handdator

Visa fullständig version : SGI försäkringskassan, CSN, problem

agazza
2017-02-02, 14:06
Hej, min sambo har pluggat direkt efter jobbet och ska sålades inte ha sänkt SGI.

Nu ringer försäkringskassan och meddelar att SGI sänkts pga att det har gått för lång tid utan inkomst, de har inte registrerat några studier.

Tydligen har CSN gjort fel i sitt system så vi har inte fått några CSN utbetalningar under kurstiden, något vi inte orkat bry oss i förrän nu.

Vi har bevis på att hon gått kursen, men har inte mottagit några studiemedel.

"Huvudregeln är att en försäkrad förlorar rätten att behålla sin
SGI om den försäkrade inte längre har inkomst av eget arbete.
För vissa fall finns emellertid skyddsregler.
S.k. SGI-skyddad tid, som innebär att en fastställd SGI inte får sänkas
trots att förvärvsinkomsten upphört.
Sådant skydd gäller bl.a. under tid då den försäkrade bedriver studier,
för vilka han eller hon uppbär studiestöd enligt studiestödslagen (1999:1395)
(26 kap. 11 § SFB)."

Hon har ju gått en kurs som ger studiestöd enligt studiestödslagen, men CSN har gjort fel i sitt ärende, hur kan detta ligga på oss?

Mental
2017-02-02, 14:18
Hej, min sambo har pluggat direkt efter jobbet och ska sålades inte ha sänkt SGI.

Nu ringer försäkringskassan och meddelar att SGI sänkts pga att det har gått för lång tid utan inkomst, de har inte registrerat några studier.

Tydligen har CSN gjort fel i sitt system så vi har inte fått några CSN utbetalningar under kurstiden, något vi inte orkat bry oss i förrän nu.

Vi har bevis på att hon gått kursen, men har inte mottagit några studiemedel.

"Huvudregeln är att en försäkrad förlorar rätten att behålla sin
SGI om den försäkrade inte längre har inkomst av eget arbete.
För vissa fall finns emellertid skyddsregler.
S.k. SGI-skyddad tid, som innebär att en fastställd SGI inte får sänkas
trots att förvärvsinkomsten upphört.
Sådant skydd gäller bl.a. under tid då den försäkrade bedriver studier,
för vilka han eller hon uppbär studiestöd enligt studiestödslagen (1999:1395)
(26 kap. 11 § SFB)."

Hon har ju gått en kurs som ger studiestöd enligt studiestödslagen, men CSN har gjort fel i sitt ärende, hur kan detta ligga på oss?

"något vi inte orkat bry oss i förrän nu" Där har du problemet, hon har inte uppburit det stöd hon hade rätt till. Och ni avstod från att fixa det. Således slår byrokratin igen lådan över fingrarna.

agazza
2017-02-02, 14:18
Skitsamma. Vi för över dagarna och tar ut dom på mig.

Kom ihåg gott folk att det alltid är slutkunden som blir våldtagen.

agazza
2017-02-02, 14:21
"något vi inte orkat bry oss i förrän nu" Där har du problemet, hon har inte uppburit det stöd hon hade rätt till. Och ni avstod från att fixa det. Således slår byrokratin igen lådan över fingrarna.

Vi har gjort det vi ska, vi har även påpekat detta, det finns en gräns för när det får vara nog.

Problematiken, och jag jobbar i byråkratin, är att det inte finns någon ansvarsfördelning, inte ens en ojämn ansvarsfördelning.

Ett verk, kommun, landsting, eller länsstyrelse har inget ansvar, och där också inget incitament att göra rätt för sig.

Det avspeglas rätt kraftigt i arbetsmoralen på människor som jobbat länge inom det offentliga.

Mental
2017-02-02, 14:22
Vi har gjort det vi ska, vi har även påpekat detta, det finns en gräns för när det får vara nog.

Problematiken, och jag jobbar i byråkratin, är att det inte finns någon ansvarsfördelning, inte ens en ojämn ansvarsfördelning.

Ett verk, kommun, landsting, eller länsstyrelse har inget ansvar, och där också inget incitament att göra rätt för sig.

Det avspeglas rätt kraftigt i arbetsmoralen på människor som jobbat länge inom det offentliga.

Det är ju ganska stor skillnad mot "något vi inte orkat bry oss i förrän nu"
Har ni gjort rätt kan ni så klart vinna ett överklagande.

G.W
2017-02-02, 16:10
Lyxfällan beteende att "inte orka". Se till att göra rätt från början så minimerar man risk för strul, och om det nu strular kan man visa att man rätt från sin sida.

agazza
2017-02-02, 17:19
Lyxfällan beteende att "inte orka". Se till att göra rätt från början så minimerar man risk för strul, och om det nu strular kan man visa att man rätt från sin sida.

Har gjort rätt från början, klumpigt uttryckt av mig, men enda anledningen till att kursen togs var för att kunna behålla rätten att styra föräldradagarna i detalj mot arbetsgivaren, pengarna var ingen större summa när det gällde en halvtidskurs. Det ska inte drabba mina timmar i livet att städa upp deras jävla misstag med att jaga inkompetenta handläggare. Men nu har jag löst det med några musklick, så som sagt, det är ett ickeproblem.

Men jag skulle ha uttryckt mig mer noga i min frustration, alla som har hållit på med liknande ärenden vet hur mycket man måste jaga för att få resultat, detta enerverar mig med alla instanser som saknar någon form av represalier vid fel.

Det blir slapphänta människor som ska hantera det som bara ska funka i vissa situationer.

erja
2017-02-04, 12:11
Kursen har måhända gett en rätt till studiestöd, men hon har de facto inte – så som tydligt framgår av lagtexten – uppburit studiemedel under perioden hon studerade. Därför skyddas inte SGI:n. Helt korrekt beslut av Försäkringskassan. Sluta lägga över ansvaret på andra.

Jag gillar inte själv reglernas utformning, men innan de ändras får man rätta sig efter dem.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

agazza
2017-02-04, 15:31
Kursen har måhända gett en rätt till studiestöd, men hon har de facto inte – så som tydligt framgår av lagtexten – uppburit studiemedel under perioden hon studerade. Därför skyddas inte SGI:n. Helt korrekt beslut av Försäkringskassan. Sluta lägga över ansvaret på andra.

Jag gillar inte själv reglernas utformning, men innan de ändras får man rätta sig efter dem.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Det är ändå handhavande fel av personal på CSN, de skall utbetala hela beloppet i efterhand. Men får jag ersättning för vår tid pga deras inkompetens?

Nej, alla statliga verk, kommunala instanser, länsstyrelser och landssting saknar reprimandsystem, det leder till lättja och kompetensbrist.

Daniiiel
2017-02-04, 16:05
Ni visste ju att ni inte fick stuediemedel och ändå är det deras fel? Vilken planet lever du på? Du skulle ringt CSN dagen efter första utbetalningen inte kom.

agazza
2017-02-05, 21:26
Ni visste ju att ni inte fick stuediemedel och ändå är det deras fel? Vilken planet lever du på? Du skulle ringt CSN dagen efter första utbetalningen inte kom.
Läs hela tråden.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk