Visa fullständig version : Optimal kost för studier
Tarahumara
2016-12-26, 11:00
Det låter kanske konstigt, och är ingenting jag själv experimenterar med men har tänkt lite kring detta när jag sett klasskamrater somna under proven. Vilken kost är egentligen bäst för studier? Vissa hävdar att man blir mer fokuserad under LCHF medan andra påstår att man ska ha ett konstant flöde av kolhydrater (glukos vilket hjärnan använder som bränsle).
Finns det några kosttillskott som är optimala vid studier?
Finns det några studier som visar att exempelvis fokus blir bättre av någonting? Koffein är väl belagt på det sättet?
Somnar man under pågående skrivning är det inte kosten som är problemet; då har man sovit på tok för lite, eller så är det något gravt fel.
I övrigt räcker sunt förnuft; ät någorlunda regelbundet och inte alltför ensidigt, sov på nätterna, rör på dig lite lagom och sköt studierna INNAN provet.
Det är bara att googla nooptropika. Teanin, koffein, ALC, TMG, b-vitaminer, omega-3 och grönt te är ett bra ställe att börja!
Diomedea exulans
2016-12-26, 13:53
Det är bara att googla nooptropika. Teanin, koffein, ALC, TMG, b-vitaminer, omega-3 och grönt te är ett bra ställe att börja!
Eller så använder hen tiden det hade tagit att googla till att plugga mer.
Tarahumara
2016-12-26, 13:59
Eller så använder hen tiden det hade tagit att googla till att plugga mer.
Jag håller med dig. Du behöver inte vara arrogant. Jag bara undrade..
Diomedea exulans
2016-12-26, 14:00
Jag håller med dig. Du behöver inte vara arrogant. Jag bara undrade..
Förlåt.
Konradsson
2016-12-26, 15:21
Man ska iallafall inte äta en västerländsk diet, för då krymper hjärnans minnescentrum. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4563885/
Blir man inte tröttare långsiktigt av koffein?
Jag är mer inne på att man ska sköta grunderna - dvs kost, träning & sömn.
Blir man inte tröttare långsiktigt av koffein?
Jag är mer inne på att man ska sköta grunderna - dvs kost, träning & sömn.
Jo, man måste cykla eller kombinera stimulanter för att få konstant maximal effekt. Grunder är just vad det heter - grunder. Vill man ha dat extra edge måste man gå djupare ner i kaninhålet.
Jo, man måste cykla eller kombinera stimulanter för att få konstant maximal effekt. Grunder är just vad det heter - grunder. Vill man ha dat extra edge måste man gå djupare ner i kaninhålet.
Vad har det gjort för praktisk skillnad för dig?
Mike Hunt
2016-12-28, 15:44
Man bör nog experimentera själv vad som funkar, men jag pluggar 8-17 mån-fre och känner sällan att jag tappar fokus eller ork efter att jag ändrat kosten.
Att gå från periodisk fasta till att käka havregrynsgröt till frukost, frukt (oftast banan) till mellanmål och en lunch baserat på ris/potatis och något kött till har gjort underverk för mina studier.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.