handdator

Visa fullständig version : De här med gummimattor...

Haggen
2017-01-24, 10:11
Är det någon skillnad på Kvalité på dessa mattor?

Har i hemmagymmet nu dubbla lager k-plywood som jag tror skulle se lite trevligare ut och vara lättare att städa med en matta på. Tänker mig en heltäckande gummimatta mellan 5-10mm, borde väl vara ok att stå på vid böj och mark, kommer att komplettera med lösa mattor om jag vill köra "tung-mark" där jag får leva med att det blir lite skillnad i höjd.

Det finns en uppsjö av sådana här mattor av olika fabrikat, där everroll verkar vara den största. Master fitness har en i stort sett likadan matta som är något billigare. Pusselmatta är ju även det ett alternativ, där NF har några som är prismässigt konkurrenskraftiga.

Luktar alla gummi-mattor satan från början eller är de tysktillverkade everroll-mattorna bättre här? (Försökte med snålvarianten och hörde med mattläggarna i stan om dom hade några begangnade, men tyvärr inte hittat något än)

Tacksam för synpunkter, just nu lutar det åt en 6mm everroll-rulle i svart/grå.

ARMSTARK
2017-01-24, 10:18
Kontrollera bara att mattan inte är så mjuk att den sviktar. Där jag tränar har de köpt in såna där tjocka gummimattor de brukar ha i crossfit gym, helt värdelöst, det går inte att stå stabilt i böj över 100kg. :(

Haggen
2017-01-24, 10:29
Kontrollera bara att mattan inte är så mjuk att den sviktar. Där jag tränar har de köpt in såna där tjocka gummimattor de brukar ha i crossfit gym, helt värdelöst, det går inte att stå stabilt i böj över 100kg. :(

Nä, det går bort att ha fallskyddsmattor över hela ytan. Solitt gummi är planen.
Eleiko säljer för tillfället ut begangnade gummimattor på 20mm, men jag inbillar mig att dom är lite för mjuka för att stå på.

Stuffer
2017-01-24, 10:36
Som sagt vill man ju ha ett stabilt underlag där man står.
Jag gillar utformningen som mitt gym har på lyftarflaken där ca 1/3 av flaket (längs mitten) består av stabil ek-parkett och ute på sidorna är underlaget någon mjuk gummivariant för att dämpa nedsättningen av vikter. Ett par paket billig parkett från t.ex byggmax eller några överblivna paket från blocket kanske kan vara något?

Bob90
2017-01-24, 11:54
Nä, det går bort att ha fallskyddsmattor över hela ytan. Solitt gummi är planen.
Eleiko säljer för tillfället ut begangnade gummimattor på 20mm, men jag inbillar mig att dom är lite för mjuka för att stå på.

Kan du inte köpa några skivor plywood och lägga gummimattorna runt som ett podie?

Haggen
2017-01-24, 12:11
Kan du inte köpa några skivor plywood och lägga gummimattorna runt som ett podie?

Har redan nu 2 lager konstruktionsplywood. Inbillar mig att en 6mm gummimatta är så pass styv, så att den är ok att köra böj på. Men det skulle nog se snyggare/proffsigare ut att göra om du säger.

En tanke har även varit att skruva en 6mm slitplywood i mitten där man ska stå, och gummi runt omkring.

Kanske börjar med gummi-mattorna och byter ut dom i mitten om det fungerar dåligt.