handdator

Visa fullständig version : Kebabkött

Starke75an
2017-01-06, 17:57
Hur ska kebabköttet vara enligt er. "Riktigt" kött eller pressat kött?

r3mpuh
2017-01-06, 18:07
Hur ska kebabköttet vara enligt er. "Riktigt" kött eller pressat kött?Smålandskebab.
Förslagsvis Milano i Sävsjö.

Starke75an
2017-01-06, 18:13
Smålandskebab.
Förslagsvis Milano i Sävsjö.

Smålandskebab?

r3mpuh
2017-01-06, 18:27
Smålandskebab?http://www.bilddump.se/bilder/20170106182418-62.63.237.197.jpg

baktung
2017-01-06, 18:34
Jag föredrar den varianten man får på ett vanligt gatukök. Inga konstigheter så som kycklingkebab.

svartakronan
2017-01-06, 18:40
Nötkött kebab och dränkt i stark och vitlökssås, mums.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

anvihl
2017-01-06, 18:47
http://www.bilddump.se/bilder/20170106182418-62.63.237.197.jpg

Fan vad kränkt jag blev, smålandskebab är nötköttskebab, det där är gyros.

r3mpuh
2017-01-06, 18:59
Fan vad kränkt jag blev, smålandskebab är nötköttskebab, det där är gyros.Jag vet inte vilket land du bor i anvihl, men här i Sveriges centrum aka småland så serverar vi inte nötkött som standard utan kvalité. Småland består av Sveriges Jerusalem Jönköping, Gislaved, Sävsjö & Bodafors.

Offtopic: Nässjö centrum har så äcklig kebab att man vill spy, så dem får inte vara med i småland längre: Uteslutning utan möjlighet till överklagan.

Mental
2017-01-06, 19:47
http://migrated.ifokus.se/uploads/2d1/2d1a91e0e4ec7af6d97d1d50b8ca5187/dscn1628.jpg

VS

https://i.ytimg.com/vi/pz0l9Hxx_9I/maxresdefault.jpg

Oaktat vad man kallar vad så föredrar jag den övre, men pizzahaken häromkring kör med den undre.

r3mpuh
2017-01-06, 20:03
Oaktat vad man kallar vad så föredrar jag den övre, men pizzahaken häromkring kör med den undre.Det går att beställa "gyroskebabtallrik" i Stockholm/Västmanland/Uppsala/osv. men det smakar apa jämfört med när man bara beställer "kebabtallrik" på Milano i Sävsjö eller på San Marino i Jönköping. Annan kryddning här + att det är karékebaben som sitter på kebabsvarven & inte nötkött likt i sthlm/osv.

StarkaUlf
2017-01-06, 20:10
Självklart en döner på lammkött.

Shqypnia
2017-01-06, 20:26
Den godaste kebaben finns i Malmö. Falafelvagnen i Rosengård. Jebus Christ!

Don H
2017-01-06, 23:33
Självklart en döner på lammkött.

+2
Utan tvekan det klart basta.

Cooks
2017-01-07, 03:58

En riktigt god kebab och en kula i knäskålen, why not? :d

aijou
2017-01-07, 08:30
Det är ju vida känt att Småland är kebabens förlovade land. Malmö har inte en chans. I Malmö vet man ju för i helvete inte ens vad kebabsås är. Mild stark eller vitlök? Pft! *grr*

Malmö får nöja sig med att vara kung på falafel (vilket givetvis är en prestigefylld titel det med och absolut ingenting att skämmas över).

Skrivet av en 50/50 skåning/smålänning

r3mpuh vinner tråden.

Gober
2017-01-07, 09:10

Godast gyros finns hos greken på Möllan, även Pizzeria Marathon på Dalaplan har god gyros. Kebab är svårare att hitta bra, hatar den vanliga dönerkebaben med de där äckliga långa hyvlade bitarna.

Har icke testat den du nämner.

Lite random så fanns det jävligt god kebab på Sibylla i Mjölby av alla ställen, serverades med mos.

timoat
2017-01-07, 12:08
såhär ska det se ut, greq frites. så jävla gott.

https://1.bp.blogspot.com/_jt2BRgjBLtQ/R9PUZrcMeGI/AAAAAAAADBg/hJ9t772Ox3Y/s400/grecfrites.jpg

Yes
2017-01-07, 12:16
Palmyra är enda kebaberian jag käkat på där man kan misstänka att de har grundläggande matkunskaper. Kebab är ju annars kvalificerad skitmat (om än stundtals gott).

baktung
2017-01-07, 12:24
Palmyra är enda kebaberian jag käkat på där man kan misstänka att de har grundläggande matkunskaper. Kebab är ju annars kvalificerad skitmat (om än stundtals gott).

Palmyra är helt okej. Något överhypat ställe som folk brukar nämna i sammanhanget. Smakar precis som hos vilket gatukök som helst. Visst, stora portioner och salladsbuffé, men inget märkvärdigt. Mycket trista lokaler.

Yes
2017-01-07, 12:30
Palmyra är helt okej. Något överhypat ställe som folk brukar nämna i sammanhanget. Smakar precis som hos vilket gatukök som helst. Visst, stora portioner och salladsbuffé, men inget märkvärdigt. Mycket trista lokaler.
Överhypat, absolut. Det är dock fräscht och hyfsat vältillagat för att vara en kebaberiam, även om det också är skitmat likt alla andra ställen.

Gober
2017-01-07, 12:46

Därför jag föredrar en bra gyros, det är ju riktigt kött och bra marinad, ingen sammansvetsad köttsörja.

Minikubik
2017-01-07, 12:51
Finns en liten obskyr kebaberia utanför Lillkyrka/glanshammar vid Örebro. Tango heter den. Ser inget ut för världen, rätt svår att hitta i osmickrande omgivningar(bensinpumapar och gyproc) men dra åt helvete vilken fin kycklingkebab. Bästa jag har ätit utan tvekan

Yes
2017-01-07, 12:57
Därför jag föredrar en bra gyros, det är ju riktigt kött och bra marinad, ingen sammansvetsad köttsörja.
Gyros är bättre men tillhör även det den svenska matkulturen bestående av slafs på en tallrik.

baktung
2017-01-07, 12:57
Överhypat, absolut. Det är dock fräscht och hyfsat vältillagat för att vara en kebaberiam, även om det också är skitmat likt alla andra ställen.

Nutrientmässigt ingen höjdare förstås, men smakmässigt skulle jag nog föredra en kebabrulle ibland även om alternativet heter Operakällaren. En riktigt fin kebabrulle som man äter med händerna, jag säger då det. Då mår man bra.

Yes
2017-01-07, 13:09
Nutrientmässigt ingen höjdare förstås, men smakmässigt skulle jag nog föredra en kebabrulle ibland även om alternativet heter Operakällaren. En riktigt fin kebabrulle som man äter med händerna, jag säger då det. Då mår man bra.
Det är bakismat för mig. Problemet är inte att kebaberian inte råkar vara lika fin som Operakällaren, utan att den där kebabrullen är ihopslafsad av någon som är helt inkompetent och inte bryr sig om att göra det bra. Värre blir det av att kebabrullen lär kosta 5-10Kr att tillaga medan de tar 80-90Kr för den.

Det är en pet pevee jag har. Det sunkiga tillståndet på enkla lunchställen och där går kebaberiorna i täten för sunkigheten.

Mental
2017-01-07, 13:30

Provat M.O.A.S på Roslagsgatan? Mycket kompetent och vällagad kebab som inte är många tior över skräpet? Typ Hipsterkebab.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15178062_10210197690446429_494962190073471317_n.jp g?oh=c84dc5f6ff823355b6955163f355a957&oe=5916A359

Kryss
2017-01-07, 13:41
Fan vad kränkt jag blev, smålandskebab är nötköttskebab, det där är gyros.

Sådär såg kebaben ut när jag bodde i Växjö också, oätbart.

Yes
2017-01-07, 13:46
Provat M.O.A.S på Roslagsgatan? Mycket kompetent och vällagad kebab som inte är många tior över skräpet? Typ Hipsterkebab.

[.IMG]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15178062_10210197690446429_494962190073471317_n.jp g?oh=c84dc5f6ff823355b6955163f355a957&oe=5916A359[/IMG]
Aldrig provat, men ska göra det nästa gång jag har vägarna förbi. Det ser lovande ut.

eternallord
2017-01-07, 13:53
Shishkebab på pizzeria Rhodos i Landskrona, overkligt god. Vitlökssåsen är den godaste jag ätit någonstans, någonsin. Tjock och krämig, och rikligt med vitlök och salt så det smakar mycket.

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xfa1/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/11381420_512663238908003_605430056_n.jpg

Scratch89
2017-01-07, 14:06
Det går att beställa "gyroskebabtallrik" i Stockholm/Västmanland/Uppsala/osv. men det smakar apa jämfört med när man bara beställer "kebabtallrik" på Milano i Sävsjö eller på San Marino i Jönköping. Annan kryddning här + att det är karékebaben som sitter på kebabsvarven & inte nötkött likt i sthlm/osv.

Åh, till och med jag har ätit kebabpizza på San Marino i Jönköping. Helt sjukt bra.

Gober
2017-01-07, 14:23
Gyros är bättre men tillhör även det den svenska matkulturen bestående av slafs på en tallrik.

Nja, svenska matkulturen vet jag inte. Den gyros jag pratar om är marinerad karré serverad i ett stekt hembakt pitabröd med riktig tzatziki. Det är väl ganska ovanligt, den vanliga gyros och framförallt kebaben tillreds av människor utan kunskap om mat av billigaste möjliga råvaror. Men en bra gyros om än slafsig får väl anses jämförbar med en duglig hamburgare, dvs bra snabbmat.

gyros
2017-01-07, 14:32
Äntligen en tråd som passar mig.
Kan ju säga att ni som inte ätit västkustkebab har missat något.

Starke75an
2017-01-07, 14:58
Kan nån speca upp de olika kebabsorterna som finns och beskriva vad de är för nått.

Ado2000
2017-01-07, 16:55

+1000

Tror även att Malmö har den billigaste

Shqypnia
2017-01-07, 17:20
+1000

Tror även att Malmö har den billigaste

En Xtra Stor för 35 kr måste vara billigast i Sverige ja *cupid*

Minikubik
2017-01-07, 17:23
En Xtra Stor för 35 kr måste vara billigast i Sverige ja *cupid*

Rulle för 25:- hos lucas i Södertälje. Men mycket möjligt Malmös är större

Mental
2017-01-07, 17:35

Efter att kostnaden för löner, lokal, drift mm är betalt, hur mycket av de 25kr går till råvaror? Antingen har man en mcdonaldsstor omsättning, eller så genar man någon stans för att hålla de priserna.

Bärsärk
2017-01-07, 17:46
Efter att kostnaden för löner, lokal, drift mm är betalt, hur mycket av de 25kr går till råvaror? Antingen har man en mcdonaldsstor omsättning, eller så genar man någon stans för att hålla de priserna.

Hur dyra tror du råvarorna är? Det är ju knappast svensk kött i om du tror det :d

baktung
2017-01-07, 17:52
Det är bakismat för mig. Problemet är inte att kebaberian inte råkar vara lika fin som Operakällaren, utan att den där kebabrullen är ihopslafsad av någon som är helt inkompetent och inte bryr sig om att göra det bra. Värre blir det av att kebabrullen lär kosta 5-10Kr att tillaga medan de tar 80-90Kr för den.

Det är en pet pevee jag har. Det sunkiga tillståndet på enkla lunchställen och där går kebaberiorna i täten för sunkigheten.

Lokala pizzerior och kebabhak brukar vara modest inredda, ja. Men jag sitter hellre där och känner mig aningen mer som hemma än på Operakällaren där jag knappt har kläder för att komma in. Det blir inte gott heller när man sitter och känner sig uttittad för sitt bordsskick eller måste vänta på att serveringspersonal ska springa tio vändor för varje grej man behöver. Sen finns det ju mysiga restauranger i mellanklassen som såklart är trevligare än gängse kebabhak, men allt går före en steril lyxrestaurang. Möjligen inte den lokala kvarterspuben för sunkigare än så kan det inte bli, där Vegas-maskiner lockar till sig asylsökande och hela stället luktar hund, rök och snus.

baktung
2017-01-07, 17:56

25 var redigt billigt. Jag åt kebab varje dag när jag pluggade i Umeå. Där fanns en liten gubbe som kom med sin kebabvagn lagom till lunchtid varje dag och ställde sig vid universitetsområdet. 35 spänn för en rulle i alldeles rimlig storlek. Ibland tog jag två. :)

För övrigt har dom ju schysst kebab på Kebabpalatset i Södertälje också. Inte länge sen man var där.

Torsk_ole
2017-01-07, 18:22
Tror det är relativt få som kan skilja på kebab/döner/gyros/shawarma etc. Det är ju i princip samma rätt fast från olika länder.

Själv så väntar jag på den första personen som föredrar de långsmala "strimlorna" före det rivna. Ännu inte träffat på någon.

Minikubik
2017-01-07, 18:56
Genas nog rätt friskt där :d har faktiskt ingen aning, men visst är det så. Oavsett hur han får det att gå ihop så är det billigt, det var bara det jag konstaterade
25 var redigt billigt. Jag åt kebab varje dag när jag pluggade i Umeå. Där fanns en liten gubbe som kom med sin kebabvagn lagom till lunchtid varje dag och ställde sig vid universitetsområdet. 35 spänn för en rulle i alldeles rimlig storlek. Ibland tog jag två. :)

För övrigt har dom ju schysst kebab på Kebabpalatset i Södertälje också. Inte länge sen man var där.

Kebab palatset är helt okej, lite lagom sådär

Yes
2017-01-07, 19:25
Lokala pizzerior och kebabhak brukar vara modest inredda, ja. Men jag sitter hellre där och känner mig aningen mer som hemma än på Operakällaren där jag knappt har kläder för att komma in. Det blir inte gott heller när man sitter och känner sig uttittad för sitt bordsskick eller måste vänta på att serveringspersonal ska springa tio vändor för varje grej man behöver. Sen finns det ju mysiga restauranger i mellanklassen som såklart är trevligare än gängse kebabhak, men allt går före en steril lyxrestaurang. Möjligen inte den lokala kvarterspuben för sunkigare än så kan det inte bli, där Vegas-maskiner lockar till sig asylsökande och hela stället luktar hund, rök och snus.
Jag har aldrig argumenterat för Operakällaren. Vill jag käka på lyxrestaurang tar jag hellre flyget till Krakow eller Warszawa och provar ett par ställen ur Michelin-guiden, till samma pris som ett restaurangbesök i ett smutsigt och kissluktande Stockholm.
Vad jag snarare skulle efterlysa är enkla, gemytliga ställen som serverar vällagad mat till en billig peng. Det är egentligen inte svårare än att bry sig lite om maten man serverar. Det måste liksom inte vara något ihopslafsat av billigaste råvor, helt utan talang, som sen slängs på bordet och serveras med en "ät då, din hund!".

baktung
2017-01-07, 20:14
Jag har aldrig argumenterat för Operakällaren. Vill jag käka på lyxrestaurang tar jag hellre flyget till Krakow eller Warszawa och provar ett par ställen ur Michelin-guiden, till samma pris som ett restaurangbesök i ett smutsigt och kissluktande Stockholm.
Vad jag snarare skulle efterlysa är enkla, gemytliga ställen som serverar vällagad mat till en billig peng. Det är egentligen inte svårare än att bry sig lite om maten man serverar. Det måste liksom inte vara något ihopslafsat av billigaste råvor, helt utan talang, som sen slängs på bordet och serveras med en "ät då, din hund!".

Warszawa är det inget fel alls på faktiskt. Stan är förvisso marinerad i piss men deras Hooters går inte av för hackor!

Det borde finnas nån Michelin-guide för snabbmatsställen här i landet. Kanske redan finns? Nån utser ju uppenbarligen Palmyra till stans bästa kebab från år till år.

Minikubik
2017-01-07, 22:00
Warszawa är det inget fel alls på faktiskt. Stan är förvisso marinerad i piss men deras Hooters går inte av för hackor!

Det borde finnas nån Michelin-guide för snabbmatsställen här i landet. Kanske redan finns? Nån utser ju uppenbarligen Palmyra till stans bästa kebab från år till år.

Koloin—guide kanske?

Jakobson
2017-01-07, 22:35
Alltid förvirrad ang denna rätt, araber säger att kebab är köttfärsspett medan i väst är det flakes?

baktung
2017-01-08, 01:00
Koloin—guide kanske?

Guide Koloin - Tråden för oss som älskar kebab eller planerar att börja göra det.

Var med du också och skriv en recension om ett snabbmatsställe du käkat på. Självklart utgår du från ditt helhetsintryck av stället, men varför inte utgå från samma kriterier som i Guide Michelin:

1. Kvaliteten på råvarorna
2. Hantverket - Smaken och tillagandet
3. Personligheten - Hur väl kocken lyckas i att hitta ett eget uttryck
4. Värde för pengarna
5. Kvalitet över tid - Det ska vara en lika fantastisk upplevelse oavsett när du besöker restaurangen

Eller för att passa kolotemat bättre, d.v.s. vad vi på Kolo egentligen är intresserade av:

1. Storleken på portionerna - Täcker målet dygnsbehovet av ditt energiintag under deff?
2. Skicket på lokalen - Hur långt ifrån värsta tänkbara sunkighet lyckas kebabhaket hålla sig? Kan man låna toaletten utan att riskera finaste sortens tarmbakterier och tappa två viktiga träningsveckor?
3. Väntetid på servering - Kommer maten på studs eller måste man vänta en kvart extra efter passet och riskera att bli katabol?

Eller låt fantasin flöda. Du bestämmer vad du vill lägga vikt på i din recension. Låt oss tillsammans skapa den mest kompletta guiden över landets kebabhak, korvstånd och pizzabutiker. Allt varje sann bulkare behöver.

Guide Koloins bedömningsskala har fyra nivåer:

0 av 3 Hantlar / En smithstång över halsen = Inte värd ett besök. Undvik om du vill behålla dina gains.

1 av 3 Hantlar = Ett helt okej matställe i sin kategori. Makros som heter duga.

2 av 3 Hantlar = God skräpmat, värt en omväg. Perfekt för din återhämtning!

3 av 3 Hantlar = Utomordentligt god skräpmat, värt en egen resa. Ersätter vilka steroider som helst!

Startar du tråden eller? :)

svenbanan
2017-01-08, 01:33
Förr fanns det ett ruggigt bra kebabhak i saluhallen i Uppsala, där de serverade gyrostallrik, eller gyros i pitabröd. Portionerna var ordentliga, särskilt på gyrostallriken, och det var billigt. Helt klart bästa kebabhaket jag nånsin ätit på. De hade hemlagade pitabröd, hemlagade pommes, riktig tzatsiki, och riktigt bra gyroskött. Dessutom hade de en annan sås, som jag aldrig stött på nån annan stans, som var brutalt god.

Om jag minns det rätt så hade ägaren även en kebabrestaurang i Södertälje. Nån gång kring millenieskiftet så bytte stället i alla fall ägare, eftersom de gamla ägaren skulle fokusera på den andra restaurangen han hade. Den nya ägaren var en av de som jobbade där och lagade till kebaberna, så man trodde ju inte det skulle bli så stor förändring. Men det blev det. Nästan på en gång så försvann den där fantastiska specialsåsen och de hembakade pitabröden, och istället blev det de gamla vanliga intetsägande varianterna man ser överallt. Sen tog det nån vecka innan även de hamlagade stripsen ersattes med de vanliga tråkiga McDonalds-liknande skräpstripsen. Sen blev tzatsikin nån slags slät vitlökssås. Och slutligen bytte de ut gyrosköttet mot vanligt, tråkigt kebabkött. Sen slutade jag käka där. Innan käkade jag där minst en-två gånger i veckan.

Hela förvandlingen från GOAT till tråkigt generiskt kebabhak tog typ en-två månader från att de bytte ägare. Tror inte kebabrestaurangen kom tilbaka efter att Saluhallen brann heller. Vilket ju var lika bra.

Arne Persson
2017-01-08, 07:30
Gamla numera nerlagda Lundakebab i Lunds Saluhall. Där var det äkta kvalitets kött som endast hade 7-8 % fett! Sydsvenskan skickade kött från samtliga ställen på labtester och Lundakebab var såklart helt outstanding! Den så "populära"* kebabvagnen på Mårtenstorget med sitt pressade skit låg nog på närmare 50% om jag inte minns fel.
Där var alltid mycket folk. Armin som ägde stället berättade stt hans kött kostade då över 50 kr/kg det pressade avskrädet som många tydligen högaktar kostade endast 16 kr/kg.
Jag minns att jag tom bjöd Hurril här på Kolo på den utsökta kebaben! Jag tror att det var efter en gammal "kebabdiskussion" här...:d

*Fylleristernas (studenter mm) obligatoriska mathak på nätterna...

r3mpuh
2017-05-08, 13:22
http://www.bilddump.se/bilder/20170508142044-83.185.88.182.jpg
:eating:

Mental
2017-05-08, 13:28
Aldrig provat, men ska göra det nästa gång jag har vägarna förbi. Det ser lovande ut.

Har du orkat släpa förbi röven på M.O.A.S än?