handdator

Visa fullständig version : Läsa ekonomikurser utöver nuvarande studier

smerk
2017-02-03, 14:06
Hej. Jag läser maskinteknik andra året. Har funderat en del på att läsa en master i industriell ekonomi då jag velat få in mer ekonomi, men har på grund av att folk påstått indek bestå av tramskurser för ekonomi istället funderat på att läsa renodlade ekonomiska kurser utöver min utbildning. Känner att läsa en ekonomikandidat utöver min civilingenjörsutbildning skulle vara för påfrestande, och jag är i nuläget inte något intresserad av juridik!

Jag kan inte direkt säga vad jag vill ha dessa kurser till, förutom att jag vill ha ett så brett kunskapsområde som möjligt. Jag gillar ingenjörsutbildningen men jag vill inte stänga dörrarna till mer ekonomiska yrken!

Vad för kurser skulle vara av intresse för mig?

Gerdler
2017-02-03, 14:31
Att läsa en kandidat i ekonomi/företagsekonomi/business management borde inte vara så påfrestande så länge du håller studietakten på lagom nivå.

Kan man inte tillgodoräkna sig ett par kurser åt båda hållen? Antagligen får du plugga typ 0.5-1 år extra för att ta din kandidat men det kan vara värt det för de möjligheterna det kommer ge dig.

Wain
2017-02-03, 14:36
Ekonomiutbildning är så otroligt mycket mindre krävande än en civingenjörsutbilding att det är ganska lätt att lägga till utöver den övriga utbildningen, speciellt när du fixat år 1-2.

Absolut enklast är nog börja med att ta nationalekonomi a på distans. Sedan kan du lägga till företagsekonomi a för att få en hum om vad du är intresserad av och vad du vill gå vidare med. Ekonomisk historia läste jag som kvällskurs mest för att jag tyckte det var intressant. Ofta kan du läsa kurserna på halvfart om helfart känns för påfrestande.

-squat-
2017-02-03, 20:26
Ekonomiutbildning är så otroligt mycket mindre krävande än en civingenjörsutbilding att det är ganska lätt att lägga till utöver den övriga utbildningen, speciellt när du fixat år 1-2.

Absolut enklast är nog börja med att ta nationalekonomi a på distans. Sedan kan du lägga till företagsekonomi a för att få en hum om vad du är intresserad av och vad du vill gå vidare med. Ekonomisk historia läste jag som kvällskurs mest för att jag tyckte det var intressant. Ofta kan du läsa kurserna på halvfart om helfart känns för påfrestande.

Är det knepigt att läsa ekonomi om det var länge sedan man gick i gymnasiet och i och med det inte kommer ihåg så mycket av gymnasiematten?

Wain
2017-02-03, 20:40
Är det knepigt att läsa ekonomi om det var länge sedan man gick i gymnasiet och i och med det inte kommer ihåg så mycket av gymnasiematten?

Nationalekonomi och finans kan kanske vara lite klurigt. Grundkurserna borde dock inte vara svåra. Stor del av ekonomin har väldigt lite matte. Fast det var 12 år sedan jag tog grundkurserna och då hade jag matte från ingenjörsutbildning i bagaget, så jag är nog fel person att fråga.

-squat-
2017-02-03, 20:43
Nationalekonomi och finans kan kanske vara lite klurigt. Grundkurserna borde dock inte vara svåra. Stor del av ekonomin har väldigt lite matte. Fast det var 12 år sedan jag tog grundkurserna och då hade jag matte från ingenjörsutbildning i bagaget, så jag är nog fel person att fråga.

När är det de börja bli mycket matte? är det vid fil mag och master?

Hur brukar tentorna se ut? får man han något material med sig?

Wain
2017-02-03, 20:57

Beror på vad man väljer för inriktning. Många inriktningnar har väldigt lite matte. Samma för tentorna, varierar mellan vilken typ av kurs det är. Hoppas någon annan har bättre svar.

koncept
2017-02-03, 20:58

Nationalekonomi A kräver inte mer än grundläggande räkneregler, derivata, ritande och tolkande av några funktioner samt på sin höjd kanske maximering. Motsvarar Matte C/3 från gymnasiet. På B-nivå blir det ett stort steg upp med integraler, serier, etc vilket ungefär kan sägas motsvara Matte D/4. Själva matematiken ligger då på ungefär samma nivå som introduktionskurserna i matematik på första terminen i civ.ingenjör, men svårighetsgraden är anpassad för samhällsvetare som inte har läst mycket matematik. På avancerad nivå (mag/master) kräver ämnet egentligen mycket matematik men även här är utbildningen anpassad så att studenterna klarar av det. Men för att verkligen förstå teorierna rent matematiskt är det nog bra att ha läst motsvarande mängd matematik som första åren på ingenjör. Statistik kräver ungefär lika mycket som nationalekonomi, fast blir svårare på en tidigare nivå. Vanligtvis får man ta med miniräknare och formelsamling på tentor. Företagsekonomi är inte alls lika matematiskt. Du arbetar en del med siffror, men det är mest plus, minus och förflyttning av siffror, inte abstrakta koncept som i NEK eller statistik.