handdator

Visa fullständig version : Hålla hungern i schack och ämnesomsättningen hög genom att äta ofta?

MaxTheMarketer
2017-01-11, 10:59
Tjena! Jag såg en webblektion om hunger och ämnesomsättning och då sa "professorn" att i magsäcken finns ämnena leptin och ghrelin som kontrollerar hungern (han påpekade oxå självfallet att det hela är mer komplicerat än så men ändå).

När man äter så ska det tydligen ska ta cirka 20 minuter innan dessa ämnen säger åt hjärnan att "ok nu behöver du inte vara hungrig" så det var ett tips att förebygga "överätning" genom att man äter långsamt så ämnena hinner reagera på den inkommande födan i magsäcken.

Sedan tipsade professorn om att man skulle äta lite och ofta och varje gång man blir hungrig. Enligt professorn så styr dessa två ämnen inte bara hungern utan även ämnesomsättningen.

Så om man struntar i att äta när man är hungrig och försöker "svälta bort" sin vikt/fett så kmr dessa ämnen se till att större mängder av inkommande kaloriintaget lagras mer som fetter och på så vis få sämre ämnesomsättning/lägre fettförbrukning.

Med hög ämnesomsättning menar jag alltså att man bränner mer fett vid energiförbrukningen än att det är mer fetter som lagras. Självfallet rekommenderade professorn att man småäter vettiga saker då som frukt, grönsaker å sånt och inte ger sig på idiotiska snacks som snickers osv.

Frågan är då: är professorn helt ute och cyklar eller finns det något vett i det hela att äta något väldigt enkelt för att hålla dessa två ämnen i schack i magsäcken så att ämnesomsättningen kan vara hög så magsäcken inte tror att "oj vi är i svältläge, förbered att lagra inkommande kalorier som fetter"?

Tack för svar på förhand! / Max.

King Grub
2017-01-11, 11:02
Nonsens, har varit uppe dussintals gånger.

Cykelcykel
2017-01-11, 11:47
Genom att äta lite och ofta vänjer du bara kroppen att bli hungrig ofta.
Ät regelbundet bara

Starke75an
2017-01-11, 12:18
Har en kompis som varit rejält överviktig länge. Han fick ordning på sitt ätande med att ha med sig äpplen som han åt när hungern kom.

Verkade fungera ganska bra i allafall.

Gerdler
2017-01-11, 12:35
Jag vet att ghrelin sjunker av att magsäcken blir fylld men påverkas inte leptinet snarare av blodsocker/insulin och sånt skit?

Har en kompis som varit rejält överviktig länge. Han fick ordning på sitt ätande med att ha med sig äpplen som han åt när hungern kom.

Verkade fungera ganska bra i allafall.
Var ju för att han åt äpple istället för något mer kaloririkt, inte för att han åt ofta.

Starke75an
2017-01-11, 12:56
Jag vet att ghrelin sjunker av att magsäcken blir fylld men påverkas inte leptinet snarare av blodsocker/insulin och sånt skit?

Var ju för att han åt äpple istället för något mer kaloririkt, inte för att han åt ofta.

Han åt mycke när han väl blev hungrig. För mycke.

Som svar på rubriken

MaxTheMarketer
2017-01-13, 09:13
Så om jag förstått rätt så behöver man inte oroa sig om ökad fettlagring för att man skulle skippa att äta för att man är hungrig för att man vill ligga på kaloriunderskott under som styrketräning? (som jag vill i detta fall)

Bara fortsätta styrketräna å ligga på kaloriunderskott (som jag vill i detta fall) oavsett om man känner sig hungrig eller inte under processen, för fettbränningen håller sig hög då ändå?

King Grub
2017-01-13, 09:17
Fettförbränningen ökar givetvis när man inte äter.

Täcker man inte kroppens energibehov via maten, tvingas den ta av kroppsfettet i stället.

När man äter stänger man av fettförbränningen och sätter igång fettinlagringen. Sedan övergår det gradvis till ökad fettförbränning och minskad fettinlagring igen ju längre tid det går utan födointag. Sett över dygnet kommer fettbalansen (inlagring minus förbränning) att motsvara kaloribalansen, oavsett hur man delar upp det totala kaloriintaget på antal måltider.

AlexGBG
2017-01-16, 12:12
Ät lite och sällan och du går ner i vikt, kombinera ihop med ett relativt högt proteinintag och styrketräning.

Beemel
2017-01-16, 14:54
Ät lite och sällan och du går ner i vikt, kombinera ihop med ett relativt högt proteinintag och styrketräning.

It's that simple! =)