handdator

Visa fullständig version : Imorgon flyttar jag till Ryssland

zeusden1
2017-02-02, 17:16
Japp. Dock inte för alltid utan endast under ett halvår för studier.

Varför? I slutet av sommaren ville jag ge mig en riktig utmaning, där jag kunde lägga lika mycket tid som jag tidigare lagt på träning. Efter diverse skador har nämligen träningen mer och mer dragits ner på. Numera gör jag 2-3 helkroppspass per vecka á 70-90 min styck, från ca 90min 6 dagar i veckan. Sedan dess har jag pluggat ryska på egen hand under ca 30-60 minuter per dag och har kommit upp i en helt OK nivå för att sällan prata språket. Ibland är det bra att få perspektiv från träningen.

Av en slump upptäckte jag i höstas att mitt universitet i Uppsala erbjuder utbytesprogram till Saint Petersburg. Det vanliga är att man ska läsa något som är helt kopplat till sin utbildning, men jag såg att värdskolan erbjuder utbytesstudenter ryskstudier, till 100%. Detta innebär att jag får mer eller mindre gratis utbildning i ryska i Ryssland. Vilken grej!

Istället för att posta i tråden "Hur rädd är du för ryssen?" väljer jag att göra en ny tråd, eftersom att jag inte alls är rädd för ryssen. Min uppfattning är att den generation som jag tillhör, dvs tidiga 90-talister, inte har samma sovjetiska syn på landet vilket förhoppningsvis innebär ett betydligt öppnare och internationellt land om 10-15år. De som i vuxen ålder genomlevde krisen under 90-talet efter övergången från Sovjet till Ryssland, tror jag i större utsträckning ogillar kapitalism och därför inte helt fullt ut kommer acceptera att landet numera är kapitalistiskt.
Är man är lagd åt hållet att man gillar att göra affärer är då troligtvis ryska ett språk som kan ge stora fördelar.

Jag gör tråden eftersom att jag troligtvis kommer kunna svara på väldigt många frågor om landet efter att varit där ett tag, säkert redan nu. Så, har ni några frågor ni skulle vilja ha svar på?

extra kakao
2017-02-02, 17:28
Da svidanyia!

Förstår du vad två ryssar säger när de pratar med varandra? Hur lång tid tog det för dig att lära dig så pass mycket du kan nu och vad är "OK" nivå?

Kan du göra dig förstådd angående det mesta?

Spaseeba

/Någon som inte kan något kyrilliskt men ändå (ytterst)lite ryska

Diomedea exulans
2017-02-02, 17:34
Coolt! Jag hade kunnat tänka mig att flytta dit, pga: https://www.instagram.com/julia_vins/?hl=sv

zeusden1
2017-02-02, 17:43
Da svidanyia!

Förstår du vad två ryssar säger när de pratar med varandra? Hur lång tid tog det för dig att lära dig så pass mycket du kan nu och vad är "OK" nivå?

Kan du göra dig förstådd angående det mesta?

Spaseeba

/Någon som inte kan något kyrilliskt men ändå (ytterst)lite ryska

Jag förstår vad samtalen handlar om men jag missar oftast de viktigaste detaljerna och nyanserna. Det tog mig från slutet av augusti fram till nyligen för att tycka att en OK nivå är att kunna göra sig förstådd vad gäller de mest viktigare sakerna. Visst kan man göra sig förstådd genom att säga enstaka ord här och där samt använda kroppsspråk, men att kunna uttrycka önskningar, prata och berätta om dåtiden, framtid inom diverse ämnen är en OK nivå. (Dock är nivån såklart fortfarande tämligen låg, men skulle gissa på att den ligger runt A2-nivå.)

Vill du lära dig kyrilliska går det tämligen fort, med rätt teknik. De flesta bokstäverna har vi motsvarigheter till i Svenskan. Sen är det endast ett fåtal regler som styr hur bokstäverna uttalas i ett ord och en mening som går tämligen snabbt att lära sig. Kyrilliska är det lättaste med ryskan, men det ses som ett stor hinder. Med lite tid och övning så blir det bra. Ett tips är att youtuba "russian alphabet" så får du bra alternativ att prova (dessutom många vackra damer som är lärare :D )

zeusden1
2017-02-02, 17:43
Coolt! Jag hade kunnat tänka mig att flytta dit, pga: https://www.instagram.com/julia_vins/?hl=sv

Damn. Vilken tjej!

Cykelcykel
2017-02-03, 05:58
Bra. Hejar på dig

Klein
2017-02-03, 09:04
coolt! Jag hade kunnat tänka mig att flytta dit, pga: https://www.instagram.com/julia_vins/?hl=sv

wow. Grrr. Mjau.

Mantus
2017-02-03, 09:14
Japp. Dock inte för alltid utan endast under ett halvår för studier.

Varför? I slutet av sommaren ville jag ge mig en riktig utmaning, där jag kunde lägga lika mycket tid som jag tidigare lagt på träning. Efter diverse skador har nämligen träningen mer och mer dragits ner på. Numera gör jag 2-3 helkroppspass per vecka á 70-90 min styck, från ca 90min 6 dagar i veckan. Sedan dess har jag pluggat ryska på egen hand under ca 30-60 minuter per dag och har kommit upp i en helt OK nivå för att sällan prata språket. Ibland är det bra att få perspektiv från träningen.

Av en slump upptäckte jag i höstas att mitt universitet i Uppsala erbjuder utbytesprogram till Saint Petersburg. Det vanliga är att man ska läsa något som är helt kopplat till sin utbildning, men jag såg att värdskolan erbjuder utbytesstudenter ryskstudier, till 100%. Detta innebär att jag får mer eller mindre gratis utbildning i ryska i Ryssland. Vilken grej!

Istället för att posta i tråden "Hur rädd är du för ryssen?" väljer jag att göra en ny tråd, eftersom att jag inte alls är rädd för ryssen. Min uppfattning är att den generation som jag tillhör, dvs tidiga 90-talister, inte har samma sovjetiska syn på landet vilket förhoppningsvis innebär ett betydligt öppnare och internationellt land om 10-15år. De som i vuxen ålder genomlevde krisen under 90-talet efter övergången från Sovjet till Ryssland, tror jag i större utsträckning ogillar kapitalism och därför inte helt fullt ut kommer acceptera att landet numera är kapitalistiskt.
Är man är lagd åt hållet att man gillar att göra affärer är då troligtvis ryska ett språk som kan ge stora fördelar.

Jag gör tråden eftersom att jag troligtvis kommer kunna svara på väldigt många frågor om landet efter att varit där ett tag, säkert redan nu. Så, har ni några frågor ni skulle vilja ha svar på?

Kul initiativ!
Om jag inte missminner mig studerar du juridik? Inte helt fel med ryska då om man vill slå sig in på den affärsjuridiska banan.

zeusden1
2017-02-06, 11:59
Kul initiativ!
Om jag inte missminner mig studerar du juridik? Inte helt fel med ryska då om man vill slå sig in på den affärsjuridiska banan.

Stämmer bra det. Efter denna resa så återstår examensarbetet.

The_RobRoy
2017-02-06, 14:20
Kör hårt, efter kinesiska det vettigaste språket att lära sig (förutom engelska då).