handdator

Visa fullständig version : Går inte upp trots mycket mat!

Hotdoog
2017-02-01, 12:13
Är en kille på 31 år, 174 och väger ynka 69kg.
Försöker öka i muskelmassa och går på kostschema jag fått av en PT.
Undrar lite vad ni tror om den?

Frukost
4 ägg kokta.

Mellis 1 100 g cashewnötter

Lunch ca 200 g kött/fisk/fågel.
Antingen med fullkornsris eller fullkornspasta. Ibland potatis.
Ibland grönsaker till.

Mellis 2 250 g kvarg.

Träning !

Shake med Whey isolate samt ca 35 g maltodesxtrin efter träningen.

Middag, samma som lunch ovan.

Har precis lagt till en portion gröt mellan mellis 2 och träningen, eftersom jag tror jag behöver mer kolhydrater i min kost.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2017-02-01, 12:15
Går du inte upp trots att du vill, äter du för lite. Även om du tycker att det är mycket. Det är för lite i alla fall. Dessutom baserar du kosten på livsmedel som passar i ett dietupplägg inför tävling, inte som viktökningskost. Är riktig mat.

Stuffer
2017-02-01, 12:20
Är en kille på 31 år, 174 och väger ynka 69kg.
Försöker öka i muskelmassa och går på kostschema jag fått av en PT.
Undrar lite vad ni tror om den?

Frukost
4 ägg kokta.

Mellis 1 100 g cashewnötter

Lunch ca 200 g kött/fisk/fågel.
Antingen med fullkornsris eller fullkornspasta. Ibland potatis.
Ibland grönsaker till.

Mellis 2 250 g kvarg.

Träning !

Shake med Whey isolate samt ca 35 g maltodesxtrin efter träningen.

Middag, samma som lunch ovan.

Har precis lagt till en portion gröt mellan mellis 2 och träningen, eftersom jag tror jag behöver mer kolhydrater i min kost.

Spontant utan att ha räknat närmare känns det som lite för lite mat för någon som vill gå upp i vikt. Mängden låter ju som att den ligger rätt nära det jag äter i nuläget då jag ligger på underskott och försöker gå ner i vikt. Då har jag iofs ingen aning om hur mycket du rör på dig varje dag jämfört med mig

Gå tillbaka och be PT:n justera kostschemat. Speciellt om det är något du betalat för så ska du ju givetvis få något som är anpassat efter dig och dina mål.

Anton Fräs
2017-02-01, 13:03
Är det en PT som gett dig ditt upplägg där du förklarat att du vill gå upp i vikt hade jag inte sökt fortsatta råd hos den PTn. Att basera sin kost på typiskt nyttiga livsmedel med stor mättnadsfaktor när man skall upp i vikt är ett dumt misstag.

Gör som Grub säger, ät vanlig mat i rejäla portioner. Går du inte upp i vikt efter 1-2 veckor på det så lägger du till fler mellanmål eller använder fetare produkter exempelvis. Den här länken kan vara användbar: http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Hotdoog
2017-02-01, 13:17
Men det kanske är kostschema som gör att man går upp i vikt utan att lägga på sig för mycket fett?

mytimecouldbeyou
2017-02-01, 13:17
Håller med övriga postare, om viktuppgång är målet kan du gott äta lite roligare mat.

tomten1
2017-02-01, 13:22
Med tanke på att personliga tränare direkt påverkar människors hälsa borde den titeln skyddas.. Det kan omöjligtvis ha varit en skolad PT som gett ut ovannämnda råd.

Stuffer
2017-02-01, 13:28
Är det en PT som gett dig ditt upplägg där du förklarat att du vill gå upp i vikt hade jag inte sökt fortsatta råd hos den PTn. Att basera sin kost på typiskt nyttiga livsmedel med stor mättnadsfaktor när man skall upp i vikt är ett dumt misstag.

Gör som Grub säger, ät vanlig mat i rejäla portioner. Går du inte upp i vikt efter 1-2 veckor på det så lägger du till fler mellanmål eller använder fetare produkter exempelvis. Den här länken kan vara användbar: http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Men om han har betalat för PTn och fått något som är galet bör han ändå gå tillbaka. Antingen för att ge PTn en chans att justera och rätta till sitt misstag så att TS får vad han betalat för eller för att reklamera och få sina pengar tillbaka för att sedan plocka något färdigt från nätet.

Stuffer
2017-02-01, 13:31
Men det kanske är kostschema som gör att man går upp i vikt utan att lägga på sig för mycket fett?

Sådana existerar knappt. Visst går det men det är ett mycket långsamt sätt att göra det på. Med tanke på dina viktborde det inte vara några problem att lägga sig på ett större överskott och kötta på i gymmet ett par säsonger innan du behöver oroa dig över för mycket fett

Diomedea exulans
2017-02-01, 13:32
Håller med de andra. Om jag ska ändra en grej på det där matschemat så skulle jag ändra frukosten. Ägg blir man mätt fort på och de innehåller rätt lite kalorier. Jag skulle bytt till någon müsli med mjölk. Då brukar man (iaf jag) kunna sleva i mig stora mängder innan man blir mätt.

Hotdoog
2017-02-01, 13:35
Så ni menar jag kan äta pizza, burgare, kakor och godis flera dagar i veckan och kötta på i gymmet?
Då ska ni se diet schemat...

Frukost
2 ägg kokta
1 dl havregryn med 1,5 dl bär

Mellis 1 30g valnötter

Samma typ av lunch fast hälften av kolhydraterna

Mellis 2 typ samma som lunchen

Träning och sen samma typ av shake

En middag som är samma som lunchen ovan...

tomten1
2017-02-01, 13:53
Så ni menar jag kan äta pizza, burgare, kakor och godis flera dagar i veckan och kötta på i gymmet?

Nä, det har ingen sagt.. Med normal mat brukar avses:

Fisk, fågel, grönsaker, potatis, ris, fullkornsprodukter av olika slag, frukt, ägg, keso/kesella/kvarg etc.

Om du inte går upp i vikt av denna typ av mat kan du väl slänga in pizza, glass osv.

Om du börjar märka att du börjar lägga på dig oönskat fett skär du ner på sistnämnda och håller en proteinrik kost.

Typ.

Shqypnia
2017-02-01, 13:54
Du äter dietmat. Gå tillbaka till din PT och be han ge dig ett ordentligt schema för viktuppgång.

Satsa på husmanskost med mycket protein.

Hotdoog
2017-02-01, 14:01
Hmm ok...får fundera på detta alltså :-)

Shqypnia
2017-02-01, 14:02
Du är medveten om att du behöver mer energi än vad du förbrukar för att gå upp i vikt. Väg dig varje dag och öka ditt matintag. Står du stilla får du helt enkelt äta mer mat.

PureWhey
2017-02-01, 14:11
Bröd
Glukosbaserat godis
Mjölk
Vassle
Kvarg

Mycket mer behöver man inte

Kischen
2017-02-01, 14:13
Då ska ni se diet schemat...

Frukost
2 ägg kokta
1 dl havregryn med 1,5 dl bär

Mellis 1 30g valnötter

Samma typ av lunch fast hälften av kolhydraterna

Mellis 2 typ samma som lunchen

Träning och sen samma typ av shake

En middag som är samma som lunchen ovan...

För lite.

kalis
2017-02-01, 14:19
Håller med de andra, du äter ju diet mat som är till för att mätta snabbt och effektivt (fullkornsris, ägg). Ett tips är att använda mycket olja när du lagar mat 1dl=900 kcal

PureWhey
2017-02-01, 14:22
Håller med de andra, du äter ju diet mat som är till för att mätta snabbt och effektivt (fullkornsris, ägg). Ett tips är att använda mycket olja när du lagar mat 1dl=900 kcal

Varför skulle man någonsin vilja ha massa extra fett? Det om något är väl lätt att få i sig. Fyll ut med användbara kolhydrater istället.

kalis
2017-02-01, 14:24
Varför skulle man någonsin vilja ha massa extra fett? Det om något är väl lätt att få i sig. Fyll ut med användbara kolhydrater istället.

Är själv ganska ny, men vad ska man äta för att få i sig användbara kolhydrater?

PureWhey
2017-02-01, 14:29
Mat med kolhydrater :D

Bulkperiod
2017-02-01, 14:37
Bröd
Glukosbaserat godis

Tips på godis som är baserat på glukos?

King Grub
2017-02-01, 14:41
Kolasnören är stärkelse baserade!

PureWhey
2017-02-01, 14:42
Nappar, ofta annat godis med den konsistensen.

Dom andra smakerna också? Pris/kg?

Kischen
2017-02-01, 14:44
Sånadära kolaskruvar.. vad heter dom grub?

Vetemjöl och glukosbaserade.

PureWhey
2017-02-01, 14:46
Sånadära kolaskruvar.. vad heter som grub?

Vetemjöl och glukosbaserade.

Jajuste dom har jag köpt ett par gånger, faller mig dock inte helt i smaken... Just nu brukar det bli nappar eller liknande och en jäkla massa bröd efter träningen *popcorn*

King Grub
2017-02-01, 14:47
https://www.mat.se/butik/snore-kola-malaco-94g

vonad
2017-02-01, 14:48
https://www.mat.se/butik/snore-kola-malaco-94g

Haha, opti. :thumbup:

vonad
2017-02-01, 14:49

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181061

Kischen
2017-02-01, 14:51
Jajuste dom har jag köpt ett par gånger, faller mig dock inte helt i smaken... Just nu brukar det bli nappar eller liknande och en jäkla massa bröd efter träningen *popcorn*

Dom är ofta gamla och knappt tuggbara :/

1x0
2017-02-01, 14:53
Viktigt och relevant att tillägga är om man ska tillföra godis i sin kost ska man först se till att täcka PKF och mikronutrientbehovet. Även ta prestation i medtanke. Kanske presterar du skit på sockriga kolhydrater. Sover markant sämre av högt sockerintag eller kaosig mage.

PureWhey
2017-02-01, 15:05
Dom är ofta gamla och knappt tuggbara :/

Har för mig att det finns någon lakrits med liknande ingr

Skrivet slarvigt med telefonen

Jaive
2017-02-01, 18:03
Det känns som att detta är ganska typiskt för folk som inte lyckas gå upp i vikt. Man tycker sig äta mycket, men är samtidigt väldigt fokuserad på att äta rent, vilket gör att man måste äta ganska stora mängder för att ligga på överskott. Kollar man på kostschemat som OP har så är det ju rätt lågt i fett, och de mesta fettet tycks komma från ett mellanmål bestående av nötter.

Nu är vi visserligen alla olika, men att gå upp i vikt har aldrig varit nåt problem för mig. Det gäller bara att laga näringsrik mat som man faktiskt gillar att äta. Var inte rätt för fett när du lagar mat. Självklart behöver man inte sleva i sig bearnaisesås varje dag, men lite extra smör eller olja när man lagar maten brukar ju också göra den godare att äta. Sen skadar det ju inte att slänga in lite mellanmål i form av mackor, mjölk, frukt, nötter, nån shake osv. Det är ärligt talat få tillfällen under dygnet jag inte kan dra i mig ett par mackor med ost och skinka samt ett stort glas mjölk.

kalis
2017-02-01, 18:07
Bra sammanfattat Jaive! Ett par mackor och ett stort glas mjölk innehåller en hel del kcal! Det gäller att hitta mat med bra fetter tillexempel nötter.

Hotdoog
2017-02-01, 18:14
Det känns som att detta är ganska typiskt för folk som inte lyckas gå upp i vikt. Man tycker sig äta mycket, men är samtidigt väldigt fokuserad på att äta rent, vilket gör att man måste äta ganska stora mängder för att ligga på överskott. Kollar man på kostschemat som OP har så är det ju rätt lågt i fett, och de mesta fettet tycks komma från ett mellanmål bestående av nötter.

Nu är vi visserligen alla olika, men att gå upp i vikt har aldrig varit nåt problem för mig. Det gäller bara att laga näringsrik mat som man faktiskt gillar att äta. Var inte rätt för fett när du lagar mat. Självklart behöver man inte sleva i sig bearnaisesås varje dag, men lite extra smör eller olja när man lagar maten brukar ju också göra den godare att äta. Sen skadar det ju inte att slänga in lite mellanmål i form av mackor, mjölk, frukt, nötter, nån shake osv. Det är ärligt talat få tillfällen under dygnet jag inte kan dra i mig ett par mackor med ost och skinka samt ett stort glas mjölk.

Men jag undrar hur man egentligen ser ut sen när man ätit så som ni beskriver. Vill ju gärna gå upp i vikt (muskelmassa) utan att skämmas i badbyxor till sommaren...

blåvitt
2017-02-01, 18:19
Men jag undrar hur man egentligen ser ut sen när man ätit så som ni beskriver. Vill ju gärna gå upp i vikt (muskelmassa) utan att skämmas i badbyxor till sommaren...

Det är en fråga om kalorier in/kalorier ut. Om du äter 2000kcal i pizza eller ris spelar ingen roll för hur formen blir, det enda som spelar roll är att du får i dig mer energi än vad du gör av med.

VoDaresVins
2017-02-01, 18:22

Byt inte ut ordentlig mat mot skräp utan lägg istället bara till något av den "roligare" maten. Väg dig varje vecka för att hålla koll. Väger mig morgon innan vätska efter nr 1&2.
Skulle lägga till gröt, musli, flingor eller bröd till frukosten. Du har knappt några kolhydrater innan lunch nu.

mytimecouldbeyou
2017-02-01, 18:25
Det är en fråga om kalorier in/kalorier ut. Om du äter 2000kcal i pizza eller ris spelar ingen roll för hur formen blir, det enda som spelar roll är att du får i dig mer energi än vad du gör av med.

Tror du har missförstått någonting, eller så får du slänga upp en källa på att makronutrientfördelningen inte påverkar kroppssammansättningen.

King Grub
2017-02-01, 18:46

Fullständigt inkorrekt.

Kaukasuskokosnöt
2017-02-01, 18:53

Alltså Grub! Kan du inte redovisa en veckas ätande någongång? Förstår inte hur du kan sitta på en sådan superform och fortfarande ha sån jävla koll på godis, chokladaskar och övriga läckerheter. Utgör detta endast några få E% av din kost, eller hur fan lyckas man bibehålla en sån form och fortfarande ha sån koll på massa gött? *popcorn*

Till TS:
Håller med om att endast ägg till frukost inte är optimalt om man vill få till en viktuppgång. Ägg är aptitreglerande och mättar bra. Om du inte är proppmätt hela tiden kan du ju öka mängden mat varje måltid alternativt lägga till någon mer fettkälla, avokado, nötsmör, ost mm.

kalis
2017-02-01, 18:55
Att gå upp i vikt förstår jag inte hur det kan vara svårt :D

King Grub
2017-02-01, 19:13
Alltså Grub! Kan du inte redovisa en veckas ätande någongång? Förstår inte hur du kan sitta på en sådan superform och fortfarande ha sån jävla koll på godis, chokladaskar och övriga läckerheter. Utgör detta endast några få E% av din kost, eller hur fan lyckas man bibehålla en sån form och fortfarande ha sån koll på massa gött? *popcorn*

Träna fyra timmar om dagen 365 dagar om året du också så kan du säkert äta vad du vill.

whuddafuks
2017-02-01, 19:17

Till TS:
Håller med om att endast ägg till frukost inte är optimalt om man vill få till en viktuppgång. Ägg är aptitreglerande och mättar bra. Om du inte är proppmätt hela tiden kan du ju öka mängden mat varje måltid alternativt lägga till någon mer fettkälla, avokado, nötsmör, ost mm.

Nu är inte jag Grub (rätt långt ifrån faktiskt) men att han äter godis borde egentligen inte ha någon alls roll över hur hans fysik kommer se ut. Om man kollar vad det godiset han äter är (det är skillnad på godis och godis, vissa innehåller massa fruktos vilket inte är det bästa att överäta) så kan man säga att det är glukos. Glukos är socker som du får i dig från pasta (både vit och fullkorn), potatis, alltså sånt vi förknippar som bra kolhydrater. Skillnaden på godiset han äter och potatis är att potatis innehåller fibrer, mindre mängder protein, en del näring så som kalium, diverse B-vitaminer, magnesium osv. Godis innehåller ingenting annat än energi (glukos). Ta bort fibrer, näring osv från potatis och du har ren stärkelse. Om en person som Grub äter vanlig kost med mycket grönt och tränar så ordentligt hårt så kommer han ofrånkomligt att få i sig det mesta han behöver i näringsväg. Så låt säga att han tryckt i sig 4000 kcal från ordentlig mat och har fått i sig allt han behöver näringsmässigt, men behöver 4500 för att kunna träna så pass hårt han vill så finns det absoslut inget dumt med att äta ren glukos-godis. Det är alltså enbart extra energi som inte kommer att bli fett. Visst, han får inge extra mineraler eller vitaminer, men han har förmodligen fått i sig det + lite till från all mat. Hade han däremot smällt i sig en massa munkar med transfetter istället för godiset hade han nog påverkat sin kroppskomposition (och hälsa) till det värre över tid.
Godis för en som använder energin och har bra insulinkänslighet är inte alls så illa som många vill beskriva det som. Men har du 1700 kcalorier att äta så kan det va rätt dumt att äta godis då du förmodligen inte kommer få i dig så mycket näring på de resterande 1200!

King Grub
2017-02-01, 19:24
Jag äter inte godis baserat på vilka sockerarter det är gjort av. Äter säkert 300 gram vanligt socker en del dagar, eller mer.

Diomedea exulans
2017-02-01, 19:26
Jag äter inte godis baserat på vilka sockerarter det är gjort av. Äter säkert 300 gram vanligt socker en del dagar, eller mer.

Undviker du att äta vissa godistyper baserat på andra ämnen som finns i dem, t ex transfetter?

King Grub
2017-02-01, 19:30
Nej, jag äter det godis jag gillar. Men jag vet inte om det är transfetter i något. Jag gillar mest chokladbaserat.

1x0
2017-02-01, 19:45
Gulligt att folk alltid tar Grub som exempel när det finns en hel drös av kompetitiva profiler inom branschen (bodybuilding, styrkelyft) som uttövar flexible dieting / IIFYM. :P Resten lever kvar på 80-talet med sin clean eating och hetsäter cravings på helgerna. :P

:P

Diomedea exulans
2017-02-01, 19:52
Gulligt att folk alltid tar Grub som exempel när det finns en hel drös av kompetitiva profiler inom branschen (bodybuilding, styrkelyft) som uttövar flexible dieting / IIFYM. :P Resten lever kvar på 80-talet med sin clean eating och hetsäter cravings på helgerna. :P

Jag har då inte "hittat" någon annan som lever som jag har förstått att Grub lever, dvs frossar i mat och godis varje dag men tränar så mycket så han ändå har ensiffrig fettprocent. De flesta jag sett bulkar och deffar, t ex.

Grub är även intressant för att han verkar sätta hälsan i första rummet. De flesta profiler verkar sätta storlek + hårdhet som etta, och hälsa som tvåa.

vonad
2017-02-01, 19:55

Hur illa är det för hälsan om man ändå bibehåller en låg % kroppsfett?

smerk
2017-02-01, 19:56
Du äter för lite. Fyra ägg till frukost? Det är ingenting. Ett ägg ger ca 70kcal. Fyra ägg är 280kcal. En frukost på 1000kcal skulle jag rekommendera vilket skulle innebära ca 15 ägg om du bara skulle äta ägg.

Kaukasuskokosnöt
2017-02-01, 19:56
Träna fyra timmar om dagen 365 dagar om året du också så kan du säkert äta vad du vill.

Ja, det är klart ju mer man tränar desto större utrymme finns det! Men ökad träningsvolym leder ju ofta till ökad hunger också! Tycker bara det vore kul att se vad du käkade under en hel dag helt enkelt! Kanske kan bli en julklapp till nästa år? :d

Haha, ledsen! Jag gillar dina matbilder som fan och det är imponerande att du klarar av att äta sånna lass med "ocleana" saker ibland! Krävs ju självdisciplin för att inte de sakerna ska ta överhand ivf. Vem käkar hellre broccoli än gelegodis liksom? Lyckas du täcka dina macros och micros som du säger funkar det väl! Jag följer din logg med nöje ska du veta! :)

Förlåt för ivägsvävningen av tråden också. TS, du får ta tillbaka den! Har du pratar med din PT och hört vad han säger? Hur länge har du käkat enligt schemat funderar jag också?

King Grub
2017-02-01, 19:59
Hur illa är det för hälsan om man ändå bibehåller en låg % kroppsfett?

Socker är negativt för hälsan vid överätning, och då är det främst överätningen i sig som är negativ.

Jaive
2017-02-01, 20:07

Jag säger inte att man ska äta vad som helst och hur mycket som helst, men om du har problem med att gå upp i vikt tycker jag inte att du ska vara rädd för lite extra fett i maten. Äter man varierad, näringsrik och god mat så är det inte så svårt att komma upp i det antalet kalorier man behöver. Se till att få i dig tillräckligt med protein och så mycket kolhydrater så att du känner att du återhämtar dig bra. Vill du sedan fylla på med lite extra potatis, eller en klick smör till den potatis du redan äter så kommer det inte spela jättestor roll, givet att antalet kcal är likvärdigt.

Äter du t ex 3000kcal så kommer det inte göra någon större skillnad för hur din viktuppgång kommer att se ut om du äter:

180g protein
230g kolhydrat
150g fett

jämfört med om du äter:

180g protein
390g kolhydrat
80g fett

Sen kan man säkert känna att man har mer energi om man äter enligt den senare fördelningen jämfört med den första, men det beror på hur hårt och mycket man tränar, så det får man själv känna sig fram till.

Du behöver hitta ett kcal-intag som gör att du faktiskt ökar i vikt i bra takt. När du väl har gjort det kan du leta dig fram till den makro-fördelning som du själv känner dig bekväm med.

Bulkperiod
2017-02-01, 20:08

Nappar, ofta annat godis med den konsistensen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181061

Tack!

tomten1
2017-02-02, 10:40

Dom andra smakerna också? Pris/kg?

Nån som kan förklara varför jag just köpt 3 paket kolasnören?

Jag gillar inte ens kolasnören. :d

Wzup2u
2017-02-05, 22:24
Bröd!
Toppenmat och enkelt att käka.
Gott
Passar till det mesta, ostmackor, pb mackor, tunnbrödrullar, barkis i ugn, brödpaj & suga upp vassledrycken med m.m

Variation finns det stort om på bröd också =) både i former, färg & smak.

Hotdoog
2017-02-05, 23:51
Har knappt hunnit läsa allt som sagts här. Men förut när jag var grövre åt jag mycket bröd, och mycket kolhydrater och då var jag lite mer lönnfet. Jag var dock grövre. Vet i fan om jag trivdes med den formen. Vad tror ni om leangains då?

1x0
2017-02-05, 23:58
Men förut när jag var grövre åt jag mycket bröd, och mycket kolhydrater och då var jag lite mer lönnfet. Jag var dock grövre. Vet i fan om jag trivdes med den formen.
Vad menar du?

Shqypnia
2017-02-06, 11:30
Har knappt hunnit läsa allt som sagts här. Men förut när jag var grövre åt jag mycket bröd, och mycket kolhydrater och då var jag lite mer lönnfet. Jag var dock grövre. Vet i fan om jag trivdes med den formen. Vad tror ni om leangains då?

Tränade du förut?

Hotdoog
2017-02-06, 14:26
Tränade du förut?

Jadå, tränade som fan då enligt klassiska max ot principen.
Åt mycket mackor, ljust bröd då, mycke ljust ris och pasta och stora portioner.
Ok då, jag åt en del bakelser och godis med. Inte i veckorna men ofta på helgerna.
Nu kanske det är olika definition av lönnfet men jag hade ett lager av fett på magen som var typ 20-30 mm tjock om man klämde fettet mellan tummen och pekfingret. Stående och inte sittandes.
Men visst, armar, bröst, ben var myckrt grövre. Men jag kände mig tjock mjuk....

WHITEFOLKS
2017-02-06, 15:33
Men äta inte lika mycket "mer" då? Jag förstår inte riktigt vad din fråga är, du säger att du inte går upp trots mycket mat sen säger du att du var större förrut med annan mat. Du ser väl lösningen själv? :)

Hotdoog
2017-02-06, 23:51
Ja men jag vill ju inte bli grov och lönnfet :-)

Diomedea exulans
2017-02-06, 23:52
Ja men jag vill ju inte bli grov och lönnfet :-)

Om du verkligen inte vill lägga på dig fett eller deffa så kan du testa att bara stå still i vikt och träna. Då kommer du långsamt bränna fett och bygga muskler.

Hotdoog
2017-02-07, 08:15
Jag fick även ett träningsprogram uppdelat på 4 dagar där jag i princip bara kör superset hela tiden. 4x4-6 på nästan alla muskelgrupper. Likt ovt metoden.

Många säger man inte ska köra superset för muskelbygge och andra säger tvärtom.

Vad anser ni ? Är denna diet samt träningsupplägg mer inriktat för deff eller maximal ökning av muskelmassa (utan att lägga på alltför mycket fett) ?

Kischen
2017-02-07, 10:56

stärkelsebaserade *grr27*

King Grub
2017-02-07, 11:04
Skrivet 14:41, vilket betyder att jag var på gymmet, så jag kan med gott samvete skylla på mobilens autokorrekt.

kalis
2017-02-07, 11:17
Vad innebär det att köra supersett?

Shqypnia
2017-02-07, 11:19
Hur går vikt uppgången TS+

Beemel
2017-02-07, 11:27
Vad innebär det att köra supersett?

Köra två övningar (vanligtvis med olika muskelgrupper aktiverade) som man kör varannat set, med minimal eller ingen vila mellan seten.

Hotdoog
2017-02-07, 12:15
Hur går vikt uppgången TS+

Det går dåligt. Har hunnit göra så mycket mer med kosten sens jag startade tråden.
Borde jag istället äta gröt på morgonen eller kanske äta 250 g mer kvarg på eftermiddagen?

King Grub
2017-02-07, 12:16
Hunnit? Det tar inte tid att äta mer...

När du lägger till kalorier spelar ingen roll. Bara det blir gjort.

Hotdoog
2017-02-07, 12:17
Hunnit? Det tar inte tid att äta mer...

När du lägger till kalorier spelar ingen roll. Bara det blir gjort.

Hehe. Får väl kanske lägga till en extra kvargburk på eftermiddagen till att börja med.

King Grub
2017-02-07, 12:20
Varför fortsätter du basera en viktökningskost uteslutande på dietmat?

Hotdoog
2017-02-07, 12:25
Ska jag lägga till mackor istället för kvart då?

ApexProcyon
2017-02-07, 12:31
Prova med 1 liter gammaldags mjölk och en påse gifflar som kvällsfika/långfika istället, 1730 kalorier extra direkt.

1 liter gammaldags mjölk = 700 kalorier
1 påse pågens gifflar = 1030 kalorier.

Väljer du livsmedel som är enklare att få i sig mer energi av så kan du enkelt gå upp precis så mycket du vill. Nu skulle jag inte rekommendera 1700 kalorier extra, men det är bara att justera med valfritt smaskigt livsmedel i valfri mängd.

pepplez
2017-02-07, 13:57
Ska jag lägga till mackor istället för kvart då?

Ja, det tycker jag. Släng deffmaten i papperskorgen, vill du gå upp i vikt ska du inte hålla på och käka kvarg.

Hotdoog
2017-02-07, 14:30
Ja, det tycker jag. Släng deffmaten i papperskorgen, vill du gå upp i vikt ska du inte hålla på och käka kvarg.

Alltså jag har så svårt att ta in vad ni säger. [emoji23][emoji23]
Det låter som jag ska "grisbulka". Vill ju inte lägga på mig allt för mycket fett, vill lägga på mig mer muskelmassa än fett [emoji23].
Är det inte bättre jag ökar kolhydraterna i form av ris, gröt eller potatis?

Ozziking
2017-02-07, 14:45
Eller så behåller du kvargburken och käkar det med några DL start/crunchy *drool*

Käka bara mer. Går det inte får du justera ytterligare. Kolhydrater är väldigt lättätet och användbart. Bröd slinker ner hur lätt som helst liksom. Det är inte så svårt!

Kischen
2017-02-07, 15:02
Skrivet 14:41, vilket betyder att jag var på gymmet, så jag kan med gott samvete skylla på mobilens autokorrekt.

cofffee

:d

Jaive
2017-02-07, 15:03
Det låter som jag ska "grisbulka". Vill ju inte lägga på mig allt för mycket fett, vill lägga på mig mer muskelmassa än fett [emoji23].

Det spelar inte jättestor roll om det är kolhydrater, fett eller protein som dina extra kalorier kommer ifrån, så länge du får i dig tillräckliga mängder protein för att stimulera muskeltillväxten samt nog kolhydrater för att orka träna hårt. Du går upp i vikt när du äter fler kalorier än vad du gör av med. Ditt främsta sätt att se till att så stor del av viktuppgången som möjligt består av muskler är sen att träna rätt och äta tillräckliga mängder protein.

Säg att du tränar rätt och äter tillräckligt med protein samtidigt som du ligger på +-0kcal. Då kommer inte 25g fett extra om dagen att innebära att du ökar 25g fett på kroppen om dagen. Det är helt enkelt inte så det funkar. Du kommer öka i vikt, men viktuppgången kommer att bestå av både muskler och fett.

svag74
2017-02-07, 15:15
Haha, själv väger jag ~65, och är sjukt mycket längre.
Men så har man gener from hell också :devil:

Om TS liksom jag själv har hög energibalans, så är det bara att stoppa i sig mer energirika livsmedel!
Däremot behöver man ju inte hiva i sig vanligt socker (läsk/godis/etc), vilket kan leda till bukfetma och annat otrevligt.

Stuffer
2017-02-07, 15:32

Samtidigt låter det på dig som att du är livrädd för att bli tjockis över en natt.
Öka på med matintaget. Skaffa en bra våg. Väg dig ofta och för lite statistik så kan du lätt justera maten. Du behöver inte överdriva utan se till att ligga på en hyfsat långsam, stadig viktökning. Efter ett tags nötande, när du närmar dig strandsäsongen eller bara börja känna dig allt för pluffsig så slänger du in några veckors deff för att skala bort fettet. Det är så de flesta gör och är nog det enklaste sättet att bygga muskler.
Att ligga på exakt balans och bara lägga på sig muskler men inget fett är också görbart men räkna då med att det kommer ta väldigt mycket längre tid att bygga muskler.

Hotdoog
2017-02-07, 18:17
Så jag börjar med att lägga till 4 rostade mackor med marmelad innan träning! Fan va gott det ska bli[emoji2]

Skrollovicz
2017-02-07, 19:40
Så jag börjar med att lägga till 4 rostade mackor med marmelad innan träning! Fan va gott det ska bli[emoji2]

Mariekex är också gott, Digestivekex och skorpor likaså. Det går att variera sig!

Hotdoog
2017-03-27, 09:52
Har ätit mer bröd osv nu ett tag, visst har det slunkit ner någon godisbit eller kanelbulle i veckorna men det är inte ofta alls. Har blivit svagare på gymmet och lite rundare om magen...........

King Grub
2017-03-27, 11:01
Att du blivit svagare beror på andra anledningar än att du ätit mer bröd.

Hotdoog
2017-03-27, 11:09
Att du blivit svagare beror på andra anledningar än att du ätit mer bröd.

Jo jag vet det kan bero på annat. Men tycker det är konstigt ändå. [emoji30]

ozzian
2017-03-27, 11:10
Hur funkar socker för styrkan, TS käkar väl massa marmelad nu?

Hotdoog
2017-03-27, 11:12
Hur funkar socker för styrkan, TS käkar väl massa marmelad nu?

Nja, marmeladen har det faktist inte blivit mycket av, men jag slänger i mig mer mackor lite då och då.

ozzian
2017-03-27, 11:20
Nja, marmeladen har det faktist inte blivit mycket av, men jag slänger i mig mer mackor lite då och då.

ok, läste bara inläggen innan.

men hur skulle det vara OM TS käkar massa socker?

jo , kanske lite rund om magen men hur funkar det med styrkan?

Hotdoog
2017-03-27, 11:24

Efter träning dricker jag en gainomax recovery, 20 g protte och 40 g kolhydrater.

Max
2017-03-27, 16:19

Socker omvandlas till bränsle för musklerna så styrkan ökar, allt annat lika.

Sheikah
2017-04-15, 07:29
Bumpar denna då jag också behöver lite hjälp med kosten eftersom jag tror att jag äter för lite (har tappat styrka, dock inte vägt mig, men spegeln talar sitt tydliga språk)
Ungefär det här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7750115&postcount=11) får jag i mig på en dag. Styrketränar dagligen och är i övrigt medelaktiv. Cyklar 1-2 mil om dagen och går ungefär 10.000 steg. I övrigt relativt stillasittande. Anledningen till att jag frågar är främst för att jag har behövt ändra min träning/vardag sen en skada. Konditionsträna kan jag inte göra längre så jag är inte heller lika hungrig.

Hade ni ökat kalorierna om ni var i min situation om målet var att öka i muskelmassa? Har inte för avsikt att grisbulka men vill inte bli svagare/mindre. Här kommer lite stats:

Man
22 år
188 cm lång
78-80 kilo
Tränar 6 dagar i veckan (styrketräning)

SHH
2017-04-15, 07:39
Bumpar denna då jag också behöver lite hjälp med kosten eftersom jag tror att jag äter för lite (har tappat styrka, dock inte vägt mig, men spegeln talar sitt tydliga språk)
Ungefär det här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7750115&postcount=11) får jag i mig på en dag. Styrketränar dagligen och är i övrigt medelaktiv. Cyklar 1-2 mil om dagen och går ungefär 10.000 steg. I övrigt relativt stillasittande. Anledningen till att jag frågar är främst för att jag har behövt ändra min träning/vardag sen en skada. Konditionsträna kan jag inte göra längre så jag är inte heller lika hungrig.

Hade ni ökat kalorierna om ni var i min situation om målet var att öka i muskelmassa? Har inte för avsikt att grisbulka men vill inte bli svagare/mindre. Här kommer lite stats:

Man
22 år
188 cm lång
78-80 kilo

2600?! Styrketräning+cykling/gå så varje dag så tycker jag 2600 snarare låter som deff.
Som exempel; jag hade behövt minst 3300 kcal på den aktivitetsnivån för att hamna på balans.

Sheikah
2017-04-15, 10:12
2600?! Styrketräning+cykling/gå så varje dag så tycker jag 2600 snarare låter som deff.
Som exempel; jag hade behövt minst 3300 kcal på den aktivitetsnivån för att hamna på balans.

Jag antog nästan att min kost är otillräcklig. Har jämfört med andra på forumet som äter flera tusen kalorier mer än mig och är betydligt mer framgångsrika på gymmet. Jag var betydligt hungrigare när jag konditionstränade mycket.

Ökar maten till 3000 och ser vad som händer. Låter bra till en början? Bryr mig egentligen inte om hur mycket jag väger, utan det är främst min prestation som är bristande som jag är mån om.

1x0
2017-04-15, 10:16

Man
22 år
188 cm lång
78-80 kilo
Du äter inte för "lite" sett till volym. Grejen är att du äter byggarmat/deffmat. 45 gram fett? Byt ut alla lättprodukter och deffmat mot godare, mer energirika livsmedel så blir det bra.

Sheikah
2017-04-15, 10:30
Du äter inte för "lite" sett till volym. Grejen är att du äter byggarmat/deffmat. 45 gram fett? Byt ut alla lättprodukter och deffmat mot godare, mer energirika livsmedel så blir det bra.

Om jag nu ska gå upp i vikt, är det inte bättre att öka kolhydraterna isåfall?
Ja, jag vet att jag äter mycket grönsaker, vilket har att göra med mitt intresse för matlagning. Tycker att det är roligt att laga vegetariskt och kompletterar med vassleprotein. Men, precis som du säger blir det svårt att få i sig tillräckligt med energi när lunchen består av en brysselkålspytt. Men, försöker få in mer mellanmål och lägga mig på 3000 kcal till att börja med.

1x0
2017-04-15, 10:45
Ja, jag vet att jag äter mycket grönsaker, vilket har att göra med mitt intresse för matlagning. Tycker att det är roligt att laga vegetariskt och kompletterar med vassleprotein. Men, precis som du säger blir det svårt att få i sig tillräckligt med energi när lunchen består av en brysselkålspytt. Men, försöker få in mer mellanmål och lägga mig på 3000 kcal till att börja med.
Spelar ingen roll om du ökar kolhydraterna eller fettet. Öka proteinet är onödigt för du ligger redan över 3g xkgkv.
Öka både fettet och kolhydraterna lär påverka mättnad minst och ge dig roligare, mer fria livsmedel att äta.

Menar inte att du äter för mycket grönsaker - snarare alla andra livsmedel. Inte insatt i vegan och vegetarisk matlagning så kan ej ge dig några tips på lättätna livsmedel. Vet att Tobbey äter mycket bröd, kolla hans poster i vad-har-du-ätit-idag -tråden.

Tycker inte du ska fokusera på försöka äta mer sett till volym eller snöa in dig på om du ska uppa kolhydraterna eller fettet - ändra dina livsmedelsval till mer lättätet, byt ut en del av lågbelönande maten till högbelönande.
Men ja, gillar du dina livsmedelsval just nu och kan upprätthålla resten av livet. Kör på.

Rabiat
2017-04-15, 11:38

Du kan i princip äta vilken slags mat som helst med den aktivitetsnivån, så välj mat utifrån vad du är sugen på, och håll koll på hur mycket energi du får i dig istället. Se vad som händer.

Sheikah
2017-04-15, 14:19
Du kan i princip äta vilken slags mat som helst med den aktivitetsnivån, så välj mat utifrån vad du är sugen på, och håll koll på hur mycket energi du får i dig istället. Se vad som händer.

Smärre överdrift då jag inte konditionstränar någonting längre? Tränar bara styrketräning. Det påverkar väl inte förbränning nämnvärt mer än 2-300 kcal?

xan
2017-04-15, 14:32
Tränar bara styrketräning. Det påverkar väl inte förbränning nämnvärt mer än 2-300 kcal?

Det stämmer.

Men om du får i dig 3000 kcal på en dag behöver du inte tänka så mycket på ration kolhydrater/fett, du kan slappna av lite och äta efter smak.

Tristan1
2017-04-15, 16:00
Haha, själv väger jag ~65, och är sjukt mycket längre.
Men så har man gener from hell också :devil:

Om TS liksom jag själv har hög energibalans, så är det bara att stoppa i sig mer energirika livsmedel!
Däremot behöver man ju inte hiva i sig vanligt socker (läsk/godis/etc), vilket kan leda till bukfetma och annat otrevligt.

Hur leder socker till bukfett och annat "otrevligt"?

AlexGBG
2017-04-15, 16:12
Själv går jag upp i vikt trots lite mat ;(

AlexGBG
2017-04-15, 16:20
Hur leder socker till bukfett och annat "otrevligt"?

Om man äter mycket socker på en gång, så går fruktoset till levern (eftersom resten av kroppen inte är så bra på att utnyttja fruktoset) , och en del omvandlas till glukos, men eftersom man äter mycket på en gång så fuckar levern ur, och börjar bilda mycket mer fett.

Ligger man på ett kaloriöverskott så får man stor fettinlagring i levern/runt om kring, och där vill man inte ha fett, och detta kan orsaka t.ex. insulinresistans

Rabiat
2017-04-15, 23:39
Smärre överdrift då jag inte konditionstränar någonting längre? Tränar bara styrketräning. Det påverkar väl inte förbränning nämnvärt mer än 2-300 kcal?

Du cyklar och promenerar bort 1000-1500kcal också. Dessutom ska du nog räkna med mer än 200-300kcal/pass, då det går åt en del för reparationer och anpassning också, inte bara till arbetet du gör under passet.

Sheikah
2017-04-16, 06:33
Du cyklar och promenerar bort 1000-1500kcal också. Dessutom ska du nog räkna med mer än 200-300kcal/pass, då det går åt en del för reparationer och anpassning också, inte bara till arbetet du gör under passet.

Försöker lägga mig på 3000 och utvärderar efter det. Vad menar du exakt med reparationer osv efter passet? Nyfiken.

Rabiat
2017-04-16, 10:09
Försöker lägga mig på 3000 och utvärderar efter det. Vad menar du exakt med reparationer osv efter passet? Nyfiken.

Muskler skadas och behöver repareras, skelett och senor förstärks, och en mängd andra saker. Jag vet inte exakt hur mycket extra energi som går åt till detta, men lika mycket på afterburn som under passet låter inte helt orimligt.

Sheikah
2017-04-16, 10:20
Muskler skadas och behöver repareras, skelett och senor förstärks, och en mängd andra saker. Jag vet inte exakt hur mycket extra energi som går åt till detta, men lika mycket på afterburn som under passet låter inte helt orimligt.

Kommer försöka ligga på 3000 kcal om dagen framöver och stegra långsamt. Kommer nog logga en del i journalen för den som är intresserad.

skattefusk
2017-04-16, 21:17
Under min deff nu ligger jag på ungefär 3500kcal om dagen och jag rör mig inte speciellt mycket. Vet inte hur du ska lyckas bulka med endast 3000kcal...