handdator

Visa fullständig version : Träna med ADHD medicin

xxxxx
2017-01-28, 20:21
Skriver här också med annan nick men ville skriva detta anonymt.

Är det någon här som äter ADHD-medicin, och i så fall hur tycker ni i så fall att den påverkar er träning?

Jag tar dagligen (ibland gör jag dock några veckors uppehåll) Concerta med den aktiva substansen Metylfenidat (en amfetaminliknande substans). Den vanligaste ADHD-medicinen tror jag.

Min egen erfarenhet av att träna med ADHD-medicin är att jag går ner i vikt. Detta är en känd biverkning och för mig gör medicineringen en enorm skillnad. Påverkar både aptit och ämnesomsättning.

Annars så har jag svårt att avgöra viilken eventuell direkt påverkan medicinen har på träning och resultat. Jag märker när jag medicinerar att jag orkar träna hårdare och mer fokuserat, men det är en generell effekt av medicineringen och gäller inte bara träningen. Jag har inte haft tillräckligt långa uppehåll i medicinerongen för att kunna avgöra om den direkt påverkar utveckling vad gäller styrka och muskeltillväxt.

Minikubik
2017-01-28, 22:18
Concerta i sig har ingen anabol effekt, dvs gör varken till eller från ifråga om muskeltillväxt. Däremot så gör fokuserad, hård träning underverk för muskeltillväxten

xxxxx
2017-01-28, 22:30
Om jag har förstått det korrekt så är Metylfenidat dopingklassat, dock bara under tävling och det är alltså tillåtet att medicinenera i träningsperioderna så länge man inte har substansen i blodet när man tävlar. Känner inte till regler och nivåer exakt men substansen har en väldigt kortvarig effekt, ungefär som en huvudvärkstablett (Concerta har dock en depå-funktion ca 12 timmar). Men eftersom substansen är amfetamin-liknande kan tänka mig att smärttröskeln ökar och därmed förmågan att träna hårdare. I alla fall när det gäller konditionsidrott.

Rahf
2017-01-28, 22:38
Du måste kunna bevisa att medicinen är utskriven på recept för ditt eget bruk. Något som är lätt ifall du är diagnosticerad med ADHD och har läkarutlåtande.

För tävling behöver du antingen söka dispens eller behöva undvika medicinering.

xxxxx
2017-01-28, 23:51
Jag vill bara förtydliga: Jag får medicinen på recept pga min (diagnostiserade) ADHD.

Rahf
2017-01-29, 00:03
Jag vågar inte svara hur det direkt påverkar, eftersom reaktionen som folk med ADHD får är annorlunda än för folk utan de specifika symptomen. Istället för ett "stimmat" rus blir du väl mer fokuserad och tankarna faller i linje, eller hur? Alltså att hjärnan tystnar lite grann.

kalis
2017-01-29, 00:04
Afan! Är adhd medicin klassad som doping! Det visste jag inte!

xxxxx
2017-01-29, 00:13
https://www.fass.se/LIF/healthcarefacts;jsessionid=Vz7nVgocr4UFA1vvAxx_EYZ G7h5qkPdiH80fvirKwoFdCpkp-woS!-368294567?docId=18339&userType=0
(sök på Metylfenidat)
Sen finns det även andra ADHD-mediciner, en del med liknande effekt men baserat på amfetamin, och andra som mer påminner om antidepressiva läkemedel.

kalis
2017-01-29, 00:16
Finns det även antidepressiva som anses vara ett doping? Trodde typ att man blev tröttare av dem.

Chorizo
2017-01-29, 00:20
Har du rätt inställd medicin så funkar träningen bra. Har du för hög dos funkar det dåligt. Försök att äta ordentligt. Har du för hög dos kommer du få kämpa med maten o, du har målsättning att gå upp. Tänk på att det finns många fördelar med att hålla sig slank.

kalis
2017-01-29, 00:22
En vanlig tråkig bieffekt av antidepressiva är ökat sug av sötsaker därför kan det vara svårt att hålla koll på vikten. Man får kämpa lite extra.

Rahf
2017-01-29, 00:28
En vanlig tråkig bieffekt av antidepressiva är ökat sug av sötsaker därför kan det vara svårt att hålla koll på vikten. Man får kämpa lite extra.

Men nu snackar vi om ADHD-medicin vilket har motsatt effekt.

kalis
2017-01-29, 00:39
Det är väl bara bra om den har motsatt effekt, du ska väl inte bli en professionell bodybuilder?

Chorizo
2017-01-29, 00:54
Varför svarar folk som har noll kolll?

Internet blir mer och mer värdelöst för varje år som går. Nu känns det typ som en ding ding värld (en tidning som fanns innan många av er inte fanns).

Gå till ett gym å träna, fråga folk som tränat länge om du undrar något. På nätet får du bara svar av folk som läst vad andra skrivit på nätet...

kalis
2017-01-29, 00:55

Internet blir mer och mer värdelöst för varje år som går. Nu känns det typ som en ding ding värld (en tidning som fanns innan många av er inte fanns).

Gå till ett gym å träna, fråga folk som tränat länge om du undrar något. På nätet får du bara svar av folk som läst vad andra skrivit på nätet...

Håller med till fullo! :)

sitemanager
2017-01-29, 08:42

Hahaha en ding ding värld.. Hade jag nästan glömt bort. Det var ju bibeln ett tag. I övrigt tycker jag att du har helt rätt i din summering av skräphögen vi kallar internet.

Shqypnia
2017-01-29, 11:45

Mao ska TS strunt i din post?

Kaalle
2017-01-29, 12:40
Ja amfetamin ökar ju aptit och sötsug som bara den! ;)

xxxxx
2017-01-29, 22:36

Ja testade idag på gymmet att fråga alla stora kralliga killar som verkade erfarna om deras erfarenhet av att träna med ADHD-medicin. Men de bara kollade konstigt på mig som om jag vore en idiot eller nåt!

Ett Orm
2017-01-31, 10:57
Ja testade idag på gymmet att fråga alla stora kralliga killar som verkade erfarna om deras erfarenhet av att träna med ADHD-medicin. Men de bara kollade konstigt på mig som om jag vore en idiot eller nåt!

Hahaha!:d

svenbanan
2017-01-31, 11:09

Nu vet ju jag inte exakt hur den konversationen såg ut. Men det låter ungefär som en sketch i ett humorprogram. :) Jag skulle gärna sett ett videoklipp från när du ställde den frågan till de lokala biffarna.

Ajasoro
2017-02-03, 11:59
Hej! Jag äter Ritalin för min ADHD sedan ett år tillbaka. 40 mg på morgonen och 10 mg snabbverkande vid lunch/vid behov. Jag tappade en del vikt i början. Aptitlöshet. Hetsåt för att kompensera innan träning, spydde. Känslig, grät mycket. Upplever något ökat fokus ibland, men inte så pass mycket att det känns som en fördel. Tror jag kan hålla igång på ett annat sätt med lite mat i kroppen. Mitt bästa tips är att ställa klocka och äta vid utsatta tider om din aptit inte går att lita på.

Tillägg: jag tränar oftast på kvällen när det mesta gått ur kroppen, så får typ bara de negativa effekterna. Bryr mig inte supermycket hur träningen påverkas, det är ju för livet i stort jag behöver skiten.

Medicinen är dopingklassad men har du recept är det inget problem att söka dispens. Tävlar du på låg nivå är det något som går att göra retroaktivt, dvs efter ev. dopingtest.

baktung
2017-02-03, 12:35
Finns det även antidepressiva som anses vara ett doping? Trodde typ att man blev tröttare av dem.

Här kan du söka på en medicin och se om den är dopingklassad eller ej. Antidepressiva verkar inte vara det, åtminstone inte de två jag själv har ätit.

http://www.antidoping.se/rodgronalistan/index.asp