handdator

Visa fullständig version : Vad slår igenom 2017?

G_lund
2016-12-31, 11:06
Skaparn, var är du? :(

Vad slår igenom 2017 folks?
-böjda datorskärmar?
-VR?
-mördarsniglar?
-nordkorea?

tidigare år:
2016 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=224356)
2015 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7237747#post7237747)
2014 (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=208209&highlight=sl%E5r)
2013 (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193491&highlight=sl%E5r)
2011 (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157744&highlight=sl%E5r)
2010 (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140983&highlight=sl%E5r)
2009 (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123790&highlight=sl%E5r)
2007 (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85120&highlight=sl%E5r)
2006 (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=58184&highlight=sl%E5r)

Rikard Jansson
2016-12-31, 11:08
Folk inser hur trist det är att bry sig om huruvida saker är "offensive" eller PK längre och gör motsatsen med mening.

grondahl
2016-12-31, 11:12
AI och Machine Learning. Hej då enkla kontorsjobb.
Ex: http://sebgroup.com/sv/press/nyheter/amelia-tar-plats-i-kundservice

Yes
2016-12-31, 11:30
Jag förutspår fail på den. I varje fall 2017.

Bärsärk
2016-12-31, 11:31

Snarare är det väl för att möta efterfrågan på alla äldre som har problem med absolut ALLT som rör modern teknologi/dator/IT.

Det sitter ju massor med support folk som bara ger frågor som typ "Har du i sladden", allt sånt kan man ju enkelt lösa med robotar.

Hövdingen
2016-12-31, 11:43
Jag tror att Midi, Maxi & Efti kommer få det erkännande de förtjänar i år, som de aldrig fick när de var aktiva.

grondahl
2016-12-31, 11:48
Snarare är det väl för att möta efterfrågan på alla äldre som har problem med absolut ALLT som rör modern teknologi/dator/IT.

Det sitter ju massor med support folk som bara ger frågor som typ "Har du i sladden", allt sånt kan man ju enkelt lösa med robotar.

Ja, typ all vanlig kundservice oavsett bransch. Utom de som jobbar med att vända kunderna.

Tobbey
2016-12-31, 11:53
Tror jordens undergång som skulle ske 2012 sker nu i 2017.

Condart
2016-12-31, 11:53

Vad slår igenom 2017 folks?

1. Trump. :cool:

2. Virtual Reality kanske tar över det mesta som har med spel att göra?

3. Eye tracking kanske vi kommer att se mer i vardagen? (Smarteye, Tobii)

Yes
2016-12-31, 12:42
Ja, typ all vanlig kundservice oavsett bransch. Utom de som jobbar med att vända kunderna.
Snarare skulle det kunna hantera enklare frågor och frigöra resurser hos kundservice att svara på mer kvalificerade saker. Lite som när jag jobbade med kundservice och kunde ta samtal som hade besvarats med två klick på hemsidan eller rena registerslagningar. Sen var det saker som en AI absolut inte kunnat hantera och inte kommer klara på bra många år.

Loke
2016-12-31, 13:12
Tror hyresrätten kommer bli en grej igen. När man har en hyresrätt så liksom "vaskar" man chansen till en praktisk investering, man är lite rebellisk och visar att man inte bryr sig om det här med bostadskarriär. Man visar också att man stod i bostadskö långt innan det var inne. Vanligt folk kan sitta i sina bostadsrätter, har man sitt på det torra kan man gott unna sig att hyra.

Yes
2016-12-31, 13:20
Jag tror mjöd kommer slå igenom 2017. Denna gudadryck har så sakteliga börjat smyga sig in på Systembolagets hyllor och nu när alla ska dricka hantverksöl behöver moderna hipsters hitta en ny last.

När mjöden slår igenom ska ni komma ihåg att jag var först.

StarkaUlf
2016-12-31, 13:22
Proteinfikabröd från något större företag.

timoat
2016-12-31, 13:36
jag! :d

Gerdler
2016-12-31, 13:42
Jag tror också att AI slår igenom men inte på ett sådant sätt att det tar folk ur arbete på så kort sikt, snarare att vi får AI som kan syntetisera röster som är verklighetstrogna och unika, som kan hitta samband där inte människan klarar det eller det tar för långt tid för människan. De första områden där AI kommer märkas av är i journalistik/författarskap, sjukvården och i trafiken, men det kommer påverka andra områden latent också.

Diomedea exulans
2016-12-31, 13:45
Munkfrisyren blir populär.

https://i.stack.imgur.com/Zf3bu.jpg

Pudzianovski
2016-12-31, 14:51
Elbilar och elhybrider kanske. Finns redan men 2017 kanske det slår igenom mer rejält. :)

Snubben
2016-12-31, 15:01
(1) Totalförsvaret blir högaktuellt.
(2) Värnplikten (återinförs till alla, stor grund i civilplikt).
(3) Stor förändring i den politiska samtalet. Drömmarnas tid är förbi, nu blir det pragmatiskt fokus. Någon kris kommer leda till att invånare i Sverige inser att staten inte tar hand om en i nödläge (prepperns tid äro kommen!).
(4) Krisen i kommuner/landsting kommer smälla av rejält.
(5) Sveriges första "riktigt genomförda" terrordåd.
(6) Swish kommer att slå genom rejält och integreras i telefoner på annat sätt (mer än telefonnummer).
(7) Många av de kommuner/län vi har i Sverige kommer försvinna
(8) Bostadsbullan av något slag blir en realitet i slutet av 2016 då något politisk beslut har tagits vilket leder till att alla kommer bygga så in i helvete.
(9) Norges skidlandslag åker dit för doping.
(10) Jag kommer ta tag i mitt liv.

Fyfarao vilken spågubbe jag är!

1 - jajamen
2 - Nja, diskussionen förs fast åt "mitt" håll.
3 - Check
4 - Check, flytten av pensionsskulderna från ansvarsförbindelse till balansräkningen. Hue-hue-hue.
5 - Nix.
6 - Check. Företag kan använda det med koppling till företag än specifikt telefonnummer.
7 - Var på tapeten (storlän) men röstades ner
8 - Nix.
9 - HA!
10 - Nä. :(

För 2017?

1 - Trump kommer göra bort sig utav fan, på sådan nivå att det är det som han kommer bli ihågkommen för.
2 - Trump kommer gå i klinch med Kina, marknaderna kommer skaka.
3 - Trump kommer få USA att fortsätta på innovationsspåret vilekt kommer leda till massa gott för världen
4 - Kent Ekeroth kommer kickas ur SD
5 - Jag kommer starta ett nytt företag
6 - Räntan kommer att vid 75% av räntemötena
7 - Det kommer byggas för mycket så lägenheter börjar stå tomma
8 - Ränteavdraget kommer att avvecklas
9 - Skuldkvotstaket från Fi införs.
10 - Sverige kommer bli ännu restriktivare rörande migrationspolitik
11 - Syrien kommer att explodera
12 - Asatron/nordisk mytologi kommer bli högaktuellt. Böcker, filmer, diskussioner, barnprogram etc.
13 - Folk kommer dissa M och S för andra mindre partier
14 - Träningstrenden kommer avta men kommer ändå vara starkare än någonsin (fjanteriet försvinner, folk vill träna "på riktigt")
15 - Seriösa diskussioner om nordisk unionen kommer att startas
16 - EU kommer skärpa sig och gå ur 2017 som något som Europa önskar
17 - Le Pen kommer förlora
18 - Merkel kommer bli eu-modern som vi alla vill ha
19 - Putin kommer göra något som ryska folket inte vill
20 - Iran kommer bli en störe del av världsscenen.
21 - Javascript kommer förenklas, bort med alla 826272626 frameworks och libraries.

skaparn
2017-01-01, 10:51
Volvo. Jag tror deras 90-serie kommer gå riktigt bra och Volvo Cars IPO blir lyckad. Alla kommer vilja ha en Volvo
ICA kommer att kalla sina ägare till krismöte och förklara hur viktigt hemleverans är
Jag slutar helt att handla kläder på andra butiker än ICA
Vitamin Well/Nocco kommer försvinna nästan helt
Spotify gör en krystad IPO till ett lägre pris än "telia-rundan" och sjunker under första handelsveckan med 20%
Det kommer dö kända människor och folk kommer att posera på Facebook med hur mycket de kommer sakna dem
Sundbyberg kommer att slå ännu mer. Allt fler kommer fatta hur nice det har blivit, och hur trevliga bostader som byggts och håller på att byggas där

skaparn
2017-01-01, 10:54

Igen! Jag börjar tappa det. Tack för att du ställde upp och startade en!

15 - Seriösa diskussioner om nordisk unionen kommer att startas
16 - EU kommer skärpa sig och gå ur 2017 som något som Europa önskar

Jag hoppas på båda, men om 16 händer så kanske vi inte får så mycket fart i 15?

eternallord
2017-01-01, 11:06
21 - Javascript kommer förenklas, bort med alla 826272626 frameworks och libraries.

Nä, det kommer bara bli värre :)

Snubben
2017-01-01, 11:28
Igen! Jag börjar tappa det. Tack för att du ställde upp och startade en!

Jag hoppas på båda, men om 16 händer så kanske vi inte får så mycket fart i 15?

Möjligt. Jag är, precis som du, för båda, vi har redan en grund för nordisk union i olika former, däremot tror jag att det är vettigt att norden unifieras på det sättet att det förs en samlad talan inom EU, för att kunna ge mer tyngd åt våran röst. EU i all ära men de behöver lite nordiska pekpinnar ;)

Nä, det kommer bara bli värre :)

Ja, verkar så onekligen *screwy**gah!**grr27*

tomten1
2017-01-01, 12:02
Kvantdatorer kommer kommersialiseras före upptäckten av AI.

timoat
2017-01-01, 12:45
Trump kommer slå igen, men hur mycket bra han än gör kommer vänstermänniskor och liberaler envist fokusera på petitesser och aldrig ge honom cred.

VINGTOR
2017-01-01, 12:47
Militären tar makten i USA efter att ytterligare rapporter kommer om rysk inblandning i valet.

Shqypnia
2017-01-01, 13:59
Putin. Ett baltiskt land lär rycka, frågan är vilket?

Don H
2017-01-01, 14:57
Lettland ryker forst. Det ar ca 52% Rysk befolkning i Lettland som behover assistans

Hövdingen
2017-01-01, 15:04
Lettland ryker forst. Det ar ca 52% Rysk befolkning i Lettland som behover assistans

Befolkningen uppgår till 2 067 887 (2011); av dessa är 62,1% letter, 26,9% ryssar, 3,3% vitryssar, 2,2% ukrainare, 2,2% polacker, 1,2% litauer och 2,1% övriga (bland annat ester, tyskar och en liten grupp liver)[6].

ApexProcyon
2017-01-01, 15:13
- Nationalism och konservativa värderingar blir det nya PK
- Företag försöker fly USA - Trump repar tillbaks företaget med sin piska
- Antirasism blir lika socialt stigmatiserat som rasism tidigare varit
- Nintendo börjar pumpa ut skräp till mobila enheter
- SD blir Sveriges största parti enligt en majoritet av alla opinionsundersökningar
- Magnus Betnérs karriär börjar gå utför när han inser att han satsat på fel häst
- Putin skaffar mustasch

Snubben
2017-01-01, 16:35

22 - Vitryssland - vit = Ryssland.

Lettland, Litauen och Estland. Inte så troligt då de är med i Nato.

Gerdler
2017-01-01, 17:14
Möjligt. Jag är, precis som du, för båda, vi har redan en grund för nordisk union i olika former, däremot tror jag att det är vettigt att norden unifieras på det sättet att det förs en samlad talan inom EU, för att kunna ge mer tyngd åt våran röst. EU i all ära men de behöver lite nordiska pekpinnar ;)

Varför skulle Norge och Danmark vilja ha ett skitland som Sverige? Norge har all oljan och de vill inte gärna dela med sig av den i onödan och Danmark inser att om de går i union med Sverige så har de inget för att de hållit nere migrationen i 15 år för de får ändå betala för Sveriges misstag.

Lettland, Litauen och Estland. Inte så troligt då de är med i Nato.
Det räcker att de är med i EU. EU är inte ett försvars-samarbete men det finns en artikel 42.7 som är samma som Natos artikel 5 fast för alla EU-länder.

Attackeras Lettland så blir alla EU-medlemmar tvingade att hjälpa dem med all vår förmåga. Frankrike har åberopat den hjälpen så de lär inte säga nej, det räcker, Frankrike>Ryssland. Men de andra 25 länderna ska också pitcha in och då kan vi ta Moskva på en månad om endast konventionella vapen används.

Snubben
2017-01-01, 18:38
Varför skulle Norge och Danmark vilja ha ett skitland som Sverige? Norge har all oljan och de vill inte gärna dela med sig av den i onödan och Danmark inser att om de går i union med Sverige så har de inget för att de hållit nere migrationen i 15 år för de får ändå betala för Sveriges misstag.

Det finns flera saker som flertal nordiska gärna tar del av från Sverige, t.ex. div. Forskning och dess metodik, stadsplanering, samarbeten etc. Det finns en hel värld där ute om man lyfter ögonen från migrationsfrågan. Det vet du lika bra som jag.

... Men vi får se 1 Jan 2018. Förhoppningsvis hade du fel och jag rätt, men vem vet. Vi kan ske i går i union med Tyskland. 😊

Prost
2017-01-02, 10:29
Choklad med kvargfyllning.
Kapselmaskin för kvarg av olika smaker.
Kalles kvargiar med 50% kvarg.
Kvarg med tillsatt kvarg.
"Nya" supermetoden för att "boosta förbränningen" (baserat på kvarg)
Mer islamistisk terrorism.
Ökat antal attacker mot muslimer.
Fortsatta interreligiösa satsningar för att skapa en ny världsreligion.
Blir det officiellt med Nato-inträde för sverige och Finland så blir vi väl invaderade av Putin innan det och ingen kommer att hjälpa oss.
Kvargshake i hamburgarrestauranger.
Ett veganskt alternativ till kvarg.

shut teh face
2017-01-02, 10:47
Blir det officiellt med Nato-inträde för sverige och Finland så blir vi väl invaderade av Putin innan det och ingen kommer att hjälpa oss.
Du satsar hårt på kvarg!

Jag själv tror på något nytt revolutionerande proteinrikt livsmedel, de kommer troligtvis heta blörg och innehåller 95% protein och smakar daim. Personen som uppfinner detta blir världens rikaste man på 8 månader.

Pudzianovski
2017-01-02, 11:36

:d

Det kommer säkert någon ny dryck. Den kommer säkert ha något häftigt namn som alla andra drycker som Celsius, Nocco och allt vad de heter.
Kanske är det lite kvarg i den också ;)

ceejay
2017-01-02, 11:37
Proteinkaffe!

Yes
2017-01-02, 11:51
Hen-toan:
http://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/z2nWK@ablokal

Luca Brasi
2017-01-02, 12:33
Light ricotta.
Its like kvarg med vassle istället för kalkig kasein.

z_bumbi
2017-01-02, 13:54
Jag gissar att insektsprotein kommer att bli tillåtet i livsmedel i Sverige och också sälja skapligt som ett miljövänligt alternativ.

shut teh face
2017-01-02, 14:05
Jag gissar att insektsprotein kommer att bli tillåtet i livsmedel i Sverige och också sälja skapligt som ett miljövänligt alternativ.
Är det inte tillåtet idag, isf varför?

Jag trodde mest att det inte fanns på grund av ointresse från konsumenterna.

wintersnowdrift
2017-01-02, 15:19
- Sana blir huvudperson i Skam säsong 4 vilket gör hijab till årets mest hippa plagg.
- Medicinsk cannabis godkänns i en majoritet av alla EU-länder (dock inte i Sverige som kommer vara sist på bollen typ 2019).
- Trump startar minst sju diplomatiska kriser via Twitter.
- ICA Maxi tar in Breyers Reese's Ice Cream.
- Casten till filmadaptionen av "The Goldfinch" är precis så on spot som alla vi fans önskar (absolut inte Daniel Radcliffe i rollen som Theo!) och filmen blir årets mest hypade.

Luca Brasi
2017-01-02, 15:28

Ett konservativt livsmedelsverk vill sätta käppar i hjulet.

trädgårdsmöbel
2017-01-02, 15:40
Jag tror 2017 blir PK-året som får 2015 att blekna (2016 var bara ett mellanår).

-Det kommer på allvar undersökas och diskuteras om SD kan förbjudas
-Hentoaletter
-Att inte använda sig av en persons föredragna pronomen kommer diskuteras om det borde bli straffbart
-Alternativmedia som syftar till att belysa negativa effekter av invandring eller är uttalat anti-pk kommer masshackas eller stängas ner helt legalt.
-Varianter på mansskatt kommer diskuteras helt utan ironi
-rasseparatism införs på allvar på fler och fler håll (Vänstervarianten på det givetvis)
-Könskorrigering av små barn
-Att betala TV-licens blir obligatoriskt och nästan ofrånkomligt
-Fler fritidsgårdar
-Mer resurser till "orten"
-Feministiskt Initiativ kommer med god marginal över riksdagsspärren i undersökningar
-Muhammedkarikatyrer kommer förbjudas

mini
2017-01-02, 15:51

Ett konservativt livsmedelsverk vill sätta käppar i hjulet.

För att ett nytt livsmedel ska bli godkänt måste någon som vill producera eller sälja det ansöka om godkännande. Det är vad jag vet ingen som har gjort. Livsmedelsverket är knappast boven här, trots att det är många som vill ge sken av det.

blåvitt
2017-01-02, 18:35
Går dock att servera på resturang, Fotografiskas myrmacaroner har ett syrligt bett som påminner om citrongräs, mycket trevligt!

Mig veterligen har det sökts tillstånd Mini, men enbart av små aktörer och det har inte gått igenom. Om ICA skulle få intresse för det skulle det gå snabbt men det är klart att svenskt kött och dess lobbyister försöker stoppa en normalisering av det genom att bromsa tillstånd till små aktörer. Har ingen källa på detta men har pratat med entreprenörer som försökt få tillstånd att sälja myrmjöl.

anvihl
2017-01-02, 20:36
Går dock att servera på resturang, Fotografiskas myrmacaroner har ett syrligt bett som påminner om citrongräs, mycket trevligt!

Mig veterligen har det sökts tillstånd Mini, men enbart av små aktörer och det har inte gått igenom. Om ICA skulle få intresse för det skulle det gå snabbt men det är klart att svenskt kött och dess lobbyister försöker stoppa en normalisering av det genom att bromsa tillstånd till små aktörer. Har ingen källa på detta men har pratat med entreprenörer som försökt få tillstånd att sälja myrmjöl.

En rabiat vänsterextremist som anklagar myndigheterna för att hindra dess intressen, vad originellt.

z_bumbi
2017-01-02, 20:51

Jag gissar snarare på att ansökningarna saknar vissa viktiga komponenter, tyvärr brukar småföretag inte ha kunskap/resurser att uppfylla kraven på livsmedel.

blåvitt
2017-01-02, 21:02
En rabiat vänsterextremist som anklagar myndigheterna för att hindra dess intressen, vad originellt.

stop hatin bruv, vi är alla människor *hug*

Scratch89
2017-01-02, 21:36
- Medicinsk cannabis godkänns i en majoritet av alla EU-länder (dock inte i Sverige som kommer vara sist på bollen typ 2019).
I wish. Det kommer nog dröja en generation till. Eller har du något som pekar åt det hållet? Med tanke på Sveriges moraliska hållning gällande drogpolitiken har jag svårt att se att det skulle bli någon uppluckring i lagstiftningen, tyvärr.

wintersnowdrift
2017-01-02, 22:15
I wish. Det kommer nog dröja en generation till. Eller har du något som pekar åt det hållet? Med tanke på Sveriges moraliska hållning gällande drogpolitiken har jag svårt att se att det skulle bli någon uppluckring i lagstiftningen, tyvärr.

Aiight, 2019 kan vara något för optimistiskt med tanke på att debatten knappt existerar här. Det finns dock två cannabisbaserade läkemedel som kan förskrivas på licens i Sverige så ett liiitet fönster har väl ändå öppnats. Forskningen lär bara öka ju fler länder som legaliserar så jag tror ändå att det är en tidsfråga.

Prost
2017-01-04, 08:31
:d

Det kommer säkert någon ny dryck. Den kommer säkert ha något häftigt namn som alla andra drycker som Celsius, Nocco och allt vad de heter.
Kanske är det lite kvarg i den också ;)

http://www.bulkpowders.se/kvargpulver.html Finns redan "Kvargpulver" att köpa, det var det som fick kvargbägaren att rinna över för mig. Detta galenskap tar aldrig slut. :-P

z_bumbi
2017-01-04, 08:35
Aiight, 2019 kan vara något för optimistiskt med tanke på att debatten knappt existerar här. Det finns dock två cannabisbaserade läkemedel som kan förskrivas på licens i Sverige så ett liiitet fönster har väl ändå öppnats. Forskningen lär bara öka ju fler länder som legaliserar så jag tror ändå att det är en tidsfråga.

Cannabisbruk är väl inte olagligt i Sverige?

The_RobRoy
2017-01-04, 08:37
Mappning av din fullständiga arvsmassa, "Genome mapping", kostar snart som ett tandläkarbesök och de kan ge dig extremt kraftfull information för att förebygga/hitta sjukdommar du har benägenhet att få, eller vad du ska tänka på för att må bättre.

shut teh face
2017-01-04, 09:27
Mappning av din fullständiga arvsmassa, "Genome mapping", kostar snart som ett tandläkarbesök och de kan ge dig extremt kraftfull information för att förebygga/hitta sjukdommar du har benägenhet att få, eller vad du ska tänka på för att må bättre.
Du menar kanske 2070 och inte 2017? :)

The_RobRoy
2017-01-04, 11:06
Du menar kanske 2070 och inte 2017? :)

Kostar cirka 5000kr att göra idag i Hongkong:

http://www.scmp.com/lifestyle/health-beauty/article/2058660/gene-sequencing-helps-hong-kong-woman-know-herself-better

tumme
2017-01-04, 11:09
Det är en tidsfråga bara. Prisutvecklingen är awesome. Tror dock 2017 är för tidigt. Även om sjukhusen vill så har vi inte maskiner nog just nu är min gissning. Men kommer vara förvånad om det inte sker innan 2020.
https://www.genome.gov/images/content/costpergenome2015_4.jpg

shut teh face
2017-01-04, 11:13
Kostar cirka 5000kr att göra idag i Hongkong:

http://www.scmp.com/lifestyle/health-beauty/article/2058660/gene-sequencing-helps-hong-kong-woman-know-herself-better
Ok såpass, men är det någon relevant information man får ut öht?

Shqypnia
2017-01-04, 11:14
King Grub hade några härliga svar på Bodys senaste nr om vad som kan slå igenom 2017 (träningsrelaterat).

The_RobRoy
2017-01-04, 11:16
Ok såpass, men är det någon relevant information man får ut öht?

Läs artikeln ;)

Det finns givetvis mycket jobb kvar innan vi drar vettiga slutsatser av datat.