handdator

Visa fullständig version : Duffelbag/Ryggsäck vid löpning.

Kräket
2017-01-13, 12:57
På jakt efter en rymlig, slitstark och flexibel duffelbag med axelremmar i storleken 50 - 60 liter. Ska användas till att innehålla mina gymgrejer (bälte, skor, handduk m.m.) samt grejer till jobbet.

Har tidigare använt XXL:s duffelbag-ryggsäck, som nu gått sönder. Ett önskemål är att modifiera ryggsäcken så att det ska gå att springa med den. Nu vet jag att en så pass stor ryggsäck aldrig helt ut kommer kännas bekväm att löpa i. Jag har dock lyckats modifiera min gamla ryggsäck (och min löpning) så att det gått att springa. Kanske inte helt bekvämt men ändå.

Någon som provat något dylikt och har tips eller rekommendationer kring eventuell duffelbag-ryggsäck?

svenbanan
2017-01-13, 13:39
Jag vet inget om ryggsäckar egentligen, men av nån anledning fick jag för mig att komma med input ändå...

Du vill alltså springa till jobbet med ryggsäcken innehållande vanliga kläder samt gymkläder så du också kan styrketräna i anslutning till jobbet?

Om du springer till jobbet så kan du kanske lämna en väska med kläder där? Ifall du springer till jobbet varannan dag så kan du ju ta med dig grejer dagen innan kanske? Eller så tar du med dig en stor jäkla väska med flera omgångar kläder en dag (då du inte springer), och tar en omgång kläder varje dag du springer till jobbet.

Ifall detta inte är möjligt så kanske det finns nån större typ av ryggsäck för löpning som du kan få ner grejerna i? Kanske inte 50-60l, men 30l borde gå att få tag i kan jag tänka mig. Du kan ju kanske googla runt och kolla efter vad de har på sådana där expeditionstävlingar eller fjällultror eller liknande.

Jag tror det bästa vore om du började med att försöka slimma ner vikten och volymen på vad du måste ha med dig, så du kan komma undan med mycket mindre volym. Typ fivefinger skor eller nåt att gymma i, och en minimalistisk trasa till handduk etc.

Sen skulle jag även tro att löpträningen bli rätt wonky av att du släpar på en sån massa grejer. Kanske kunde du istället cykla eller nåt?

shadowfire
2017-01-13, 15:11
Jag älskar mina duffelbags (the north face) som är bland de bästa i sin klass för expeditioner osv. Jag vettifarao om jag hade velat springa med en sådan på ryggen dock, men vill du ha en bra duffel som är tålig och bra att resa med osv så spana in TNF.

Annars skriver jag under på det mesta av det som bananen skrev. Om du nu måste ha med dig mycket prylar, så hade åtminstone jag valt att utgå från en rymlig och skön ryggsäck att springa i (dvs valt bort duffelgrejjen helt). Du har ventilerade ryggsäckar i lättvikt typ Osprey Exos som är på 40-60 liter som alla gånger är skönare och bättre för löpsteget.

Kräket
2017-01-13, 20:35
Tack för era svar! Vet att det inte är en optimal lösning med att springa med duffelryggsäck. Det gick dock (lite wonkie) med min gamla, och med extra spännen kanske det kan bli ännu bättre. Huvudsaken är att den är tålig också, för den kommer även användas för mina veckohandlingar på mitt lokala storköp.

micke81
2017-01-13, 23:26
Håller med tidigare skribenter i tråden.
Lägger gärna till en tanke om att du bör titta på komprimeringsmöjligheterna på ryggsäcken(om du kan leva med en sådan istället för duffel), det är en klar fördel om du på så vis kan få vikten så fast och nära ryggen som möjligt om du nu skall springa med ryggsäck, detta för att spara på hela kroppen.