Visa fullständig version : Hur hjälpa nära vän?
Starke75an
2017-01-29, 16:34
En nära vän ( ser han som min bror) har som intresse att resa. Han känner inte att han har råd med sitt nuvarande boende om han ska kunna resa. Han är särbo med en som bor långt bort. Så just nu vill han ha billigare boende och om det inte går flyttar han till sin särbo långt bort.
Hur hjälper jag honom bäst så han slipper flytta så långt bort bara för att kunna ha råd med resandet?
Jag har stort hus, men min fru vette katten om hon vill ha nån inneboende. Han har ju andra folk han umgås med, så det kan bli ett väldigt rännande av för mig okänt folk.
Att ge pengar håller knappast, och inneboende funkar inte heller.
1. Han får tjäna mer pengar.
2. Flytta.
Vattenflaska
2017-01-29, 16:40
Det är lite svårt att ge tips utan att veta hur hans ekonomiska situation ser ut. Jobbar han heltid? Vad är hans inkomst och vad betalar han idag i hyra/avgift?
Vad är det för resor han är intresserad utav? (Handlar det om ett par veckors solsemester per år, eller flera månaders utlandsvistelse?)
Kanske finns det andra saker han kan prioritera bort i sitt liv för att ha råd med resandet?
PureWhey
2017-01-29, 16:46
Flytta till ett billigare boende låter väl rimligast?
Shqypnia
2017-01-29, 17:06
Hjälp han hitta ett billigare boende. Fråga honom vart han är intresserad av att bo samt om han har några specifika krav.
trädgårdsmöbel
2017-01-29, 17:26
Men den starka vänskapen verkar lite ensidig, du är beredd att göra mycket för att han skall kunna bo kvar nära dig, din polare verkar inte bry sig lika mycket om det, mer om sitt resande. Skulle han göra samma för dig? Skulle han tex. göra sin särbo sur för din skull?
Jag tror det är lätt att göra en björntjänst i det här läget.
Hade nog snackat med honom för att få upp ögonen för verkligheten
Om man ska kunna resa ofta så måste man antingen ha låga utgifter och lägga undan stor del av inkomsten, eller ha en inkomst som kan försvara frekvent resande.
Visst kan ändrat boende (om han bor onödigt stort/lyxigt) vara ett steg i rätt riktning, men det kommer nog inte bli bra för någon om han flyttar hem till er.
Starke75an
2017-01-31, 20:32
Råkar äga en tomt mitt i skogen med en liten stuga på som ej är isolerad. Vi har diskuterat att bygga ett attefallahus där som han kan hyra.
Vatten och el finns på tomten. Ej avlopp.
Råkar äga en tomt mitt i skogen med en liten stuga på som ej är isolerad. Vi har diskuterat att bygga ett attefallahus där som han kan hyra.
Vatten och el finns på tomten. Ej avlopp.
Jag måste rekommendera dig att tänka om, det brukar i regel inte gå bra att ha vänner som hyresgäster, chefer eller anställda.
Du bestämmer ju helt och hållet över ditt liv och det är ju en fin gest mot din kompis, men jag tror du är på väg åt fel riktning i det här beslutet.
Du får hjälpa honom att hitta ett nytt billigt boende :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.