handdator

Visa fullständig version : Hur bra tar benpress på röva?

sumialic
2017-02-08, 11:27
Tjo boys,

Körde mycket benspark förr tillsammans med en separat gumpövning. Innan dess mycet knäböj, men den sliter riktigt mycket på mina knän numer så det är sällan jag kör. Jag har istället börjat köra väldigt mycket benpress och tänkte bara höra med er om den tar tillräckligt på gump (såsom knäböj gör) eller om jag borde köra en separat rövövning med?

Diomedea exulans
2017-02-08, 11:30
Den tar mycket bra på röva, speciellt om du har fötterna högt upp på plattan och går ner djupt i bottenlägen.

MackeJuve
2017-02-08, 11:37
Hur tränande du knäböj när du upplevde att det slet på knäna?

Jag har haft samma problem, var extremt nära att köpa SBD-knävärmare i slutet av förra året som en sista åtgärd för att rädda knäna. Helt plötsligt så blev det bättre. Jag är noga med att knäna inte ska gå inåt, det är regel nummer ett för egen del. Jag tränar även knäböjen annorlunda, när det var som värst var jag i sluttampen av en runda RSR. Idag tränar jag istället med en stege, det kan se ut så här:

120x5, 125x5, 130x5, 135x5, 140x5 och 145x5. Därefter gör jag samma sak med pausböj, typ: 120x3, 125x3, 130x3 och 135x3. Idén är att förbättra något varje pass samt att toppsetet ska vara rejält utmanande. Min inbillning är att den långsamma viktstegringen har gjort att knäna blir bra mycket varmare och mår bättre jämfört med när man med få repetitioner och större vikthopp stegrade upp till den tänkta arbetsvikten.

Har inga större belägg för detta mer än att de har gått från att vara ett stort problem till ett icke-problem.

sumialic
2017-02-08, 12:49
Den tar mycket bra på röva, speciellt om du har fötterna högt upp på plattan och går ner djupt i bottenlägen.

Perfekt! Exakt så jag kör :)