Visa fullständig version : Fruktos
Vad är lämplig dos av fruktos efter träning??.....jag gör en egen gainer istället för att köpa den det blir billligare helt enkelt....känns lite för sött för att kunna funka....jag blandar nu 100g efter träning....blir jävligt sött...kan det vara bra???tänker på diabetes risken när man dricker den....Inga svar om kör inte fruktos eller liknande....vill bara veta om det e inga problem och helst en rekomenderad dos....
////Kimpaa:bpump:
King Grub
2004-04-25, 18:36
Efter träningen tror jag inte det finns någon rekommenderad dos, inte om du menar enbart fruktos. Fruktos fyller på leverglykogenet, inte muskelglykogenet. En mindre del av kolhydratintaget, säg 20 gram om resten av dina 100 gram utgörs av druvsocker, kan vara lagom. Att bara inta fruktos som kolhydratkälla efter träningen är tämligen värdelöst.
Han har nog bara missuppfattat det och ville ha dextros istället, eller så har han läst på någon gainerförpackning om fruktos.
Fruktos är förövrigt mycket sötare än vanligt socker när det är kallt och mindre sött när det är varmt så det förvånar mig inte att det smakar väldigt sött.
Maltodextrin är nog rätt.
jag har då inte blandat ihop nånting jag har tränat ett bra tag och känner till vad som finns i gainer m.m men nu när man är lite strapt for cash så blire lite svårt att inhandla gainer hela tiden.....men finns det nån webshop som man kan inhandla maltodextrin???
King Grub
2004-04-26, 10:04
Dextropur finns i vilken matvaruaffär som helst, minst lika billigt som fruktos. Använd det till vasslet.
bra men då går ja på ICA snart och inhandlar så man inte stannar i tillväxten;) tackar för alla råd.....
///Kimpaa:bpump: :kinky:
Vill bara utfärda en lite varning:
Dextropur är VÄLDIGT sött och sliskigt om du frågar mig. Så köp inte den största förpackningen första gången...
Själv tänkte jag besöka någon lämplig affär och köpa maltodextrin nästa gång.
Tycker Dextropur sätter lite smak på protein drinken(:
kanske är det för man har en säck med naturell protein;)
finns det nått man kan göra för att få drinken att bli mindre söt?
Originally posted by Kimpaa
finns det nått man kan göra för att få drinken att bli mindre söt? Använda maltodextrin i stället... ;)
vågar man alltså langa ner ca 100 gram dextropur i drinken ? känns ju helt sjukt!
King Grub
2004-04-26, 19:44
Originally posted by CroCop
vågar man alltså langa ner ca 100 gram dextropur i drinken ? känns ju helt sjukt!
Cirka 0.8-1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt brukar vara ypperliga riktmärken att utgå från.
Originally posted by CroCop
vågar man alltså langa ner ca 100 gram dextropur i drinken ? känns ju helt sjukt! Ja, för fan... Dundra på! Det blir 91 g härliga kolhydrater att sluka efter ett hårt pass.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.