handdator

Visa fullständig version : Förklara breathing(abdominal bracing?) för mig

frys
2017-01-09, 21:38
Har aldrig riktigt förstått hur man ska spänna magen vid böj och mark. och kanske även andra övningar. Då jag haft lite problem i länden kanske pga av dåligt buktryck så kan vara bara att åtgärda det som en av sakerna mot en säkrare träning

VcY3YSW9vX4

har hittat detta + lite från JTS men förstår inte riktigt hur han menar.

paropirat
2017-01-10, 10:15
Ta ett djupt andetag och fyll magen (inte bröstet) med luft. Spänn magen på samma sätt som man gör om någon ska slå en i magen.

Bob90
2017-01-10, 10:31
Ta ett djupt andetag och fyll magen (inte bröstet) med luft. Spänn magen på samma sätt som man gör om någon ska slå en i magen.

Jag tycker det är extremt svårt att få till i knäböj av någon anledning. Vid marklyft, press och liknande så fungerar det bra men vid knäböj så känns det som att jag inte kommer kunna sätta mig i böjen om jag spänner upp.

koncept
2017-01-10, 10:52
Jag brukar tänka att bålen (dvs 360 grader runt, inte endast magen där fram) ska bli som ett fast paket.

Tänk att bäckenet är en skål och bröstkorgen är en uppochnervänd skål. När du sätter buktrycket ska de två skålarna passa ovanpå varandra. Det som ofta händer när folk spänner ut magen (i tron om att det är så man skapar buktryck) är att de hamnar i svank. Tänk t.ex. på den svank som överviktiga personer eller gravida kvinnor har. När det har skett passar inte längre de två skålarna utan en glipa har bildats på en sidan. Det är inte en stabil bål under belastning.

Du vill alltså att bålen ska vara rak och fast hela vägen runt. Bröstkorg och bäcken/höft ska kopplas ihop som ett.

För mig har det hjälp att tänka att jag ska andas in i ländryggen samt att revbenen ska ner, detta för att jag har en tendens till svag svank. Om du sätter fingrarna på revbenen och spänner magen som om någon ska slå dig i magen så kan du känna att revbenen flyttas nedåt.

Gerdler
2017-01-10, 12:20
Gillar det koncept skriver.

Det finns många som säger att man ska spänna ut magen, jag fattar inte varför. Ibland säger de det i kombination med att man ska tänka att någon ska slå en i magen. Finns det verkligen folk som spänner ut magen för att ta emot ett slag i magen?

Jag spänner på samma sätt med och utan bälte. När bältet är av så spänns magen varken in eller ut, den bara spänns. När jag har bälte på blir resultatet att jag spänner ut magen när bålmuskulaturen spänns, eftersom bältet har tryckt ihop bålen något mer än den är i sitt naturliga stadium.

Vad gällande andningen så tycker jag det kommer av sig själv, jag har svårt att förklara det för någon mer än att jag andas in ganska kraftigt och spänner bålen.

paropirat
2017-01-10, 12:28
Ibland visualiserar jag också torson som en behållare, och att jag efter det stora andetaget ska pressa ned luften på samma sätt som i en sån där manuell kaffepress. Lite överkurs kanske men min hjärna funkar bra med såna visuella queues!

Gerdler
2017-01-10, 13:43
Det låter mycket mer likt det jag tycker man ska göra än att "spänna ut magen".

frys
2017-01-10, 21:35
blir så jävla snurrig. jag kan ju typ spänna magen inåt, typ "på plats"(mitten) samt utåt. mina revben verkar välja mellan att gå utåt eller uppåt. ska försöka öva på detta.

jag har typ 0 kroppskontroll =(

innan har jag mest bara blåst in massa luft och håller kinderna utblåsta(lol) under varje rep o då har jag fått ett bra tryck som gav mig 5-10kg mer i lyftet jmf med att bara dra in luft vanligt. kanske har gjort rätt då egentligen?