handdator

Visa fullständig version : Sjukgymnast säger att denna benövning är farlig för ryggen

MaxTheMarketer
2017-01-04, 00:34
En polare till mig som haft problem med ryggen (någon ryggkota ur led vilket skulle läka av sig själv) gick till en sjukgymnast för några veckor sedan som sa att många som utfört just denna benövning:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15800094_10154935492593023_2879930495399212042_o.j pg?oh=c02124b414a667d5456486d3eb89a9df&oe=592066C8

Brukar komma till denne om problem med ryggen. Det ska tydligen bara att ryggen vid höfterna(?) trycks ut på ett onaturligt sätt som kan leda till ryggskott eller någon kot åker ur led (jag bara spekulerar, har ingen koll alls).

Jag personligen tar mer än min polare i denna benövning utan att känna så mkt ryggen, det är bara om jag har kört hårt överkroppspass dagen innan jag kör denna benövning.

Frågan är då: ska man skippa den benövning? (jag klarar upp till 250 kg 10 reps flera sets utan problem #humblebrag men vinkeln kanske innebär att det bara är 80 kg i äkta benböj?) Eller kan vissa köra övningen medan andra som har klenare ryggar ska skippa den?

Det vore konstigt om benövningen faktiskt är farlig för ryggen då jag ser förlamade, rullstolsbundna personer som får köra denna övning med deras assistent som hjälper dem i och ur maskinen, kan ju inte vara bra för deras rygg då precis.

Tack för svar på förhand! / Max.

Bob90
2017-01-04, 00:48
100% gissning från min sida, men jag tror att som i dem flesta övningar, är det utförandet och (och individens förutsättningar) som spelar roll.

Vissa övningar får ju också dåligt rykte utan allt för mycket verklighetsförankring, typ benspark.

Förresten, vilken mirakelmaskin om förlamade personer i rullstol kan använda den :naughty:

Rolfarsson
2017-01-04, 01:22
Det beror på vilken benpress, vissa är riktigt dåligt konstruerade och bör undvikas, men det viktigaste är att du inte låter det nedan ske om du värderar din rygghälsa.

sLdj1JvMImQ

Sheogorath
2017-01-04, 09:26
Det stämmer att det kan vara en av de sämre benövningarna när man har diskproblem i ryggen. Flexionskrafter i ryggen i kombination med kompression mot ryggstödet kan mycket väl förvärra ett existerande ryggproblem.

Men det handlar naturligtvis om utförande, mer exakt vad man har för besvär och mycket mer. Jag har själv en sur rygg men klarar alltid benpress utan problem, t.ex.

MaxTheMarketer
2017-01-04, 13:58
Tack för svaren!

Så en lösning tycks vara, solution #1 i videon, att man inte går hela vägen ner för att minska risken att rumpan trycks uppåt så att nedre delen av ryggen då börjar ta stryk?

Det finns även en liknande 45 graders vinklad benmaskin som du gör benböj på där vikterna läggs ovanpå å dina axlar. Där kan man också gå hela vägen ner, rekommenderas det? Eller kan vara mer på den säkra sidan om man inte går hela vägen ner i benböj eller gäller det främst liggande benböj?

Om man märker att andra kroppsdelar börjar kompensera för vikten man tar för att ens muskelgrupp som man vill träna (ben å rumpa i detta fall), ska man minska på vikten då så att man kan behålla samma säkra teknik?

CoKEmaN
2017-01-04, 14:25
Som Sheo skriver, utförande är viktigt. Något som hjälper för mig om man vill ha kvar djupet är att bredda mellan fötterna, lättare att hålla ryggen stabil då och ändå gå lite djupare eftersom höftleden oftast tillåter lite mer rörelse då.

Angående hacksquat som jag tror du menar så skulle jag inte rekommendera att gå hela vägen ner där heller, men det är såklart beroende på ditt utförande, vissa personer har bra förutsättningar för att klara det, vissa har dåliga förutsättningar för att klara det. Vid osäkerhet så konsultera någon som kan lite mer som kan titta på när du gör det.

Om andra delar av kroppen börjar kompensera som inte ska kompensera så tycker jag att du ska minska motståndet.

Rolfarsson
2017-01-04, 15:04
Tack för svaren!

Så en lösning tycks vara, solution #1 i videon, att man inte går hela vägen ner för att minska risken att rumpan trycks uppåt så att nedre delen av ryggen då börjar ta stryk?

Ja, "öppna upp höfterna", brösta upp dig och sluta innan den nedre delen av ländryggen flekteras (rundas), finns det en spegel bredvid benpressen så kan du kika i den.
Mitt tips är dock att du kör någon annan övning, som t.ex. bak eller frontböj, en utfallsvariant eller bulgariska splitböj, då dom är betydligt mycket mer funktionella och har en lägre skaderisk, eller iaf dom två sistnämnda då ländryggen inte kan gå in i flektion när det motsatta benet är bakom en.

Det finns även en liknande 45 graders vinklad benmaskin som du gör benböj på där vikterna läggs ovanpå å dina axlar. Där kan man också gå hela vägen ner, rekommenderas det? Eller kan vara mer på den säkra sidan om man inte går hela vägen ner i benböj eller gäller det främst liggande benböj?

Namnet på denna övningen är Hack squat, och samma regel gäller här, gå så djupt du kan utan att ländryggen flekteras.

baktung
2017-01-05, 14:47
Benpress är en farlig övning om man går djupt med dålig teknik. Själv kör jag aldrig benpress då jag aldrig lyckas lägga mig bekvämt. Tar för mycket i ländryggen.

Känns överlag som en showövning vissa gökar försöker maxa i. Oftast är det enda övningen de kan ta så mycket vikt i att maskinen nästan brakar.

Hurril snackade om skjuvkrafter för ett tag sen. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7669061&postcount=30

Gearhead85
2017-01-05, 14:50
Jag kan erkänna att jag haft problem med ryggen när det kommer till benpress. Men då är det iallafall delvis för att jag är lite kortare (163cm) och därmed får putta upp släden på rå för att kunna dra undan låsklossarna.

Rikard Jansson
2017-01-05, 14:53
Benpress kan nog vara en av de "farligaste" övningarna som finns eftersom så många utför den felaktigt och så många även saknar rörligheten som krävs för att utföra den riskfritt. Det är alltså just samma butt-wink-problem som i knäböjen men här med högre skaderisk och svårare rörlighetsproblem vid korrekt utförande.