycket urinsyra, och en del grönsaker bör tydligen också undvikas om man har giktproblem...
Nej jag lyckas inte hitta ett dugg om vilka mängder vi talar om, tyvärr :(
Däremot är tydligen öl dåligt också och massa annat.
Dricker typ aldrig öl, och äter nästan inget rött kött, så jag sparar ju lite syra-budget där ;)
Själv äter jag kanske uppåt 150g räkor/vecka sedan ganska nyligen.
Hade gärna tänkt öka detta en aning.
Lätt öka kcal varje dag med nån räkmacka på kvällen, med lite ägg och majo på också.
Inte så mycket andra nyttiga/goda/enkla/proteinrika livsmedel att lägga på rostat bröd? (utan E250!)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.