handdator

Visa fullständig version : Skulle du föredra om det inte spelades musik på gymmet?

Diomedea exulans
2017-01-24, 05:22
Ett fenomen som gör min träningsupplevelse mindre trevlig är musiken som alltid spelas på gymmet. Det finns inget annat jag gör i min vardag som tvingar mig att lyssna på musik jag inte gillar (jag går aldrig på krogen), och jag tycker det är ganska konstigt att jag måste göra det under de ca 6 timmar i veckan som jag tränar. Ibland är ljudvolymen dessutom skadlig, för någon med glasöron som mig.

Jag fattar idén; musiken är där för att man ska peppas, så man orkar ta i mer. Men blir man verkligen peppad av att lyssna på musik man ogillar? Jag har försökt att vända mitt musikhat till vrede, och tänka "klarar jag en repetition till så kommer personen som sjunger nu krossas under en buss", men har inte upplevt att det har hjälpt. Och jag tror dessutom inte att jag överdriver om jag säger att 90 % av alla gymbesökare lyssnar på sin egen musik medelst hörlurar, så vad är då poängen med gymmusik?

Jag tycker frågan är värd att ta upp, då säkert många som läser detta sköter gym själva. Jag vill inte få hybris, men det vore trevligt om det här blev startskottet på en revolution som gjorde gym musikfria.

Kabuto
2017-01-24, 05:48
Använd in-ear hörlurar så slipper du höra några andra ljud än dina egna. Jag hade samma problem tidigare.

Rikard Jansson
2017-01-24, 06:53
Brukar träna utan musik första ~30 minutrarna, är ganska gött. Men sen dras det igång! Hade det dock varit någon annan musik än min favoritmusik hade jag hellre haft det tyst.

Diomedea exulans
2017-01-24, 07:20
Använd in-ear hörlurar så slipper du höra några andra ljud än dina egna. Jag hade samma problem tidigare.

Jag är glömsk och försöker minimera antalet prylar jag måste komma ihåg att ta med till gymmet, och tycker att det är jobbigt att sladdarna brukar trassla in sig i saker. Och liksom Rikard föredrar jag att ha tyst åtminstone delar av passet.

ARMSTARK
2017-01-24, 08:36
Jag gillar gymljud, det är lite hemtrevligt på något sett. Men att behöva lyssna på döts-hiphop på hög volym är verkligen inget jag kallar hemtrevligt.

VoDaresVins
2017-01-24, 08:52
Jag vill ha musik på gymmet. Har ingen annan hållare för min telefon så har den bara i fickan. Går bra förutom ben och markpassen. Uppskattar då att det är musik i stereon istället.
Tycker dock inte om när vissa har volymen på max högtalarna klarar. Gör ju att de som har egna lurar måste spela sönder öronen för att höra egen musik, blir ju bara en gröt av ljud annars.

Minikubik
2017-01-24, 09:11
Bryr mig faktiskt inte, har egen musik med mig och annars hör jag knappt musiken ändå.
Min chef heter däremot Benny och han är typ som en guldhamster

MackeJuve
2017-01-24, 09:14
Är ljudvolymen skadlig hoppas jag att du har pratat med gympersonalen om att sänka den. Är det bara så att musiken inte är bra är det bara att lyssna på egen musik. Ett par trådlösa Bluetooth-lurar är guld värda, och behöver inte kosta så mycket.

Dåren
2017-01-24, 09:20
Ibland har jag fått för mig att jag skulle föredra om ingen musik spelades men så var ljudanläggningen ur funktion en dag och då kändes det konstigt och jag saknade musiken.

Så mitt svar får bli ett nej.

För övrigt spelas det på mitt gym nästan uteslutande generisk popmusik på tämligen låg nivå. :)

Kabuto
2017-01-24, 09:47
Jag är glömsk och försöker minimera antalet prylar jag måste komma ihåg att ta med till gymmet, och tycker att det är jobbigt att sladdarna brukar trassla in sig i saker. Och liksom Rikard föredrar jag att ha tyst åtminstone delar av passet.

Trådlösa hörlurar eller ta med dig:

http://www.oronpropp.se/picz/es-01-020_EarSoftFX_Box.jpg

Illustrerade mannen
2017-01-24, 09:53
Har egen musik via trådlösa lurar. Telefonen i väskan jag alltid släpar på. Men ibland är volymen så hög på gymmets musik så den överröstar min egen musik. Får då stå ut med den usla gymmusiken... (Dock är den bättre/mindre dålig än på andra gym jag frekventerat tidigare...)

Bob90
2017-01-24, 10:35
Förut så tyckte jag musik på gymmet var en styggelse, men när jag var tvungen att träna ca 1 timma utan ström i lokalen (hade en ficklampa med mig :hbang:) så märkte jag hur konstigt det kändes.

Dock så spelas det ju alltid för hög och kass musik *grr*

1x0
2017-01-24, 10:36
Hade jag haft ett hemmagym hade jag tränat utan. Nu använder jag in ear hörlurar. För att slippa gymsterion och ljud från medtränande.
Nästan bara flyktingarar här jag tränar och de kopplar in sina telefoner i gymsterion och spelar arabisk dansmusik haha är inget vidare att träna till!

Jag gillar inte musik och fokuserar bättre utan. Använder det oftast som ljuddämpning alltså. Har alltid musik i vardagen: när jag åker buss, handlar, tränar osv.

blåvitt
2017-01-24, 10:41
Stället jag tränar på spelar musik som är helt i min smak. Det första stället som gör det tror jag. En gång var jag så övertygad om att det var min spellista de spelade att jag var tvungen att fråga, men så var det inte. De har bara sjukt bra smak :D

Så jag röstade nej, jag skulle inte föredra att de inte spelade musik, men det gäller enbart för min nuvarande situation.

r3mpuh
2017-01-24, 10:51
Det låter när man tar i & det blir en smula mer förståeligt för folk som själv lyssnar på musik när man spontant börjar dansa till sin egen musik/inre autoplay. Musik borde finnas överallt, men på en tillräckligt låg volym så det inte stör min egen musik.

Swedishviking
2017-01-24, 11:12
Musiken på gymmen är alltid urusel och man blir mest förbannad när man tvingas lyssna på skiten om man har glömt mp3 spelaren hemma! bristande pepp gör att man helst vill gå hem!

Men när jag har mp3 spelaren igång så skiter jag i vad som spelas på gymmet!

spoon
2017-01-24, 11:56
När jag tränar själv så är det skönt att ha det tyst den första halvtimmen. Sen gillar jag att ha på bra musik men ändå ganska intetsägande musik. För peppande musik som Rammstein sparar jag helst till dom dagarna som det behövs och musik som kräver att jag lyssnar går också bort. Nu när jag tränar på vanliga offentliga gym så är det skönt med musik i bakgrunden. Det är oftast intetsägande pop som spelas så det lägger sig som en ljudmatta och filtrerar ut andras samtal fisar och stön. Tråkigast tycker jag att det är med folk som har på sig egna hörlurar hela passen och som inte klarar att ta ögonkontakt. Känns så himla osocialt. Även om man inte känner varandra och pratar på gymet så kan det vara bra att kunna kontakta personen om man vill träna emellan, ha ett avlyft eller något.

Shqypnia
2017-01-24, 12:23
Jag lyssnar alltid på min egen musik via trådlösa hörlurar, men, trots detta skulle jag inte önska att inte fanns musik på gymmet. Hellre musik än dö-tyst.

MackeJuve
2017-01-24, 13:11
Tråkigast tycker jag att det är med folk som har på sig egna hörlurar hela passen och som inte klarar att ta ögonkontakt. Känns så himla osocialt. Även om man inte känner varandra och pratar på gymet så kan det vara bra att kunna kontakta personen om man vill träna emellan, ha ett avlyft eller något.

Där har du mig. Jag har på lurarna under hela passet och pratar helst inte med någon. Hela min uppenbarelse på gymmet skriker osocial. Det är skönt att ha sin fristad där man kan vara helt och hållet för sig själv. Om någon aktivt vänder bort blicken när du konfronterar denne för att ställa en fråga, då köper jag att det är ett problematiskt beteende. Annars så embrace:ar jag det osociala.

anvihl
2017-01-24, 13:21
När jag tränar själv så är det skönt att ha det tyst den första halvtimmen. Sen gillar jag att ha på bra musik men ändå ganska intetsägande musik. För peppande musik som Rammstein sparar jag helst till dom dagarna som det behövs och musik som kräver att jag lyssnar går också bort. Nu när jag tränar på vanliga offentliga gym så är det skönt med musik i bakgrunden. Det är oftast intetsägande pop som spelas så det lägger sig som en ljudmatta och filtrerar ut andras samtal fisar och stön. Tråkigast tycker jag att det är med folk som har på sig egna hörlurar hela passen och som inte klarar att ta ögonkontakt. Känns så himla osocialt. Även om man inte känner varandra och pratar på gymet så kan det vara bra att kunna kontakta personen om man vill träna emellan, ha ett avlyft eller något.

Det är ju huvudanledningen till att man har dom på hela passet, för att folk inte ska få för sig att störa en. Ingen allemansrätt att prata med mig och vill man ha hjälp får man ta med en kompis. *kissass*

Raschmus
2017-01-24, 13:36
Inte så noga. Har dötzzmetall i lurarna de få set i böj och mark som är överjävliga att reda ut. Där i mellan ganska melankolisk.

baktung
2017-01-24, 14:31
Det funkar inte alls för mig att träna basövningar tungt med hörlurar på. Då känner jag mig inte närvarande i rummet på samma sätt vilket lett till att tekniken blivit lidande. Brukar för övrigt aldrig ha lurar på mig heller tack vare musiken i lokalen, förutom när jag kör cardio och verkligen måste ha min favoritmusik för att inte bli utled.

Det är skönt med musik i lokalen. Oftast gillar jag den musik som spelas på mitt gym och jag får nya favoritlåtar vart och vartannat pass. Det är min största källa till att komma i kontakt med ny musik då jag aldrig lyssnar på radio och inte längre har intresset att scrolla runt på Spotify i hopp om att hitta nåt bra.

På andra gym jag besökt har det dock varit skränig skitmusik rakt igenom och då kan det lika gärna vara tyst.

När gymmet hade problem med musiken ett par dagar kunde jag ändå uppskatta tystnaden. Jag fick lättare att koncentrera mig och varva ner mellan seten. Men jag kanske inte fick samma adrenalinpåslag inför setet. Dessutom kändes det mindre naturligt att ta kontakt med någon när det var tyst i lokalen. Man kände sig mer iakttagen liksom. Musiken katalyserar det sociala och det är skönt.

Hellre musik än ingen musik.

Diomedea exulans
2017-01-24, 16:46
Min chef heter däremot Benny och han är typ som en guldhamster

Han verkar gullig.

Ibland har jag fått för mig att jag skulle föredra om ingen musik spelades men så var ljudanläggningen ur funktion en dag och då kändes det konstigt och jag saknade musiken.

Så mitt svar får bli ett nej.

Förut så tyckte jag musik på gymmet var en styggelse, men när jag var tvungen att träna ca 1 timma utan ström i lokalen (hade en ficklampa med mig :hbang:) så märkte jag hur konstigt det kändes.

Jag har inte det problemet. Ett av mina gym är pyttelitet och har bara en vanlig "bergssprängare" som ljudanläggning, när jag är där ensam så brukar jag stänga av den. Det går bra.

Trådlösa hörlurar eller ta med dig:

http://www.oronpropp.se/picz/es-01-020_EarSoftFX_Box.jpg

Öronproppar stänger inte ute allt ljud, man måste höra musiken ändå.

Stället jag tränar på spelar musik som är helt i min smak. Det första stället som gör det tror jag. En gång var jag så övertygad om att det var min spellista de spelade att jag var tvungen att fråga, men så var det inte. De har bara sjukt bra smak :D

Så jag röstade nej, jag skulle inte föredra att de inte spelade musik, men det gäller enbart för min nuvarande situation.

På mitt förra gym spelade de asbra musik, det var mest såna där dansremixar som alla normala människor tycker är asdåliga. Men på det nuvarande spelar de nästan bara kass. :(

Är ljudvolymen skadlig hoppas jag att du har pratat med gympersonalen om att sänka den.

Skulle de göra det, verkligen? Jag tror knappast att de skulle sänka musiken på en nattklubb eller en biograf om jag bad personalen, men det kanske är annorlunda på gym? Jag har känsligare öron än minst 90 % av befolkningen (eller så vågar de flesta inte erkänna att det gör ont i deras öron), så det handlar om volymer de flesta inte skulle reagera över.

Är det bara så att musiken inte är bra är det bara att lyssna på egen musik. Ett par trådlösa Bluetooth-lurar är guld värda, och behöver inte kosta så mycket.
Då får man detta problemet:

Men ibland är volymen så hög på gymmets musik så den överröstar min egen musik.

MackeJuve
2017-01-24, 16:53
1. Skulle de göra det, verkligen? Jag tror knappast att de skulle sänka musiken på en nattklubb eller en biograf om jag bad personalen, men det kanske är annorlunda på gym? Jag har känsligare öron än minst 90 % av befolkningen (eller så vågar de flesta inte erkänna att det gör ont i deras öron), så det handlar om volymer de flesta inte skulle reagera över.

2. Då får man detta problemet:

1. Fråga.
2. Jag har rejäla Bluetooth-lurar och hör inte övrig musik ö.h.t. Skulle lurarna överröstas av gym-musiken skulle denna vara väldigt hög, är den så hög är det nog rätt sannolikt att de kan gå med på att sänka den. Låter ej sunt.

Diomedea exulans
2017-01-24, 16:59
1. Fråga.
2. Jag har rejäla Bluetooth-lurar och hör inte övrig musik ö.h.t. Skulle lurarna överröstas av gym-musiken skulle denna vara väldigt hög, är den så hög är det nog rätt sannolikt att de kan gå med på att sänka den. Låter ej sunt.

Jag har med åren blivit väldigt duktig på att överkomma min sociala ångest, men i det här fallet blir det för mycket även för mig. Jag klarar nog inte av att be någon i personalen sänka volymen. Stigmat jag har fått inpräntat i mig, att det är töntigt att få ont i öronen, sitter i för hårt. Dessutom brukar jag ändå ha öronproppar för att slippa hörselskador av allt klinkande med vikterna.

kalis
2017-01-24, 17:01
Jag hade haft svårt att träna utan musik, men som sagt så får det inte vara för högt så man kan lyssna på sin egen musik om man så önskar. Jag har turen att man kan koppla upp telefonen via bluetooth och lyssna på sin egen musik vilket är nice :)

Gerdler
2017-01-24, 17:08
Musik är skit förutom om man är själv på gymmet. Musiken som är i högtalarna kan omöjligt vara något som majoriteten gillar om vi bara talar om musiksmak. Det är den ena faktorn.

Den andra faktorn som är den helt avgörande, är att musiken gör att folk måste prata och skrika högre till varandra, vilket gör att man inte hör musiken ändå och miljön blir mycket mindre angenäm med massa skrikande människor och oljud från högtalarna som man inte hör vad det är ändå.

Står man bredvid en högtalare så hör man kanske musiken, och likaså när gymmet är tomt.

Det värsta är att ibland när musiken är på och det är rusningstid på gymmet så ber någon idiot personalen att höja musiken för att de inte hör den på grund av att folk skriker till varandra och pratar högt för att kunna kommunicera över musiken. När musiken då höjs så går det inte att prata om man inte är i den andres öra, så alla skriker till alla och gymmet blir ett jävla zoo. Vill jag ha svårt att kommunicera och få tinnitus så går jag väl till nåt fjortisdisco, gymmet behöver inte göra det åt mig.

pepplez
2017-01-24, 17:11
Mitt gym har skrivit ut på hemsidan att eftersom alla gillar olika så spelas olika musik olika tider:

Torsdag:

06:30 – 09:00
Top hits
09:00 – 17:00
Handz up
17:00 – 23:00
Gym mix red

Jävligt oklart vad de olika kategorierna innebär dock.

Tycker dock alltid det är samma smörja på mornarna när jag tränar. Takida och liknande Rix FM-smörja. Tränar inte med musik längre och har lärt mig koppla bort musiken när jag ska lyfta så jag störs inte av "otaggande" musik. Ljudnivån är ok så inga problem där heller och det hade nog varit rätt trist om det var tyst när jag tänker efter. En gång när jag kom till gymmet en tidig mörk regnig måndagsmorgon och de spelade Sean Banan - Copacabanana fick jag dock nog och skickade ett irriterat mail till receptionen efteråt där jag skrev att ja, alla gillar olika, men det finns tamigfan ingen, INGEN, som vill träna till Sean Banan. Inte hört låten igen sedan dess.

När jag körde med musik när jag tränade blev jag taggad av den "intima" känslan av musiken i lurarna. Det var jag och musiken, allt annat stängdes ute. Kan inte alls få samma känsla av musik i stereohögtalare.

An Iron Soul
2017-01-24, 17:14
Jag är ganska bra på att blockera musiken som spelas. Påverkas inte särskilt mycket av den.
Jag brukar däremot ta mig tiden och hälsa på alla träningskompisar. Fråga hur dom mår, prata lite. Det tar inte längre än 5 minuter. Sedan kör jag igång med mitt.

Den sociala biten är jätte viktig. Det är något jag insett ju äldre jag blivit.
Försöker peppa folk för att bidra till den härliga stämningen som fanns redan innan jag kom dit. Men den är lite utdöende. :(

Det finns många självupptagna muppar som inte ens kan säga hej eller hej då, eller hålla upp dörren till folk som ändå är på väg in till lokalen.

Det är viktigare för vissa personer att visa instagramföljarna vad som händer än bry sig om folk i sin omgivning. Det är fan helt sjukt när jag tänker efter.

Diomedea exulans
2017-01-24, 17:14
Jävligt oklart vad de olika kategorierna innebär dock.

Förstår inte vad du snackar om. När folk frågar mig vad jag gillar för musik säger jag alltid "gym mix red".

Gerdler
2017-01-24, 17:20
Mitt förra gym hade helt fel musikschema. De körde pop hela dagen, vilket innebär allt mellan himmel och helvete men oftast uppåttjack i varje fall. Men när det drog sig mot stängning, vilket var den tiden då jag kom dit, då bytte de till lugn musik, som typ gjorde att man ville sova. Det var då jag skulle tagga till. Sen när personalen gick hem och folk trycktes in i den lilla 24/7 delen så höll musiken igång(nån sorts pop det med) till 23:59 vilket innebar att folk fick skrika till varandra till typ 23, och sen var det bra när de flesta stack hem, varpå musiken gick bort när man precis börjat njuta av den.