Visa fullständig version : Olika syror och tandhälsa, spelar det roll?
Under en viss tid har jag varit under tron att läsk/saft/etc. med fosforsyra är sämre för tänderna än läsk/saft/etc. med andra syror så som citronsyra, endast med hänsyn till tillsatta syror. Anledningen skall ha varit att fosforsyra är en av de "starkare" syrorna.
Nyligen ställde jag en fråga till tandläkare via hemsida för folktandvården i Stockholm om huruvida det spelar någon roll vad gäller tandemaljen om en läsk med ph 4 innehåller fosforsyra eller någon annan syra så som citronsyra, dennes svar var då nej och att det av värde var just ph.
Nu vill jag givetvis utreda frågan vidare hos Kolozzeums elit. Spelar det någon roll vilken typ av syra som finns i en produkt vad gäller tandhälsan om totala ph inte skiljer sig?
Jag skulle tro att tandläkaren har rätt, att det är just surhetsgraden som spelar roll, om det är utspädd saltsyra eller citronsyra med samma PH så spelar det ingen roll. Min gissning...
Luca Brasi
2017-01-16, 15:46
PH verkar rimligt.
Skull snarare säga styrkan på syran ( läs pKa). Nu är fosforsyran och citronsyra så starka syror att det inte spelar någon roll för emaljen. Men snart kommer säkert kolsyran upp på tapeten och den är mycket svagare syra.
Skull snarare säga styrkan på syran ( läs pKa). Nu är fosforsyran och citronsyra så starka syror att det inte spelar någon roll för emaljen. Men snart kommer säkert kolsyran upp på tapeten och den är mycket svagare syra.
Betyder det då att det skiljer sig mellan två lösningar med samma mängd vätska och PH men där syror med olika pKa använts? Återigen, vad gäller tandhälsa.
Lägre pKa ger lägre pH på en ren lösning av syran. Men pH är mer relevant på rena lösningar. Saliv är en komplex lösning med olika protein. Då blir pKa som beskriver syrans styrka bättre eftersom frågan egentligen handlar om hur bra syran löser upp emaljen.
Men både citronsyra och fosforsyran är så starka att de löser upp emaljen.
Lägre pKa ger lägre pH på en ren lösning av syran. Men pH är mer relevant på rena lösningar. Saliv är en komplex lösning med olika protein. Då blir pKa som beskriver syrans styrka bättre eftersom frågan egentligen handlar om hur bra syran löser upp emaljen.
Men både citronsyra och fosforsyran är så starka att de löser upp emaljen.
Så tills det att de börjar proppa läsk med Bensoesyra så spelar det egentligen ingen roll alltså?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.