handdator

Visa fullständig version : hjälp med kaloriintag /kost

stephen
2017-02-14, 17:00
Hej! Jag är en 20 årig 185cm 70 kg kille som ligger i skinny fat kategorin. Innan sommaren var jag ca 90-100 kg bulkig och lyckades deffa till 80 kg och tappade 15 cm magfett och alltså 15-20 kg. Sedan efter sommaren hittils har jag knappt tränat något seriöst. Jag är alltså i princip smal men på magen(83 cm midja) har jag fortfarande en del fett kvar som inte verkar gå bort. Jag har problem med att förstå hur mycket jag ska äta iffal jag äter för lite/mycket. Vet att det är lite men i sommras nör jag deffade åt jag endast ca 1500-1800 kalorier plus tränade 5-6 gånger i veckan cardio och gym.
Jag vet inte hur jag ska räkna ut mitt behov exakt. Sökte lite på nätet som nämner en siffra på ca 2100 , betyder det då att jag ska ligga på ca 1500 kcal för att tappa i fett/vikt? Och betyder siffran 1500 att jag ska äta 1500 kcal och träna eller äta tex 2100 och träna bort 500? Hittils i några veckor gör jag det första dvs äter ca 1500 plus tränar minst bort 500 kcal per pass. Jag tränar dessutom nuförtiden inte med vikter som jag gjorde i sommras, kan det kanske vara en anledning varför det går sämre?

Ps. Har även problem med att förstå hur mycket kolhydrater jag ska få i mig. låg i sommras på ca 120 g om dan och gör detsamma nu. Eftersom jag väger 10 kg mindre nu än i sommras ska jag äta mindre då tycker det låter redan lågt? Ber om ursäkt för alla dessa frågor men behöver hjälp med dessa frågor som jag inte förstår. Tack så mycket för all hjälp

vonad
2017-02-14, 17:13
Om det står 1500 kcal så betyder det att nettot ska vara 1500 kcal. Dvs du kan antingen äta exakt 1500, eller så äter du mer och sedan tränar bort en del.

Men jag vet inte om jag skulle rekommendera dig att gå ned ännu mer i vikt när du väger så lite för din längd. Det kan hända att du fortfarande växer, och då behöver kroppen mycket energi.