Visa fullständig version : Nybörjare på gymmet
Är som rubriken avslöjar en nybörjare på gymmet, som äntligen vågat släpa mig dit efter drygt 1år med hemmaträning. Insåg som efter ett tag att det inte hände så mycket mer med mina 4kg hantlar, och jag har varken plats eller lust att införskaffa ett helt hemmagym... Har gått på gymmet i 1,5v nu, och funderar över hur jag ska lägga upp träningen för bästa effekt... Utgår ifrån ett träningsschema gjort för "alla" som vill träna upp styrka, och då ska man köra 5x3 med så tungt som man orkar utan att tappa tekniken helt. Det utgår ifrån basövningarna mark, böj och bänk och sen kör man lite annat också. Jag tycker verkligen att det är kul att köra tungt (Jag är lat, och tycker därför att det var bekvämt med färre reps..;))men är lite rädd för att lasta på för tungt med en gång, och skada mig... Hur mycket är det "normalt" att man börjar med som nybörjare? och hur fort vågar man slänga på mer vikt? Om jag vill bli bra på basövningarna, stjälper mer än hjälper det att ha med fler övningar efterår?
Så många frågor, så lite kunskap :laugh:
Är 164cm lång och väger 60kg kan jag tillägga.
Hur mycket är det "normalt" att man börjar med som nybörjare? och hur fort vågar man slänga på mer vikt?
"Normalt" beror väl på vikt, längd, kön, ålder och tidigare träningsbakgrund.
Jag började på 20 kg militärpress, typ 60-70 kg i marklyft och kanske 24 kg i "goblet squat". Mina axlar klarade inte av att hålla i skivstång bak och visste inte att frontböj fanns :d Vägde väl 58 kg och var 171 lång.
I början skulle jag fokusera på tekniken, men du kan ju öka så länge du håller perfekt teknik.
Om jag vill bli bra på basövningarna, stjälper mer än hjälper det att ha med fler övningar efterår?
Nej, assistansövningar använder sig de flesta av. Det är bara bra. Vad gäller vikterna så kan du öka allt eftersom att du blir starkare och/eller klarar av fler repetitioner.
Kika på detta program (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).
"Normalt" beror väl på vikt, längd, kön, ålder och tidigare träningsbakgrund.
Jag började på 20 kg militärpress, typ 60-70 kg i marklyft och kanske 24 kg i "goblet squat". Mina axlar klarade inte av att hålla i skivstång bak och visste inte att frontböj fanns :d Vägde väl 58 kg och var 171 lång.
I början skulle jag fokusera på tekniken, men du kan ju öka så länge du håller perfekt teknik.
60kg, 164cm, tjej, 25år och, har styrketränat i ca 1år, och innan dess så sprang jag mest, så även om jag inte styrketränat så är jag inte heelt otränad!
Men då känns det ju som att jag är hyffsat rätt ute!
Kör nu på 70kg mark, 60kg böj, 37kg bänk och 25kg militärpress. Det är klart att det är jobbigt, men helt tomt i tanken är det inte. Men kanske ska fortsätta ett litet tag på "lättare" vikter tills tekniken sitter? Har fått lite hjälp med tekniken av andra på gymmet, så helt katastrof bör det inte vara:laugh:
Bara lite nyfiken, vad tar du nu, och hur länge har du tränat?
Nej, assistansövningar använder sig de flesta av. Det är bara bra. Vad gäller vikterna så kan du öka allt eftersom att du blir starkare och/eller klarar av fler repetitioner.
Kika på detta program (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).
Tack för tipset! Men kör de inte lite väl många reps..? Från början förstår jag tanken, men om man vill bli starkare så ska man köra på färre vad jag förstått?
Kan tillägga att jag kör 3set med 5 rep, inte tvärt om som jag råkade skriva ovan.
Jag har styrketränat drygt två år och jag är lite splittrad. Har testat i perioder att lyfta tungt (3-5 reps per set) och det har varit roligast och gett absolut bäst resultat (vad gäller ökad styrka). Men det sliter också på kroppen och jag har ofta lite småont här och där och känner mig konstant lite sliten. Sen jag har i perioder testat att köra lite fler reps med lättare viktet. Då har kroppen kännts mycket bättre. Men det är skittråkigt att träna och jag ökar inte alls i styrka på samma sätt. Så det blir ändå mest att jag kör tungt.
Tack för tipset! Men kör de inte lite väl många reps..? Från början förstår jag tanken, men om man vill bli starkare så ska man köra på färre vad jag förstått?
Ja, det stämmer. Men för att undvika platåer långsiktigt är nog det bästa att variera. Kör en period tungt, en period lätt osv.
60kg, 164cm, tjej, 25år och, har styrketränat i ca 1år, och innan dess så sprang jag mest, så även om jag inte styrketränat så är jag inte heelt otränad!
Men då känns det ju som att jag är hyffsat rätt ute!
Kör nu på 70kg mark, 60kg böj, 37kg bänk och 25kg militärpress. Det är klart att det är jobbigt, men helt tomt i tanken är det inte. Men kanske ska fortsätta ett litet tag på "lättare" vikter tills tekniken sitter? Har fått lite hjälp med tekniken av andra på gymmet, så helt katastrof bör det inte vara:laugh:
Bara lite nyfiken, vad tar du nu, och hur länge har du tränat?
Höll också på enbart med konditionssporter innan jag styrketränade :)
I slutet av förra året låg jag på 152,5 i mark, 112,5 i böj och 61 kg i militärpress och väger nu ca 71 kg, 26 år kille. Har inte provat att lyfta maxtungt sen dess. Tror jag börjar närma mig 3 års styrketräning nu.
Jobbiga är att jag dragits med lite skador i knä, fotleder, ländrygg osv. Så jag har bättrat på min böj och mark med endast 2,5 kg på 1½ år ungefär :d
Dock så har jag börjat fokusera mer på tyngdlyftningsinspirerad träning och ser böj/mark mer som assistans än huvudlyft.
Svårt att säga något om teknik om man inte själv ser den. Jag tycker tex fortfarande inte att mina marklyft eller knäböj känns sådär superbra. Varje lyft känns lite annorlunda typ. Det är grymt att få input av andra på plats :)
Diomedea exulans
2017-02-06, 23:48
Ja, du är rätt ute! Både vad gäller basövningarna och att öka långsamt.
Det är svårt att ge ett generellt råd på när du bör öka vikterna, men jag skulle säga att när tekniken känns "säker" och någon kunnig på gymmet tycker den ser bra ut och du inte får obehagligt ont någonstans av den, då kan du kötta! Det borde ta åtminstone några veckor, men kanske inte flera månader.
Du blir starkare även om du kör ganska många reps. Så mycket som 12 reps är iaf inte för mycket.
Och du bör definitivt köra isolationsövningar också, med bara basövningar får troligen många muskler för lite träning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.