handdator

Visa fullständig version : Laktos

Perramja
2017-01-24, 08:18
Har för mig att jag såg någon studie/studier som indikerade att laktos kan ha negativa effekter även hos individer som ej är laktosintoleranta. Har tidigare mest varit kalcium som diskuterats i samband med mjölk, men har man sett några signifikant negativa effekter av större mängder laktos hos vuxna individer? Kan laktosfritt även vara positivt för den som är tolerant?

Någon som har koll på forskningen kring ovanstående?

Sverker
2017-01-24, 19:35
Tror att du tänker på galaktosen. Sök lite så finns det en del nackdelar med för mycket galaktos. Men minns inte vilka:confused:.

Laktosfria produkter innehåller fortfarande galaktos.

DavidN
2017-01-24, 20:17
Har för mig att jag såg någon studie/studier som indikerade att laktos kan ha negativa effekter även hos individer som ej är laktosintoleranta. Har tidigare mest varit kalcium som diskuterats i samband med mjölk, men har man sett några signifikant negativa effekter av större mängder laktos hos vuxna individer? Kan laktosfritt även vara positivt för den som är tolerant?

man kan ju alltid skaffa laktastillskott, typ lactraze eller whatnot. Laktosintolerans går ju liksom att "fixa" med något man kan stoppa i sig innan om man vill.

Sverker
2017-01-24, 20:37
Här var det. Oxidativ stress.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7178979&postcount=36

Pepz
2017-01-24, 21:36
on topic

-Finns det några som inte tål mjölk inne på forumet så här sent på kvällen??

-Näj vi har gått å laktos

:notme:

Starke75an
2017-01-24, 22:01

Man kan bli intolerant av att inte dricka laktos.

exevision
2017-01-25, 08:45
on topic

Haha! :)

Perramja
2017-01-25, 10:23
Här var det. Oxidativ stress.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7178979&postcount=36

Så var det ju, galaktos! Tack! Då får jag krypa till korset framför min norska kollega och erkänna att jag hade fel ;-) Är galaktoshalten beroende av mjölkproduktens makronutrientfördelning på något sätt eller finns det lika mycket i alla mjölkprodukter? Yoghurt verkar ligga lågt

Perramja
2017-01-25, 10:32

Så är det ju, men det var inte min fråga. Jag nosade efter positiva effekter.

Perramja
2017-01-25, 10:37
Ursäkta mig, såg ju att jag skrev negativa effekter också...det är mycket nu :em:

RobinEH
2017-01-25, 11:41
Så var det ju, galaktos! Tack! Då får jag krypa till korset framför min norska kollega och erkänna att jag hade fel ;-) Är galaktoshalten beroende av mjölkproduktens makronutrientfördelning på något sätt eller finns det lika mycket i alla mjölkprodukter? Yoghurt verkar ligga lågt

Galaktosmängden i alla mejeriprodukter är ju minimal om man jämför med övriga sockerarter, dock högre i typ yoghurt.

The amount of galactose in milk is 7.12 mg/100 g. No changes in carbohydrate content could be observed, except for UHT milk stored at 30° C (12.22 mg/100 g) compared to 20° C (9.90 mg/100 g) and 4° C (9.39 mg/100 g) storage temperature. The amount of galactose in yogurt products are generally higher, compared to other types of fermented milks (1583.33 mg/100 g to 62.95 mg/100 g).
- http://stud.epsilon.slu.se/7718/1/abrahamson_a_150317.pdf

z_bumbi
2017-01-25, 14:08
Är galaktoshalten beroende av mjölkproduktens makronutrientfördelning på något sätt eller finns det lika mycket i alla mjölkprodukter? Yoghurt verkar ligga lågt

Laktos = galaktos + laktos (50/50) så det är laktoshalten som avgör. I vissa produkter har man delat på laktosen redan innan förtäring och därför får de galaktos som enskild sockerart.

Chok Dee
2017-01-25, 16:42
on topic

Jag har råkat ut för detta fenomen, drack mycket mjölk som liten pöjk!
sedan jag slutade dricka mjölk en lång period så har jag blivit väldigt knasig i magen bara jag får i mig några centiliter :D

I förrgår gjorde jag kyckling lindat i bacon tillsammans med grönsaker och någon slags blandning av grädde och kryddor som sås/sky....
ursäkta språket men detta resulterade i en röv-explosion i toalettstolen och konstant fjärtande! :laugh:

Enligt mina egna erfarenheter med mjölkprodukter de senaste åren så mår jag MYCKET bättre när jag helt och hållet avstår från mjölkprodukter!

(off topic, bröd är lika illa för mig )

Sverker
2017-01-25, 17:46
Galaktosmängden i alla mejeriprodukter är ju minimal om man jämför med övriga sockerarter, dock högre i typ yoghurt.

- http://stud.epsilon.slu.se/7718/1/abrahamson_a_150317.pdf

Det där är mängden fritt galaktos i mjölk. Det ska inte finnas något fritt utan allt ska vara bundet i laktosen.

Mjölksyrabakterierna jäser glukosen i laktosen och lämnar galaktosen.