Visa fullständig version : Är det så jävligt att vara undersköterska?
TheBeach97
2017-01-23, 11:38
Tycker man ser sånt här rätt ofta, särskilt på social media. Typ var och varannan månad är det liknande inlägg om hur tungt och ouppskattat detta yrke är, och att lönen är skit. Exempelvis ett inlägg som just nu sprids för fullt:
För 1,5 år sedan tog jag inför min sista termin på sjuksköterskeprogrammet studieuppehåll i förhoppning om att inte börja min karriär med att bli sjukskriven för utbrändhet. Sedan dess har jag jobbat på infektionskliniken i Malmö som undersköterska.
I somras blev jag sjukskriven för utbrändhet.
När jag fyllde i blanketterna från försäkringskassan och beskrev vad mina arbetsuppgifter som undersköterska innebär blev det än en gång tydligt hur oerhört viktiga undersköterskor är.
För minimal lön tar undersköterskor hand om er, era kusiner, era syskon, era grannar, era barn, era föräldrar, era far- och morföräldrar, era vänner och era vänners vänner.
Undersköterskor sliter sina kroppar för att rädda livet på människor som de inte känner men som är viktiga för någon annan, kanske för dig.
Hur kan människor se ner på undersköterskor som i sitt arbete, utan att grimasera, gör så oerhört många saker som andra aldrig skulle klarat av att göra?
Det är undersköterskor som vänder er i era sängar så att ni inte får trycksår. Det är undersköterskor som torkar era spyor och som byter era lakan, i vilket skick de än må vara. Det är undersköterskor som städar sängar fulla med avföring. Det är undersköterskor som duschar er när ni inte själva klarar det och det är undersköterskor som tillsammans med sjuksköterskor påbörjar HLR när ert hjärta stannar.
Undersköterskor fortsätter att försöka förmedla sina patienters frågor till övriga yrkesgrupper, också när de inte blir bevärdigade med en blick.
Undersköterskor sitter vak hos sina patienter dag och natt. Undersköterskor assisterar vid undersökningar och ingrepp. Undersköterskor försöker vänligt, ärligt och samlat bemöta patienters och anhörigas oro trots att de själva är så utarbetade att hjärtat skenar i bröstet.
Undersköterskor blir inringda på sina lediga dagar, jobbar dubbla pass och kan inte räkna med att vara lediga storhelger när det är självklart för andra att vara det.
Jag kan inte för mitt liv förstå att så många verkar se ner på undersköterskeyrket.
Varför verkar så många tänka att personer som är undersköterskor antingen är för lata eller ointelligenta för att göra något annat? Om någon, mot all förmodan, skulle utbilda sig till undersköterska i förhoppning om att få chilla ett yrkesliv tror jag att personen ifråga byter jobb ganska snabbt.
Läkare och sjuksköterskor förtjänar också att hyllas, men undersköterskan är utan tvekan den på sjukhuset som får minst lön både i form av pengar och samhällelig uppskattning för ett många gånger tungt arbete.
Med vänliga hälsningar,
trött blombrud i vårdskrud.
Någon som arbetar/arbetat som undersköterska här, är det verkligen så "illa" som många får det att låta?
ARMSTARK
2017-01-23, 11:43
Jag jobbar inte inom vården men har haft många flickvänner och bekanta som gjort det. Även legat länge på sjukhus. Visserligen är det ett riktigt slitigt jobb både mentalt och fysiskt, men jag har aldrig hört att någon skulle sett ner på en undersköterska. Det där sitter nog i huvudet på skribenten.
TheBeach97
2017-01-23, 11:55
Jag har heller aldrig märkt att nån direkt "ser ner" på undersköterskor. Städare kanske, å typ folk som jobbar på mcdonalds, men inte undersköterska.
Tror dom känner sig förbisedda då allt fokus i debatten om löner osv som alltid ligger på sjuksköterskorna och lärarna eftersom det är det som är "hett" just nu. Jag kan hålla med om att rent allmänt är det för dåligt betalt inom vården utom möjligen för läkare, problemet är att det gäller många andra branscher också. barnskötare tex har alldeles för dåligt betalt, i alla branscher där lönerna är dåliga upplevs det mesta som tungt och jobbigt troligtvis för att man inte får tillräckligt tillbaks för sitt jobb i form av pengar.
Japp allt fokus ligger på SSK, så USK kan nog lätt känna sig nedvärderade.
Jag menar, lönen är kass för SSK, och USK är ju ännu sämre.
Och rätt ofta vid synpunkter så blir svaret typ plugga till sköterska då, ungefär som att USK inte skulle behövas. Så jag kan förstå frustrationen.
ARMSTARK
2017-01-23, 14:11
Tror dom känner sig förbisedda då allt fokus i debatten om löner osv som alltid ligger på sjuksköterskorna och lärarna eftersom det är det som är "hett" just nu. Jag kan hålla med om att rent allmänt är det för dåligt betalt inom vården utom möjligen för läkare, problemet är att det gäller många andra branscher också. barnskötare tex har alldeles för dåligt betalt, i alla branscher där lönerna är dåliga upplevs det mesta som tungt och jobbigt troligtvis för att man inte får tillräckligt tillbaks för sitt jobb i form av pengar.
Det kan ligga något i det, men samtidigt kan INGEN påstå att de inte visste vilken arbetsbelastning de skulle få som uska, inte heller vilken lön de skulle få.
Har sommarjobbat som undersköterska medan jag pluggade, har även jobbat på lager. Arbetsuppgifterna var ungefär lika enformiga och man tjänade betydligt sämre som undersköterska. Skulle dock inte säga att arbetet var särskilt tungt eller jobbigt, dock blev det trist rätt snabbt. Tycker att undersköterskor tjänar på tok för lite jämfört med mansdominerade branscher med samma utbildningsnivå, typ byggsektorn.
shut teh face
2017-01-23, 17:03
Jag har stor respekt för alla som arbetar med att vårda folk.
Jag upplever inte heller att folk skulle ha en nedvärderande syn på varken ssk eller usk ... synen kanske är annorlunda inom vården.
Slitigt och dåligt betalt är det iaf. Mamma har varit det hela livet
Ja och nej.
Låg lön - ja, men det gäller för nästan alla vårdyrken förutom läkare som senaste åren arbetat upp sig till lönenivå efter ansvar och kompetens.
Slitigt - ja, tveklöst både mentalt och fysiskt men det gäller för i princip alla vårdyrken.
Nedvärderade - nja, tycker alla andra vårdprofessioner generellt gör sitt bästa för att visa uppskattning för usk. Samtidigt upplever jag som att många, ffa äldre, usk har tagit på sig lite av en offermentalitet där dom nedvärderar sig själv och sen läser in en massa.
Sen kan jag förstå irritationen över oförstående kommentarer som "varför läser du inte till ssk?" eller liknande. Många usk gillar omvårdnadsbiten och den försvinner mer och mer från ssk som i större grad blir administratörer och medicinutdelare.
Från mina erfarenheter som sjukgymnast i primärvården så skulle jag säga att uska och vårdbiträde som arbetade inom äldrevård var de vanligaste yrkeskategorierna som jag träffade. När man hörde en del berätta om sin arbetssituation så förstår jag att de upplever det som ett rätt jävligt arbete ibland. Många tunga lyft varje dag, stress som gör att de gör förflyttningarna på ett oergonomiskt sätt då de inte har tid att göra "som man ska", allmänt stressigt p g a underbemanning, dåligt möjlighet att påverka sin arbetssituation, tröga datorer/it-system som ökar på stressen med dokumentation mm. Lägger man då också på dålig lön och att de säkert upplever att andra ser ner lite på deras arbete eller att de inte känner att de får cred för sin insats så bidrar säkert det också även om lön kanske inte skulle ha spelat så stor roll om arbetet i sig varit mindre slitsamt.
På ett sjukhus tror jag att situationen för uskor är ganska annorlunda och troligen inte lika jävlig som på vissa äldreboenden/demensboenden.
Ja arbetade två år som undersköterska på sjukhus, sen var det "never agaaaaaain"...
Diomedea exulans
2017-01-23, 21:20
Känner en (kvinnlig) undersköterska som är gift med en (manlig) undersköterska. Enligt henne verkar jobbet vara både underbart och fruktansvärt på samma gång. Arbetstiderna och lönerna är hemska, och det är oschyssta villkor om man ska sjukskriva sig. Hon säger ändå att hon älskar det jobbet, och jag antar att det är kontakten med patienterna och känslan av att göra gott som är positiv.
Kan dock aldrig säga att jag upplevt någon se ner på undersköterskor.
Var en diskussion för för några år sedan när man ville ändra yrkestiteln till omvårdnadsköterska för att få bort "under" som kanske har lite lätt dålig klang, gick icke igenom hehe
Diomedea exulans
2017-01-23, 21:34
Var en diskussion för för några år sedan när man ville ändra yrkestiteln till omvårdnadsköterska för att få bort "under" som kanske har lite lätt dålig klang, gick icke igenom hehe
Bra, självklart tolkar man ju "under"-delen som "förunderlig".
Tyvärr är lönerna så dåliga att man som man inte kan ta sig an jobbet, känns lite som att det bara är kvinnor som har en man som har en ganska hyfsad lön klarar av det. Jag har jobbat som undersköterska i fem år och i början har man väldigt dåligt betalt tror jag hade 20.000kr men efter fem år så har jag en lön på 24.000kr i månaden sen får vi ju också OB-tillägg. Jag jobbar 75% och har ut ca 16.000kr efter skatt.
Vill man som undersköterska plugga så finns det yrkeshögskola och de som genomfört en sådan utbildning tjänar ca 2000kr mer. Min mamma har läst extra 60hp som silviasyster och hon har en lön på 28.500kr och det anser jag inte alls vara en dålig lön.
Sen anser jag att undersköterskor har ett mycket fint jobb, att man vill ta hand om andra människor som inte kan ta hans om sig. Det är verkligen ett meningsfullt yrke.
Sen är det klart ett tufft arbete men vilket arbete är inte det på ett eller annat sätt?
Det är ju arbetsgivaren som bestämmer vad titeln ska vara. Men jag tror inte att man ska hänga upp sig på namnet "Under"-sköterskor. Vi behövs lika mycket som sjuksköterskor och läkare.
Bra, självklart tolkar man ju "under"-delen som "förunderlig".
Hehe mm, i vården har det ju dock kanske mera klangen att man står under någon, jämför med ex underläkare. Att man inte är "klar".
svenbanan
2017-01-23, 23:08
Hehe mm, i vården har det ju dock kanske mera klangen att man står under någon, jämför med ex underläkare. Att man inte är "klar".
Att byta ord för att det gamla ordet har en negativ laddning tror jag inte är en lösning på några problem alls. Det nya ordet kommer få precis samma negativa laddning det också, eftersom den negativa klangen troligtvis inte kommer från själva ordet, utan från det som ordet beskriver.
Dvs om det finns en väldigt tydlig hierarki inom vården, där undersköterskor tvingas äta skit på daglig basis så kan man istället börja kalla dem för guldsköterskor. Men det ordet kommer nästan garanterat också få negativ klang om dessa "guldsköterskor" är lika lågt värderade som tidigare.
Är det nån som på allvar tycker lokalvårdare eller hygientekniker har en så mycket bättre klang än städare?
Samma sak är det med okvädningsord av alla de slag, rasistiska och liknande. Folk blir inte kränkta av själva skällsordet utan av den negativa laddning som finns bakom ordet. Om hela sveriges befolkning skulle gadda ihop sig mot folk från östergötland, och verkligen nedvärdera dem och tycka superilla om dem, och börja kalla dem för nåt slumpmässigt skällsord, typ "jävla morötter", så skulle ordet morot till slut bli lika (kanske inte rikitgt) negativt som "svartskalle". Lösningen på detta påhittade problem är ju då inte att börja kalla östgötar för "rödbetor" istället, utan att ändra folks inställning till östgötar.
Ursäkta wall of text, men jag är bara less på hela "byta ord" konceptet...
ApexProcyon
2017-01-23, 23:17
Att byta ord för att det gamla ordet har en negativ laddning tror jag inte är en lösning på några problem alls. Det nya ordet kommer få precis samma negativa laddning det också, eftersom den negativa klangen troligtvis inte kommer från själva ordet, utan från det som ordet beskriver.
Påminner mig om "romer" som det så fint heter idag.
Finns fler folkgrupper också som fått dåligt rykte och försöker ömsa skinn. Orden i sig är värdeneutrala, det är vad som beskrivs som ger ordet sitt värde.
Är det inte ganska dåliga kollegor, dåliga kollegor gör ju alla jobb till ett helvete. Och dåliga chefer då, men dåliga chefer kan man åtminstone gemensamt tycka illa om.
TranceII
2017-01-23, 23:32
Påminner mig om "romer" som det så fint heter idag.
Finns fler folkgrupper också som fått dåligt rykte och försöker ömsa skinn. Orden i sig är värdeneutrala, det är vad som beskrivs som ger ordet sitt värde.
Det handlar inte om att försöka ömsa skinn utan att vi generellt har förändrat språkbruket till att kolla folk till det de själva kallar sig. Same istället för lapp, inuit istället för eskimå och rom istället för zigenenare.
Tyvärr är lönerna så dåliga att man som man inte kan ta sig an jobbet, känns lite som att det bara är kvinnor som har en man som har en ganska hyfsad lön klarar av det. Jag har jobbat som undersköterska i fem år och i början har man väldigt dåligt betalt tror jag hade 20.000kr men efter fem år så har jag en lön på 24.000kr i månaden sen får vi ju också OB-tillägg. Jag jobbar 75% och har ut ca 16.000kr efter skatt.
Vill man som undersköterska plugga så finns det yrkeshögskola och de som genomfört en sådan utbildning tjänar ca 2000kr mer. Min mamma har läst extra 60hp som silviasyster och hon har en lön på 28.500kr och det anser jag inte alls vara en dålig lön.
Sen anser jag att undersköterskor har ett mycket fint jobb, att man vill ta hand om andra människor som inte kan ta hans om sig. Det är verkligen ett meningsfullt yrke.
Sen är det klart ett tufft arbete men vilket arbete är inte det på ett eller annat sätt?
Å andra sidan tjänar inte paramedicinare med 180 HP + och avsevärt större behandlingsansvar så mycket mer
Vad ligger medellonen pa i Sverige?
16.000SEK ut efter skatt for 75% ar val inte en dalig lon?
Det blir ju ca 21.500SEK ut efter skatt om hen hade jobbat 100% ?
Diomedea exulans
2017-01-24, 05:11
Lösningen på detta påhittade problem är ju då inte att börja kalla östgötar för "rödbetor" istället, utan att ändra folks inställning till östgötar.
Det är precis så bögarna gjorde med ordet "bög". Genialiskt, om ni frågar mig. För några decennier sedan var bög ett skällsord, och man kunde bli straffad för att kalla någon för det. Numera är det ett värdeneutralt ord som betyder "homosexuell person av hankön", varken mer eller mindre.
Negrerna borde göra samma sak med "neger", istället för att tvinga alla att springa runt och säga "n-ordet".
svenbanan
2017-01-24, 07:19
Det är precis så bögarna gjorde med ordet "bög". Genialiskt, om ni frågar mig. För några decennier sedan var bög ett skällsord, och man kunde bli straffad för att kalla någon för det. Numera är det ett värdeneutralt ord som betyder "homosexuell person av hankön", varken mer eller mindre.
Negrerna borde göra samma sak med "neger", istället för att tvinga alla att springa runt och säga "n-ordet".
Prexis.
Dock används fortfarande bög som skällsord. Men ifall nån blir kallad för bögjävel nuförtiden så har det egentligen inget med hans sexuella läggning att göra. Så det har väl typ blivit två olika ord. Med skilda betydelser.
I USA kallar ju svarta varandra för nigger (vilket ju är/var ett bra mycket hårdare skällsord än svenskans neger) till höger och vänster utan att nån tar illa upp. Ifall en vit person skulle hamna i hätsk ordväxling med en svart och kalla honom "stupid nigger" så skulle det ju däremot inte tas emot lika väl. Så det är ju vad man lägger för betydelse bakom ordet man säger som styr i stor utsträckning.
Diomedea exulans
2017-01-24, 07:26
Dock används fortfarande bög som skällsord. Men ifall nån blir kallad för bögjävel nuförtiden så har det egentligen inget med hans sexuella läggning att göra. Så det har väl typ blivit två olika ord. Med skilda betydelser.
Ja.
Jag läste en artikel skriven av en svart man som var emot att man skulle få säga negerboll. Hans resonemang var typ "eftersom jag blivit kallad för neger som skällsord hela min uppväxt så är det lite svårt att koppla bort ordet negers negativa klang". Men enligt det argumentet måste man även säga b-ordet istället för bög. Jag menar, finns det någon enda person på hela det här forumet som kan säga att de inte hört någon man kalla en annan man "jävla bögjävel" eller använda ordet "bögig" i negativ bemärkelse?
Jobbat som undersköterska i över 15 år och att påstå att det är ett fysiskt tungt jobb tycker jag är en kraftig överdrift oftast är det fysiskt väldigt klena kvinnor som påstår det och de har ingen vilja att förändra på sig för att det ska gå lättare.
Har även provat och insikt i andra vanliga jobb som är betydligt tyngre fysiskt.
Diomedea exulans
2017-01-24, 07:34
Jobbat som undersköterska i över 15 år och att påstå att det är ett fysiskt tungt jobb tycker jag är en kraftig överdrift oftast är det fysiskt väldigt klena kvinnor som påstår det och de har ingen vilja att förändra på sig för att det ska gå lättare.
Har även provat och insikt i andra vanliga jobb som är betydligt tyngre fysiskt.
Vad är det som är tungt? Lyfta människor in i och ur sängar?
Vad är det som är tungt? Lyfta människor in i och ur sängar?
Jo det är det som är det tunga men vid riktigt otympliga människor så finns det portabla lyftar så jag förstår inte egentligen vad det fysiskt tunga är.
Dvs om det finns en väldigt tydlig hierarki inom vården, där undersköterskor tvingas äta skit på daglig basis så kan man istället börja kalla dem för guldsköterskor. Men det ordet kommer nästan garanterat också få negativ klang om dessa "guldsköterskor" är lika lågt värderade som tidigare.
Är det nån som på allvar tycker lokalvårdare eller hygientekniker har en så mycket bättre klang än städare?
Samma sak är det med okvädningsord av alla de slag, rasistiska och liknande. Folk blir inte kränkta av själva skällsordet utan av den negativa laddning som finns bakom ordet. Om hela sveriges befolkning skulle gadda ihop sig mot folk från östergötland, och verkligen nedvärdera dem och tycka superilla om dem, och börja kalla dem för nåt slumpmässigt skällsord, typ "jävla morötter", så skulle ordet morot till slut bli lika (kanske inte rikitgt) negativt som "svartskalle". Lösningen på detta påhittade problem är ju då inte att börja kalla östgötar för "rödbetor" istället, utan att ändra folks inställning till östgötar.
Ursäkta wall of text, men jag är bara less på hela "byta ord" konceptet...
Jaja lugna dig det var inte mitt förslag och det blev fort nerröstat av sjuksköterskornas fackförbund ändå :)
ARMSTARK
2017-01-24, 08:27
Där är du nog inne på något viktigt i sammanhanget. Det är egentligen lite märkligt att det är ett kvinnodominerat yrke när de egentligen har de sämsta förutsättningarna att utföra jobbet.
Raschmus
2017-01-24, 08:58
Min enda erfarenhet av undersköterskor är rent allmänt som medborgare med ffa sambo till en studerande sjuksköterska som extraknäcker som undersköterska.
Min absoluta uppfattning är att det finns säkerligen de ställen där man är underbemannade och arbetsbelastningen är orimligt hög för att vara långsiktigt hållbar. Däremot påstår jag också att det finns en gnällmentalitet inom vården. Det är en skyddad verkstad och man tappar snabbt verklighetsuppfattningen om hur det är att jämföra med andra typ av yrken. Lite samma visa som när man jobbat på vissa kommunala avdelningar för länge.
Många rödstrumpor som påverkar varandra, stark facklig anda och en hel del av låg socioekonomisk status som i hellre än de av högre socioekonomisk status skyller på omvärlden. Är man överviktig, nedrökt, otränad och fattig så är det nog svårare att ha en positiv attityd och inställning till vad det än gäller.
Edit: Ströläste snabbt igenom mitt inlägg och ser att det kan tolkas som syrligt och provocerande, vilket inte var meningen. Nu har jag sagt det innan jag får en shitstorm på mig.
Min enda erfarenhet av undersköterskor är rent allmänt som medborgare med ffa sambo till en studerande sjuksköterska som extraknäcker som undersköterska.
Min absoluta uppfattning är att det finns säkerligen de ställen där man är underbemannade och arbetsbelastningen är orimligt hög för att vara långsiktigt hållbar. Däremot påstår jag också att det finns en gnällmentalitet inom vården. Det är en skyddad verkstad och man tappar snabbt verklighetsuppfattningen om hur det är att jämföra med andra typ av yrken. Lite samma visa som när man jobbat på vissa kommunala avdelningar för länge.
Många rödstrumpor som påverkar varandra, stark facklig anda och en hel del av låg socioekonomisk status som i hellre än de av högre socioekonomisk status skyller på omvärlden. Är man överviktig, nedrökt, otränad och fattig så är det nog svårare att ha en positiv attityd och inställning till vad det än gäller.
Edit: Ströläste snabbt igenom mitt inlägg och ser att det kan tolkas som syrligt och provocerande, vilket inte var meningen. Nu har jag sagt det innan jag får en shitstorm på mig.
Din text är inte glädjande men den stämmer väl in, särskilt den socioekonomiska biten. Att det samtidigt finns skäl för undersköterskor att gnälla och att förutsättningar kan förbättras, det får inte ignoreras.
Raschmus
2017-01-24, 13:35
Din text är inte glädjande men den stämmer väl in, särskilt den socioekonomiska biten. Att det samtidigt finns skäl för undersköterskor att gnälla och att förutsättningar kan förbättras, det får inte ignoreras.
Vi har samsyn på sistnämnda.
Diomedea exulans
2017-01-24, 13:37
Det är ju onekligen jävligt korkat att klaga på lönen samtidigt som man är rökare.
Har även provat och insikt i andra vanliga jobb som är betydligt tyngre fysiskt.Vad märkligt att jag på ordet skulle skriva exakt detta. Dock jobbat som usk i 5 år och 5 år som vårdbiträde, inom hemtjänsten som är för det mesta ett jävligt trevligt och fritt jobb.
MackeJuve
2017-01-24, 14:00
Det är ju onekligen jävligt korkat att klaga på lönen samtidigt som man är rökare.
Hur mycket tror du att de röker för i månaden, den genomsnittliga rökande undersköterskan?
Hur mycket tror du att de röker för i månaden, den genomsnittliga rökande undersköterskan?
Jag gissar på 1500-2000 kr per månad (ca 1 paket om dagen). för en rökande WT-undersköterska. Lever man på marginalerna är det mycket pengar.
MackeJuve
2017-01-24, 14:22
Jag gissar på 1500-2000 kr per månad (ca 1 paket om dagen). för en rökande WT-undersköterska. Lever man på marginalerna är det mycket pengar.
Onekligen. Men jag tycker inte att det är så mycket pengar att man kan utgå från att alla rökare har en dyr livsstil och därmed inte äger rätten att ha en åsikt om sin lön. Röker personen, är ute minst en gång per vecka, käkar utemat flera gånger i veckan och sedan undrar varför denne inte får några pengar över är det en annan sak.
Jag har jobbat en sommar som ussk och jag gör det inte igen. Det var inte så jääävla stressigt/hemskt, men man ska vara lämplig; vara driftig, vårdande, ta initiativ, ha energi.
Största anledningen till att jag verkligen ogillade jobbet var arbetsmiljön/kollegorna. Jag var den enda mannen, och det faktum att jag läser till läkare var inte till min fördel. Mycket skitsnack, passiv aggressivitet, och ibland kommentarer som "men detta löser väl du som är läkarstudent". Det fanns ingen förståelse för att jag inte kände till rutiner, var saker och ting fanns, hade väldigt lite träning i att ta blodprover på gamla diabetiker med knepiga blodkärl o.s.v.
Och lönen är alldeles för låg, sett till arbetet som utförs. Må vara att utbildningen är gymnasial men vården skulle krackelera utan undersköterskor.
ARMSTARK
2017-01-24, 16:01
Jag har jobbat en sommar som ussk och jag gör det inte igen. Det var inte så jääävla stressigt/hemskt, men man ska vara lämplig; vara driftig, vårdande, ta initiativ, ha energi.
Största anledningen till att jag verkligen ogillade jobbet var arbetsmiljön/kollegorna. Jag var den enda mannen, och det faktum att jag läser till läkare var inte till min fördel. Mycket skitsnack, passiv aggressivitet, och ibland kommentarer som "men detta löser väl du som är läkarstudent". Det fanns ingen förståelse för att jag inte kände till rutiner, var saker och ting fanns, hade väldigt lite träning i att ta blodprover på gamla diabetiker med knepiga blodkärl o.s.v.
Och lönen är alldeles för låg, sett till arbetet som utförs. Må vara att utbildningen är gymnasial men vården skulle krackelera utan undersköterskor.
Ja verkligen, de hör till samma kategori som polis och brandkår!
MEN om man inte gillar tunga lyft och vill ha hög lön, varför söka sig till vården av alla yrken?
trädgårdsmöbel
2017-01-24, 16:16
Jag har vart ende heterosexuella mannen på många arbetsplatser i vården, (är MSK/USK) och jag har aldrig upplevt att det snackats skit om mig, passiv aggressivitet osv. Tvärtom, även om damerna ofta(st) vart helt fruktansvärda mot varandra (snackat skit, intrigerat men även direkta elakheter) så har jag aldrig upplevt att detta riktats mot mig. Jag har alltid känt mig gillad och välkommen av mina kollegor på sådana arbetsplatser, snudd på daltad/gullad med så länge jag var kanske under 25. (Då avtog daltandet och även tafsandet)
Jag håller med där, om man vill ha en hög lön ska man nog ta ett annat yrke om man inte har ambitionen att läsa till läkare.
trädgårdsmöbel
2017-01-24, 17:21
Jag håller med där, om man vill ha en hög lön ska man nog ta ett annat yrke om man inte har ambitionen att läsa till läkare.
Det är inte alltid brist på ambition som gör att man är undersköterska och klagar på den dåliga lönen, det kan vara brist på kapacitet (IQ) och därför alternativ med. Är lönen särskilt mycket bättre som servitör, mcDonalds, butiksarbetare på hemköp osv? Det är ju inte så att man väljer mellan usk och kärnvapensingenjör, utan det blir isåfall USK eller motsvarande lönenivå utanför vården.
Det är kvalificerat skitsnack att bunta samman "vården" och säga att det finns en gnällkultur. Vissa områden hyser större andel gnälliga personer men det är långt ifrån en sanning för de allra flesta, framförallt de vårdyrken med universitetsutbildning.
Jobbade du själv inom vården eller hade du bara haft en sambo som pluggade till ssk?
trädgårdsmöbel
2017-01-24, 17:50
Varför är det så himla hemskt att gnälla om saker och ting tex. att lönen är dålig? "-Gör nåt åt det då, byt jobb!" kanske ni säger, men har ni tänkt på att man kanske inte alls vill byta jobb, utan faktiskt bara vill gnälla?
TheBeach97
2017-01-24, 18:03
Det är en gammal tjejkompis som jag såg dela detta inlägg nämligen, hon har jobbat som undersköterska i typ 3 veckor så jag förstår inte riktigt hur hon kan "veta" så mycket om yrket eller hur illa/slitsamt det är, så jag tänkte att det till viss del kanske har med själva "kulturen" att göra. Dvs hon sätts i ett team med andra undersköterskor såklart som gnällt sen urminnes tider så då börjar hon också göra det per automatik.
svenbanan
2017-01-24, 18:20
Jaja lugna dig det var inte mitt förslag och det blev fort nerröstat av sjuksköterskornas fackförbund ändå :)
Jag är rrrrrosenrrrasande
Diomedea exulans
2017-01-24, 18:26
Varför är det så himla hemskt att gnälla om saker och ting tex. att lönen är dålig? "-Gör nåt åt det då, byt jobb!" kanske ni säger, men har ni tänkt på att man kanske inte alls vill byta jobb, utan faktiskt bara vill gnälla?
Eller hoppas att nån hör gnället och höjer lönen.
Raschmus
2017-01-24, 18:36
Det är kvalificerat skitsnack att bunta samman "vården" och säga att det finns en gnällkultur. Vissa områden hyser större andel gnälliga personer men det är långt ifrån en sanning för de allra flesta, framförallt de vårdyrken med universitetsutbildning.
Jobbade du själv inom vården eller hade du bara haft en sambo som pluggade till ssk?
Som jag började mitt inlägg så är min erfarenhet av vården som medborgare men också som sambo till usk.
Jag kanske har fel men jag har inte den bilden som du beskriver, tvärtom.
Däremot har du säkert rätt i att ju mer bildning desto mindre "gnäll-kultur". Så är ju arbetslivet generellt sett.
Av de gånger jag senast haft vård i Sverige så har jag snackat med läkare som jobbat många timmar som borde varit för mycket. Samt på akuten inte så länge sedan väntade vi i korridoren med alla andra där i 12 timmar innan det var vår tur för ev, stroke. En man hade varit där i bortåt 2 dagar och fick då mat för första gången. Om det är jobbigt så borde det vara det bakom scenen också, lite här och där. Hade tveksam erfarenhet av svensk vård, tror den lider överlag. De kan nog klaga. Cigaretterna ser jag som självmedicinering och ett substitut för maten som de då inte har råd med eller ens känner hunger för. I alla fall så tar jag deras klagomål på allvar.
Patriarch K
2017-01-25, 15:56
Det är en viss typ av folk som söker sig till denna tjänst (och fortsätter resten av livet). Jag vet inte hur jag ska formulera mig på ett snyggt sätt, men min analys är väl att det inte direkt är de skarpaste knivarna i samhället, utan att lägga någon värdering i det eller på något vis klanka ner på tjänsten i sig, då den är otroligt viktig och borde vara mer välbetald.
Därav kanske det blir en "gnällkultur"/avundsjuka som Raschmus nämnde? Och att de aldrig skulle få för sig att själv göra någonting åt det "tunga" jobbet, såsom att gå till gymmet och träna upp sin kropp så att man inte sliter ut sig. Och att de i stället sliter ut sig och gnäller i stället?
Alla jobb är tunga på sitt sätt. Till och med en musiker måste ha styrketräning som en del av sitt jobb, annars sliter de ut sig. En brevbärare skulle behöva träna också för att inte slita ut sig. En kassörska skulle behöva träna för att inte slita ut sig och sitter man på kontor är det verkligen viktigt med träningen.
Mycket tror jag sitter i skallen och just denna tjänst tror jag är överrepresenterad av en viss typ av folk med en viss typ av mentalitet, och de hade säkert klagat lika mycket på andra arbetsplatser, men de kanske inte testat på så mycket annat?
Tolka mig rätt, det är bara min syn på det hela och jag har säkert fel rent generellt.
Är man och har jobbat som uska i dryga 15 år på allehanda ställen. Visst, en och annan dag kan vara en aning stressig när eventuell kollega är sjuk, en period med någon aggressiv brukare eller vad som men överlag så begriper jag ingenting av allt gnäll. Alla arbeten har sina stressmoment. Som någon sa, är arbetet för fysiskt krävande så är det du som är för klen, börja träna. Blir du sönderstressad, se över din mentalitet eller sök dig vidare, alternativt har du satt dig på helt fel plats från början. Vården består av mycket lyft, att kunna prioritera, samt mycket stök. Vissa vi vårdar slåss, skriker, spottar och fräser, de spjärnar emot allt vad de förmår, de väger bly samt är så otympliga de bara kan bli, ja men då kanske du är fel person på den avdelningen om du väger 45kg, har axelbredd som en huggorm med en mentalitet under det normala. Jag begriper verkligen ingenting och då har jag som sagt sett det mesta inom vården som uska. Gnälls gör det någonting fruktansvärt hur som. Personal som gnäller över att brukarna tjatar hål i huvudet på dem, ja men du jobbar ju för fan på en demensavdelning, vad hade du förväntat dig??
beckman88
2017-01-27, 04:41
Jobbar som sjuksköterska på en akut stroke/medicinavdelning på ett av Sveriges största sjukhus där platsbristen är som värst just nu. Jag inbillar mig att min jobbdag blir mycket vad jag själv gör den till och min egna inställning till mina uppgifter. Det är människor jag jobbar med och dem är sjuka, rädda, arga och alla känslor man kan tänka sig.
Det är sant att man som vårdpersonal får "stå ut" med mycket; slag, spott, hot. Det är dock inget som står skrivet i våra riktlinjer att vi ska behöva ta. Blir en patient hotfull, aggressiv och inte vill lugna ner sig så lämnar jag över personen till väktare på plats. Jag upplever att flertalet av mina kollegor klagar mer på sjukhuset som helhet och att "allt var bättre förr", det kanske det var på vissa plan. Det är mycket prat om att vårdpersonalens löner är väldigt låga, i jämförelse med vad? En läkare? pilot? Kollar man över lönerna hos andra i professionen som har lika mycket eller mer studier i grunden så ligger ssk kanske bra till. Alla passar inte att jobba inom vården, och det kommer fram rätt fort när man kollar på vilka som klagar. INGEN bör välja vårdyrket för pengarnas skull, blir du usk/ssk/fysioterapeut/arbetsterapeut/logoped/dietist så kommer du någon gång klaga på din lön medan den stiger med 100-800kr/år.
Jobbar som sjuksköterska på en akut stroke/medicinavdelning på ett av Sveriges största sjukhus där platsbristen är som värst just nu. Jag inbillar mig att min jobbdag blir mycket vad jag själv gör den till och min egna inställning till mina uppgifter. Det är människor jag jobbar med och dem är sjuka, rädda, arga och alla känslor man kan tänka sig.
Det är sant att man som vårdpersonal får "stå ut" med mycket; slag, spott, hot. Det är dock inget som står skrivet i våra riktlinjer att vi ska behöva ta. Blir en patient hotfull, aggressiv och inte vill lugna ner sig så lämnar jag över personen till väktare på plats. Jag upplever att flertalet av mina kollegor klagar mer på sjukhuset som helhet och att "allt var bättre förr", det kanske det var på vissa plan. Det är mycket prat om att vårdpersonalens löner är väldigt låga, i jämförelse med vad? En läkare? pilot? Kollar man över lönerna hos andra i professionen som har lika mycket eller mer studier i grunden så ligger ssk kanske bra till. Alla passar inte att jobba inom vården, och det kommer fram rätt fort när man kollar på vilka som klagar. INGEN bör välja vårdyrket för pengarnas skull, blir du usk/ssk/fysioterapeut/arbetsterapeut/logoped/dietist så kommer du någon gång klaga på din lön medan den stiger med 100-800kr/år.
Får man fråga vad du har för grundlön? Har du haft bra löneutveckling?
Scratch89
2017-01-28, 15:45
Sjuksköterskor har inte dålig lön, det är kvalificerat skitsnack. Återigen; jämfört med vad? Vi fysioterapeuter ligger generellt lägre än dem, t.ex, och vi har samma utbildningslängd.
Däremot tror jag att de har en sämre arbetsmiljö, betydligt sämre. Men det hjälper ju inte med en löneförhöjning.
Jag har hört historier från sjuksköterskor som talar jättebra om sin gamla karriär, visar bilder och drömmer sig tillbaka. Jag hade själv PRAO, för tråden orelevant länge sedan, början av 80 talet på en äldreavdelning och minns att jag var rädd först men sedan gillade allt. De äldre var födda på 1800 talet och var pratsamma om de kunde och man kunde se hur vackra de en gång varit på något sätt. Nu var det ett idylliskt område och jag vet ju inte hur det egentligen var att faktiskt jobba där. Att det jobbar folk med detta som inte borde vara där har jag märkt och att somliga klagar men hur hamnade de där? har de studerat eller är de placerade där av någon? Annars kanske det är ett sådant jobb som kräver en ovanlig typ av människa.
Kan ju också säga att jag hade en del tuffare uppgifter även som PRAO. Första dagen visade de mig en tyst korridor där de sade "Här dör man", tog en dag att mentalt komma över det. Har jobbat med gravgrävning en del efter det och det är också nåt man måste komma över, helst första dagen.
Men en sådan "surball" klagostämning som beskrivs i tråden finns ju på många kneg fast det inte borde, är sjuksköterskor värre egentligen?
Sedan finns somliga andra yrken som har starka fackförbund bakom sig och man får hjälp medan andra yrken inte har det stödet på samma sätt, samt att det finns andra "-verk" som bara stöder faktumet att folk sliter ihjäl sig mentalt. Hur ser det ut med det i vården?
Diomedea exulans
2017-01-28, 17:16
Annars kanske det är ett sådant jobb som kräver en ovanlig typ av människa.
Jag har pluggat 1,5 termin som sjuksköterska, hoppade av i termin 2. Jag märkte på min andra praktik att jag hade för dåligt minne för jobbet. Man samlades varje morgon och hade ett möte där man pratade om vad varje patient hade för status, jag glömde nästan allt som sades där. Plus att man snabbt var tvungen att lära sig var saker låg, så man kunde hämta dem om chefen sa t ex "hämta en handduk". Droppen som fick bägaren att rinna över angående att hoppa av utbildningen var att handledaren tyckte att jag skulle göra det. Så man behöver kunna "hålla många bollar i luften" för att klara av jobbet.
Droppen som fick bägaren att rinna över angående att hoppa av utbildningen var att handledaren tyckte att jag skulle göra det.
Var hans resonemang samma som ditt?
Diomedea exulans
2017-01-28, 21:19
Var hans resonemang samma som ditt?
En hon var det... Men hon tyckte dels att jag inte verkade tillräckligt intresserad, dels att jag var för dålig på att lära mig saker.
Ja, jag tyckte likadant, plus att jag hade typ fem omtentor hängande över mig.
TheBeach97
2017-01-28, 23:17
En hon var det... Men hon tyckte dels att jag inte verkade tillräckligt intresserad, dels att jag var för dålig på att lära mig saker.
Vad jobbar du nu som istället då?
Diomedea exulans
2017-01-28, 23:18
Vad jobbar du nu som istället då?
Jag var telefonintervjuare i fem år, nu pluggar jag en bildproduktionsutbildning.
Skrev inte du att du fick ganska högt på högskoleprovet i någon tråd? Det tyder ju på bra minne och inlärningsförmåga.
5 omtentor på 1.5 terminer, ja, då var du nog inte så motiverad.
Jo det är det som är det tunga men vid riktigt otympliga människor så finns det portabla lyftar så jag förstår inte egentligen vad det fysiskt tunga är.
Man har hjälpmedel men dem fungerar inte alltid speciellt inte om patienten kämpar emot..
Diomedea exulans
2017-01-29, 11:10
Skrev inte du att du fick ganska högt på högskoleprovet i någon tråd?
Jo, 1,6, vilket, har jag för mig, innebär bland de högsta 10 procenten.
Det tyder ju på bra minne och inlärningsförmåga.
Tycker jag inte. Tänk på stereotypen om den förvirrade professorn, som är superintelligent men går runt i sin egen lilla värld och missar allt som sker runtomkring honom.
Min största styrka är ord-delen, tror jag fick 100 % rätt där. Sen är jag inte helt usel på matte och läsförståelse. Det är en helt annan grej än att snabbt kunna lagra information i skallen.
5 omtentor på 1.5 terminer, ja, då var du nog inte så motiverad.
Nä. Jag trodde sjuksköterska var ett bra jobb för mig, eftersom jag älskar att ta hand om saker. Men jag hade fel.
beckman88
2017-01-31, 20:05
Får man fråga vad du har för grundlön? Har du haft bra löneutveckling?
Har en grundlön just nu på 26.200kr Innan OB.
OB utgör ca 20% av min lön då jag jobbar mycket nätter, Beroende på månad får jag ut mellan 22k-32k efter skatt på en 100% tjänst. Började på 23.000 för 3 år sen så jag tycker det har gått rätt snabbt uppåt!
Anledningen till att man får bättre betalt är för att det råder brist på undersköterskor.
beckman88
2017-01-31, 20:43
Anledningen till att man får bättre betalt är för att det råder brist på undersköterskor.
Vet inte vilken sjukhus du jobbar på men i GBG är det helt klart SSk brist som gäller, vi har undersköterskor i "överflöd" (vilket är bra). Anledningen till at man får "bättre" betalt är för att sjuksköterska är ett relativt bra betalt yrke i dagsläget samt hur personen i fråga agerar på sin arbetsplats.
Har aldrig heller hört någon inom dessa yrkeskategorier säga att de utbildade sig för just pengarnas skull heller. Men det hindrar inte att man begär bättre lön för mer arbete och högre arbetsbelastning där många de facto riskerar t.ex. utmattning. Själv har jag sedan yrkeslivets start för mindre än ett år sedan haft tre kollegor som blivit heltids- eller deltidssjukskriva relaterat till utmattning.
Att begära adekvat lön är inte att välja yrke för pengarnas skull. Det är att uppskatta sig själv, ens kunskaper och vad man kan tillföra en bransch som är livsviktig för väldigt många. Finns ingen vinst med att sälja sig själv billigt. Blivit itutad samma sak från mer erfarna kollegor, att man inte väljer dessa yrken för pengarnas skull som att det innebär att man inte ska förvänta och begära mer. Känns tämligen skevt.
Råder snarare brist på usk i vissa verksamheter. Många landstingstjänster i storstadsområdena har 50+ sökande per tjänst.
Här i Skåne råder det brist på undersköterskor i alla verksamheter. Jag trodde inte att vi skulle blanda in SSK i detta, man har ju hört exempel om de sjuksköterskor som tjänar 21.500kr i månaden, det är ju helt sjukt.
Här i Skåne råder det brist på undersköterskor i alla verksamheter. Jag trodde inte att vi skulle blanda in SSK i detta, man har ju hört exempel om de sjuksköterskor som tjänar 21.500kr i månaden, det är ju helt sjukt.
Gå in och kolla på antal sökande på varje tjänst.
http://www.skane.se/jobba-hos-oss/Lediga-jobb/?cat=13957
Kommunalt må det råda brist på sina håll, men det är ett verksamhetsområde.
3000kr högre i ingångslön än industriarbete lokalt där jag kommer från. Är väl ungefär vad man kan räkna med för ökad lön efter sin utbildning i många fall. 90% av det här forumet lever ju i en fantasivärld där man tror att alla tjänar 30k+ som ingångslön.
OB utgör ca 20% av min lön då jag jobbar mycket nätter, Beroende på månad får jag ut mellan 22k-32k efter skatt på en 100% tjänst. Började på 23.000 för 3 år sen så jag tycker det har gått rätt snabbt uppåt!
Då har jag högre grundlön än dig (som usk). Dock arbetar jag 8-17 vardagar så jag har ingen OB alls.
Scratch89
2017-02-01, 16:05
Att få UT 32 tusen är en jäkla skaplig lön.
Xtreme-G
2017-02-01, 16:11
Att få UT 32 tusen är en jäkla skaplig lön.
Verkligen. Men grejen med folk som har en såpass varierande lön är att de gärna visar upp någon enstaka fet lönecheck där den enda anledningen till att den är så stor egentligen är att de i snitt tjänar under gränsen för statlig inkomstskatt. 32.000 netto kräver ju ca 45.000 brutto som snittlön.
beckman88
2017-02-03, 02:01
Verkligen. Men grejen med folk som har en såpass varierande lön är att de gärna visar upp någon enstaka fet lönecheck där den enda anledningen till att den är så stor egentligen är att de i snitt tjänar under gränsen för statlig inkomstskatt. 32.000 netto kräver ju ca 45.000 brutto som snittlön.
Precis, 32.000 är ju månader när jag kanske jobbat 120-130% vilket innebär 0 socialt liv. Vanligtvis ligger det runt 25k.
är verkligen 25 rent så dåligt det då? för att jobba typ vanligt? Jag säger inte att det är en fantastisk lön som inte kan jämföra sig med något annat men i mitt tycke inte speciellt dålig heller.
25 ut låter väldigt bra i mina öron. Vad ligger snittlönen på i Sverige? Jag har typ 20 ut efter skatt på 5-skift industri.
Tapatalk
Akerhage
2017-02-03, 13:42
Verkar gnälla på allt. Även lönen när den bevisligen då är ganska bra?
Bättre än vad jag tjänade som systemtestare (IT) och även nu som Receptionist.
Bättre än mig som doktorand. Sen om vi räknar per timme så blir det nog mer än dubbelt så hög lön.
:D
är verkligen 25 rent så dåligt det då? för att jobba typ vanligt? Jag säger inte att det är en fantastisk lön som inte kan jämföra sig med något annat men i mitt tycke inte speciellt dålig heller.
25 000 netto är absolut inte dåligt. Beroende på vilken kommun man bor i så är det ungefär vad en ekonom, jurist eller civ.ing får ut i lön efter att ha arbetat något år (eller några år om det är statligt).
Det är väl runt 32-33kkr före skatt? Helt okej lön.
Löneutvecklingen för usk och ssk är iofs sämst, vilket den inte är för t.ex. en jurist. Den är väl lite bättre nuförtiden, men fram tills för inte alls länge sedan var den i stort sett noll.
Forskare är fö oftast påfallande dåligt betalda om de jobbar i offentlig forskning, typ universitet.
Löneutvecklingen för usk och ssk är iofs sämst, vilket den inte är för t.ex. en jurist. Den är väl lite bättre nuförtiden, men fram tills för inte alls länge sedan var den i stort sett noll.
Forskare är fö oftast påfallande dåligt betalda om de jobbar i offentlig forskning, typ universitet.
Löneutvecklingen för en ssk kan varaa väldigt bra om man ser till att byta arbete med jämna mellanrum och specialiserar sig. Detsamma gäller för statligt anställda jurister (vilket väldigt många är). Löneutvecklingen för jurister på myndigheter som sväljer många jurister som exempelvis Skatteverket är icke-existerande. Enda sättet att få upp sin lön mer än några hundralappar om året är att byta arbete.
BelowAverage
2017-02-03, 23:46
Vet du vad en "normal" forskare kan tänkas få ut ungefär? Vem får de finansiering av, är de projektanställda för att uppnå något specifikt eller anställda på forskartjänst?
Kanske finns bägge varianterna?
Har ingen aning själv och är lite nyfiken på hur det ser ut.
Finns det något slags prestationskrav? Eller kan man forska och bära lön utan att någonsin nå resultat?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.