handdator

Visa fullständig version : Dra 200 i marklyft innan man blir 50.

exevision
2017-01-01, 19:49
Vill bli starkare i marklyft, knäböj och bänkpress. Har långsiktiga, kanske blygsamma, mål. Bland annat dra 200 snyggt och fint i marklyft, minst 150 i knäböj och 120 i bänkpress innan jag är 50 år. Är snart 40 år.
Har som mest tagit 160 i mark för 2-3 år sedan, 140 i knäböj och 2x112,5 i bänkpress.

Gillar att träna ofta men behöver hålla passen relativt korta.
Har lagt upp träningen lite efter hurrils tänk http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7243876&postcount=2

Tungt = upp till tungt 2:a sedan 3x3-4 på 80-90%
Hög och låg avser stångplaceringen.

Vecka 1

Måndag
Böj låg 80%
Bänk tung
Rodd

Tisdag
Bänk med stopp
Militärpresspress
Chins

Onsdag
Böj låg tung
Marklyft 80%

Torsdag
Bänk 80%
Militärpress
Rodd

Fredag
Böj ~80% volym (fler set eller reps)
RDL eller pausmark

Lördag
Hantelpress
Chins

Vecka 2

Måndag
Böj tung
Bänk 80%
Rodd

Tisdag
Pausböj hög
Mark tungt

Onsdag
Bänk tung
Militärpress
Chins

Torsdag
Böj låg 80%
RDL eller pausmark

Fredag
Bänk ~80% volym (fler set eller reps)
Militärpress
Rodd

Lördag
Böj hög

Ser detta klokt ut?

Illustrerade mannen
2017-01-01, 20:16
Utan att vidare kommentera upplägget fixar du det lätt! Jag menar - du har 10 år på dig. Du är 40 år och förhoppningsvis är det ungdomliga oförståndet, högmodet och hetsen borta för länge sedan. Åldern är absolut inget hinder - om du skulle tro det. Får du vara hel och sköter dig behöver du garanterat inte 10 år. (Om det inte är något fel på dig förstås...)

ceejay
2017-01-01, 20:45
Du kommer klara det pisslätt nästa år med bra träning.

exevision
2017-01-01, 20:57
(Om det inte är något fel på dig förstås...)

Kanske inte direkt fel, men min svaghet är att jag blir sned när jag går för tungt. Men det har jag jobbat med att få bort nu i höst. Finns dock kvar lite tendenser, men bara jag håller mig i skinnet så går det bra.

viringer
2017-01-02, 13:31
Låter som ett väldigt enkelt mål. Du kan utan problem klara det tills 2019.

spoon
2017-01-02, 15:39
Det är bra att öka försiktigt om man vill hålla sig hel. Men 10 år är för lång tidsram. Sätt kortare och konkretare mål. Sätt upp ett realistiskt mål till sommaren och ett mål till vintern. Du kan nå dina mål om du vill jobba för dom

Tapatalk

exevision
2017-01-02, 15:48
Jo, det är väll lite blygsamt satta mål.
Men vad anses om upplägget?

spoon
2017-01-02, 16:18
Jo, det är väll lite blygsamt satta mål.
Men vad anses om upplägget?
Ser minimalistiskt ut. Testa och se hur det går. Kolla av var du ligger nu och fundera på vart du vill vara till sommaren. Går det framåt så är det bara att köra.

Tapatalk

Jontalinen
2017-01-02, 19:39
Se över teknik, öka långsamt. Du är lätt där på ett år.

Jag gick från 110 till 200 kilo på ett år nära inpå att jag började träna (låg väl kring 80 kilo KV, 182 lång). Nu är jag ganska ung, men vet flera som haft stor progression under äldre år också.

exevision
2017-01-02, 20:14
Ser minimalistiskt ut. Testa och se hur det går. Kolla av var du ligger nu och fundera på vart du vill vara till sommaren. Går det framåt så är det bara att köra.

Tapatalk

Har kört det ett tag och ökar sakta men säkert.
Vad skulle du ändra? Det är ju ändå någorlunda mängd lyft i veckan.

spoon
2017-01-02, 20:18
Har kört det ett tag och ökar sakta men säkert.
Vad skulle du ändra? Det är ju ändå någorlunda mängd lyft i veckan.
Om du ökar sakta men säkert så hade jag inte ändrat på något :-)

Tapatalk

leee
2017-01-02, 20:20
Det blir tyvärr svårt och det beror på din ålder som inte gör det lättare tvärtom,men försöka duger men var realistisk och då pratar vi utan prestationshöjande.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

exevision
2017-01-02, 20:36
Det blir tyvärr svårt och det beror på din ålder som inte gör det lättare tvärtom,men försöka duger men var realistisk och då pratar vi utan prestationshöjande.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Du är den enda som säger att det blir svårt.

ceejay
2017-01-02, 21:09
Har du mer tid så går det rätt fort att öka tror jag. Personen som hjälper mig hjälper just nu en herre på runt 40år, han gick från 205 i max i mark till 260 på 8 månader.

frys
2017-01-02, 21:10
Mycket hänger ju också på hur bra du svarar på träningen. Vissa tar ju 200kg inom ett år medans andra kanske aldrig tar det(även med superduperprogram)

Skrev du vad du vägde? Det är skillnad att dra 200 på 70kg istället för 100 också

exevision
2017-01-02, 21:19
Har du mer tid så går det rätt fort att öka tror jag. Personen som hjälper mig hjälper just nu en herre på runt 40år, han gick från 205 i max i mark till 260 på 8 månader.

Eftersom jag tränar så pass ofta så är jag redan så mycket på gymmet. Men det låter ju inspirerande!

Mycket hänger ju också på hur bra du svarar på träningen. Vissa tar ju 200kg inom ett år medans andra kanske aldrig tar det(även med superduperprogram)

Skrev du vad du vägde? Det är skillnad att dra 200 på 70kg istället för 100 också

Morgonvikten är 79kg fördelat på 183cm men kan givetvis tänka mig gå upp några kilon.

ceejay
2017-01-02, 21:20
En av aspekterna kring han jag pratade om är att frekvensen var väldigt hög. Mark 7 dagar i veckan i prinicp.

exevision
2017-01-05, 11:00
Om du ökar sakta men säkert så hade jag inte ändrat på något :-)

Tapatalk

Om det man skulle stanna av i ökningarna då?

spoon
2017-01-05, 11:16
Om det man skulle stanna av i ökningarna då?
Då får man se över det då. Ingen anledning att måla fan på väggen om det inte behövs. Ge det 2-3 månader i varje fall.

Tapatalk

Ado2000
2017-01-05, 15:43
Håller med alla andra här du fixar det utan problem. Skulle ge det högst tre å så är det klart. Har inte kollat på schemat men något beprövat schema skulle va mitt råd eller kanske anställa nån coach.

Gymmis
2017-01-05, 16:02
exevision, ja det grejar du långt innan tidsgränsen!

Det upplägget blir jag nyfiken på. Vill du berätta mer i detalj hur du la upp det?

exevision
2017-01-05, 19:47
Håller med alla andra här du fixar det utan problem. Skulle ge det högst tre å så är det klart. Har inte kollat på schemat men något beprövat schema skulle va mitt råd eller kanske anställa nån coach.

Gillar det schema jag kör just nu. Men har du något förslag på schema med 5-6 träningsdagar i veckan?

Ado2000
2017-01-06, 11:39
Gillar det schema jag kör just nu. Men har du något förslag på schema med 5-6 träningsdagar i veckan?

Jag kollade faktiskt på ditt schema å det ser nästan ut som mitt. Dock så är mitt schema baserat utifrån RSR programmet. Även om det programmet är upplagt på tre dagar så sprider jag ut det över fem. Vilket gör att jag kör på följande sätt då.

Mån: Bänk (Tung)
Tis: Böj (Lätt)
Tors: Mark (Tung)
Lör: Bänk (Lätt)
Sön:Böj (Tung)

Dessutom har jag en del assistansövningar till detta då.

Är väldigt mycket emot att rekommendera saker när det gäller träning å kost till folk då jag anser att sånt är väldigt individuellt å olika program å kostscheman passar olika för olika individer. Så jag skulle kunna tänka mig att du kollar på något styrkeprogram och anpassar det efter hur du vill träna med frekvens men att du följer vikter å progression enligt programmet.

Kan hända att jag inte alltid hinna köra fem pass i veckan så då brukar jag oftast slå ihop bänk å böj dagarna.

exevision
2017-01-06, 16:22
Jag kollade faktiskt på ditt schema å det ser nästan ut som mitt. Dock så är mitt schema baserat utifrån RSR programmet. Även om det programmet är upplagt på tre dagar så sprider jag ut det över fem. Vilket gör att jag kör på följande sätt då.

Mån: Bänk (Tung)
Tis: Böj (Lätt)
Tors: Mark (Tung)
Lör: Bänk (Lätt)
Sön:Böj (Tung)

Dessutom har jag en del assistansövningar till detta då.

Är väldigt mycket emot att rekommendera saker när det gäller träning å kost till folk då jag anser att sånt är väldigt individuellt å olika program å kostscheman passar olika för olika individer. Så jag skulle kunna tänka mig att du kollar på något styrkeprogram och anpassar det efter hur du vill träna med frekvens men att du följer vikter å progression enligt programmet.

Kan hända att jag inte alltid hinna köra fem pass i veckan så då brukar jag oftast slå ihop bänk å böj dagarna.

Jag förlitar mig på hurrils grundtanke och kör väll vidare på detta då.

rooz
2017-01-06, 17:14
exevision, ja det grejar du långt innan tidsgränsen!

Det upplägget blir jag nyfiken på. Vill du berätta mer i detalj hur du la upp det?

Läste du vad CJ skrev? (Högreps, typ ett maxset har jag för mig att det kördes)

ceejay
2017-01-07, 18:54
Läste du vad CJ skrev? (Högreps, typ ett maxset har jag för mig att det kördes)

Inte bara dock. En del olika aspekter. Jag betalar för mitt program så har ingen lust att berätta så mycket :)