Visa fullständig version : Fettprocent eller fettmängd som är negativt?
nisse1976
2016-12-30, 21:07
Om jag väger 80 kilo varav 20 kilo är fett så har jag en fettprocent på 25%
Det har en del negativa effekter att ha så mycket fett.
Kommer de negativa effekter man avser där minska om jag lägger på mig 20 kilo muskler så att jag väger 100 kilo och har 20% fett?
Alltså samma mängd fett men en mindre andel fett.
Gissningsvis både och. I ditt fall med att du lägger på dig 20kg muskler och bibehåller samma fettprocent så kommer det fettet gissningsvis att placera sig lite annorlunda iom större hudyta. Den stora effekten av 20kg extra muskler är dock att insulinkänsligheten ökar rejält vilket gör att du har mer marginal till typ 2 diabetes och bättre blodsockerbalans. Dessutom kommer du kunna äta mer eftersom du bränner mer.
Men samtidigt så skulle jag gissa att 25% kroppsfett på 100kg är värre än 25% BF på 80kg i ditt scenario(alltså med samma längd osv) för att då kommer, allt annat lika, mer fett vara visceralt fett.
Men nu gissar jag vilt, skall tilläggas.
trädgårdsmöbel
2016-12-31, 09:37
Intressant fråga. 20kg fett är hyfsat mycket och borde väl inte vara en hälsosam mängd oavsett vad män väger? Även om man så väger 160kg varav 20kg är fett och man inte ser fet ut så är det ju ändå 20kg fett. Spelar det någon roll att det är relativt lite egentligen?
Om inte annat så kommer träningen ge hälsofördelar och du lär lida av mindre bukfetma.
Luca Brasi
2017-01-02, 11:50
De negativa effekterna beror väl mycket på vad det sitter.
Levern är ett jättedåligt ställa att förvara fett i.
Kring organen i buken är också dåligt.
trädgårdsmöbel
2017-01-02, 13:52
Om inte annat så kommer träningen ge hälsofördelar och du lär lida av mindre bukfetma.
Jag tror att styrketräning på vissa sätt kan förvärra fetman. Är man stark och så tänker man kanske inte lika mycket på fetman och den påverkar en inte lika negativt i vardagen, så då kan den eskalera för att man hela tiden kompenserar med att bli starkare och man lurar sig själv till att tro att det är inte farligt med resonemang som: "Men hur fet kan jag vara, jag klarar ju 15 chins vilket bara är två mindre än när jag var smal".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.